STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
conștientului (1)
Cu toate că limbajul subconştientului este foarte folositor în multe situaţii, pot apărea dificultăţi atunci când, în situaţii decisive, nu discernem realitatea şi reacţionăm în conformitate cu ea. De aceea vor urma câteva postări despre limbajul conştientului în care vom încerca să înţelegem unele posibilităţi şi limite. În primul rând, cu ajutorul acestui limbaj se poate obţine, într-un mod destul de simplu, accesul la realitatea aflată în spatele iluziilor, al anxietăţilor şi al lăcomiei (şi multor altor „chestii” ale vieţii conştiente) iar în al doilea rând vom putea comunica mai eficient, mai „pe înţeles” cu subconştientul.
Prin faptul că poţi trece de
la limbajul subconştientului la cel al conştientului, va creşte
şi capacitatea ta de a-i înţelege pe alţii cu adevărat ca şi
aceea de a te face înţeles atât de alţii cât şi de tine însuţi.
Cu ajutorul meta-modelului, aşa cum este denumit limbajul
conştientului în jargonul NLP/ SNLP, poţi afla unde se găsesc
cauzele problemele, de ce sunt nemulţumiţi oamenii şi ce duce la
veşnicele neînţelegeri între parteneri, prieteni şi colegi de
muncă. Şi vei fi capabil să schimbi toate acestea! Fişele de
ancore şi altele „de relaţie”, planificările, descrierea
obiectivelor, etc, toate devin mai simple şi mai practice prin
folosirea posibilităţilor care le oferă meta-modelul. Pe scurt,
meta-modelul poate: a. să reducă informaţiile abstracte
transmise verbal la experienţele concrete care se găsesc în
spatele acestora; b. să fie de ajutor în procurarea unor
informaţii importante exacte, în vederea unor activităţi
viitoare; c. să clarifice semnificaţia cuvintelor şi să dea
definiţii precise; d. să identifice şi să structureze flexibil
imaginile limitate pe care un individ le are despre lume şi
despre sine; şi e. să ofere mai multe posibilităţi de alegere
raţională în situaţiile decizionale.
Limbajul conştient este
caracterizat de nevoia de a defini exact ce vrei sau foloseşte
această „cerinţă” pentru a afla cu exactitate ce vrea celălalt
(altă persoană sau subconştientul propriu). Nu este loc de
precizări imprecise, metaforice sau simbolice, lăsând deschise
cât mai multe posibilităţi de interpretare deoarece totul poate
duce la interpretări care nu sunt în acord cu ceea ce vrei tu să
transmiţi sau ceea ce vrei sau se vrea să recepţionezi.
Următoarele întrebări pot fi cu adevărat folositoare: 1. Cine?
(subiect - oameni, animale, plante, altele), 2. Ce? (predicat –
acţiuni pe care cei de la punctul 1 le execută), 3. Unde? (locul
sau locurile unde au loc acţiunile) şi 4. Când? (timpul sau
perioada în care au avut loc sau au loc acţiunile actorilor de
la punctul 1). Limbajul conştientului trebuie să ne ajute să ne
raportăm la realitate (chiar şi din punct de vedere al
subconştientului nostru). Această raportare o putem face în urma
unei analize a fiecărui procedeu şi cu toate informaţiile
necesare aprecierii unei stări de lucruri, evitând ca o parte
din informaţii să fie luate din realitatea exterioară şi apoi
legate de asociaţiile şi amintirile din lumea interioară,
obţinându-se o prezentare distorsionată a faptelor.
Vă voi prezenta un exemplu
(destul de detaliat) în acest sens. Iniţial auzim că domnul „X”,
coleg de serviciu (de exemplu) şi-a bătut toţi prietenii. Auzi
apoi o descriere a incidentului: „Din momentul când s-a
apropriat de ei se ştia că o să-i calce în picioare. Le-a
promis-o de mult. S-a pregătit îndelung pentru acest moment şi a
aşteptat momentul oportun. De mult părea că nu îi va sta nimic
în cale…” Apoi nu mai auzi nimic dar îţi aminteşti de el de la
serviciu că este o namilă de om, un individ care întotdeauna
vorbeşte tare, autoritar.
Odată l-ai „admirat” cum
căra singur ditamai dulapul, dovedindu-şi forţa ieşită din comun
şi, lovindu-se puternic, cum a avut o ieşire nervoasă lovind cu
piciorul un scaun, făcându-l ţăndări. „Nu este bine să ai de-a
face cu un asemenea om!” ai gândit atunci chiar dacă el ţi-a
zâmbit obosit, chircit de durerea provocată de lovitura
iniţială, scuzându-se de ieşirea sa cu aceeaşi ce baritonală,
autoritară, transpirat, roşu la faţă, cu ochii ieşiţi din
orbite. Ce părere credeţi Dumneavoastră că aţi avea în locul
personajului observator?!? Mai ales că, atunci când a fost la
casierie să plătească scaunul, a apostrofat casiera ce îi
sublinia grosolănia gestului cu o replică de genul: „Te rog să
taci cucoană! Plătesc pentru el! Asta este! Veţi avea acum un
scaun nou aşa că am făcut un bine că am rezolvat problema cu
gestul meu. Nu mai poate să aibă vreun accident nimeni după
asta. Aici sunt banii şi restul nu este treaba Dumneavoastră!
Mi-ajunge gargara fără rost a şefului care mi-a tăiat din
salariu şi m-a ameninţat cu concedierea chiar dacă am fost pus
să fac ceva ce era treaba altuia”… Ce gânduri veţi avea acum?!?
Şi, ce gânduri veţi avea când, la ieşirea de la serviciu veţi
auzi alte detalii despre incident, de genul: „” Măi, trebuia să
îi vezi pe toţi! Erau terminaţi de cât s-au luptat să-i facă
faţă”… Şi, într-un final să vină clarificarea: „Da, era şi cazul
după câte ore de antrenament la tenis de câmp a făcut! Mai
devreme sau mai târziu trebuia să ajungă şi el un jucător
acceptabil.” Iată care sunt „capcanele” comunicării
conştientului (fără a mai prezenta posibilele asocieri făcute cu
amintirile depozitate în subconştientul Dumneavoastră legate de
persoanele mari, ce par agresive)…
Deci, pentru început, să
vedem care sunt cele mai mari greşeli care se pot face în
folosirea meta-modelului (sau modelul universal - prin acest
termen se încearcă o definire a unui fel de model, de modalitate
de folosire a limbajului conştient şi/ sau subconştient care
face posibilă reducerea sistematică a afirmaţiilor unui
emiţător, individ sau subconştient privitoare la experienţele
sale reale sau „înregistrate”) şi cum le poţi evita. Există trei
mari capcane la care trebuie să fim atenţi atunci când folosim
meta-modelul şi pe care le putem evita prin folosirea celor
patru tipuri de întrebări descrise mai sus: cine, ce, când şi
unde. De fiecare dată când auzim un anumit lucru, suntem forţaţi
să procurăm multe din informaţiile necesare, din presupuneri,
chiar din subconştient, empatizând cu propriile experienţe şi
asociaţii, raţionamente, sentimente sau altele asemănătoare.
Pentru a evita acest proces, se impune ca fiind necesară
întrebarea: „Ce vrei să spui cu adevărat?”/ „Ce se spune cu
adevărat?”, moment în care poate apare cel puţin una din
greşelile despre care vom discuta mai departe. Dacă este
important să atingi anumite obiective şi nu te mulţumeşti să
visezi frumos, fii atent la folosirea limbajului în cazul unor
cuvinte care ţin de subconştient (şi care sunt banalizate prin
folosirea excesivă în cadrul comunicării din diverse cercuri,
grupuri, etc.) cum ar fi „dragoste”, „lumină”, „energie”,
„oscilaţie”, „blocaj”, „dezvoltare”, etc.
Cele trei greşeli sunt: 1. Lipsa informaţiilor necesare înţelegerii unei experienţe (lipsă reală sau legată de propria percepţie), problemă care se poate rezolva simplu, întrebând: cine, ce, când, unde; 2. Limitări de la modelul universal prin a. generalizări (cuantificatori universali) şi b. posibilităţi de alegere limitate. Pentru rezolvarea acestor probleme se practică dirijarea atenţiei asupra unor experienţe complementare, mai amănunţite acolo unde este cazul, în efortul de a ieşi din stadiul de generalitate şi a obţine cât mai multe detalii, care structurează harta realităţii într-o rezoluţie mai bună şi la o scară mai mare (de exemplu, de la o distanţă de 1.000 de metri toţi oamenii arată la fel, pe când de la un metru deosebirile individuale pot fi sesizate cu uşurinţă).
Prin aceasta evoluează şi conştientizarea. Tot în acest caz (b.), este necesară reexaminarea necesităţii unei atitudini care este necesar să se manifeste abia atunci când avem la dispoziţie un număr optim de detalii care să ne permită să apreciem corect realitatea. Dacă în acest cadru „ca şi cum”, aşa cum mai este denumit procedeul, se reexaminează mintal o serie de alternative de acţiune care până în acel moment nu au fost luate în considerare, creşte disponibilitatea de a încerca şi alte căi care, în acest mod, s-au dovedit a fi posibile soluţii raţionale.
Mulţi sportivi de mare
performanţă, artişti, manageri şi politicieni folosesc astăzi
această tehnică pentru a putea face faţă sigur şi flexibil
sarcinilor zilnice; 3. O capacitate experimentală limitată
(formare semantică defectuoasă), aceasta însemnând interpretarea
unilaterală şi deseori nesistematică a percepţiilor, care
împiedică o relaţie viabilă cu realitatea. Pentru ca această
atitudine rigidă să fie restructurată (reprogramată, în cazul
subconştientului) spre a putea deveni una realistică şi
multilaterală, este necesară o perspectivă logică, ajutată de
comparaţii cu interpretări deviante şi prin examinarea practică
a interpretărilor.
Aceste trei noţiuni (greşeli
principale) pot fi (voi încerca să fie) explicate şi mai
amănunţit (în cele ce urmează). Pentru înţelegerea următorului
paragraf, punctele „exemple” şi „întrebări lămuritoare” se
referă la utilizarea limbajului conştientului ca o posibilitate
de-a înţelege realitatea diferenţiat, deci de a crea conştiinţă.
Punctul „La ce ar folosi în cotidian” se referă la situaţia în
care nu este necesar, ba chiar dăunător anumitor amănunte cu
ajutorul „întrebărilor lămuritoare” despre ce s-a discutat mai
sus. Să-i dăm drumul! Vom începe cu lipsa informaţiilor!
Simpla lipsă a
informaţiilor. Exemple: „El este cel mai bun, multe mi-au
devenit conştiente, mi-e frică”. Întrebări lămuritoare: „De ce
anume îţi este frică?”, „Ce vezi, auzi, simţi, miroşi şi ce gust
ai atunci când îţi este frică?”. La ce poate fi folositor în
viaţa de zi cu zi: lipsa informaţiilor în comunicarea verbală
devine problematică numai atunci când informaţia care lipseşte
nu este cunoscută receptorului sau când nici emiţătorul nu ştie
exact ce vrea să comunice; dacă ambii deţin anumite informaţii,
ar fi extrem de complicat, s-ar pierde timp şi n-ar fi deloc
amuzant ca cele cunoscute să fie introduse în permanenţă în
procesul de comunicare. Deci, şi o omisiune poate fi câteodată
extrem de folositoare.
Lipsa relaţionării. Exemple:
„N-ar trebui să facă asta, nu este bine, nimeni nu mă place”.
Întrebări lămuritoare: „Cu adevărat nimeni?”, „Ce experienţe
concrete te-au făcut să crezi aşa ceva?”, „Ce ar trebui să se
întâmple ca să ştii că te place cineva?”, „Cine anume nu te
place?”. La ce poate fi folositor în viaţa de zi cu zi: şi în
acest caz înţelegerea poate fi uşurată dacă informaţiile care nu
sunt introduse în comunicare sunt cunoscute şi disponibile
conştient pentru toţi cei care participă la ea.
Cuvinte care desemnează
activităţi şi care descriu inexact un proces. Exemple: „Prin
aceasta simt multe. Acest lucru m-a impresionat profund. Percep
multă energie”. Întrebări lămuritoare: „Ce se întâmplă cu
adevărat în domeniul văzului, auzului, pipăitului, gustului şi
mirosului atunci când percepi aceste energii?”. La ce poate fi
folositor în viaţa de zi cu zi: în prezenţa anumitor premise,
duce de asemenea la o comunicare cursivă; despre lucrurile
neimportante obiectiv nu trebuie să se raţioneze detaliat.
Procese îngheţate:
substantive care desemnează ceva care nu poate fi descris exact
(nominalizări). Exemple: „Dragostea este foarte importantă
pentru mine”, „Am probleme cu ea”, „Îmi doresc o relaţie”.
Întrebări lămuritoare: „Cu cine ţi-ai dori o relaţie?”, „Ce îţi
doreşti ca experienţe concrete, în această relaţie?”, „În ce
perioadă ţi-ai dori să ai această relaţie?”. La ce poate fi
folositor în viaţa de zi cu zi: comunicare cursivă şi faptul că
despre lucrurile neimportante obiectiv nu trebuie să se
raţioneze prea mult.
Dar, de ar fi fost vorba
numai despre lipsa informaţiilor. Vom proceda acum la „analiza”
limitărilor în cadrul modelului universal (voi continua
numerotarea de mai sus, chiar dacă va fi vorba despre o altă
„grupă”, pentru a avea o parcurgere reală a reperelor cu care
avem de-a face).
Generalizări (cuantificatori
universali): Exemple: „Tineretul din ziua de astăzi este
degenerat. Nu mă ajuţi niciodată. Oricine ştie asta”. Întrebări
lămuritoare: „Ai stabilit fără excepţie, din experienţă, că
oricine ai fi întrebat ştia acest lucru?”. „Ce oameni şi de ce
vârste ai cunoscut considerând că sunt degeneraţi?”, „Cum
trebuie să se comporte acum cineva pe care l-ai desemna ca fiind
degenerat?”. La ce poate fi folositor în viaţa de zi cu zi:
generalizările îi ajută pe oameni să facă legătura dintre
experienţe izolate şi alte situaţii; dacă cineva a învăţat că un
bec poate fi făcut să se aprindă folosind un întrerupător, el
generalizează această experienţă şi este capabil să aprinsă şi
să stingă şi alte becuri, chiar dacă au întrerupătoare diferite;
o generalizare utilă este şi aceea că, dacă ai cunoscut vreodată
un animal răpitor, ai constatat că dantura acestuia este o
unealtă esenţială pentru el; în viitor poţi mări capacitatea de
supravieţuire fiind prudent în relaţiile cu animalele care au o
dantură puternică, căci, dacă au o dantură asemănătoare, este
probabil că o vor folosi în acelaşi fel; în afară de aceasta, se
poate dovedi util să nu fii nevoit să gândeşti şi să vorbeşti
prea mult despre lucruri neesenţiale, ceea ce presupune o risipă
de energie.
Necesitatea aparentă:
Exemple: „Este important să te îmbraci decent. Nu pot înceta să
fac acest lucru. Trebuie să-mi continui căsnicia!”. Întrebări
lămuritoare: „Ce se va întâmpla în realitate dacă vei acţiona
altfel?”. La ce poate fi folositor în viaţa de zi cu zi: o
structură vitală rezistentă (morală, valori, norme, etică)
creează capacitatea de orientare a deciziilor, în sensul în care
acestea sunt luate conform regulilor de grup în care oamenii din
mediu nu se opun acţiunilor sau persoanei; dacă însă ceilalţi
sunt mult mai flexibili decât se presupune, dacă nu există nici
un fel de constrângeri reale faţă de anumite decizii sau când
câmpul social poate fi schimbat profitabil, total sau parţial
(un nou grup de prieteni, un nou loc de muncă, o familie liber
aleasă în locul uneia impuse), nu există nici o justificare
pentru această „cămaşă de forţă atitudinală”.
Acum vom trece mai departe „analizând” capacitatea experimentală
limitată sau, cum mai este „formulată”, formarea semantică
defectuoasă.
Conexiune nerealistă între
cauză şi efect: Exemple: „Sunt disperat fiindcă vrea să mă
părăsească. Atitudinea ta mă enervează”. Întrebări lămuritoare:
„Ce se petrece cu adevărat în tine atunci când te gândeşti la
faptul că te va părăsi?”, „Ce anume se face ca să te enervezi?”.
La ce poate fi folositor în viaţa de zi cu zi: Introducerea unor
legături cauzale între lumea interioară (conştient inclusiv
subconştient) în planificarea propriilor activităţi; dacă ştiu
cu adevărat că cineva mă va aduce într-o stare de stres,
printr-o anumită atitudine, îl pot ocoli sau îl pot renunţa să
renunţe la acesta, până când am să fiu capabil să mă adaptez la
ea.
Citirea gândurilor: Exemple:
„Face asta numai ca să mă enerveze pe mine! Ştie exact ce simt
eu. Pur şi simplu nu se gândeşte la mine”. Întrebări
lămuritoare: „De unde ştii că acţionează aşa ca să te
enerveze?”, „Care este percepţia senzorială care te face să
concluzionezi că el ştie ce simţi tu?”. La ce poate fi folositor
în viaţa de zi cu zi: pentru a-i face pe alţii să-şi explice
acţiunile sau pentru a-ţi procura energia emoţională necesară
propriilor acţiuni; câteodată aceste afirmaţii se bazează pe
experienţe reale şi sunt adecvate creşterii capacităţii de
planificare a acţiunilor; în afară de aceasta, din informaţii
real insuficiente pot fi elaborate directive de acţiune care să
ducă la rezultate logice, mai ales în cazul rezonanţei
emoţionale.
Aprecieri generalizate:
Exemple: „Cine nu gândeşte ca mine, greşeşte! Nu este bine să
depinzi de alţii!”. Întrebări lămuritoare: „Practic, ce nu poate
face cineva care gândeşte altfel decât tine şi ai face tu dacă
ai fi în locul lui?”, „Ce efecte practice ar rezulta pentru
cineva în cazul în care ar gândi altfel decât tine?”, „La ce
situaţii concrete te referi şi ce efecte concrete are modul tău
de a gândi şi a acţiona în aceste situaţii?”, „În anumite
circumstanţe, pentru cine nu este bine să depindă de alţii?”. La
ce poate fi folositor în viaţa de zi cu zi: elaborarea de valori
şi norme generale, care să lege în structuri acceptabile
activităţile membrilor unui grup, în vederea satisfacerii
necesităţilor acestora (un exemplu pentru aceasta sunt regulile
de circulaţie); şi acest model comportamental poate fi folosit
pentru ca, din informaţii principial insuficiente, să se deducă
directive de acţiune şi apreciative funcţionale (pentru a putea
fi înţeles conţinutul lor, tablourile neclare sunt completate în
această relaţionare); fiecare întreprinzător are nevoie de
aceste tehnici pentru a putea lua decizii pentru care, în
practică, nu există decât rareori suficiente informaţii care să
le justifice raţional.
Şi, cred că sunt de ajuns
toate acestea (sunt cele esenţiale)! Ele completează modul
Dumneavoastră de analiză la nivelul conştientului indiferent de
reperul din fişele de ancore sau fişele ce vor fi prezentate în
postările viitoare.
Dar, mai sunt necesare unele precizări. De exemplu, o altă greşeală care apare frecvent în cazul folosirii raţionale a limbajului conştientului este inconsecvenţa. „Nu mai ştiu!”, „Vreau dragoste, nu este de ajuns?!?”, „Pe asta trebuie s-o înţeleagă orice om normal!” şi exemplele pot continua. Aşa cum aţi putut observa, în cazul în care trebuie rezolvate anumite probleme concrete, nu este suficient să doreşti să comunici doar prin intermediul limbajului subconştientului (nici măcar cu tine însuţi care trebuie să-ţi delimitezi clar limbajul conştientului de cel al subconştientului). Fiecare individ sau parte trebuie să descrie exact ceea ce înţelege prin aceasta (vezi întrebările de mai sus, în caz contrar, ceilalţi se vor simţi suprasolicitaţi sau, pur şi simplu „părţi” ale Dumneavoastră – subconştientul percepe total diferit dragostea comparativ cu conştientul fie şi prin faptul că acesta furnizează interpretării conştientului limitat de posibilitatea de manifestare tot ceea ce poate evalua acesta).
Cine nu ştie (nu vrea să
ştie) ce este, în fond, important pentru el, va căpăta rareori
ceea ce îşi doreşte (cu adevărat – elemente de distragere/
dependenţe, slavă Domnului, vin de pretutindeni şi sunt
acceptate şi uzitate fără rezerve). Chiar dacă acest lucru se va
găsi foarte aproape de el, el nu va putea recunoaşte ceea ce
şi-a dorit. De aceea este bine să nu ne mulţumim niciodată cu
răspunsuri superficiale, mai ales în situaţiile când, pentru a
avea succes, este important să ştii exact despre ce este vorba.
Explică aceste corelaţii oamenilor care preferă să se găsească
în lumea viselor (în sensul de o lume construită şi acceptată de
ei, ce poate fi descrisă majoritar a fi imaginară, comparativ cu
partea reală, în care îşi desfăşoară existenţa). Întreabă astfel
de oameni dacă sunt mulţumiţi cu propria lor viaţă! Şi, chiar şi
noi, câte probleme avem de rezolvat cu noi înşine, cu credinţele
care le-am creat în timp, ce ţin de lumea viselor şi nu au nici
o legătură la lumea reală, reală. Poate toţi ne aflăm în
situaţia în care trebuie să încercăm ceva nou.
De aceea este bine, indicat,
imperativ, funcţie de conjunctură, să avem reacţii la căutarea
realităţii. Şi, atunci când folosim meta-modelul, trebuie să
ţinem seama că majoritatea oamenilor (chiar dacă pare o
generalizare) nu vor fi foarte dispuşi să răspundă la aceste
întrebări insistente, ale noastre sau ale lor şi, în funcţie de
împrejurări, vor reacţiona deseori cu iritare. Limbajul
subconştientului sau un limbaj compatibil cu visele lor va fi,
oricum, mult mai agreat. Deci, folosirea limbajului
conştientului nu trebuie transformată într-o ideologie sau chiar
în inchiziţie. El trebuie folosit doar atunci când este necesar
în cadrul clarificării tematicii (şi nu în alte împrejurări) şi
faţă de oameni care sunt deschişi în faţa unor noi perspective.
Dacă este necesar să pui întrebări precise, lămureşte-l pe cel
intervievat asupra scopului şi sensului problemei, pentru ca
acesta să nu devină rigid, ci să colaboreze cu tine în
descoperirea comorii adevărului. În afară de aceasta, în modul
de formulare al întrebărilor, se mai folosi şi aşa-numiţii
„amelioratori”: „Sunt curios ce ţi s-a întâmplat cu adevărat!”,
„Este grozav, spune mai multe despre asta!”, „Prin asta înţelegi
asta, sau cealaltă, sau ailaltă sau ce?”, „Amănunte, amănunte,
mă topesc după amănunte aşa cum le spui tu, vreau amănunte!”
sunt unele din modalităţile folosirii meta-modelului într-un mod
suportabil pentru interlocutor dar şi de către noi în
dialogurile cu noi înşine (în special cu subconştientul).
Şi, într-un final al acestei
lungi postări, să vedem ce este de făcut cu limbajul
conştientului în propria noastră viaţă. Până acum am identificat
ancore, le-am atribuit persoanelor din viaţa noastră trecută,
prezentă şi, de ce nu, viitoare (fiind vorba inclusiv despre
noi), am identificat mesajele subconştientului (sentimentele) şi
le-am conexat în fişele cu ancore „personalizate” şi, acum, am
înţeles unele lucruri de cum trebuie să „considerăm” totul la
nivel conştient, într-un limbaj inteligibil de orice şi oricine.
Acum este vorba despre un mic exerciţiu care ne poate schimba
viaţa, dacă îl luăm în serios. Acest exerciţiu va începe să
„axeze” totul pe noi, punctul principal al universului nostru.
Haideţi să îi dăm drumul!
Din experienţa mea (şi a celor de unde m-am documentat) voi enumera noţiunile centrale în jurul cărora se mişcă structurarea vieţii multor oameni (probabil majorităţii). Ele îşi au originea, în general şi în particular (oare mai miră asta pe cineva?!?), în limbajul subconştientului, în limbajul viselor. Am identificat deja totul cu ajutorul fişelor întocmite până acum. Citeşte totul în linişte şi apoi notează în spatele fiecărei noţiuni o interpretare concretă, corespunzătoare meta-modelului care ţi se potriveşte. În tot acest timp, fii atent să eviţi cele trei mari greşeli de care am amintit mai devreme în cazul folosirii limbajului conştient (şi să te foloseşti de „detaliile de analiză” prezentate ulterior).
Astfel îţi vei clarifica
rapid ceea ce aştepţi cu adevărat de la viaţă şi de la semeni şi
ce se întâmplă cu adevărat cu tine şi în jurul tău. Cu timpul
vei găsi şi alte concretizări care să ţi se potrivească (să aibă
sens pentru tine) şi acest lucru nu poate fi decât benefic. În
acest fel îţi creezi mai multe posibilităţi de opţiuni
conştiente cu care poţi interveni „corectiv” asupra
potenţialului existent la nivel subconştient. Vei şti dacă o
anumită satisfacere concretă nu este posibilă şi/ sau vei apela
la alta pe care s-o poţi obţine în acel moment.
Astfel, viaţa ta va deveni
mai plăcută în ansamblu. Şi, dacă în mediul tău se vor găsi
indivizi care te vor invidia fiindcă, brusc, ştii ceea ce vrei
şi reuşeşti să obţii acest lucru, poţi să le dai şi lor unele
indicaţii. Atenţie, pentru a putea elabora descrieri mai exacte,
foloseşte şi cunoştinţele următoare (cele din postările
viitoare) prezentate ca sub-modalităţi.
Aşadar, în fişele realizate
până acum, vom regăsi la primul reper legat de noi: Ancore:
„Vizual: ochii (lumina din ei), Persoană: partener(ă)/ iubit(ă),
Sentiment: iubire”. Comentariul meu, autorul: toate sentimentele
primare prezentate au fost legate de nevoile semnalizate de
subconştient dar iubirea, dragostea nu este o nevoie ci un plus.
Iată că exemplul meu pleacă cu ceva ce are legătură directă cu
starea Dumneavoastră de bine şi nu are nici o legătură cu vreun
semnal. Evident, în acest caz, nu înseamnă că nu vom merge mai
departe, că lucrurile nu pot sta mai bine decât atât. Şi, vom
proceda la „transpunerea” în conştient, în limbajul acestuia.
Pentru început vom începe să „enunţăm” ceva ce ne-am dori să
facem în plus faţă de ceea ce facem. Aşadar, analiza noastră ar
putea avea forma:
Enunţ: Iubire. Exemplu:
Cineva se simte iubit atunci când capătă pe neaşteptate un cadou
(ce fel de cadou, cât de preţios şi împachetat în ce mod), dacă
la oferirea acestuia cineva îl priveşte în ochi cu gingăşie şi
aude cum celălalt îi spune cu o voce caldă „Asta este pentru
tine fiindcă te iubesc!”. În acest timp, trebuie să fie atins
tandru pe corp, în cel puţin un loc (care anume, oare este
indiferent unde).
Bineînţeles că tot ceea ce
facem poate fi enumerat atent, dar asta este treaba
Dumneavoastră. Important este ca analiza să vă aducă un progres
dar şi enumerarea completă îşi are rostul ei deoarece se va
constitui ca o listă împotriva uitării sentimentelor de iubire
ce vă caracterizează şi, într-un viitor probabil, să o urmăriţi
pentru a păstra intensitatea trăirilor. Dar, să luăm „în
analiză” acum cazul în care apare un sentiment primar.
Ancore: „Vizual: ochii
(lumina din ei). Persoană: partener(ă)/ iubit(ă). Sentiment:
teamă/ frică”.
Enunţ: Frică.
De aici lucrurile se complică. Încep, mai întâi, cu un comentariu, al meu, al autorului… Cineva simte frica atunci când necesitatea, nevoia, dorinţa de a fi în siguranţă, de a percepe stabilitatea posibilă vieţii noastre nu este satisfăcută. Această lipsă de stabilitate poate avea numeroase „repere” cum ar fi incertitudinea relaţiei, starea de sănătate a partenerului/ partenerei, instabilitatea materială reflectată în pretenţiile noastre (sau ale partenerului/ partenerei) şi implicit comportamentul partenerului/ partenerei şi nu mai continui cu exemplele. Ceea ce avem de făcut este să nu uităm că orice reuşită de „mulţumire” a sentimentului primar ne va permite să tratăm următoarea „problemă” cu mai multă energie, cu mai multe şanse de reuşită.
Ancora vizuală ne
semnalizează lumina ochilor (poate şi culoarea) dar, evident,
este legată de o anumită stare a ochilor, de obicei, asociată cu
starea de bine în prezenţa noastră a partenerului/ partenerei,
de contactul vizual. Ce este de făcut?!? Contact vizual şi
discuţia directă cu partenerul/ partenera pentru a clarifica
care sunt posibilităţile de eliminare a sentimentului de frică,
care sunt problemele acestuia/ acesteia şi cum pot fi ele
rezolvate. Atenţie, din punctul meu de vedere (şi nu numai),
când apare sentimentul de frică născut din consideraţii
materiale nu mai este vorba de iubire ci de convieţuire datorită
iubirii Dumneavoastră. Dar, pentru conformitate, voi merge mai
departe şi voi da un exemplu. Să spunem că răspunsul
partenerului/ partenerei este „lipsa stabilităţii materiale
legate de viitor”. Analiza noastră va avea forma:
Enunţ: Simt viitorul stabil
când. Exemplu: Cineva simte stabilitate în ceea ce priveşte
viitorul când are un salariu care să îi permită cutare „a”,
cutare „b”, cutare „c” (enumeră atent, conştiincios şi descrie
atent toate reperele ce le consideri importante), la
momentul „x” să poată avea acces la cutare „a”, apoi la momentul
„y” să aibă acces la „b”, etc. Această listă vă va plasa forţat
în conştient şi veţi vedea dacă se merită să mai aveţi
sentimente de frică şi nu vă înşelaţi, ele fiind sentimente de
singurătate, de stres, nepotrivire, etc.
Sau, de exemplu, mai ales în cazul persoanelor mai slabe, eventual al doamnelor, se poate identifica frica ca fiind, de fapt un sentiment de stres născut din lipsa de protecţie (apropos de viitorul instabil). În acest caz, după o procedură asemenea cu cea de mai sus, se poate ajunge într-un punct fără întoarcere, de conştientizare a imposibilităţii atingerii „stării de stabilitate reprezentate de nevoia de protecţie”. Evident, şi aici sunt soluţii. În acest caz trebuie să slăbim intensitatea presiunii sentimentelor de frică, identificate ca fiind o insecuritate legată de lipsa de protecţie, prin procedee „ajutătoare”.
Subconştientul nu face
diferenţe şi doar acumulează percepţii şi, printr-o anumită
„insistenţă” a practicii va înlocui percepţiile anterioare,
„perimate” cu cele noi. Aşadar, rescrierea vechilor concepte se
va face simplu, urmând exemplul de mai jos.
Enunţ: Mă simt protejat
când. Exemplu: Cineva se simte protejat atunci când este culcat
într-o baie călduţă până la gât, cu un spumant cu arome exotice
(ce aromă anume, încearcă aroma, câtă spumă). Uşa băii trebuie
să fie închisă, să cânte o anumită melodie romantică,
liniştitoare şi în încăpere trebuie să ardă cel puţin o lumânare
aromatică aşezată pe un suport (de ce format, de ce culoare).
Sau…
Enunţ: Mă simt puternic
când. Exemplu: Cineva se simte puternic atunci când simte că
maşina sa (ce model, cum trebuie să arate) reacţionează la
acţionarea pedalei de acceleraţie (cum reacţionează exact,
descrie) şi-şi măreşte imediat viteza (cât de mult, descrie). În
acest timp, în instalaţia audio (care trebuie să fie puterea,
calitatea sunetului) trebuie să se audă o anumită melodie.
Bineînţeles că enunţurile
sunt atât de variate încât nu are rost să ne pierdem acum timpul
cu aşa ceva. Vă mai pot ajuta doar cu unele sugestii cum sunt
cele de mai jos.
Alte exemple de anunţuri ar
putea fi: „Sunt fericit când…”, „Ştiu că am succes atunci
când…”, „Mă simt satisfăcut atunci când…”, „Simt tandreţe atunci
când…”, „Pentru mine, dezvoltarea conştiinţei se petrece când…”,
„Mă tem atunci când…”, „Intru în panică atunci când…”, „Mă simt
sigur atunci când…”, „Simt forţă atunci când…”, „Am încredere
atunci când…”, „A creşte înseamnă pentru mine atunci când…”… Şi
enunţurile continuă în funcţie de „particularitatea” fiecăruia
dintre noi.
Dar, nu uitaţi! Acestea sunt
simple exemple de proceduri de translare între şi cu ajutorul
conştientului şi subconştientului. Mai avem destule lucruri de
învăţat până ce vom putea trece la o analiză reală a ceea ce am
descoperit pe parcursul eforturilor noastre… Dar, toate acestea
în postările viitoare. Pentru azi chiar ajunge!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru