Lucru
- Economics - Tehnica plăților interne și
internaționale
Economics
Sistemul monetar contemporan
Accentuarea procesului de
nerespectare a principiilor pe care a fost clădit Sistemul Monetar
de la Bretton Woods, ca urmare a dezechilibrelor din economia
mondiala, s-a soldat cu o puternica criza a acestui Sistem care a
dus la incapacitatea reala de manifestare. Momentul decisiv l-a
constituit "ruperea" dolarului de aur, precum si trecerea la
flotarea cursurilor valutare, cand s-a trecut de la cursurile fixe
dar ajustabile tip Bretton Woods la cursurile centrale ajustabile
initiate de Acordul Smithsonian (cu o perioada "atribuibila"
cuprinsa intre 1971 - 1973).
Dupa 1973,
s-a trecut la flotatia libera a monedelor nationale insa, nici
pana in prezent, ea nu a ajuns la parametrii teoretic posibili,
putandu-se vorbi doar despre o flotatie impura a monedelor
(denumita oficial a fi caracterizata de cursuri flotante, total
flexibile). Acest lucru se datoreaza in primul rand statelor
carora nu le este indiferenta evolutia ratelor de schimb a monedei
nationale, ca element final al intereselor comerciale pe care le
au.
Astfel,
majoritatea satelor au creat mecanisme prin care sa controleze pe
cat de mult posibil pietele instrumentelor financiare derivate
(segment de piata deosebit de mobil si care cunoaste o dinamica
semnificativa), dar si activitatea bancilor comerciale, chiar daca
este unanim recunoscut ca autoritatile monetare nu au o capacitate
estimabila de a controla intregul mecanism (principala problema
fiind lipsa mijloacelor financiare - rezervele lor reprezentand
procente infime la nivelul volumului tranzactiilor comerciale,
pietele financiare sunt dereglementate - nu exista norme globale
dupa care sa se desfasoare tranzactiile financiare, iar
transnationalizarea vietii economice si a celei financiare pune
problema stabilirii genului de autoritate care va controla aceasta
activitate).
Modificarea
statutului FMI din 1978 avea sa confirme lichidarea Sistemului
prin faptul ca a "demonetizat" aurul si a interzis utilizarea lui
ca etalon (raportarea valutei nationale la aur) si ca mijloc de
plata (proces numit "demonetizarea aurului", la care FMI a
subscris chiar de la inceput, vanzand o parte din rezerva de aur
sau inapoind-o tarilor membre care au subscris-o, amanand pentru
un viitor nedefinit obligatia statelor membre de a avea valori
paritare si paritati oficiale) inlocuind principiul stabilitatii
paritatilor si a cursurilor valutare cu principiul flotarii libere
(determinante fiind relatiile de piata in domeniul financiar
monetar international).
Lansarea
"Drepturilor Speciale de Tragere" (DST), moneda compozita, cu
existenta contabila, emisa de FMI, se dorea a fi un "nou etalon
international". Cu toate acestea, dolarul ramane o moneda de baza
pe piata monetara pastrandu-si o forta deosebita in ceea ce
priveste forta sa liberatorie, datorata si compozitiei rezervelor
valutare ale statelor. Astfel, desi dolarul a cunoscut un regres
in compozitia acestor rezerve, el continua sa monopolizeze peste
50 % din acestea, fapt ce atrage, in continuare, pozitia de
monopol si de principal "modificator" al pietelor valutare (in
marea majoritate debusolate de variatiile destul de ample ale
cursurilor de schimb - de exemplu, o simpla declaratie a unui
responsabil al Rezervei Federale Americane poate provoca mutatii
rapide in marimea ratelor de schimb, cu recul destul de important
la nivelul oricarei tari dependente de evolutia acestuia).
Problemele
au continuat sa apara si, incepand cu 1985, incepe perioada
cursurilor "oarecum flexibile" (Acordul de la Hotelul Plaza - New
York al Grupului celor 5"). Aici a inceput perioada de scadere a
cursului dolarului american si a unei perioade de ingradire a
flexibilitatii cursurilor de schimb, respectiv de accentuare a
controlului asupra miscarilor de curs. Aceasta se intentiona a fi
o perioada de tranzitie spre stabilirea unor regimuri de cursuri
"mai stabile", eventual sub forma unor asa-numite "zone
obiective"/ "zone de obiectiv".
La
inceputul anilor '90 se mentinea suprematia dolarului in special
datorita faptului ca autoritatile centrale si cele monetare
controleaza intr-o oarecare masura schimbul de moneda, avand atat
o incapacitate tehnica limitata de a realiza integral acest
control cat si o incapacitate reala legata de adaptarea la
factorii economici pe care acestea le pot doar influenta. Dovada
sta analiza regimului valutar al statelor lumii in aceasta
perioada caracterizata de faptul ca peste jumatate din totalitatea
statelor se raportau unei fixitati rigide pe fondul unei
contributii nesemnificative la PIB-ul mondial (mai putin de 5 %),
pe cand cealalata "mai putin de jumatate" se raporta, in procente
relativ egale unei fixitati ajustabile (avand la baza mai putin de
o treime din PIB-ul mondial) sau unei flotatii libere (cu peste
doua treimi din PIB - fiind , deci, vorba despre statele cele mai
puternic dezvoltate).
Aceasta
evolutie este confirmata si de evolutia la inceputul anilor 2000
caracterizata de promovarea unei politici de control a resurselor
valutare si a flotarii, pe baza corelarii indicatorilor
macroeconomici, la care adera si nou creata Uniune Europeana cu
sistemul sau monetar si puternicul Euro care tinde sa "egaleze"
dolarul american ca forta si functie. In ceea ce pribveste
perspectivele Sistemului Monetar International, acestea continua
sa fie incerte si axate pe doua mari categorii. Pe de o parte se
cere intoarcerea la cursurile fixe iar, pe de alta arte, se cere
perfectionarea sistemului cursurilor flotante.
Sustinatorii flotarii libere considera ca aceasta ar avea o serie
de avantaje reprezentate de:
- un
instrument suplimentar al stabilitatii - este preferabil sa se
inregistreze modificari mai mici chiar daca se realizeaza la
perioade scurte, comparativ cu modificarile la intervale
indelungate dar cu efecte de amploare, cum este cazul cursurilor
fixe, argumentandu-se suplimentar ca flotarea nu presupune
instabilitate si dezordine ci "un alt fel de stabilitate" dictata
in special de relatiile de piata;
- flotarea contribuie la echilibrarea automata a balantelor de plati - stabilirea cursurilor prin ajustari repetate pe piata valutara, la punctul de echilibru al cererii si ofertei este un factor de corectare automat al balantelor de plati.
- costurile reduse ale rezervelor valutare - in cazul cursurilor flotante apar "garantat" costuri scazute, mai ales atunci cand autoritatile nu intervin pe piata pentru a mentine o rata de schimb prestabilita, mentinerea rezervelor fiind inutila ("se evita sterilizarea inutila a rezervelor");
- dezvoltarea unor politici economice nationale mai putin costisitoare si, implicit, reducerea costurilor sociale ale acestora - existenta unor deficite in sistemul cursurilor fixe determina mai intai utilizarea rezervelor valutare, dupa care, in conditiile persistentei deficitului, trebuie dezvoltate politici deflationiste cu scopul de a reduce costurile nationale de productie si a stimula competitivitatea produselor exportate. Aceste politici deflationiste afecteaza preturile tuturor bunurilor din economie, inclusiv pretul fortei de munca inducand costuri sociale ridicate. In schimb se argumenteaza ca, in cazul cursurilor flotante, echilibrarea balantelor, atunci cand se inregistreaza deficite, se realizeaza prin intermediul modificarii ratei de schimb. Astfel, absorbtia deficitului presupune cresterea cererii de valute, aspect care depreciaza moneda nationala si care, mai departe, conduce la cresterea pretului importurilor si o ieftinire corespunzatoare a exporturilor, aceasta cale de echilibrare a balantelor fiind mai putin costisitoare, pentru ca permite ajustarea preturilor internationale ale produselor exportate si atunci cand preturile nationale sunt fixe;
- cursurile flotante permit stabilirea unor rate de schimb adevarate, in functie de cererea si oferta de valuta, devenind un factor stabilizant al economiei - caracterul stabilizant al cursului flotant apare atunci cand ele permit in mod automat asanarea deficitelor sau a excedentelor. De exemplu, in caz de deficit, cursul de schimb se depreciaza, fenomen care, mai departe, stimuleaza exporturile (urmare a unei competitivitati sporite a produselor nationale) si, de aici, un plus de valuta incasata in relatiile comerciale externe;
- procesele inflationiste sunt mai usor de controlat - in sistemul cursurilor flotante, comportamentul monetar al unei tari este dictat de mentinerea paritatii oficiale declarate. Astfel, politica monetara a statului respectiv, adica oferta sau restrangerea masei monetare in circulatie, nu are la baza mentinerea stabilitatii interne a preturilor (o rata a inflatiei redusa). Crearea de noi insemne monetare sau sterilizarea excedentului monetar se fundamenteaza pe aducerea cursului valutar stabilit de piata la nivelul paritatii oficiale. Astfel, este posibil ca atunci cand excesul de moneda pe piata nationala impune politici monetare restrictive, de absorbire a excedentului, apararea paritatii oficiale sa determine cresterea ofertei de moneda in cazul in care aceasta s-ar aprecia, ca urmare a unor intrari de valuta importante ca dimensiuni. Astfel, prioritatile nationale, impotriva inflatiei, nu ar fi sacrificate pentru mentinerea unor echilibre externe.
- independenta mai mare a politicii economice a statelor - statele nu mai sunt supuse socurilor monetare transmise de mediul extern prin intermediul balantelor de plati si a masei monetare. Protectia pe care o ofera cursul flotant, liber de orice obiective, da posibilitatea guvernelor sa dezvolte politici eficiente pentru cresterea ocuparii fortei de munca, pentru asanarea fenomenelor inflationiste, etc.
- flotarea contribuie la echilibrarea automata a balantelor de plati - stabilirea cursurilor prin ajustari repetate pe piata valutara, la punctul de echilibru al cererii si ofertei este un factor de corectare automat al balantelor de plati.
- costurile reduse ale rezervelor valutare - in cazul cursurilor flotante apar "garantat" costuri scazute, mai ales atunci cand autoritatile nu intervin pe piata pentru a mentine o rata de schimb prestabilita, mentinerea rezervelor fiind inutila ("se evita sterilizarea inutila a rezervelor");
- dezvoltarea unor politici economice nationale mai putin costisitoare si, implicit, reducerea costurilor sociale ale acestora - existenta unor deficite in sistemul cursurilor fixe determina mai intai utilizarea rezervelor valutare, dupa care, in conditiile persistentei deficitului, trebuie dezvoltate politici deflationiste cu scopul de a reduce costurile nationale de productie si a stimula competitivitatea produselor exportate. Aceste politici deflationiste afecteaza preturile tuturor bunurilor din economie, inclusiv pretul fortei de munca inducand costuri sociale ridicate. In schimb se argumenteaza ca, in cazul cursurilor flotante, echilibrarea balantelor, atunci cand se inregistreaza deficite, se realizeaza prin intermediul modificarii ratei de schimb. Astfel, absorbtia deficitului presupune cresterea cererii de valute, aspect care depreciaza moneda nationala si care, mai departe, conduce la cresterea pretului importurilor si o ieftinire corespunzatoare a exporturilor, aceasta cale de echilibrare a balantelor fiind mai putin costisitoare, pentru ca permite ajustarea preturilor internationale ale produselor exportate si atunci cand preturile nationale sunt fixe;
- cursurile flotante permit stabilirea unor rate de schimb adevarate, in functie de cererea si oferta de valuta, devenind un factor stabilizant al economiei - caracterul stabilizant al cursului flotant apare atunci cand ele permit in mod automat asanarea deficitelor sau a excedentelor. De exemplu, in caz de deficit, cursul de schimb se depreciaza, fenomen care, mai departe, stimuleaza exporturile (urmare a unei competitivitati sporite a produselor nationale) si, de aici, un plus de valuta incasata in relatiile comerciale externe;
- procesele inflationiste sunt mai usor de controlat - in sistemul cursurilor flotante, comportamentul monetar al unei tari este dictat de mentinerea paritatii oficiale declarate. Astfel, politica monetara a statului respectiv, adica oferta sau restrangerea masei monetare in circulatie, nu are la baza mentinerea stabilitatii interne a preturilor (o rata a inflatiei redusa). Crearea de noi insemne monetare sau sterilizarea excedentului monetar se fundamenteaza pe aducerea cursului valutar stabilit de piata la nivelul paritatii oficiale. Astfel, este posibil ca atunci cand excesul de moneda pe piata nationala impune politici monetare restrictive, de absorbire a excedentului, apararea paritatii oficiale sa determine cresterea ofertei de moneda in cazul in care aceasta s-ar aprecia, ca urmare a unor intrari de valuta importante ca dimensiuni. Astfel, prioritatile nationale, impotriva inflatiei, nu ar fi sacrificate pentru mentinerea unor echilibre externe.
- independenta mai mare a politicii economice a statelor - statele nu mai sunt supuse socurilor monetare transmise de mediul extern prin intermediul balantelor de plati si a masei monetare. Protectia pe care o ofera cursul flotant, liber de orice obiective, da posibilitatea guvernelor sa dezvolte politici eficiente pentru cresterea ocuparii fortei de munca, pentru asanarea fenomenelor inflationiste, etc.
Cu toate
acestea exista mai multe "elemente" ale cursurilor flotante care
nu se verifica in practica, cum sunt:
-
modificarea ratelor de schimb a fost permanent destul de rapida,
iar intervalele in care acestea au oscilat au fost destul de
largi, fara a mai lua in calcul faptul ca apare problema
"confirmarii" ratei de schimb reale;
- analiza rezervelor valutare ale statelor indica ca acestea au crescut in toata perioada care a urmat introducerii cursurilor flotante - daca rezervele au crescut inseamna ca au un rol important in politicile monetare ale statelor, chiar daca se poate afirma fara dubii ca volumele valutare mari impun costuri ridicate de mentinere a acestora;
- evolutia economica si politica actuala demonstreaza ca lumea in care traim devine din ce in ce mai interdependenta, iar globalizarea, in special cea financiara, face imposibila totala independenta a politicilor economice - este imposibil ca un stat sa isi stabileasca politicile economice aplicate fara a lua in considerare conjunctura economica internationala;
- instabilitatea pietelor, datorata tensiunilor valutare si incertitudinii economice, a determinat consumul unor resurse importante pentru ca operatorii sa se protejeze impotriva fluctuatiilor ample ale cursurilor de schimb si ratelor dobanzilor - noile instrumente financiare, numite "derivate", stau la baza unor valuri speculative si au un puternic potential destabilizator, prin prisma unui posibil faliment general al institutiilor financiare al caror portofoliu este ocupat de aceste instrumente.
- analiza rezervelor valutare ale statelor indica ca acestea au crescut in toata perioada care a urmat introducerii cursurilor flotante - daca rezervele au crescut inseamna ca au un rol important in politicile monetare ale statelor, chiar daca se poate afirma fara dubii ca volumele valutare mari impun costuri ridicate de mentinere a acestora;
- evolutia economica si politica actuala demonstreaza ca lumea in care traim devine din ce in ce mai interdependenta, iar globalizarea, in special cea financiara, face imposibila totala independenta a politicilor economice - este imposibil ca un stat sa isi stabileasca politicile economice aplicate fara a lua in considerare conjunctura economica internationala;
- instabilitatea pietelor, datorata tensiunilor valutare si incertitudinii economice, a determinat consumul unor resurse importante pentru ca operatorii sa se protejeze impotriva fluctuatiilor ample ale cursurilor de schimb si ratelor dobanzilor - noile instrumente financiare, numite "derivate", stau la baza unor valuri speculative si au un puternic potential destabilizator, prin prisma unui posibil faliment general al institutiilor financiare al caror portofoliu este ocupat de aceste instrumente.
Si, pentru a
finaliza, partizanii fixitatii ratelor de schimb aduc ca argument
in sprijinul opiniilor lor ca volatilitatea pietelor valutare
reprezinta o frana in calea progresului economic, ca induc in
Sistem numeroase riscuri si incertitudini care ar deturna
interesul operatorilor economici pentru investitii, urmare a
rentabilitatii lor greu de apreciat.
Avand la
baza tot realitatea, se impune "estimarea" valorii unui sistem
monetar fiind exercitata din punct de vedere al cresterii
economice. In acest caz se impun atentiei urmatoarele:
- masura in
care sistemul contribuie la administrarea rationala a resurselor
limitate, inclusiv la reparatia lor eficienta si aceea in care el
permite utilizarea maxima a acestora in orice moment;
- cunoasterea modului in care functionarea sistemelor componente ale economiei mondiale contribuie la cresterea economica a tarilor lumii.
- cunoasterea modului in care functionarea sistemelor componente ale economiei mondiale contribuie la cresterea economica a tarilor lumii.
Astfel,
principalele consecinte ale flotarii generalizate a monedelor sunt
urmatoarele:
-1- Mutatii
in nivelele de competitivitate.
Cresterea
sau scaderea brusca, frecventa, a cursurilor valutare a produs
mutatii in nivelele de competitivitate intre diferite firme si
economii nationale, fapt care a dus la transferul speculativ al
castigurilor in comertul international, a afectat situatia
conturilor curente, nivelul preturilor, inclusiv al celor interne,
precum si cererea si oferta de marfuri. In urma unei scurte
analize se poate sesiza ca, fluctuatii cu o amplitudine de peste 1
- 2 % d ela o zi la alta, si de 30 - 40 % sau mai mari pe o
perioada de 1 - 3 ani, pot avea o incidenta majora asupra
structurii productiei, ducand la o deplasare de resurse in
detrimentul diferitelor ramuri, mai ales al domeniilor mai expuse
de bunuri de export (nu se poate preciza o "lista" a acestora
deoarece aceste bunuri de export prezinta o "perisabilitate"
zonala sau "contractuala").
-2-
Incertitudini cu efecte asupra investitiilor si balantelor
externe.
Schimbarile
exagerate ale ratelor de schimb contribuie la crearea si
accentuarea unui climat de incertitudine in care investitorii
refuza sa isi asume riscuri, apt care se reflecta in slabirea
cresterii economice. De asemenea, are loc o fragmentare a pietelor
financiare inernationale cu efecte negative asupra fenomenelor
internationale de capital. Experienta mondiala arata ca aceste
miscari continue si importante ale ratelor de schimb duc la
accentuarea instabilitatii economiilor nationale, luate in
ansamblul lor, la deteliorarea balantelor comerciale si de plati
externe, mai ales ale tarilor in curs de dezvoltare.
-3- Efecte
asupra comertului exterior.
Ele se
reflecta sub mai mute aspecte din care cele mai importante sunt
imobilizarea unor importante resurse umane, materiale si
financiare pentru acoperirea riscurilor monetare si comerciale,
precum si inducerea revirimentului protectionismului comercial, cu
deosebire a celui nevamal.
Una din
problemele cu care se confrunta tarile in perioada actuala este
cea legata de necesitatea reducerii deficitelor externe rezultate
din dezechilibrul schimburilor si din repartitia inegala a
lichiditatilor internationale. Un mijloc imediat utilizabil, are
da rezultate rapide, este adoptarea de masuri de control direct al
importurilor prin aplicarea de restrictii cantitative. Aceste
masuri sunt generatoare de grave deficiente, in special in ceea ce
priveste procesul de liberalizare al schimburilor comerciale
internationale, iar alternativa acestei optiuni este reprezentata
de recurgerea la mijloace de finantare temporara a balantei
de plati externe.
Flotarea
cursurilor valutare face ca preturile in moneda nationala ale
produselor importate sa devina imprevizibile si incidentele unor
drepturi de vama date asupra competitivitatii industriilor
nationale sa varieze intr-o masura apreciabila in functie de
miscarile cursurilor de schimb. In acest fel, obstacolele
netarifare in calea comertului modial, in primul rand restrictiile
cantitative, au dobandit un rol crescand in realizarea protectiei,
fiind insa, adeseori, deosebit de nocive pentru functionarea
pietei si pentru repartizarea resurselor pe plan mondial.
Cu alte
cuvinte, deplasarea centrului de greutate de la politicile
comerciale vamale, catre cele netarifare, se afla intr-o anumita
legatura de dependenta cu trecerea la flotarea generalizata a
monedelor, cu dorinta de a contracara efectele flotarii asupra
politicilor comerciale vamale traditionale.
De retinut
este faptul ca trebuie sa se aiba in vedere faptul ca raporturile
de interconditionare sunt mult mai complexe, ca evolutia
comertului international depinde de multi alti factori din
domeniul productiei, al politicilor economice, cu deosebire al
celor comerciale, etc.
Deci, ca
urmare a incertitudinilor care planeaza asupra posibilitatilor de
finantare, la nivelul dobanzii si al cursurilor de schimb, a
marilor dezechilibre externe si a capacitatii mentinerii in
continuare a inflatiei sub control se poate vorbi despre faptul ca
economia mondiala este confruntata cu riscul major de stopare al
fazei de crestere economica sau, chiar mai mult, de trecere la
regres economic. Ca urmare este evident ca pasul urmator necesar
pentru a mentine expansiunea economica este repartizarea cat mai
egal difuzata intre tari si dezvoltarea de potentiale surse de
finantare (surse de lichiditate pura sau tehnica la nivelul
cererilor de finantare a "preturilor de utilitate")..
Dorin, Merticaru