Introducere
O scurtă introducere a „prezentărilor” ce vor urma.
(English)
Anii trec peste noi și, la peste 56 de ani (la momentul când scriu aceste rânduri), ca vechi cititor (chiar și scriitor, inclusiv cu implicări în lumea jocurilor video, menținerea pe site-ul propriu a unei „secțiuni” de recenzii, pentru mai bine de cinci ani, sau realizator de subtitrări de filme, pentru care am realizat peste „multe” astfel de subtitrări) de „Science Fiction” și „specii” asimilate, ca vechi cinefil „dedicat”, vă pot împărtăși din experiența mea în „identificarea” celor mai bune romane „Science Fiction” (și subgenuril asimilate), filme, seriale, animații, jocuri video „de gen”…
Argumentele „de calitate” ale acestui efort pot fi grupate în „opinii”, care pot fi „grupate” după forma lor de manifestare: romane, filme și seriale de televiziune, animații, jocuri video, bla, bla.
De exemplu, în ceea ce privește filmul, argumentele ar fi:
„Contra”
În esență, nu ar fi greu să accesați sursele existente pe internet, cum ar fi:
- IMDb (Internet Movie Database) (una dintre cele mai mari baze de date online despre filme, seriale TV, actori și regizori, oferind informații detaliate despre filme, inclusiv distribuție, recenzii, rating-uri și date de lansare și, recunosc, platforma mea de „căutare” preferată, utilizată din timpuri „imemoriale”),
- Rotten Tomatoes (site care agregă recenzii de la critici și public pentru a oferi un scor general al unui film, util pentru a afla opinii diverse și a obține o perspectivă echilibrată),
- Metacritic (similar cu Rotten Tomatoes, compilând recenzii de la critici, convertindu-le într-un scor numeric, oferind și detalii despre distribuție și echipa de producție),
- și ar mai fi Letterboxd (platformă socială pentru cinefili), AllMovie (o bază de date extinsă care oferă informații despre filme, actori, regizori și genuri), The Movie Database (TMDb) (similar cu IMDb, oferind detalii despre filme, inclusiv distribuție, sinopsisuri și rating-uri) și, de ce nu, CineMagia (o platformă românească care oferă informații despre filme, actori și seriale, utilă pentru a afla detalii despre producții locale).
În mod evident, toate aceste platforme au propriul lor „ranking” (pe diverse criterii, cum ar fi „notele” acordate de utilizatori, „valori” de tip „box office”, inclusiv de câștiguri financiare, etc) și oferă celui care se informează „soluții” de evaluare testate de timp și de cititori.
„Pro”
Chiar credeți că, parcurgând sursele menționate anterior, discutăm despre valoarea reală a unui film, gen, bla, bla?
Nu cumva acestea sunt „detalii” legate de fiecare dintre noi în parte?
Așadar, voi proceda la evaluarea mea personală (unde participă involuntar și mediul meu familial, prietenii, persoanele „de conjunctură relativ mai îndelungată”, opinii diverse „parcurse” de-a lungul vieții, bla, bla) și sper că vă voi oferi date clare „de palmares” care vă vor fi utile.
Toate acestea vor „exprima” strict genul „science fiction” și „speciile asimilate” și voi avea grijă să le grupez, mai „greu” la început, dar timpul va atrage „adaptarea” optimă a expunerilor mele.
Iar aceeași percepție va fi și în cazul celorlalte categorii sau forme de manifestare ale „Science Fiction”-ului…
De exemplu, în lumea cărților „de gen” „Science Fiction” se pot apela ISFDB, lista premiilor Locus, Nebula, Hugo, resursele publiciștilor din „Big 4” (Macmillan, Hachette Livre, HarperCollins, și Penguin Random House), etc… Pentru lumea jocurilor video se pot apela IGDb (omologul din lumea filmelor), UVL, RAWG, sau altele…
Fiecare cu sursele lor de „inspirație a căutărilor”, cu felul lor de a interpreta „Science Fiction” și subgenurile asociate, etc (fără a uita de manifestarea efectivă către ceea ce ar fi „penetrabilitatea” sau „vizibilitatea” în public, plătită sau nu, marketată sau percepută efectiv).
Și, timpul va decide dacă am dreptate sau nu…
Să începem!
În mod evident, este necesară un fel de structurare, care să se „bazeze” pe „speciile” de literatură „compatibile” cu „Science Fiction”…
Și acesta, fără a „sublinia” un fel de „clasificare” sde tip „Top”, ar fi reprezentate de:
- Space Opera (filme, seriale, animații, jocuri video care descriu o poveste care se desfășoară în spațiul cosmic și implică aventuri epice, conflicte interstelare și personaje carismatice, un exemplu „tipic” fiind „seriile” „Star Wars”, „Guardians of the Galaxy”, „Startrek”, etc),
Distopie/Post-apocaliptice („prezențe” care prezintă viitoruri sumbre, societăți corupte sau lumi devastate de războaie sau dezastre, cum ar fi „The Matrix”, „Mad Max”, „Blade Runner”, etc), - Cyberpunk (subgen care explorează relația dintre tehnologie, societate și umanitate, aceste „realizări” având un aspect futurist, cu metropole întunecate, inteligență artificială și hackeri cum ar fi „The Matrix”, „Ghost in the Shell”, etc),
- Călătorii în timp („povești” despre călătorii în timp, care explorează paradoxurile temporale și efectele schimbării trecutului sau viitorului., cum ar fi „Back to the Future”, „Looper”, etc),
- Extratereștri („realizări” care se concentrează pe întâlniri cu ființe extraterestre și explorarea spațiului cosmic, cum ar fi „E.T. the Extra-Terrestrial”, „Close Encounters of the Third Kind”, etc),
- Hard Science Fiction (subgen care se bazează pe concepte științifice și tehnologice realiste, abordând teme precum fizica cuantică, biotehnologia sau explorarea spațială, cum ar fi „Interstellar”, „2001: A Space Odyssey”, etc),
- Istorii alternative, universuri alternative (filme, opere, care explorează lumi în care evenimente istorice s-au desfășurat diferit, care oferă alternative „evolutive” și „similare”, cum ar fi „Inglourious Basterds”, „Watchmen”),
- Roboți/Androizi (… despre roboți și androizi, care examinează relația dintre oameni și mașini inteligente, AI-uri, cum ar fi „Blade Runner”, “Ex Machina”, etc),
- Biopunk (subgen care se concentrează pe modificările genetice și biotehnologie și „similare”, cum ar fi „Gattaca”, „Splice”, etc),
- Nanopunk („realizări” care explorează utilizarea nanotehnologiei și a materialelor la scară atomică, cum ar fi „Transcendence”, „Nanobots”, etc).
Și, pentru o introducere, cred că zece „categorii” ar fi de ajuns (și așa par prea multe)… Mai ales că multe „opere” pot fi cu greu „încadrate” într-o „specie” anume, majoritatea realizărilor „atingând” mai multe genuri.
Voi face toate acestea fără a implica cel mai vag efort promoțional, descriind marile realizări, deseori „capodopere”, realizate „în ultimii 50 de ani de conștiență, eventual amintiri propii”, ce vor oferi „părerea mea” despre aceste toate acestea, în încercarea de a se constitui într-un indiciu spre „investirea” cu rost a timpului Dumneavoastră, către plăcerile Dumnevoastră (dacă acestea se „încadrează” în „Science Fiction” și „speciile” asimilate).
Fiind un efort bazat în special pe percepțiile și amintirile mele, poate va părea a fi un efort „dezordonat”, bazat pe ideea de a realiza materiale informative care, cantitativ, vor „conține” minim 1.000 de cuvinte pe episod, grupate în „capitole evolutive”, apoi subcapitole (care vor fi numerotate cu atenție, fără a se „delimita” a fi un fel de „ordine” a importanței ci doar o consecință a unei cronologii cât se poate de reale, cât este posibil de documentat).
Dar, „centralizarea” ce va apare în timp (va fi „sesizată” odată cu avansul publicării și centralizarea în „Cuprins”) va fi „crema” (și, presupun, valoarea) acestui efort oferit de mine către Dumneavoastră…
Centralizare pe care o voi realiza „dedicat” pentru un fel de Cerc de literatură Științifico-Fantastică „În Jurul Lumilor” (publicarea pe un fel de platformă socială „pentru scriitori” fiind inițiată pe Medium), atât în limba română cât și în limba engleză.
Da, încă o precizare…
Voi căuta să ofer cât mai multe link-uri către materialele menționate, oferind astfel un fel de „oficializare” a afirmațiilor mele.
Mulțumesc celor peste 50 de ani de „Science Fiction” pe care i-am trăit împreună!
Mulțumesc tuturor celor ce vor parcurge munca mea, fie și parțial!
Merticaru Dorin Nicolae