To Study - Tehnic
- LMS-SFC
"Let's make something!"
"Să facem ceva!"
Instrumentele SEO - Hosting (cPanel) (2)
Continuăm efortul de a cumula
informațiile ce vor sta la baza efortului nostru în direcția SEO,
cu referire la raportul de server dat de Awstats.
Următoarele date, destul de utile,
după părerea mea, sunt cele legate de tabelul de țări (Countries)
de unde s-au făcut accesările.
Mulți ani, dorinm.ro a fost
realizat doar în limba română. Am atins mulți parametri ce relevau
utilitatea materialelor inserate pe el dar nu atingeam parametrii
solicitați, de exemplu, de programele de timp "affiliate" pentru a
putea începe să câștig măcar banii pentru hosting, utilități, ce
să mai comentez legat de posibil câștig financiar care să mă ajute
să mă dedic acestui hobby (menținerea unui site web).
Și, atunci, a venit momentul în
care mi-am dat seama că mă adresam doar celor aproximativ 20 de
milioane de români. A urmat o perioadă de timp în care am
"cochetat" cu realizarea de materiale în limbile străine cât de
cât stăpânite de mine dar nu am concretizat ceva palpabil, care să
atragă o concluzie anume.
Dar timpul a trecut și eforturile
mele de a găsi soluții m-au făcut, în sfârșit, să îmi dau seama
care este rațiunea de a investi timpul și resursele mele în
traducerea de materiale (ale sitului meu).
Chiar dacă browserele actuale
permit cu doar 2 clickuri translarea destul de "utilizabilă" din
și în orice limbă, pierdem din vedere faptul că motoarele de
căutare indexează conținutul paginilor în limba lor originală de
redactare, răspusurile la interogările utilizatorilor fiind
limitate la termenii efectivi de căutare.
Și, abia la startul anului 2021 am
inițiat traducerea "susținută" în limba engleză de tip ”draft” a
materialelor de pe situl meu. Am spus de tip "draft" deoarece am
realizat traducerea simplă, cu ajutorul facilităților oferite de
browsere, cum ar fi "Google
Translate", "Bing
Translator" și o aplicație foarte bună, freetranslator care
a devenit comercială sub denumirea de SDL apoi Trados.
Și, după aproape 6 luni de efort,
abia dacă am reușit să mă apropii de final cu o singură secțiune a
sitului meu, cea de Noua Medicină, care are, la acest moment,
peste 700 de pagini web distincte, fiecare cu un volum de
informație de peste 2.000 cuvinte pagina.
Da, durează mai mult decât este de
așteptat și efortul de realizare tinde să fie similar cu
realizarea efectivă a paginii originale în limba română.
Vă amintiți că am folosit termenul
"draft"?!? Încarci (copy - paste) textul în ”traducător”
(indiferent care este alegerea Dumneavoastră), obții traducerea, o
preiei (copy) și o încarci în pagina ce o realizezi ca traducere a
celei originale (paste), având grijă să realizezi un "paste
special" care să nu preia formatarea motorului de traducere și...
nu s-a terminat...
Urmează formatarea textului
conform modelului din pagina originală, modificarea elementelor de
tip SEO, care nu pot rămâne în limba română (de exemplu,
neintroducerea de meta language "en" și rămânerea implicită la
"ro" poate duce la neindexarea de către crawlere ca fiind vorba
despre o pagină în limba engleză și, astfel, lipsa acestei pagini
într-un top al căutărilor pe care l-art merita), modificarea
linkurilor și meniurilor care vor direcționa surfingul spre un fel
de variantă nouă a sitului tău, cea în limba engleză, verificarea
textului "draft" pentru eliminarea erorilor flagrante, și altele.
Cert este că, la acest moment, ai
cât de cât o pagină în limba engleză, fie ea "draft" ce va fi
indexată de motoarele de căutare.
Încă mă aflu în acest efort... Am
inițiat deja corectarea mai multor materiale "draft", dar totul
merge, evident, greu. Este necesar, dacă aveți orice formă de
site, ca forma "draft" să fie expusă cât mai puțin cu putință
deoarece...
Abordarea transformării/
completării sitului în limba engleză, în mai puțin de 6 luni, doar
pentru o secțiune nouă (și nu cea mai accesată, evident, având ca
obiectiv să "ridic" accesările la o secțiune care "scârțâie") a
sitului meu, a atras un număr de accesări mult mai mare decât cel
în limba română.
Da, bucurie, zeci de mii de
accesări... Dar fiecare client ce va accesa paginile în limba
engleză, rămase în forma "draft", reprezintă un risc de client ce
nu se va mai întoarce vreodată pe situl meu.
Deci, micuța paranteză cu
traducerea materialelor în mai multe limbi poate fi utilă celor ce
abordează această acțiune.
Și, Awstats vă va furniza clar,
cert, toate informațiile de evoluție pe limba străină ce ați ales
să o utilizați.
Revenind la Awstats, urmează două
tabele ce ajută în eforturile de tip cyber security (pentru
cunoscători), "Gazde" ce prezintă IP-urile și date de conectare
sumare și "Utilizatori autentificați". Nu voi detalia aici ci la
secțiunea de cyber security, evident.
Urmează tabelul cu informații
despre "Roboți/ Motoare de căutare" cu informații destul de utile
pentru cunoscători (puteți parcurge tot ceea ce vă
interesează la materialele din secțiunea "aparținătoare").
Și, în sfârșit, un tabel cu
importanță de tip SEO, cel legat de durata vizitelor (Visits
duration).
Antetul acestui tabel (cu durată
de analiză statistică de o lună calendaristică) dă cea mai
importantă informație legată de cât stă pe paginile sitului nostru
un "client"... Numărul de vizite: 47.891 - Medie 131s.
Deci, iată cât stă un vizitator pe
situl meu, în medie: puțin peste 2 minute. Descurajant, la prima
vedere. Dar acest tabel are un fel de centralizare a
informațiilor pe intervalele de "0 - 30 s", "30s - 2 min", "2 - 5
min", "15 - 30 min", "30 min - 1 h", "1 h+".
Dacă vom parcurge datele acestui
tabel, cel puțin în cazul sitului meu, se va sesiza că marea parte
a accesărilor sunt în intervalul "0 - 30s". Adică, ceva de genul
"Am intrat, blah, blah, nu mă interesează, am plecat, caut
altceva".
Este bine, oricât de ciudat ar
pare. Și nu este vina Dumneavoastră sau a celor care vă realizează
situl. Este ceva normal și ține mai mult de capacitatea motoarelor
de căutare de a rafina răspunsurile la interogările
utilizatorilor.
În timp (peste 20 de ani) am putut
observa cum această cifră scade permanent, constant, deci cei care
"luptă" pentru îmbunătățirea motoarelor de căutare chiar își fac
treaba.
Vine acum partea importantă a
acestui tabel, cu intervalul de timp "30 s - 2 min". Este un fel
de etapă/ timp de identificare a conținutului sitului, este
intervalul care trebuie "controlat" ca procentul lui să fie mai
mic decât al celor care urmează.
Și sunt sigur că este valabil
indiferent de natura, tipul de conținut al sitului.
Apoi, restul de intervale țin de
conținutul real al sitului Dumneavoastră. În cazul meu, fiind un
site de documentare, cu materiale de peste 2.000 cuvinte fiecare,
mă interesează intervalele mari. Deci, aici, totul ține de
materiale. Cu cât procentele de aici sunt conforme cu conținutul
sitului Dumneavoastră, cu atât mai bine.
Mai departe cu Awstats! Urmează 2
tabele statistice, primul cu privire la tipurile de fișiere
accesate și al doilea cu elementele descărcare (downloads).
Informațiile de aici sunt utile pentru siturile care au inserate
elemente "descărcabile", putându-se urmări și un fel de top al
celor mai descărcate elemente cu ajutorul căruia se poate
interveni atunci când se dorește ceva anume.
Și, acum, un nou tabel cu
relevanță SEO, cel legat de paginile/ URL-urile accesate.
Acest tabel se prezintă ca un fel
de top al paginilor accesate și, cu ajutorul lui puteți urmări
care sunt cele mai accesate pagini ale sitului Dumneavoastră.
Bineînțeles că nu ne interesează
elementele de interfațare, cum ar fi pagina index.html sau cele
secundare, cu funcție similară. Dar, toate celelalte informații ne
interesează. Cu ajutorul acestor informații vom vedea care este
interesul utilizatorilor în ceea ce privește munca noastră.
Și, aici, putem interveni fie
pentru am îmbunătăți materialele care se află în top fie, după
părerea mea, să ne urmărim interesul și să "ridicăm" în top
paginile care ne interesează să fie cele mai accesate, dacă
această intenție nu concordă cu topul deja existent.
Pe acest raport se concentrează și
instrumentele SEO pentru webmasteri de la Google și/ sau Bing, așa
că vom discuta în detaliu la materialele documentare respective.
La Awstats urmează două tabele cu
informații tehnice, primul legat de sistemele de operare de pe
care se face accesarea și al doilea legat de browserele de pe care
se face această accesare.
Evident că, de aici, obținem
informații despre cum să ne adaptăm la maxim situl, conținutul
acestuia, pentru a se încadra și funcționa în/ pe dispozitivele de
pe care se face accesarea.
Următorul tabel este cel de
"Conectare de la..." unde se prezintă date cu privire de la ce
motor de căutare s-a ajuns pe situl nostru. Deci, iată o
informație spre ce optimizare SEO să ne orientăm atenția! În cazul
meu, marea majoritate a accesărilor se fac prin intermediul Google
așa că voi aplica în primul rând elementele de optimizare
compatibile cu motorul de căutare Google.
În cadrul acestui tabel există o
secțiune denumită "Legătură de la o pagină externă (alt site cu
excepția motoarelor de căutare)" de o importanță mai mare decât vă
puteți imagina.
Toate motoarele de căutare,
printre alți parametri, țin cont de numărul și calitatea de
link-uri de pe alte situri spre situl Dumneavoastră.
Aici este vorba despre un fel de
"citare" realizată de alți webmasteri, colaboratori ai siturilor
respective etc care confirmă calitatea materialelor existente pe
situl Dumneavoastră și, astfel de citări nu puteau scăpa
evaluărilor efectuate de motoarele de căutare.
Cândva, în trecut, era o adevărată
modă schimbul de linkuri pentru a avea cât mai multe de astfel
"citări" (inserări de link-uri reciproce), ce contribuiau la
creșterea în topul de prezentare al motoarelor de căutare dar, în
timp, s-a ajuns la concluzia că modificarea artificială a
prezenței în topul răspunsurilor aduce mai multe necazuri decât
beneficii.
Și, în final, Awstats mai prezintă
unele detalii legate de termenii de căutare, bla, bla, dar aceste
date sunt nesemnificative comparativ cu ceea ce veți găsi pe
utilitarele de webmaster oferite de Google sau Bing.
Pentru a finaliza acest "Pas 0",
vin doar cu recomandarea de a crea un fișier de calcul tabelar și,
cu ajutorul acestuia să începeți să colectați datele de tip SEO
pentru a controla și coordona permanent eforturile Dumneavoastră
în această direcție.
Eforturi care vor avea un
"răspuns"pe perioade mari de timp, ce pleacă de la 3 luni de zile,
ca cea mai rapidă reacție perceptibilă din partea motoarelor de
căutare. Deci, aveți tot timpul să cumulați, să rafinați, etc
datele de bază ale analizelor SEO ce vor urma (cel puțin lunar)
întreaga Dumneavoastră investiție de timp și resurse în marea
aventură și/ sau reușită a sitului.
În plus, în cei peste 20 de ani de
adaptare permanentă la mediul net, implicit și la motoarele de
căutare vă anunț că eforturile organizate, studiate în direcția
SEO vă permite reacții relativ rapide de adaptare la permanenta
"comercializare" a mediului web, indiferent de obiectivele
Dumneavoastră, indiferent de conținutul sitului.
Argumente în sensul colectării de
date din Awstats și completarea informațiilor cu celelalte surse
de date SEO pot fi:
1. Chiar dacă, la prima vedere,
atât utilitarele motoarelor de căutare și Awstats măsoară traficul
web al unui site web (ansamblul acestuia, inclusiv mai, FTP, etc),
softurile motoarelor de căutare măsoară din punct de vedere al
parametrilor legați de utilizatorului (la nivel de utilizator), pe
când Awstats măsoară din punct de vedere al parametrilor legați de
IP-uri (la nivel de conexiune). Din acest motiv, motoarele de
căutare vor contoriza doar acțiunile umane pe când Awstats va
contoriza și acțiunile nonumane, cum ar fi cele ale boților,
spiderilor, crawlerelor, etc.
2. Față de crawlere motoarelor de
căutare indexarea statistică a rezultatelor/ evoluțiilor se face
instantaneu, fără reguli de excludere. Crawlerele indexează
paginile periodic, la anumite intervale de timp (cel mai repede 2
zile, afară de serviciile cu plată) și au reguli de excludere a
paginilor indexate care se remediază cel mai repede în termen de 3
luni. Astfel că, în cazul fericit al intervenției webmasterului și
eliminării problemei care a atras excluderea, pagina va deveni
vizibilă pentru motoarele de căutare abia după această perioadă.
3. Un aspect destul de
semnificativ este legat de lungimea (în timp) sesiunii de
indexare, care în cazul motoarelor de căutare expiră în 30 minute,
pe când cea din Awstats expiră într-o oră (cel puțin la data
realizării acestei documentații). Această diferență "de sesiune"
va duce la diferențe între parametrii statistici acumulați și,
astfel, se ajunge la necesitatea de a completa comparativ efortul
de analiză statistică.
4. Datorită faptului că tot ceea
ce este legat de motoarele de căutare (crawlere, scripturi, etc)
ține de softurile de indexare și prelucrare a răspunsurilor,
indiferent de neutralitatea declarată de cei care mențin aceste
softuri, poate apare omisiunea de considerare, reală sau nu din
punct de vedere al intențiilor diverse. Ori, în cazul Awstats,
este evident că acest lucru nu este posibil.
Și, ar mai fi multe de completat
la aceste diferențe, ce depind ca importanță în funcție de
structura tematică a sitului nostru, de intențiile pentru care a
fost realizat și multe altele.
Să trecem acum (în materialul
următor) la motoarele de căutare efective, Google și Bing (ca și
cele mai utilizate de către public).
Dorin M - 30 iunie 2021