Lucru - Economics - Tehnica plăților interne și internaționale

Catre paginile Lucru Dorin M

Economics

Sistemul monetar contemporan

Accentuarea procesului de nerespectare a principiilor pe care a fost clădit Sistemul Monetar de la Bretton Woods, ca urmare a dezechilibrelor din economia mondiala, s-a soldat cu o puternica criza a acestui Sistem care a dus la incapacitatea reala de manifestare. Momentul decisiv l-a constituit "ruperea" dolarului de aur, precum si trecerea la flotarea cursurilor valutare, cand s-a trecut de la cursurile fixe dar ajustabile tip Bretton Woods la cursurile centrale ajustabile initiate de Acordul Smithsonian (cu o perioada "atribuibila" cuprinsa intre 1971 - 1973).

Dupa 1973, s-a trecut la flotatia libera a monedelor nationale insa, nici pana in prezent, ea nu a ajuns la parametrii teoretic posibili, putandu-se vorbi doar despre o flotatie impura a monedelor (denumita oficial a fi caracterizata de cursuri flotante, total flexibile). Acest lucru se datoreaza in primul rand statelor carora nu le este indiferenta evolutia ratelor de schimb a monedei nationale, ca element final al intereselor comerciale pe care le au.

Astfel, majoritatea satelor au creat mecanisme prin care sa controleze pe cat de mult posibil pietele instrumentelor financiare derivate (segment de piata deosebit de mobil si care cunoaste o dinamica semnificativa), dar si activitatea bancilor comerciale, chiar daca este unanim recunoscut ca autoritatile monetare nu au o capacitate estimabila de a controla intregul mecanism (principala problema fiind lipsa mijloacelor financiare - rezervele lor reprezentand procente infime la nivelul volumului tranzactiilor comerciale, pietele financiare sunt dereglementate - nu exista norme globale dupa care sa se desfasoare tranzactiile financiare, iar transnationalizarea vietii economice si a celei financiare pune problema stabilirii genului de autoritate care va controla aceasta activitate).

Modificarea statutului FMI din 1978 avea sa confirme lichidarea Sistemului prin faptul ca a "demonetizat" aurul si a interzis utilizarea lui ca etalon (raportarea valutei nationale la aur) si ca mijloc de plata (proces numit "demonetizarea aurului", la care FMI a subscris chiar de la inceput, vanzand o parte din rezerva de aur sau inapoind-o tarilor membre care au subscris-o, amanand pentru un viitor nedefinit obligatia statelor membre de a avea valori paritare si paritati oficiale) inlocuind principiul stabilitatii paritatilor si a cursurilor valutare cu principiul flotarii libere (determinante fiind relatiile de piata in domeniul financiar monetar international).

Lansarea "Drepturilor Speciale de Tragere" (DST), moneda compozita, cu existenta contabila, emisa de FMI, se dorea a fi un "nou etalon international". Cu toate acestea, dolarul ramane o moneda de baza pe piata monetara pastrandu-si o forta deosebita in ceea ce priveste forta sa liberatorie, datorata si compozitiei rezervelor valutare ale statelor. Astfel, desi dolarul a cunoscut un regres in compozitia acestor rezerve, el continua sa monopolizeze peste 50 % din acestea, fapt ce atrage, in continuare, pozitia de monopol si de principal "modificator" al pietelor valutare (in marea majoritate debusolate de variatiile destul de ample ale cursurilor de schimb - de exemplu, o simpla declaratie a unui responsabil al Rezervei Federale Americane poate provoca mutatii rapide in marimea ratelor de schimb, cu recul destul de important la nivelul oricarei tari dependente de evolutia acestuia).

Problemele au continuat sa apara si, incepand cu 1985, incepe perioada cursurilor "oarecum flexibile" (Acordul de la Hotelul Plaza - New York al Grupului celor 5"). Aici a inceput perioada de scadere a cursului dolarului american si a unei perioade de ingradire a flexibilitatii cursurilor de schimb, respectiv de accentuare a controlului asupra miscarilor de curs. Aceasta se intentiona a fi o perioada de tranzitie spre stabilirea unor regimuri de cursuri "mai stabile", eventual sub forma unor asa-numite "zone obiective"/ "zone de obiectiv".

La inceputul anilor '90 se mentinea suprematia dolarului in special datorita faptului ca autoritatile centrale si cele monetare controleaza intr-o oarecare masura schimbul de moneda, avand atat o incapacitate tehnica limitata de a realiza integral acest control cat si o incapacitate reala legata de adaptarea la factorii economici pe care acestea le pot doar influenta. Dovada sta analiza regimului valutar al statelor lumii in aceasta perioada caracterizata de faptul ca peste jumatate din totalitatea statelor se raportau unei fixitati rigide pe fondul unei contributii nesemnificative la PIB-ul mondial (mai putin de 5 %), pe cand cealalata "mai putin de jumatate" se raporta, in procente relativ egale unei fixitati ajustabile (avand la baza mai putin de o treime din PIB-ul mondial) sau unei flotatii libere (cu peste doua treimi din PIB - fiind , deci, vorba despre statele cele mai puternic dezvoltate).

Aceasta evolutie este confirmata si de evolutia la inceputul anilor 2000 caracterizata de promovarea unei politici de control a resurselor valutare si a flotarii, pe baza corelarii indicatorilor macroeconomici, la care adera si nou creata Uniune Europeana cu sistemul sau monetar si puternicul Euro care tinde sa "egaleze" dolarul american ca forta si functie. In ceea ce pribveste perspectivele Sistemului Monetar International, acestea continua sa fie incerte si axate pe doua mari categorii. Pe de o parte se cere intoarcerea la cursurile fixe iar, pe de alta arte, se cere perfectionarea sistemului cursurilor flotante.

Sustinatorii flotarii libere considera ca aceasta ar avea o serie de avantaje reprezentate de:

- un instrument suplimentar al stabilitatii - este preferabil sa se inregistreze modificari mai mici chiar daca se realizeaza la perioade scurte, comparativ cu modificarile la intervale indelungate dar cu efecte de amploare, cum este cazul cursurilor fixe, argumentandu-se suplimentar ca flotarea nu presupune instabilitate si dezordine ci "un alt fel de stabilitate" dictata in special de relatiile de piata;
- flotarea contribuie la echilibrarea automata a balantelor de plati - stabilirea cursurilor prin ajustari repetate pe piata valutara, la punctul de echilibru al cererii si ofertei este un factor de corectare automat al balantelor de plati.
- costurile reduse ale rezervelor valutare - in cazul cursurilor flotante apar "garantat" costuri scazute, mai ales atunci cand autoritatile nu intervin pe piata pentru a mentine o rata de schimb prestabilita, mentinerea rezervelor fiind inutila ("se evita sterilizarea inutila a rezervelor");
- dezvoltarea unor politici economice nationale mai putin costisitoare si, implicit, reducerea costurilor sociale ale acestora - existenta unor deficite in sistemul cursurilor fixe determina mai intai utilizarea rezervelor valutare, dupa care, in conditiile persistentei deficitului, trebuie dezvoltate politici deflationiste cu scopul de a reduce costurile nationale de productie si a stimula competitivitatea produselor exportate. Aceste politici deflationiste afecteaza preturile tuturor bunurilor din economie, inclusiv pretul fortei de munca inducand costuri sociale ridicate. In schimb se argumenteaza ca, in cazul cursurilor flotante, echilibrarea balantelor, atunci cand se inregistreaza deficite, se realizeaza prin intermediul modificarii ratei de schimb. Astfel, absorbtia deficitului presupune cresterea cererii de valute, aspect care depreciaza moneda nationala si care, mai departe, conduce la cresterea pretului importurilor si o ieftinire corespunzatoare a exporturilor, aceasta cale de echilibrare a balantelor fiind mai putin costisitoare, pentru ca permite ajustarea preturilor internationale ale produselor exportate si atunci cand preturile nationale sunt fixe;
- cursurile flotante permit stabilirea unor rate de schimb adevarate, in functie de cererea si oferta de valuta, devenind un factor stabilizant al economiei - caracterul stabilizant al cursului flotant apare atunci cand ele permit in mod automat asanarea deficitelor sau a excedentelor. De exemplu, in caz de deficit, cursul de schimb se depreciaza, fenomen care, mai departe, stimuleaza exporturile (urmare a unei competitivitati sporite a produselor nationale) si, de aici, un plus de valuta incasata in relatiile comerciale externe;
- procesele inflationiste sunt mai usor de controlat - in sistemul cursurilor flotante, comportamentul monetar al unei tari este dictat de mentinerea paritatii oficiale declarate. Astfel, politica monetara a statului respectiv, adica oferta sau restrangerea masei monetare in circulatie, nu are la baza mentinerea stabilitatii interne a preturilor (o rata a inflatiei redusa). Crearea de noi insemne monetare sau sterilizarea excedentului monetar se fundamenteaza pe aducerea cursului valutar stabilit de piata la nivelul paritatii oficiale. Astfel, este posibil ca atunci cand excesul de moneda pe piata nationala impune politici monetare restrictive, de absorbire a excedentului, apararea paritatii oficiale sa determine cresterea ofertei de moneda in cazul in care aceasta s-ar aprecia, ca urmare a unor intrari de valuta importante ca dimensiuni. Astfel, prioritatile nationale, impotriva inflatiei, nu ar fi sacrificate pentru mentinerea unor echilibre externe.
- independenta mai mare a politicii economice a statelor - statele nu mai sunt supuse socurilor monetare transmise de mediul extern prin intermediul balantelor de plati si a masei monetare. Protectia pe care o ofera cursul flotant, liber de orice obiective, da posibilitatea guvernelor sa dezvolte politici eficiente pentru cresterea ocuparii fortei de munca, pentru asanarea fenomenelor inflationiste, etc.

Cu toate acestea exista mai multe "elemente" ale cursurilor flotante care nu se verifica in practica, cum sunt:

- modificarea ratelor de schimb a fost permanent destul de rapida, iar intervalele in care acestea au oscilat au fost destul de largi, fara a mai lua in calcul faptul ca apare problema "confirmarii" ratei de schimb reale;
- analiza rezervelor valutare ale statelor indica ca acestea au crescut in toata perioada care a urmat introducerii cursurilor flotante - daca rezervele au crescut inseamna ca au un rol important in politicile monetare ale statelor, chiar daca se poate afirma fara dubii ca volumele valutare mari impun costuri ridicate de mentinere a acestora;
- evolutia economica si politica actuala demonstreaza ca lumea in care traim devine din ce in ce mai interdependenta, iar globalizarea, in special cea financiara, face imposibila totala independenta a politicilor economice - este imposibil ca un stat sa isi stabileasca politicile economice aplicate fara a lua in considerare conjunctura economica internationala;
- instabilitatea pietelor, datorata tensiunilor valutare si incertitudinii economice, a determinat consumul unor resurse importante pentru ca operatorii sa se protejeze impotriva fluctuatiilor ample ale cursurilor de schimb si ratelor dobanzilor - noile instrumente financiare, numite "derivate", stau la baza unor valuri speculative si au un puternic potential destabilizator, prin prisma unui posibil faliment general al institutiilor financiare al caror portofoliu este ocupat de aceste instrumente.

Si, pentru a finaliza, partizanii fixitatii ratelor de schimb aduc ca argument in sprijinul opiniilor lor ca volatilitatea pietelor valutare reprezinta o frana in calea progresului economic, ca induc in Sistem numeroase riscuri si incertitudini care ar deturna interesul operatorilor economici pentru investitii, urmare a rentabilitatii lor greu de apreciat.

Avand la baza tot realitatea, se impune "estimarea" valorii unui sistem monetar fiind exercitata din punct de vedere al cresterii economice. In acest caz se impun atentiei urmatoarele:

- masura in care sistemul contribuie la administrarea rationala a resurselor limitate, inclusiv la reparatia lor eficienta si aceea in care el permite utilizarea maxima a acestora in orice moment;
- cunoasterea modului in care functionarea sistemelor componente ale economiei mondiale contribuie la cresterea economica a tarilor lumii.

Astfel, principalele consecinte ale flotarii generalizate a monedelor sunt urmatoarele:

-1- Mutatii in nivelele de competitivitate.

Cresterea sau scaderea brusca, frecventa, a cursurilor valutare a produs mutatii in nivelele de competitivitate intre diferite firme si economii nationale, fapt care a dus la transferul speculativ al castigurilor in comertul international, a afectat situatia conturilor curente, nivelul preturilor, inclusiv al celor interne, precum si cererea si oferta de marfuri. In urma unei scurte analize se poate sesiza ca, fluctuatii cu o amplitudine de peste 1 - 2 % d ela o zi la alta, si de 30 - 40 % sau mai mari pe o perioada de 1 - 3 ani, pot avea o incidenta majora asupra structurii productiei, ducand la o deplasare de resurse in detrimentul diferitelor ramuri, mai ales al domeniilor mai expuse de bunuri de export (nu se poate preciza o "lista" a acestora deoarece aceste bunuri de export prezinta o "perisabilitate" zonala sau "contractuala").

-2- Incertitudini cu efecte asupra investitiilor si balantelor externe.

Schimbarile exagerate ale ratelor de schimb contribuie la crearea si accentuarea unui climat de incertitudine in care investitorii refuza sa isi asume riscuri, apt care se reflecta in slabirea cresterii economice. De asemenea, are loc o fragmentare a pietelor financiare inernationale cu efecte negative asupra fenomenelor internationale de capital. Experienta mondiala arata ca aceste miscari continue si importante ale ratelor de schimb duc la accentuarea instabilitatii economiilor nationale, luate in ansamblul lor, la deteliorarea balantelor comerciale si de plati externe, mai ales ale tarilor in curs de dezvoltare.

-3- Efecte asupra comertului exterior.

Ele se reflecta sub mai mute aspecte din care cele mai importante sunt imobilizarea unor importante resurse umane, materiale si financiare pentru acoperirea riscurilor monetare si comerciale, precum si inducerea revirimentului protectionismului comercial, cu deosebire a celui nevamal.

Una din problemele cu care se confrunta tarile in perioada actuala este cea legata de necesitatea reducerii deficitelor externe rezultate din dezechilibrul schimburilor si din repartitia inegala a lichiditatilor internationale. Un mijloc imediat utilizabil, are da rezultate rapide, este adoptarea de masuri de control direct al importurilor prin aplicarea de restrictii cantitative. Aceste masuri sunt generatoare de grave deficiente, in special in ceea ce priveste procesul de liberalizare al schimburilor comerciale internationale, iar alternativa acestei optiuni este reprezentata de  recurgerea la mijloace de finantare temporara a balantei de plati externe.

Flotarea cursurilor valutare face ca preturile in moneda nationala ale produselor importate sa devina imprevizibile si incidentele unor drepturi de vama date asupra competitivitatii industriilor nationale sa varieze intr-o masura apreciabila in functie de miscarile cursurilor de schimb. In acest fel, obstacolele netarifare in calea comertului modial, in primul rand restrictiile cantitative, au dobandit un rol crescand in realizarea protectiei, fiind insa, adeseori, deosebit de nocive pentru functionarea pietei si pentru repartizarea resurselor pe plan mondial.

Cu alte cuvinte, deplasarea centrului de greutate de la politicile comerciale vamale, catre cele netarifare, se afla intr-o anumita legatura de dependenta cu trecerea la flotarea generalizata a monedelor, cu dorinta de a contracara efectele flotarii asupra politicilor comerciale vamale traditionale.

De retinut este faptul ca trebuie sa se aiba in vedere faptul ca raporturile de interconditionare sunt mult mai complexe, ca evolutia comertului international depinde de multi alti factori din domeniul productiei, al politicilor economice, cu deosebire al celor comerciale, etc.

Deci, ca urmare a incertitudinilor care planeaza asupra posibilitatilor de finantare, la nivelul dobanzii si al cursurilor de schimb, a marilor dezechilibre externe si a capacitatii mentinerii in continuare a inflatiei sub control se poate vorbi despre faptul ca economia mondiala este confruntata cu riscul major de stopare al fazei de crestere economica sau, chiar mai mult, de trecere la regres economic. Ca urmare este evident ca pasul urmator necesar pentru a mentine expansiunea economica este repartizarea cat mai egal difuzata intre tari si dezvoltarea de potentiale surse de finantare (surse de lichiditate pura sau tehnica la nivelul cererilor de finantare a "preturilor de utilitate")..

Dorin, Merticaru