STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

To Study/ Pentru studiu - Tehnic - Dorin M

Paginile Noua Medicină DacicăNoua Medicină 2020 - Introducere (11)

A venit momentul să închei această „introducere generală” în care am căutat să prezint cât mai multe despre ceea ce va urma, cel puţin din punct de vedere al ideilor de bază… Despre structură, mod particular de abordare, etc, veţi vedea la momentul oportun…

Voi starta acest post cu două "vorbe de duh" a doi mari români:

Lucrurile nu sunt greu de făcut. Ceea ce este mai greu este să intrăm în starea de a le face (Constantin Brâncuşi).

Această „primă vorbă” este, poate, mai importantă decât orice înainte de a pleca pe drumul noii medicini, de este ea dacică sau nu. „Să intrăm în starea de a face”… De ce consider (şi autorii care i-am parcurs, sintetizat, asimilat, etc) că acesta este cel mai important lucru?!?

În primul rând deoarece percepţia umană (demonstrat de psihanalişti, psihologi, parapsihologi, specialişti în dezvoltare personală, spiritualişti, etc) este modificată de un număr neimaginat de factori „deformatori” (chiar dacă am pus ghilimele nu înseamnă că expresia nu trebuia luată ca atare). Şi, iată despre ce este vorba!

Cercetările recente (publicate în 2014), de natură psihologică (International Journal of Psychology), relevă că fiecare dintre noi percepe mediul în mod diferit, chiar dacă este vorba despre indivizi din aceeaşi familie, de sânge sau de „alianţă”, din acelaşi spaţiu (casă/ apartament, cartier, oraş, ţară, etc), ceva definibil cu expresia „individ sau grup de percepţie”.

Nu vă voi prezenta aici prea multe detalii (de exemplu se ţine cont şi de recunoaşterea comportamentelor pro-mediu, obiectivele de mediu cum ar fi modul de economisire al banilor, de „investiţiile” în îmbunătăţirea sănătăţii, etc dar acestea ar complica mult prea mult consideraţiile noastre), totul urmând a se rezuma la „strictul necesar” (de exemplu, influenţele sunt grupate în 18 „mari”/ „semnificativi” factori personali şi sociali).

Aşadar, factorii personali sunt (într-o prezentare „spartană”, deoarece voi aborda pe larg totul în postări viitoare):

1. Experienţele copilăriei – Aceste experienţe afectează deosebit de puternic atât dacă s-au „petrecut” în cadru familial dar, mai ales, când s-au petrecut în afara acestuia şi au atras consideraţii ample la nivelul individului reper sau al grupului din care face acesta parte;

2. Cunoaşterea şi educaţia – Este evident că nivelul de cunoaştere este cel care determină aproape toate consideraţiile unei persoane, educaţia fiind una din principalele căi ale cunoaşterii, fie prin „orientarea” acesteia fie prin lipsa „asimilării”/ „acceptării” educaţiei care nu mai are efect asupra cunoaşterii;

3.    Personalitatea şi auto-interpretarea – Cu referire la tipurile de personalitate („Cele 4 mari personalităţi”) dar şi „incluziunea” psihologică actuală reprezentată de deschiderea către experienţă (gradul de curiozitate intelectuală, creativitate, preferinţa spre noutate şi varietate), conştiinciozitatea (cu referire la tendinţa spre autodisciplină, acţiuni responsabile pentru atingerea unui obiectiv, a unor realizări, prin angajamente planificate în detrimentul reacţiilor spontane, printr-o bună organizare şi acţiuni majoritare independente de factorii/ colaboratorii din jur), extrovertirea (care este o dominantă a felului în care persoana reper se raportează în comparaţia la celelalte persoane; de exemplu, „egoistul” are un mod de percepţie total diferit de ceilalţi, diferenţiindu-se de ceilalţi (scări de valori diferite, preocupări diferite, etc), fără preocupări faţă de mediu/ persoane/ relaţii/ acţiuni, aflat permanent în competiţie, fără capacităţi reale de a interschimba majoritatea elementelor de mediu, etc; „dependentul” se concentrează asupra relaţiilor cu ceilalţi simţindu-se permanent conectat din toate punctele de vedere, cooperant, etc dar depinde în toate percepţiile sale de „predominantele din jur”, etc), caracterul agreabil (cu referire la tendinţa de a fi empatic şi colaborativ în dezavantajul suspiciunii şi antagonismului cu cei din jur) şi stabilitatea emoţională (în sensul de acea stare constant manifestată în care este diminuată sau anulată tendinţa de a experimenta emoţii negative/ neplăcute cum ar fi furie, anxietate, depresie sau diferite vulnerabilităţi);

4.    Sensul controlului – Reprezentat de intenţia/ capacitatea individului de a dori/ susţine controlul asupra evenimentelor din viaţa proprie sau a altora, echilibrul dintre „aplecarea” spre persoana proprie sau spre persoanele din exterior determinând (în anumite ponderi) capacitatea acelei persoane de a accesa cunoaşterea, interpretarea, etc, determinând deschiderea spre cunoaştere sau accesarea dogmatismului, a limitării, funcţie de propriile decizii sau de consecinţele acţiunii mediului înconjurător;

5.    Valorile – Poate cel mai important „filtru” al cunoaşterii, inclusiv din punct de vedere personal (am făcut această subliniere deoarece are o pondere imensă şi la nivel de grup), fundamentat pe tendinţa persoanei de a fi deschisă spre cunoaştere şi schimbare versus conservatorism şi „comoditate” (fără a mai aminti de tendinţele spirituale sau altele asemenea care ar putea naşte un fel de determinism a trei mari categorii de „bază suport” pentru „dezvoltarea” valorilor, categoriile amintite fiind reprezentate de egocentric, exocentric (a nu se confunda cu introvertit şi extrovertit) şi altruist – un fel de delimitare clar „populară” de tip materialist versus nehotărât versus spiritual);

6.    Percepţia asupra lumii, inclusiv din punct de vedere politic, social, cultural, etc – la prima vedere poate părea o „desprindere” forţată de factorul anterior (valorile) dar acesta se delimitează clar, în special datorită influenţelor majore de tip social/ politic; astfel că, de exemplu, multe din valorile persoanelor egocentrice pot părea similare cu cele ale exocentricilor dar reprezentarea lor în acţiune este total diferită, cum are fi cazul în care ambele „caractere” au tendinţa de a acumula suport material, influenţă etc dar cu „orientări” total diferite; apoi apare un fel de fenomen de „autocenzură” în ceea ce priveşte acţiunile, cum ar fi autoritatea, care, aparent, repet, la egocentrici se doreşte a fi emanată fără condiţionare externă pe când la exocentrici se doreşte a fi exersată pe baza cunoaşterii şi adaptării reale (şi ar fi multe alte exemple, dar despre asta în postări viitoare); nu în ultimul rând este vorba despre valori morale emanate de mediul înconjurător, valori care sunt folosite în cazul egocentricilor şi îmbunătăţite în cazul exocentricilor; cultura locală este, de asemenea, un factor determinant în ceea ce priveşte manifestarea/ acceptarea cunoaşterii atât de ego cât şi de exo; apoi, de ce nu, „liberalii” adepţi ai pieţelor libere pun preţ major pe controlul cunoaşterii, din toate punctele de vedere comparativ cu „conservatorii” care, chiar dacă ar a avea aceeaşi „orientare” ei pun preţ major pe controlul percepţiei cunoaşterii (nuanţă care este mai importantă decât v-aţi imagina);

7.    Obiectivele proprii – O altă „determinantă” asupra percepţiei şi interpretării acesteia deoarece, deseori, acestea nu au nici cea mai vagă legătură cu realitatea (din varii motive), cum ar fi cazul în care eşti determinat şi „determinat” să joci un anumit rol în viaţă, fapt ce te face să elimini orice element al percepţiei şi orice act al interpretării ce poate interfera; apoi ar fi deformarea indusă de scopul propus/ impus, că este propriu sau legat de mediul înconjurător, că este legat de realitate sau nu; ar fi de amintit aici şi un fel de clasificare a scopurilor (3 în total) realizată de psihologi: a. scopuri hedoniste care conduc individul să caute căi care să îi îmbunătăţească sentimentele şi să îi mărească gradul de confort, b. scopuri „de câştig” care sensibilizează individul în raport cu pierderea sau câştigul (cu privire la orice reper, nu numai cel material) şi c. scopuri normative care se referă la norme, etică, corectitudine, etc;

8.    Percepţia responsabilităţii – Este un factor real dar deosebit de controversat, contestându-se influenţa sa reală pe motiv că această raportare este fie excesiv de personală (procesele de conştiinţă în raport cu fapte proprii sau în incidenţă cu mediu înconjurător, inclusiv elemente impuse de tip religie, credinţe sau altele asemenea) fie excesiv de externă, impusă de mediu, la care individul trebuie să se adapteze şi, astfel, să îşi modifice percepţia pentru a se integra în mediu (dar, în postări viitoare veţi vedea că este un factor de influenţă majoră);

9.    „Înclinarea” cognitivă/ prejudecăţile cognitive – creierul uman este plin de prejudecăţi, acesta fiind construit funcţional major pe aceste prejudecăţi care scurtează timpul necesar luării unor decizii (vom discuta pe larg în postări viitoare); din punct de vedere psihologic, grupele majore de prejudecăţi cognitive sunt reprezentate de: efectul „actor – observator”, b. prejudecăţile auto-construite şi c. prejudecăţile egocentriste (de genul a-ţi asuma merite pentru reuşite şi a respinge responsabilitatea pentru nereuşite, deseori atribuind altcuiva efectul, etc – nu mai intru în detalii acum) fără a mai lua în considerare şi un fel de prejudecăţi legate de elemente care nu au nici cea mai mică legătură cu procesele de cunoaştere fiind efectiv frâne reale ce vor să menţină un echilibru atins fără intervenţia cunoaşterii care, obligatoriu, atrage schimbare, acceptare sau alte elemente legate de funcţionarea sistemului nervos vegetativ simpatic (dar, este doar o introducere, dezbateri ample urmând);

10.    Ataşamentul de locuri/ persoane – aici trebuie perceput prin termenul „locuri” nu doar o simplă prezenţă geografică, eventual doar căminul părintesc sau conjugal ci întreg ansamblul de factori, persoane, acţiuni, etc atras de acesta, motiv pentru care este evident că putem discuta obligatoriu despre un ansamblu între un loc şi o persoană, că este ea individul reper şi sau mulţi alţi indivizi; acest ataşament intervine predominant în deformarea percepţiei în raport cu trecutul (fiind un fel de retrăire a percepţiilor trecutului cu tot ceea ce atrage acest lucru) şi, evident, ce impune modificarea percepţiei asemenea unui fel de inerţie la schimbare, indiferent dacă aceasta atrage regres real sau chiar prejudicii;

11.    Vârsta – aici nu cred că este nevoie de comentarii; într-un fel „văd” ochii la 4 ani, într-un fel la 18, etc, într-un fel „crezi” la 4 ani, în alt fel la… Dar, să nu uităm că, în anumite „condiţii” de îmbătrânire omul îşi poate pierde interesul, îşi schimbă valorile deseori, se schimbă vremurile, valorile, creşte capacitatea de „îngrijorare”, etc (vom discuta mai amănunţit decât vă puteţi imagina);

12.    Genul (sexul) – Creierul masculin este orientat către obiectiv pe când cel feminin este orientat spre trăire, acumulare, etc; apoi, să nu uităm de faptul că femeilor nu prea le este teamă de socializare cu toate efectele asupra cunoaşterii atrase de aceasta pe când bărbaţii socializează doar „din interes”/ pentru un scop, fapt ce limitează percepţia funcţie de interferenţele întâlnite (restul în alte postări);

13.    Activităţile alese – Sunt, din punctul meu de vedere, cel mai important factor de deformare al percepţiei chiar dacă, la prima vedere par a fi elementele care concentrează atenţia, o focalizează spre o percepţie anume; dar, tocmai acest „anume” este actorul ce schimbă total scenariul cunoaşterii prin importanţa lui, prin acţiunea lui, etc (De exemplu, gândiţi-vă la militari sau orice altă structură militarizată! Marile confruntări militare nu au fost câştigate de cei care îşi asumă atât de multă importanţă, atât de multă putere, militarii „plini de grade” care defilează în zile de sărbătoare, care beneficiază de atâtea şi atâtea „avantaje” sociale, materiale, etc. Ele au fost câştigate de adevăraţii eroi, cei concentraţi, voluntari pe baza unor anomalii ale gândirii politice şi altele asemenea, „luaţi cu japca”, „cu arcanul” sau altele asemenea. Dovadă stau statisticile oricărui „mare război” în care ponderea civililor deveniţi militari este de 98% din totalul pierderilor pe când militarii atât de plini de ei reprezintă sub 2%. Şi, în fond, ce trebuie ei să cunoască mai mult decât să ucidă oameni cât mai eficient, eventual să aprovizioneze maşina morţii cât mai repede şi cât mai bine cu „efectele” militare?!? Şi, adevăraţii eroi, noi, cei de rând, cei care inventăm şi muncim ca ei să beneficieze de cele mai bune „resurse”. Nu deseori am trăit dispreţul unor gunoaie umane dar militari cu grade maxime de genul „Voi civili ieftini şi proşti” sau altele mult mai „grele”, uitând că un civil poate să se „militarizez” dar un militar nu are nici o şansă să se civilizeze. Apoi, ar fi vorba despre paznicii de puşcărie care se cred mari susţinători ai societăţii, mari valori ale justiţiei, dar sunt oameni care au ajuns să fie paznici, indiferent de facultăţile finalizate pentru că evident nu sunt în stare de altceva, sau pentru că doresc imensele avantaje nejustificate atrase de această ocupaţie şi altele asemenea. Cât despre cunoaştere, cât despre prejudecăţile lor are rost să mai discutăm măsura în care le-a fost afectată percepţia. Interesant, nu-i aşa?!? Iată cum activităţile alese modifică radical percepţia, cunoaşterea).

Iar factorii sociali sunt reprezentaţi de (cu aceeaşi abordare „sumară”):

1.    Religie – De departe este un factor de o importanţă majoră în totalitatea manifestărilor ei, atât la nivel material cât şi la nivel spiritual, tocmai fiindcă este cert bazată pe dogme, care elimină cunoaşterea, nu neapărat o deformează; sau, cel puţin, cu referire la actualele forme de credinţă (vom mai discuta);

2.    Diferenţele urban-rural – Aici nu este vorba neapărat despre un fel de diferenţă de „cantitate” de cunoaştere care, evident, intervine în percepţie ci, pur şi simplu, este vorba despre un fel de diferenţă de prejudecăţi care interferă cu prejudecăţile personale şi, astfel, se ajunge la o modificare cu efect maximal, incalculabil, asupra percepţiei; apoi, stilul de viaţă este diferit între urban şi rural, valorile sociale, culturale, etc diferă, ş.a. ajungându-se la un fel de diferenţiere clară între cunoaşterea unui individ din mediul rural faţă de unul din mediul urban;

3.    Legile/ normele – Chiar dacă sunt un factor constrictiv (rareori au fost un factor de încurajare, de suport, chiar şi în actualele condiţii „democratice”, bla, bla) acestea sunt cele care concentrează „oportunităţile” de cunoaştere şi, astfel, se ajunge la un fel de factor de influenţă asupra percepţiei; apoi, ar fi de luat în seamă faptul că normele, normativele, legile, creează grupuri sociale, încurajând deformarea percepţiei, fie şi prin simpla delimitare de tip „clasă socială” („introdusă” mai jos), ce să mai discutăm de reorientarea intereselor, de necesităţile adaptative atrase de aceasta, etc. (şi aici vor fi multe de discutat);

4.    Clasa socială – Multe elemente legate de clasele sociale sunt discutabile din punct de vedere al influenţelor asupra percepţiei dar nu se poate pune la îndoială că acesta nu ar exista cel puţin din punct de vedere al accesului la percepţie, clasele de mijloc şi peste având un acces net superior celor inferioare, din toate punctele de vedere, indiferent de „ambiţiile” care apar; Mai mult, este evident că o apartenenţă la o clasă, la o castă, schimbă total „atenţia” membrilor acesteia şi, deseori, dogmatizările forţate „de clasă” atrag deformări masive în ceea ce priveşte prelucrare informaţiei din mediul înconjurător; apoi, de ce nu, este vorba despre posibilitatea de acces la informaţie, lipsa resurselor materiale, de exemplu, definind clar un fel de prag de nivel de acces şi, prin urmare, de posibilitate de prelucrare a informaţiei şi, implicit, o deformare clară în ceea ce priveşte realitatea elementelor admise în cunoaştere; există, evident, influenţe şi în sens negativ din punctul de vedere al claselor sociale „înalte”, al căror „elitism” corupe grav percepţia (nu voi da exemple şi, oricum, voi dezbate pe larg toate aceste probleme);

5.    Proximitatea de locuri cu probleme culturale, etnice, de mediu, etc. – Apropierea de astfel de zone devine un fel de apropiere de „zone de deformare” a percepţiei mai puternice decât v-aţi imagina (de aceea am realizat această delimitare – de exemplu, gândiţi-vă la zonele etnice care se tot întrepătrund, variază permanent şi produc percepţii diferite asupra aceluiaşi reper de percepţie indiferent de factorul deformator)

Şi, credeţi-mă, lucrările de specialitate descriu multe, multe elemente „de deformare”. Pe final aş mai aminti doar de departajarea între motivaţiile bazale ale oamenilor, aşa numitul echilibru între „a fi” şi „a avea”, care reprezintă principala „problemă” pe baza căreia fiinţele umane îşi delimitează comportamentul, acceptă şi prelucrează percepţia ş.a.m.d. Dar, pentru a nu lungi mult finalul acestei prezentări introductive, să vedem rapid ce este cu „a fi” şi „a avea”!

Conform Dex-ului limbii române, „a fi” înseamnă, ca verb predicativ, a exista, a avea fiinţă, sau, a trăi, a vieţui, a o duce (despre lucruri, situaţii, acţiuni, etc), sau, a se afla, a se găsi într-un anumit loc, la o anumită persoană, sau, a-şi avea originea, a se trage din, sau, a dura, a dăinui, a ţine, sau, a se îndeplini, a se întâmpla, a se petrece, a avea loc şi multe, multe alte conotaţii.

„A avea” înseamnă a poseda ceva, a stăpâni ceva sau pe cineva, a deţine ceva sau pe cineva, a şti, a dispune de, a domina, sau, a primi, a căpăta, a obţine, a câştiga şi multe, multe alte conotaţii.

Mai este nevoie de comentarii suplimentare?!? Iată la ce drum ne angajăm (sau, cel puţin, mă angajez eu în tot ceea ce urmează)! Împreună vom trece prin tot felul de elemente ale cunoaşterii pentru ca, având acces la aceasta, indiferent de „prelucrările” ce vor urma, să putem discerne în ceea ce contează, adică orice este legat de viaţa noastră reală, palpabilă, că este a trupului, a minţii, a ambelor sau că vom lua în calcul şi spiritul.

Mulţumesc pentru răbdarea de care aţi dat dovadă să treceţi prin atâta introducere (nici mie nu îmi vine să cred ce întindere a „atins”).

Şi, după cum vă anunţam, voi începe cu un material destul de însemnat legat de… Apă…           

Să ne bucurăm de zile bune!

Dorin, Merticaru

Introduceţi comentariile Dumneavoastră!


Rating for dorinm.ro