Cândva, în vechime, Sibiul era doar un sătuc obişnuit cu
numele de Sibiel. oamenii de pe aici trăiau din toate cele ale
pământului şi îşi ducea viaţa de zi cu zi sub teama de
Dumnezeu.
Într-una din zile, prin sătuc trecu un cizmar neamţ, pe nume
Hermann, care căuta de lucru. Cum pe acolo nu mai trecuse un cismar de
mult timp, oamenii se îngrămădiră, care mai de care, cu lucruri
de reparat. Cum era foarte mult de lucru, Hermann al nostru, pribeag de
când venise pe aceste meleaguri, prinse curaj şi le spuse
oamenilor că este mult de lucru şi că acceptă să repare tot ce i s-a
adus fără să ceară plată dar să i se dea un loc de casă. Cum sătucul
era mic şi avea nevoie de meşteşugari, oamenii acceptară şi îi
dădură un loc de casă.
Timpul trecea şi Hermann nu mai prididea cu lucrul. Aşa că merge la mai
marele satului şi îi spuse că ar vrea să se apuce de lucrul
pământului că nu poate trăi din nimic, că doar nu primea plată
pentru ceea ce făcea. Viclean, el îi spuse mai marelui că vrea
pământ atât cât se poate cuprinde într-o piele
de viţel. Şi cum românul nostru nu ştia de legenda Didonei
(întemeierea Cartaginei), acceptă bucuros şi îi spuse că ăi
dă încă odată pe atâta. Şi oamenii de asemenea.
A doua zi, numai ce vine neamţul în Sibiel cu pielea de viţel.
Întrebă oamenii unde este pământul care urmează să-l
măsoare. Acolo, se aseză pe pielea de viţel şi numa ce începe a o
tăia în fâşii subţiri, subţiri, mai ceva decât dunga
cuţitului. Apoi măsură locul, cât încăpea într-um
pătrat făcut cu acele fâşii.
Au văzut românii noştri că au fost înşelaţi, dar de, ce mai
puteau face? I-au dat cât a ieşit şi încă odată pe
atâta, după promisiune. Şi Hermann, având loc destul, se
puse şi îşi chemă toate neamurile, meşteşugari sau nu.
Şi uite aşa au convieţuit neamul românilor cu cel al nemţilor,
iar Sibielul a crescut atât de mult încât au trebuit
să îi schimbe numele în Sibiu. Dar nemţii, până
în zilele noastre i-au spus Hermannstadt, după neamul celui care
i-a adus pe acele meleaguri.
Legenda lacului Bâlea
Se povesteşte că trăia odată la poalele munţilor Făgăraş un cioban pe
nume Bâlea. Era cel mai mic dintre cei cinci copii ai unei femei
sărace, rămasă văduvă, poate de aceea fiind singurul care nu îşi
făcuse nici un rost şi rămase lângă mumă-sa. Şi nici nu se
însurase. Degeaba îl bătea maică-sa la cap să se
însoare şi să îşi facă un rost, că el o ţinea pe a lui: cea
sortită lui o să-l aştepte...
Într-o zi, pe când era cu oile la păscut, numai că se arătă
un urs. Voinic fiind şi mai ales curajos, Bâlea se repede la el
şi îl alungă.
Se răspândeşte vestea de un aşa flăcău voinic
şi curajos până la curtea ămpăratului care l-a chemat
numaidecât la palat şi i-a propus să rămână în slujba
lui şi să înveţe mânuirea armelor. Zis şi făcut,
rămâne Bâlea la curte şi deprionde aşa de bine
mânuirea rmelor, încât împăratul îl pune
căpetenie peste oştirea lui.
Aşa trece o
vreme în care Bâlea îl slujeşte cu cinste pe
împărat dar într-o zi i se face dor de casa şi oile lui.
Auzind asta, împăratul care nu voia în ruptul capului să
piardă un aşa om, încercă să-l convingă în fel şi chip să
rămână lângă el. Dar mai abitir decât împăratul
se ruga de Bâlea al nostru fata împăratului care prinsese
drag.
Primind promisiunea lui Bâlea că se va întoarce în
cel mai scurt timp împăratul fu de acord şi îl lăsă să
plece, înduplecat, se zice, şi de fata sa care îi
mărturisire dragostea pentru Bâlea.
Ajuns acasă feciorul nostru se bucură de întâlnirea cu mama
sa şi cu plaiurile natale atât de iubite.
Nu trecu mult timp şi Bâlea primeşte într-o seară vizita
unei babe grozav de urâte care căuta ierburi medicinale. Milos
din fire el o găzduieşte peste noapte. Înainte de ivirea zorilor,
baba îşi lepădă dintr-o dată hainele cele urâte şi
înfăţişarea, şi i se arătă lui Bâlea cu hainele ei
adevărate, cusute cu fir de aur, şi în toată frumuseţea ei.
Bâlea, surprins peste măsură de frumoasa prinţesă,e ste de acord
să se însoare cu ea şi pornesc pregătirile de nuntă.
Şi multă bucurie a venit în zilele următoare. Mama lui
Bâlea era nespus de fericită că îşi vede feciorul
împlinit cu aşa o prinţesă frumoasă, au trimis oameni peste tot
pentru a anunţa nunta ce vine şi solie către împărat
Dar vestea nunţii lui Bâlea ajunse şi la o vrăjitoare a locului
care ţinea de mult rău zilelor familiei lui Bâlea. Şi
neputând să îndure o aşa bucurie în familia lui
Bâlea ea se puse pe descântece şi farmece pentru a opri
totul. Şi farmecele ei loviră chiar în dimineaţa nunţii,
când se adunaseră oamenii pentru petrecere şi când tocmai
sosise împăratul cu tot alaiul lui.
Prinţesa era cu fetele prin poiene pentru a împleti cununi din
folrile primăverii şi, sin senin, numai iată că se porneşte o furtună
nemiîntâlnită, un viscol nemaivăzut care părea că a
întors iarna din drum. Ştiind cum sunt vijeliile locului
Bâlea porneşte pe dat în căutarea soaţei lui. Şi, nimeni nu
ştie cum, poate datorită farmecelor blestematei de vrăjitoare, prinţesa
se rătăceşte de fete dar este găsită de Bâlea care porneşte
înapoi spre casă cu ea.
De aici nu se mai ştie nimic de cei doi, nu au mai fost găsiţi
niciodată. Dar se spune că mama lui Bâlea a simţit că el a plecat
de pe tărâmurile acestea împreună cu mireasa lui şi că
şi-au găsit sfârşitul în apele lacului din apropiere.
Toţi cei prezenţi au fost atât de mişcaţi de soarta lor tragică
încât au pus numele acelui lac Bâlea, şi aşa a rămas
până în zilele noastre.
Podul Minciunilor
În Sibiu se găseşte primul pod de fontă din România, care
face legătură între Piaţa Mică (Kleiner Ring) şi Piaţa Huet
(Huetplatz). El a fost adus aici şi a înlocuit vechiul pod de
lemn numit podul minciunilor ("trecerea pe sub podul minciunilor este
iluminată noaptea de trei lanterne şi este păziută de trei santinele").
Cum a fost numit acest pod astfel? Iată câteva spuse ce au ajuns
la noi:
Una din legende este legată de faptul că în Piaţa Mică, numită şi
piaţa negustorilor, au avut loc foarte multe înşelăciuni născute
din tocmeală. Că, la orice tocmeală erau şi clienţi păcăliţi.. Dacă
negustorii necinstiţi erau prinşi asupra faptului se spune că erau duşi
pe pod şi erau aruncaţi de pe el pentru a servi drept pildă pentru
viitor. Aşa erau scăpaţi sibienii de negustorii necinstiţi.
O altă legendă spune că pe popd ăşi dădeau întâlnire
tinerii îndrăgostiţi, care îşi jurau iubire veşnică şi
îşi făceau planuri de căsătorie bazate pe neprihănirea fetelor.
Cum nu întotdeauna era aşa, după noaptea nunţii se spune că
bărbaţii duceau de păr femeile necinstite pe pod de unde le aruncau
în ocara mulţimii.
Turnul Împăcării
Una din legendele care se întâlnesc în zona Biertan,
este cea a Turnului Împăcării. Turnul Împăcării nu este
chiar un turn ci o încăpere cu un singur pat, un singur scaun, o
singură furculiţă, o singură lingură, o singură farfurie, un singur
pahar. Aici se spune că erau închişi pentru două săptămâni
soţii care voiau să divorţeze. Astfel, datorită dotării limitate a
cameirei, aceştia trebuiau să se descurce şi să coopereze pe toată
durata detenţiei.
Acest mijloc de împăcare se pare că a fost destul de eficient din
moment ce se povesteşte că timp de 300 de ani, cât a funcţionat
episcopia de la Biertan, nu s-a înregistrat nici un divorţ...