STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
conștientului (5)
Vom continua cu
unele detalii legate de lucrul cu fişele prezentate şi de cele
ce le voi prezenta (pentru alte câteva posturi de acum încolo).
Şi, voi începe cu prezentarea a ce îţi poate oferi schimbarea
perspectivei perceptive (cu referire în special la fişele cu
ancore unde ne-am legat numai de percepţiile simţurilor
reflectate în ancore şi, apoi, în reflexe comportamentale legate
de acestea).
După cum se ştie, foarte multe situaţii din viaţa omului, la prima vedere, par să ne facă mai degrabă să plângem decât să ne bucurăm: eşecuri, pierderea a cineva drag, dezamăgiri, boli şi multe alte lovituri ale sorţii, mai mari sau mai mici. Acum vine plicticoasa mea „bombă”: dacă înveţi să îţi schimbi perspectiva, să vezi lucrurile dintr-un unghi total nou, de multe ori neobişnuit, vei găsi întotdeauna noi moduri de înţelegere, extrem de importante, care-ţi pot schimba viaţa în bine. Aţi auzit asta de foarte multe ori, e atât de multe ori încât trecem cu vederea şi punem ghilimele la termenul bombă.
Dar, poate că, dacă priveşti
lucrurile mai îndeaproape, vei observa că suferinţa ta n-a fost
provocată de către cel pe care, în primul moment, l-ai crezut
corespunzător ci de către totul altceva. Fiindcă în acest mod ai
descoperit adevărata rădăcină a răului, poţi acţiona în aşa fel
încât în viitor să îţi meargă mult mai bine şi nu-ţi vei mai
risipi energia cu simpla vindecare a simptomelor. Sau, după ce
ai examinat o problemă dintr-o altă perspectivă, vei observa că,
în fond, aceasta are asupra ta mult mai puţine influenţe
negative decât credeai iniţial şi că este posibil să aibă şi
efecte pozitive. Ar fi păcat ca, datorită neatenţiei sau a
lipsei de cunoştinţe, să pierzi ceva din aceste daruri şi să nu
poţi contribui la îmbogăţirea propriei tale vieţi.
În sensul analizei de care
pomeneam mai sus, există numeroase tehnici dar, până acum, am
descoperit că cele mai accesibile tehnici sunt cele oferite de
NLP/ SNLP. Aşadar, într-o postare foarte lungă (cea de azi) voi
prezenta tehnicile ce se desprind din NLP/ SNLP, numite de către
mine filtre de reinterpretare sistematică (poate există şi alţi
autori care le denumesc astfel, dar eu n-am întâlnit, până acum,
această denumire). Aceste filtre pot fi asimilate cu termenul de
site, prin care cernem pentru a filtra anumite elemente din
viaţa noastră şi, prin asimilare, ele sunt denumite şi site
pentru spălarea aurului, a valorilor din viaţa noastră. Dar, să
trecem la treabă!
În principiu există două
metode diferite care pot fi aplicate:
Context – Reîncadrare/
reinterpretare (reframing).
Este vorba despre găsirea
sensului, prin plasarea unui anumit comportament sau a unui
obiect din contextul în care este neapreciat sau nefolosit,
într-un altul în care este nevoie (urgentă sau nu) de el. este
vorba despre un fel de reamintire a unui vechi proverb care ne
spune că, „Orice oală îţi găseşte capacul ei”. De exemplu, un
tânăr are înclinaţii spre competiţie şi adrenalină. Dacă va lăsa
viaţa să îl împingă spre o muncă de birou, aceasta nu i-ar aduce
cine ştie ce satisfacţii. Dar, dacă devine sportiv profesionist,
de exemplu în domeniul „moto”, îşi poate satisface pasiunea,
poate câştiga bani de pe urma ei şi poate obţine aprecierea
celorlalţi. Sau, cel puţin, să devină un fel de hobby care îi
satisfacă cerinţele esenţiale. Nu trebuie decât să cauţi puţin
şi să fii deschis faţă de rezolvările neconvenţionale.
Interpretare – Reframing interpretativ.
Este vorba despre găsirea sensului unui eveniment sau a unui obiect prin căutarea celei mai adecvate explicaţii sau atitudini (care este locul acestei piese de puzzle în contextul general?). Pentru aceasta este necesar să se despartă atitudinea exterioară a unui individ de intenţiile sale. Dacă cele două elemente sunt privite ca o unitate se va deschide uşa confuziilor şi prejudecăţilor. Oare cine ştie cu exactitate de ce se comportă un om în acest fel? Poate că exemplul următor ne va aduce unele lămuriri… Un elev întârzie mult la ore, totul devenind aproape un obicei. Un profesor, mai iritat, mai obosit (sau ceva similar) îi trage o săpuneală zdravănă deoarece nu mai suportă ca acest elev să mai întârzie la ora lui.
Deci, interpretare 1 – elev delăsător, nepăsător, etc. Şi, în una din zile, poate chiar cea următoare, citeşte în ziar o ştire despre un elev care îngrijea aproximativ 10 familii de bătrâni, incapabili de a se mişca, de a-şi rezolva problemele zilnice, motiv pentru care a fost decorat şi recompensat de o celebră instituţie de caritate. La următoarea oră, profesorul, fără a solicita detalii îi comunică că părerea sa nu s-a schimbat şi că elevul nostru are doar nevoie de organizare, să facă ceea ce face după orele de şcoală, fiind necesar să respecte orele acestuia.
Deci, interpretare 2 – elev nepăsător, neorganizat, etc. Jurnaliştii, stârniţi de gestul de caritate al elevului nostru, cercetează cazul şi află că acesta, după ore, lucra până seara târziu la mai multe puncte de lucru pentru a câştiga banii necesari existenţei familiei numeroase din care acesta făcea parte. Erou, defavorizat al sorţii etc, interpretările jurnalistice au fost multiple. Dar, contează ce face profesorul nostru, nu-i aşa? Din anumite sentimente de vină, sau altceva, profesorul doar îl dojeneşte de… interpretare 3 – lipsă de comunicare. Timpul trece repede şi, în acea localitate, apare o mişcare gen cercetaşi care are ca principală activitate întrajutorarea. Acea mişcare a fost denumită după numele elevului şi a ajuns atât de celebră încât şi-a extins activitatea nu numai spre îngrijirea celor defavorizaţi ci şi spre mediu şi altele, depăşind cu mult graniţele localităţii (ca manifestare). Profesorul nu are altceva de făcut decât să conştientizeze remarcile jurnaliştilor.
Deci, interpretare 4 – erou.
Şi, în final, surpriză, elevul nostru ajunge să finalizeze mai
multe „studii superioare”, apoi „mastere”, să câştige foarte
mulţi bani cu care să „întărească” fundaţia deja existentă şi să
îşi dedice întreaga viaţa „ocupaţiilor” sale din copilărie,
fiecare zi din viaţa lui fiind reprezentată de lupta pentru
binele comunităţii. Aşadar, profesorul nostru, mândru de fostul
său elev, ajunge la un fel de punct de vedere final. Deci,
interpretare 5 – OM. Deci, unul şi acelaşi comportament poate fi
valorizat complet diferit, în funcţie de informaţiile cadru care
sunt folosite pentru apreciere, după punctul de referinţă.
Referitor la această temă,
un vechi dicton spiritual spune: „Nimeni nu cunoaşte adevărul.
Cu toţii putem lua în considerare o parte a sa, cea care este
vizibilă din punctul nostru de vedere”. Dar putem învăţa să ne
schimbăm punctul de vedere şi, astfel, să înţelegem din ce în ce
mai bine realitatea. Această schimbare de perspectivă poate fi
abordată sistematic după criterii precise. Pentru aceasta, vom
analiza în continuare filtrele care derivă din cele două căi
fundamentale prezentate mai sus, precum şi modul cum le putem
folosi pe acestea în practică. În esenţă este vorba despre o
percepţie senzorială subiectivă, ceea ce este adevărat în acest
moment pentru cineva putând fi o prostie pentru altul. La
treabă!
Filtrul 1 – Generalizarea.
Întrebare: Reacţia ta după o
anumită experienţă a fost provocată cu adevărat de aceasta sau
te comporţi în acelaşi fel şi în alte contexte, iar această
experienţă n-a fost decât unul dintre numeroşii factori
declanşatori? Este vorba despre ancorele care ne-am tot chinuit
să le detectăm.
Exemplu: Întreaga zi nu
te-ai simţit prea bine, dar n-ai observat acest fapt fiindcă ai
avut enorm de lucru, încât atenţia nu ţi s-a mai îndreptat
asupra ta. Apoi, ceva mărunt iese prost, sau cineva nu
reacţionează faţă de tine aşa cum te aştepţi şi tu (bineînţeles,
doar datorită acestui lucru), explodezi sau te retragi total
indispus. Dar, dacă vei observa, cu ajutorul acestui filtru, că
toate supărările din ultime vreme au aceeaşi origine, acest
lucru te poate ajuta să vezi mai limpede situaţia şi să vezi
semnificaţia acestui eveniment în adevărata ei mărime.
Identifică sentimentul primar care te chinuieşte, chiar şi
frustrarea sau depresia şi ia măsuri!
De reţinut: Faci din nou din
ţânţar armăsar când trebuie să faci din elefant şoarece.
Filtrul 2 – Să preiei
responsabilitatea pentru propria ta stare de spirit.
Întrebare: Ce poţi face
într-o situaţie apăsătoare pentru a te putea simţi mult mai bine
pe cât de repede posibil?
Exemplu: În ultimul moment,
prietenul tău a anulat o întâlnire şi eşti foarte trist, fiindcă
ţi-ar fi făcut plăcere să te întâlneşti cu el. În loc să te
concentrezi asupra supărării şi să intri într-o stare de spirit
din ce în ce mai mizerabilă, gândeşte-te cum te poţi scoate
singur din mlaştina proastei dispoziţii. Deci, ce ai putea face,
cu ce te-ai putea ocupa pentru a te simţi mai bine cât mai
repede?
De reţinut: Fă tot ce poţi ca să te simţi mai bine.
Filtrul 3 – Fixarea
priorităţilor.
Întrebare: Ce este cu
adevărat important pentru tine în acest context?
Exemplu: Într-un catalog ai
găsit mai multe obiective tentante pentru concediu şi acum te
enervezi fiindcă nu te poţi decide pentru unul dintre ele. În
loc să renunţi şi să arunci catalogul într-un colţ, ia-ţi ceva
de scris şi alcătuieşte o listă referitoare la ce este cu
adevărat important pentru tine, în cadrul petrecerii unui
concediu. Dacă ai notat totul, acordă fiecărui obiectiv scoruri
de la 1 la 5. Lucrurile la care nu poţi să renunţi cu nici un
preţ, vor căpăta un 5, lucrurile drăguţe, care îţi plac, dar de
care nu ai neapărată nevoie, vor căpăta un 4, ceea ce este de
prisos, dar nu te deranjează, vor avea 3 puncte, ceea ce îţi
este indiferent 2 şi lucrurile care ţi-ar strica concediul 1.
Conform acestui tabel îţi vei putea alege ceva ce ţi se
potriveşte, funcţie de punctajul maxim.
De reţinut: Îţi poţi găsi
fericirea numai atunci când ştii exact ce-ţi doreşti.
Filtrul 4 – Efecte pozitive.
Întrebare: Există vreun
efect pozitiv pe care l-ar putea avea asupra ta această
situaţie?
Exemplu: Până acum ai avut
un serviciu bine plătit şi te-ai implicat în activitatea firmei
mult mai mult decât programul de lucru. Datorită stresului
acumulat ai cearcăne sub ochi. De condiţia fizică bună pe care o
aveai în tinereţe, nu-ţi mai aminteşti sau îţi amintesc
fotografiile din tinereţe pe care le-ai făcut în perioada când
mai practicai un sport, iar datorită nervozităţii nu mai suporţi
decât un anume fel de hrană. Apoi, fără nici un fel de semn
prevestitor, firma care te-a angajat dă faliment şi eşti obligat
un timp oarecare fără serviciu.
După ce ai trecut de primele
tale zile ca şomer, într-o stare de şoc, poate că vei observa în
curând că lipsa de activitate poate fi şi benefică. Ai început
să dormi bine, să te întâlneşti cu prietenii care credeau deja
că ai murit, să-ţi redescoperi interesul pentru dans şi pentru
sexul opus, fiindcă, în sfârşit, ai timp pentru asta. Pe scurt,
în fond, catastrofa poate să-ţi ofere şi unele lucruri bune.
Acesta este un mod de acţiune, de considerare este mai bun decât
v-aţi putea imagina. Acest tip de conflict este unul mai
puternic decât v-aţi imagina şi poate da afecţiuni grave,
deseori ireparabile (vezi postările anterioare legate de
conflictele reprezentative ale noii medicini).
De reţinut: Dacă te loveşti
de ceva ce pare a fi o catastrofă, fii atent la posibilităţile
minunate care ţi se pot ivi datorită acesteia.
Filtrul 5 – Armonizarea
obiectivului cu individul.
Întrebare: Poţi folosi ceea
ce facă acum pentru a atinge un anumit scop şi în vederea
atingerii unui alt scop, mai adecvat posibilităţilor şi
necesităţilor tale actuale?
Exemple: Joci ca
semi-profesionist într-o echipă de fotbal. Nu joci rău, dar nici
suficient de bine pentru a face o carieră de profesionist, cu
toate că ai foarte multă experienţă. La un moment dat, vei
observa că nu mai poţi să continui să joci dar îţi poţi folosi
cunoştinţele şi relaţiile actuale pentru a începe o carieră de
succes ca reporter sportiv. Dacă ai fi continuat să încerci să
lupţi împotriva limitelor sale fizice, ţi-ai fi ruinat foarte
curând sănătatea şi, în locul succesului ar fi apărut
dezamăgirea.
De reţinut: Tot ceea ce faci
şi toate lucrurile la care te raportezi, pot fi folosite în
vederea atingerii mai multor obiective.
Filtrul 6 –
Aprofundarea posibilităţilor de învăţare.
Întrebare: Cum poţi învăţa
cât mai multe dintr-o experienţă?
Exemplu: Eşti student la o
facultate economică şi, ca mulţi alţi studenţi, lucrezi ca
ajutor în mai multe restaurante pentru a-ţi îmbogăţi situaţia
financiară. În loc să faci doar serviciul şi să strângi bani,
îţi deschizi ochii şi urechile şi afli astfel ce posibilităţi
oferă această branşă, dar şi ce probleme are aceasta. În
momentul în care ţi-ai încheiat studiile teoretice, poţi să
obţii postul de şef al unui mare restaurant, care va angaja cu
prioritate un om aşa cum eşti tu, cu studii de specialitate dar
şi cu o mare experienţă practică. În timp ce majoritatea
foştilor tăi colegi continuă să trăiască încă cu ajutorul de
şomaj sau din slujbe ocazionale, tu ţi-ai găsit deja un loc de
muncă bun fiindcă ai înţeles să-ţi valorifici experienţele
într-o paletă mai largă de modalităţi.
De reţinut: Valorifică cu
grijă toate experienţele, până când ai obţinut din acestea tot
ce îţi poate fi folositor.
Ajunge pentru azi! Continuăm mâine cu aceste filtre (care sunt
14 sau 15 în total). Mulţumiri pentru înţelegere!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru