Click oferta de carte Dorin M
Domeniul Romania - Maramures   Stema judet Maramures
Maramureş
Catre pagina principala...Catre paginile de studiu - To Study...Catre paginile de distractie - To Entertain...Catre paginile de lucru - To Work...Catre paginile de afaceri - To Affair Sectiune Descriere...Paginile despre Romania   

Legende Romania
            Legende

                Pintea Viteazul

                Se povesteşte că trăia odată, acum vreo 300 de ani,  în Măgogea, locuit exclusiv de români, ca toate satele din apropiere, un boier pe nume Stupul, care avea mulţi servitori. Şi unul dintre ei, pe nume Cupşa Pintea, toată lumea credea că este mut, că nu scosese nici o vorbă de când era pe acolo, pe la casa lui Stupul, şi ra mereu tăcut şi gânditor. El n-avea pe nimeni şi boierul se purta tare urât cu el punându-l la cele mai grele munci, lucrându-l de-i pârâiau oasele, şi dându-i mâncare cu ţârâita.
                Se gândea adesea bitul Pintea la zicala cântecului:

                Cine-i slugă la altul
                Multe rabdă săracul.
                Las să rabde, dacă şede,
                Codru-i mare şi nu-l vede.

                A răbdat Pintea cât a răbdat, până într-o zi când şi-a vărsat năduful pe boier, s-a dus în codru şi dus a fost. Se spune că Pintea era la plug cu stăpânul şi acesta, fără motiv, începe să îl lovească pe Pintea cu biciul. Aceasta era prea mult şi Pintea se înfurie şi îi smulse biciul din mână, înfipte cotorul acestuia în pâmânt şi îi spune răstit stăpânului că "Până face cotoriştea (mânerul biciului) asta frunză verde nu mă mai vedea. Şi amar va fi de tine dacă înverzeşte într-un an"... După un an Pintea se întoarce şi găseşte cotoriştea înverzită şi îl pedepseşte pe stăpânul Stupul.
                De atunci a rămas în codru, împreună cu 12 ortaci de-ai lui. De acolo năvăleau asupra oamenilor neguţători, asupra boierilor şi împărţea prada cu oamenii săraci din satele vecine. Cel mai mult îi plăcea un deal de lângă Lăpuş, de acolo îi plăcea să dea atacurile, acest deal numindu-se şi în ziua de azi Şatra Pintii.
                Multă vreme au stat ei în codru, ieşind din când după gălbiori şi au cutreierat Ardealul în lung şi-n lat. Ba au ajuns şi prin Bucovina şi Moldova.

                C-o lăsat cetăţi şi sate,
                Că sunt pline de păcate.
                Şi-o intrat în codrul verde,
                Unde urâtul se pierde.

                Dar pe când oamenii simpli îl iubeau şi îi cântau vitejiile, pe atât boierii îl urau şi ar fi dat orice să-l vadă prins. Iar Pintea nu dădea preţ pe numărul duşmanilor care creştea şi "el trecea de-a lungul şi de-a latul Băii Mari cântând:

             De-ar avea duşmanii modru (putinţă),
             Face-m-ar cenuşă-n codru.
             De-ar avea duşmanii rând,
             Face-m-ar cenuşă-n vânt!
             Să am grijă, nu mă las,
             Să fac voia la pizmaş!

                Aşa a trecut vremea până, odată, a venit o iarnă grea. Pintea avea bani dar nu prea avea ce face cu ei, că nu prea se găseau bucate. Neavând încotro, a trimis la Baia Mare trei ortaci să aducă pâine, vin şi sare. Dar oamenii se temeau să intre în Baia Mare, pentru că oamenii de pe-acolo erau printre cei mai însemnaţi duşmani ai lui Pintea. Aşa că i-au cerut să le spună unde îi stă moartea. Pintea le-a zis că numai dacă cineva ar înfunda puşca cu trei fire de grâu de primăvară şi un glonţ de argint, doar aşa aveau să-l prindă.
                Şi s-au dus oamenii la Baia Mare şi au cumpărat cele trebuincioase dar, pe când să se întoarcă, au fost prinşi de către panduri. Aceştia i-au legat şi i-au ameninţat cu koartea de nu aveau să le spună în ce stă moartea lui Pintea. Aflând secretul, pandurii au pornit pe urmele lui Pintea şi l-au prins, împuşcat cu trei fire de grâu de primăvară şi un glonţ de argint. Apoi, se spune că i-au tăiat capul şi l-au pus pe poarta cetăţii Baia Mare, ca pe un mare trofeu. Şi toţi consorţii lui Pintea au căzut în lupta ce s-a dat atunci. Doar cei trei care au vândut secretul lui Pintea se spune că au fost întemniţaţi unde au şi murit de bătrâneţe, fiind ţinuţi "numai cu sânbure de nucă şi cu vin vechi".
                Aici se povesteşte că o românâncă l-a pieptănat întrega săptămână cât a stat acolo, că multă lume venea să-l vadă, necrezând că Pintea poate fi mort.

                Ţara poveştilor

                Ardealul este ţara poveştilor şi a minunilor, cum nu mai este o altă ţară sub soare. Că numai în Ardeal a putut trăi Elena, cea mai frumoasă femeie cu părul de aur, după care Arghir, fiul regelui Acleton, era să-şi pună capul. În Ardeal şi-au avut locaşul dinele (zmeii), balaurii, priculicii (spiriduşii), strigoii, moroii, ielele, frumuşelele şi altele, şi din Ardeal s-au dus în alte ţări, "după ce aici nu le mai cuprindea locul". În Ardeal au trăit şi uriaşii, şi ciclopii care călcau de pe un munte pe altul, cum ar fi "Strâmbă-Lemne, Sfarmă-Piatră, Clatină-Munţii, Setilă, Fomilă, Tintilă şi alţii", dar şi micile personaje, cât o buturugă sau o nucă cum ar fi "Barbă-Cot şi Dracul, care erau de râsul lumii". Şi tot aici au apărut Făt Frumos, Ileana Cosânzeana, Cap Înflorit, Omul cu cap de flori şi cu trup de cingători, apoi Sânta Miercurea, Sfânta Joi, Sfânta Vinerea, Sfânta Duminică, cele care erau pentru binele, fericirea şi desfătarea lumii.
                Şi asta fiindcă aici s-au adunat toate poveştile lumilor.
                Dacii au avut personaje destoinice şi muncitoare, drepte şi războinice, gata de lupta cu cei care schimbă viaţa aşa cum este ea. Căci în luptă continuă au trăit ei aici cu natura, lupii şi urşii cei mulţi ţineau pe dac tot cu arma-n mână, iar clima şi firea pământului, nefiind din cele mai prielnice, au trebuit să lucreze şi să asude mult până să aibă cu ce trăi.
                Peste legendele pământului au venit apoi legendele romanilor, cu personaje blânde şi frumoase, molatice şi amoroase, care pe ici pe colo s-au încuscrit cu poveştile dacilor. Ei au adus-o pe Ileana Cosânzeana, atzât de iubită poporului nostru, că până şi în ziua de azi este cinstită cu cununi de flori galbene de ziua numită a "Sânzienelor", oamenii având credinţa că atâtea suflete cât sunt în casă atâtea cununi trebuie să fie, "de tot sufletu o cunună", şi atunci nici unul nu moare în acel an dar, cel a cărui cunună cade sau se pierde, va pieri. Cosânzeana este o fată foarte frumoasă, cu păr de aur, cu ochi ca cerul şi pielea "albă, Doamne, ca şi caşul". La fel de frumos este şi Făt Frumos:

             Ochişorii lui
             Mura câmpului,
             Sprâncenele lui
             Spicul grâului,
             Mustăcioara lui
             Pana corbului.

                În aceste locuri Făt Frunos a devenit Ioan Sântion, nănaşul lui Dumnezeu, poe care-l pomeneşte poporul în colidele de la Crăciun şi Anul nou.
                Nu tot la fel s-a întâmplat mai târziu cu personajele de poveste ale ungurilor (pline de zmei şi uriaşi care vor să stăpânească cu puterea din "curţile" lor, tulburătoare, faţă de care omul are numai frică şi respect forţat, dar niciodată iubire şi încredere), secuilor (răzbunătoare şi înfocate, care lesne se aţâţă ca cocoşii) şi saşilor teutoni (deseori înfiorătoare, care sunt mai necăjite, mai precaute, dar şi mai avare în daruri, asemenea personajelor nordului), fără a uita de slavi (cu zeităţi mai înfiorătoare şi răzbunătoare ca ale teutonilor)...
                Ele au rămas poveştile lor, ale celor ce au venit şi despre care s-a povestit, rareori existând poveşti ale pământului care să aibă personaje de-ale acestor neamuri...

                Fata pădurii

                Se spune că, în vremuri demult uitate, era prin locurile-acestea o preafrumoasă fată. Era atât de frumoasă că vestea ei s-o dus hăt departe, şi mulţi flăcăi şi fii de împărat veneau prin locurile acestea pentru a vedea minunea. Şi toţi îşi încercau norocul în a prinde inima fetei pentru ei dar ea le tot spunea s-aştepte până ce îi va veni vremea de măritiş. Şi ei plecau oftând amar zile în şir după frumoasa noastră.
                Atât de tare oftau după ea încât, într-o bună zi, inima unei mari vrăjitoare prinse o ură de nestăpânit pe fata noastră. Iubitul ei o văzuse şi nu se mai oprea din oftat. Nu mai avea ochi pentru vrăjitoarea noastră. Degeaba făcu ea tot ce ştia pentru a vrăji inima omului ei şi a reveni la toate cum erau înainte ca el s-o vadă pe fata cea frumoasă. El numai of şi of...
                Şi fără a şti cât de curată la suflet a fost fata noastră, de ciudă şi de gelozie, o blestemă ca pentru vecie să devină din minunea ochilor flăcăilor în blestemul oricărui va fi vrăjit de frumuseţea ei. Şi se porni la blăstămat şi la făcut vrăji până ce apăru ca din senin o umbră ce se transformă într-un om îmbrăcat tot în negru.
                Pesemne că era chemat din lumea umbrelor, că pe dat îi ceru plată vrăjitoarei că a fost adus pe acest pământ. Se tocmi o vreme vrăjitoarea noastră cu cea umbră, înfricoşată când văzu ce arătare aduse ura ei, şi neavând cu ce îl mulţumi îi dădu sufletul ei ca plată să fie dusă la bun sfârşit ura ei. Dar acel om îmbrăcat în negru, ştia mai multe decât credea vrăjitoarea şi-i spuse că un aşa suflet curat nu poate fi negru. Va fi odată şi odată un sfârşit al blestemului şi fata noastră tot va trăi fericirea care o aştepta cu atâta credinţă.
                Şi zicându-i astea, pe dat crăpă inima în ea şi-acel om îmbrăcat în negru îi luă sufletul şi-l duse unde ştia el.
                După un timp, nimeni nu îşi aminteşte cât, fata noastră cea frumoasă se rătăci în pădure unde plecase să culeagă fragi şi mure. Şi a tot umblat fata noastră pentru a găsi drumul înapoi în sat dar degeaba, că noaptea o prinse în cea pădure. Şi acum apăru şi omul îmbrăcat în negru care îi spuse să meargă după el că îi va arăta drumul către sat. Dar el a dus-o într-o casă de piatră şi acolo ia vorbit. Şi-i spuse că el nu a venit pentru a face lucru curat ci a fost trimis prin blestem greu, cu vânzare de suflet, să îi facă rău. Şi cum totul se trăgea de la bărbaţii cei necuraţi şi necinstiţi în sufletul lor, ea urma să devină blestemul tuturor acelora care semănau cu acele suflete de bărbaţi care i-au atras năpasta. Dar chiar aşa, sufletul necurat îmbrăcat în negru, nu putea să încalce legile lui Dumnezeu, şi îi spuse fetei noastre că tot ce va urma va fi o încercare a sufletului ei pentru a găsi lumina şi sufletul pereche care îi era în destin.
                Şi-apoi rosti ceva de neînţeles că i-o luat minţile fetei şi i-o schimbat chipul de n-o mai semănat cu ea. Apoi i-o luat hainele şi i-a arătat să rămână la acea casă şi să-şi împlinească destinul.
                Fata noastră, nelămurită şi neştiind ce era cu ea, se adăposti în cea casă. Acolo, într-o oglindă îşi văzu noul chip, urât, asemenea rădăcinilor de copaci pline de noduri. Şi mare vuiet de durere se stârni atunci prin acel codru, plânset şi râset sinistru sau hohotitor, urlet al noii fiinţe ce începea să străbată codrii...
                Aşa se născu fata pădurii.
                Şi cum era un suflet ce a abia trecuse de copilărie se hotărî să nu mai iasă niciodată din acea casă...
                Dar blestemul trebuia să se împlinească. Dacă fata nu voia să se supună lui răul îşi găseşte căile sale. Şi puterile cele rele şi nevăzute au început să aducă pe la cea căsuţă tot felul de bărbaţi. Mai buni sau mai răi, nimeni nu ştie.
                Şi cum se apropia de acea căsută un bărbat, fata noastră se transforma din urâta şi înfricoşătoarea arătare în adevărata ei înfăţişare, tânără şi frumoasă ca atunci, înainte de clipa începerii blestemului. Şi dacă acel om era rău la suflet, pe dată se schimba fata pădurii într-o arătare care ori îi sugea sufletul trimiţându-l la umbra îmbrăcată în negru, ori îl schimba la faţă şi îi lua minţile pentru totdeauna.
                Pe cei buni la suflet îi omenea cu toate cele cuvenite şi îi găzduia cântându-le şi luminându-le sufletul cu frumuseţea şi bunătatea ei, bucuroasă că are cu cine împărţi măcar o clipă de bucurie şi omenie. Mulţi dintre aceşti oameni buni plecau apoi în rostul lor bucuroşi că au trecut peste clipele grele ale drumeţiei sau rătăciii atât de bine şi păstrau în amintirea lor pentru totdeauna ce înseamnă omenia şi ospitalitatea fetei pădurii.
                Dar mai erau unii dintre ei, care pe loc se îndrăgosteau de fata noastră. Şi fie că hotărau pe loc să rămână pentru totdeauna la acea casă, cu fata noastră, fie că se întorceau mânaţi de dor, să mai fie odată cu ea. Sunt multe cântece ce s-au născut din aceste fapte. Şi în ele se spune că mulţi dintre feciori veneau acolo chemaţi doar de inimă şi de frumuseţea fetei şi nu de dragoste. Cu ei îşi împlinea fata noastră blestemul aidoma oamenilor răi. Cum de acel fecior nenorocit nu mai era sub puterea dragostei curate, cum el începea să vadă chipul blestemat al fetei pădurii. Şi aşa ştia ea care este cel ce minte şi nu simte cu adevărat să fie cu ea sau pe cel ce era acolo doar pentru a se fuduli cu ea. Cei mai mulţi dintre aceşti feciori au ajuns la umbra îmbrăcată în negru sau au bătut tot restul zilelor lor plaiurile cu minţile pierdute, până ce Dumnezeu s-a milostivit de ei.
                    Dar unii au scăpat. Se povesteste despre un ciobănaş că se tot vedea noapte de noapte cu fata noastră. Şi, cum o tot drăgostea el, când a fost odată i-a pus mâna pe spate. Şi a simţit că îi ca şi o covată. Apoi i s-a făcut atât de frică că a plecat de acolo şi nu s-a mai întors niciodată, ştiind că a fost cu fata pădurii. Dar ea nu l-a urmat să-i ia minţile sau sufletul. Plecând ciobănaşul de acolo a arătat tuturor că nu avea minte, că s-a luat după gura lumii chiar dacă inima lui a făcut mereu ca fata noastră să fie frumoasă mereu în ochii lui.
                Cât despre fata pădurii... Timpul a trecut şi nimeni nu ştie exact de i s-a împlinit destinul.
                Cei buni simt că flăcăul ei a apărut şi a iubit-o atât de mult şi credincios încât blestemul s-a stins şi ea a devenit muritoare alături de omul ei trăind fericiţi până la răsplata drumului în Rai, alături de Domnul Dumnezeul nostru... Fiii, fiilor, fiilor lor dăinuind prin aceste locuri şi îngrijind de aceste plaiuri minunate...
                Cei răi simt că ea trăieşte şi bântuie împreună cu blestemul ei, căutând mereu să-l prindă pe cel nestatornic, fără cuvânt în vârful buzelor sau în suflet... Temători, infiorându-se când cpdrul vuieşte, ţipă sau croncăne...
                Şi cei buni o mai pomenesc doar văzând urgia ce o aduc oamenii răi şi nesătui după avuţie şi bani, atunci când stârpesc cu securea codrii seculari ai fetei pădurii. Ei ştiu şi zic mai departe tuturor că vai şi amar va fi de oamenii cei răi când vor stârpi codrul fetei pădurii. Atunci va fi eliberată umbra îmbrăcată în negru care va putea bântui liberă şi nesinchisită, adunând pe toţi oamenii cei răi, luându-i cu el, după legile ştiute ale lui Dumnezeu...
                Fiţi cu băgare de seamă! El nu are inima curată, de fecioară, a fetei pădurii, el nu are un destin de împlinit. Odată ajuns pe tărâmurile noastre el îşi va lua plata, aşa cum a luat-o de la vrăjitoarea care a adus blestemul pe pământ...



Powered by Medow
(2001...2012 dorinm.ro, 2010...2012 powering romaniatraditii.ro)
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă realizatori