STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
conștientului (2)
În postarea de ieri am
anunţat că vom discuta despre sub-modalităţi, care nu este
altceva decât un limbaj al diferenţierilor subtile, despre
lărgirea şi adâncirea percepţiilor, prin descrierea mai exactă a
informaţiilor pe care le obţinem cu ajutorul celor cinci simţuri
(VAKOG; V – vizual, A – auditiv, K – kinestezic (pipăit,
atingere), O – olfactiv şi G – gustativ – vezi postările
anterioare). Un exemplu ar fi, pentru auz, totalitatea
stridentă, o posibilă sub-tonalitate a acestei percepţii.
Prin adâncirea şi lărgirea percepţiei, calitatea vieţii tale, calitatea de a savura, capacitatea de a observa şi capacitatea de a te exprima verbal pot fi stimulate enorm. De la începuturile umanităţii s-a evidenţiat necesitatea de a folosi sub-modalităţile pentru a da detaliile necesare unei comunicări cât mai complete. De exemplu, termenul „vânt” nu spune mare lucru dar „vântul de nord care urlă tăios şi rece, scuturând ultimele frunze de pe arbori” spune mai multe. Cu cât eşti mai capabil să descrii impresiile tale senzoriale, prin diferenţierea calităţilor lor, cu atât lumea va deveni pentru tine mai diversă şi mai interesantă. În limbajul conştientului, sub-modalităţile sunt deosebit de importante deoarece, prin modificarea sistematică a fiecărei diferenţieri subtile, poate fi schimbată valorizarea subiectivă a unor întregi domenii ale memoriei sau experienţei. De exemplu, de la frustrant la înviorător sau emoţional.
Sub-modalităţile percepţiei senzoriale sunt absolut necesare descrierii dorinţelor unui individ. Ele precizează un scop şi jalonează cu precizie drumul care duce spre el. Numai cine poate transmite exact ce-şi doreşte şi ce nu-şi doreşte, are şansa să capete ceea ce vrea şi să observe momentul în care lucrul respectiv este disponibil pentru el. Dacă poţi descrie fără echivoc gustul fructelor tale preferate, comerciantul de la care le vei cumpăra va şti exact ce să îţi procure. Dacă îi spui că doreşti mere, este foarte posibil ca el să îți furnizeze sortimente care îţi plac mai puţin. Aceeaşi situaţie se poate întâlni şi în cazul fişelor noastre de ancore.
Dacă în analizele noastre
utilizăm un vocabular „frugal” este foarte posibil să rămânem
surprinşi de problemele de identificare pe care le vom întâlni.
Apoi, o simplă referire, de exemplu (dat undeva în postările
anterioare), ochi, nu sugerează prea multe. Completând cu
licărirea din ochi, pentru noi, cei care am sesizat-o, ne dă un
indiciu dar, evident, care nu completează exact despre ce este
vorba. Poate că este licărul fericirii după o întâlnire, poate
că este licărul de urma lacrimilor, poate este cel visat de toţi
cei care l-am perceput, al partenerei/ partenerului cu care am
ajuns împreună un singur înger. Deci, accesul la sub-modalităţi
ne va permite o identificare clară a tot ceea ce ne poate fi la
dispoziţie. Deci, aici, nu este cazul să fiţi spartani la vorbă.
Aşadar, să vedem ce este cu
practica sub-modalităţilor!
Ca să te poți acomoda în mod practic cu aceste deosebiri subtile din cadrul celor cinci domenii perceptive, vom parcurge împreună nişte liste corelate, „de ajutor” (un fel de elemente de dezvoltare), cu listele de ancore, în care am menţionat multe dintre ele. Citiţi-le în linişte şi reexaminaţi-vă volumul vocabularului pe care îl folosiţi pentru a descrie această lume (şi cea din fişele Dumneavoastră)! Câte mijloace ai avut pentru a descrie toate trăirile tale „culese” din percepţiile disponibile (VAKOG)? Iată cum vei putea completa fişele tale, cum vei putea descrie verbal în viitor tot ceea ce trăieşti. Încearcă! Textele tale iniţiale, inserate în fişele tale pot fi majoritar fără sub-modalităţi.
A venit vremea să repeţi
aceeaşi temă folosind mai multe diferenţieri subtile. Lasă
ambele versiuni să îşi facă efectul asupra ta. Care dintre ele
este mai apropiată de viaţa reală? Care dintre ele determină
apariţia mai multor sentimente? Care dintre ele se apropie mai
mult şi de ce situaţii din viaţa ta? Într-o conversaţie cu
colegii tăi de muncă, ţi-ar plăcea să foloseşti mai multe
sub-modalităţi, sau ai prefera forma mai simplă, mai
superficială, şi de ce? Cum stau lucrurile în clipele romantice
pe care le petreci cu partenerul/ partenera tău/ ta? Ce se
întâmplă când dai informaţii profesionale altora? În acest caz,
de ce ar fi mai bine să se dea informaţii/ indicaţii pe cât se
poate de precise?
Deci, iată „listele” de care
aminteam! Foloseşte exemplele din ele şi mai târziu, referitor
la meta-model – limbajul conştientului. Diferenţierile subtile
ce le voi prezenta sunt deseori suficiente pentru practică (dar,
sunt doar o selecţie). Simţiţi-vă liberi să completaţi şi să
adaptaţi aceste liste la nevoile Dumneavoastră. Cu cât o veţi
face mai des, cu atât munca Dumneavoastră cu sub-modalităţile va
fi mai bună şi mai plină de succes. Şi, încă ceva, ordinea
aleasă este aleatorie şi nu a fost aleasă în funcţie de
importanţă.
Simţ: Văzul. Mărimea (mic,
mare, mărime ieşită din comun – un şoarece mare cât un elefant,
sau mic – un hipopotam de mărimea unei furnici). Luminozitate
(luminos, întunecat). Culoare (dacă da, ce culoare, luminoasă
sau mată, transparentă sau opacă, naturală/ artificială cum ar
fi bananele galbene care sunt artificiale faţă de bananele
violet care sunt artificiale, culori intermediare/ culori
schimbătoare/ culori constante). Negru/ alb (există şi gri sau
un intermediar al albului sau negrului). Poziţia obiectelor în
spaţiu (distanţa dintre observator şi obiecte). Contrast (sunt
întunecoase/ luminoase, diferenţele sunt mari sau mici, cum stau
lucrurile în ceea ce priveşte culorile?). Claritate (contururile
sunt clare sau vagi). Imagine statică sau mobilă (gen diapozitiv
sau film). Viteză (natural/ mai încet/ mai repede). Direcţia
mişcării: bidimensională (în plan) sau tridimensională
(spaţială). Calitatea suprafeţei obiectelor (netedă, aspră,
modele, care?). Perspectiva din care se priveşte. Imagine mică/
imagine mare. Căzut/ răsucit. Forma imaginii cadrului. Înrămat/
fără ramă. Simetria proporţiilor. Modul în care cade lumina
(unde sunt umbrele, unde se găsesc zonele cele mai bine
luminate?). Granulaţie fină/ granulaţie grosieră (descompunere).
Cel care priveşte se vede în imagine/ nu este în imagine.
Simţ: Auz. Înălţimea
tonalităţii, tipul tonalităţii (major/ minor), tempo-ul,
volumul. Poziţia sursei sonore în încăpere (dreapta, stânga, în
spate, în faţă, jos, sus, apropiată, depărtată), prim plan/
fundal. Ritmată sau neritmată (dacă există un ritm, care?).
Sunet/ ton continuu sau cu întreruperi. Cuvinte, muzică, zgomote
sau linişte? Durata percepţiei. Stereo/ mono. Tonalităţi uşor
diferenţiabile (de exemplu, o voce) sau tonalităţi care se
suprapun (murmurul unei mase de oameni). Numărul surselor sonore
(rămâne acelaşi sau se schimbă?). Armonic/ dizarmonic.
Tonalităţi naturale sau artificiale. Cu rezonanţă/ fără
rezonanţă (sau ecou). Coloratură sonoră (ascuţit/ înfundat).
Tonuri dure sau moi.
Simţ: pipăit/ percepţiile
corpului (kinestezic). Temperatură (fierbinte, rece, temperaturi
variabile). Presiune (puternică, egală, schimbătoare). Locul şi
extensia percepţiei (de exemplu, vârfurile degetelor sau
întreaga mână, constant sau schimbător). Numărul percepţiilor.
Mişcarea (de unde, încotro sau pe ce cale?). Intensitatea
percepţiilor (intensive sau slabe). Suprafaţa (moale, dură,
mătăsoasă, păroasă, aspră, netedă, lipicioasă, umedă, uscată,
ascuţită, tocită, model, care model, contururi, profunde sau
aplatizate). Durata (cât timp?). O dată sau repetat (cât de des,
la ce intervale?). Ritmic/ aritmic (dacă ritmic, în ce ritm?).
Viteză (rapid, lent). Vibrator.
Diferenţierile subtile ale
celor două grupuri „miros” şi „gust” sunt foarte asemănătoare.
Acest lucru rezultă, printre altele, din faptul că în cadrul
percepţiei sunt folosiţi aceeaşi nervi. Cu toate acestea, este
altceva să miroşi sau să guşti o salată. În afară de aceasta,
percepţiile olfactive şi cele gustative se amestecă (în ultimă
instanţă) cu anumite percepţii corporale, o experienţă autentică
rezultând deseori abia în totalitatea „miros – gust - percepţie
corporală”. Amintiţi-vă, de exemplu, de ultima Dumneavoastră
masă; cum aţi mirosit-o, cum aţi perceput-o în gură şi ce gust
avea. Deci…
Simţ: mirosul şi gustul.
Dulce, acru, sărat, amar, iute, gust de fructe, floral, reavăn,
aromat, proaspăt, ars, mucegăit, ascuţit, metalic, gust de nucă,
condimentat/ fad, arome diferite/ o singură aromă. Intensitatea
percepţiei, durata acesteia, persistenţa acesteia. Primul gust,
gustul principal, gustul persistent.
Şi, cam atât. Dacă aţi avut
fericitul gest de a citi totul înainte de a vă apuca de treabă,
totul va curge de la sine (indicat ar fi să citiţi de mai multe
ori). Dar, dacă faceţi totul din mers (cum este şi cazul meu
privitor la modul de redactare al acestor documentaţii) este un
fericit moment de reanalizare, de replasare mai eficientă a
ancorelor Dumneavoastră din limbajul subconştientului în cel al
conştientului (datorită utilizării sub-modalităţilor). Va fi
foarte posibil să descoperiţi, datorită lipsei de detalii că,
unele ancore ale Dumneavoastră sunt greşit „încadrate”. OK, nu
este nici o problemă să vă descoperiţi cu un efort atât de mic
(fără a mai lua în calcul tot ceea ce urmează). Reamintesc
faptul că, atunci când am discutat pentru prima dată despre
ancore eram în zona subconştientului nostru, iar acum am reuşit
să facem primele "corelaţii" cu zona conştientului nostru...
Suplimentar, pentru cei
nemulţumiţi de relativa „reîntoarcere” trebuie să vă reamintesc
că aici, pe acest blog (şi clona lui de pe facebook), nu fac
altceva decât să consemnez „notiţele mele de clasă”. Dacă
„profesorul” îmi indică această ordine, nici măcar eu nu am ce
să fac. Cândva, după cum am mai anunţat, în numeroase ocazii,
voi trece la o structurare reală, ce poate fi permisă numai şi
numai cu ajutorul unui site real şi nu al „ciudăţeniilor”
existente şi posibile pe platformele wordpress şi/ sau face.
Dar, până atunci mai este. Oricum, după părerea mea, anul acesta
voi reuşi să termin toate aceste noţiuni introductive şi să
procedez la dezvoltarea „notiţelor de clasă” în ceea ce doresc
eu să fie temele de acasă. Mulţumiri pentru înţelegere!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru