To Study - Tehnic - LMS-SFC

*

"Let's make something!"

"Să facem ceva!"

Sisteme de operare (OS-uri) - Generalități


Din punct de vedere al evoluției sistemelor de operare este unanim acceptat că primul dintre ele ar fi ”ENIAC”, apărut în 1945, urmat de variantele sale de dezvoltare cu  noile EDSAC, EDVAC și succesorul direct al acestuia BINAC în 1949, evoluția ”finalizându-se” în 1952 datorită schimbărilor majore de tip tehnologic.

Cu toate acestea, 1952 reprezintă ”nașterea” lui IBM 701 și inițierea dezvoltării Fortran în perioada 1954 - 1957.

1961 este anul ”Erei Minicomputerelor” și a unui val de sisteme de operare ce se bazau, în special, pe progresul tehnologic. Un fel de exemple ale acestei ”conformări” este reprezentat de inventarea mouse-ului în perioada 1967 - 1968 și apariția, abia în 1969 a UNIX-ului (dezvoltat de Laboaratoarele Bell Telephone.

UNIX aduce ”în scenă” conceptele de ”multi user”, ”multi tasking”, adrese dinamice, mașina virtuală, arhitectura modulară și multe, multe altele...

1971 reprezintă lansarea primului procesor Intel și apare adevărata concurență pe piața procesoarelor, susținută până atunci de multipli producători. Concurența înseamnă dezvoltarea accelerată a ”sistemelor de calcul” și OS-urile încep să se diversifice...

În 1973 UNIX lansează a 4-a ediție, ethernet-ul devine ”uzual” și, astfel, în 1974, din punct de vedere oficial, începe ”Era Computerelor Personale” (Era PC) ce se va remarca abia în 1981 odată cu inplementarea de către IBM a celebrului IBM PC cu dezvoltarea sa XT, urmată în 1984 de lansarea primului ”Apple” Macintosh.

Lupta sistemelor de operare era deja ”deschisă”... UNIX era un ”titan” ce deja ”coordona” ideea de OS și, în 1983 Microsoft lucra deja la ”Windows”, lansând prima versiune stabilă abia în 1990 (Microsoft Windows 3.0), urmat în 1993 de prima versiune NT (Windows3.1 cu ”departajarea lui ulterioară” Windows NT).

Linux (GNU/ Linux) apare în 1991, dar fiind dezvoltat de lumea Open Souce el cunoaște o adevărată explozie a versiunilor...

Ar mai fi de amintit de apariția în 2007 a iOS-ului și în 2008 a Android OS-ului și a multor alte sisteme de operare de care nu am amintit, deoarece ”ținta” expunerii mele este reprezentată de cele mai ”sonore” nume (de exemplu un foarte puternic și fiabil sisrtem de operare a fost ALGOL, pentru computerele rusești tip Elbrus, ar mai fi MPE-ul lui Hewlett-Packard, Oasis, Atari DOS, MS-DOS, IBM-DOS, etc, dar acestea nu ar mai prezenta interes în vremurile noastre.

Ce putem deduce din acest scurt istoric?!?

Lumea sistemelor de operare este una ”fragilă” tocmai datorită expansiunii permanente, a dezvoltării de-a dreptul agresive, permanente. Ceea ce funcționa perfect sau ajunsese la percepția generală (sau particulară) că funcționa perfect, a ajuns ”rapid” la stadiul de ”renunțare”, de eliminare.

Da, aceasta este realitatea... În medie, la 10 ani (să nu dau termene mai mici, confirmate de realitate), se renunță la un sistem de operare, chiar dacă pare că acesta s-a îmbunătățit (și, în mod cert, așa și este), că totul este o consecință a unei evoluții spre mai bine, spre mai complet, spre mai util.

De ce se întâmplă toate acestea?!? Oricât de ciudat ar pare este vorba doar de evoluția hardware, a componentelor puse la dispoziție pentru un sistem de calcul și, implict, la dispoziția unui sistem de operare.

Apoi, strict din punct de vedere software, lumea programării (a programatorilor) pune la dispoziția utilizatorilor și, nu în ultimul rând, a sistemelor de operare, resurse din ce în ce mai mari, pe măsura trecerii timpului, a acumulării de experiență, a producerii efective de programe, de software, etc.

Este evident de ce se ajunge la un fel de ”acumulare critică” ce va atrage renunțarea la un vechi sistem de operare și trecerea la unul nou care, pentru necunoscători, pare ceva ”îmbunătățit” sau nou. Pentru cunoscători, noul sistem de operare este un nou concept, o nouă structură, chiar dacă ”târăște” după ea vechi structuri necesare unui fel de etape de translare...

Deci, fără a mai continua cu aceste considerații ce devin prea tehnice, cred că v-am furnizat rațiunile de a nu vă concentra prea mult pe un sistem de operare anume, evident din considerente tehnice. Ceea ce vă interesează este modul de exploatare, rațiunea ce stă la baza acestei exploatări și, bineînțeles, rezultatul utilizării acestui OS.

Da, important, și banii și timpul ce sunt investite într-un OS anume, indiferent de rațiunile de ”preferențialitate”. Afirm asta deoarece, dacă veți studia materialele ce le voi dezvolta, veți constata că, cel puțin în vremurile noastre, sistemul de operare aduce ”beneficii” funcție de intenția de exploatare, de ceea ce faci cu acel OS, cu ceea ce ”sprijină” acel OS...

Și barierele de utilizare de software dispar deja în aceste vremuri. Software-ul ce ”înainte” rula numai pe Windows, de exemplu, acum are versiune și de UNIX și de Linux, etc. Conectivitatate, disponibilitate etc sunt deja constante arhi-prezente, indiferent de sistemul de operare ”ales”...

Chiar și în lumea jocurilor s-a ajuns la această ”scalabilitate” (posibilitatea de a utiliza un software pe orice platformă, pe software-uri multiple, etc). Să mai luăm în considerare că totul se îndreaptă spre scalabilitate datorită orientării din ce în ce mai agresive spre ”net”... Lumea ”cloud” vă spune ceva?!?

Iată de ce materialele ce le voi dezvolta vor ține cont, la început, doar de Windows-ul Microsoft-ului și de Linux... Totul va fi o abordare ”paralelă” prin care să ajungeți să identificați cel mai rapid și eficient cum să gestionați la maxim de eficiență resursele de care dispuneți, indiferent dacă este vorba de bani, de timp, de plăcere, etc...

Dorin M - 31 mai 2020