STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Începuturile
– Povestea Omului – Proto-Creierul
Din toate cele parcurse
până acum, în această lungă serie de postări despre ”povestea
omului”, ați putut întâlni lucruri din cele mai inedite, mai
puțin cunoscute, pe lângă ceea ce știe orice om care s-a
documentat cât de cât…
Dar, totul nu se termină
aici… Mai sunt detalii evolutive sau creaționiste din cele mai
importante cu putință, deoarece este imposibil să nu fi ajuns și
voi la concluzia că totul nu este altceva decât o completare
permanentă a unui ansamblu, a unui superorganism, după cum
concluzionam ceva mai devreme, fără a ”finaliza” descrierea
acestuia, denumit generic Homo Sapiens…
Deci, să continuăm cu
evoluția propriu-zisă a acestui Homo Sapiens, ”vârful
evoluționist al primatelor”, chiar dacă abordarea nu poate
include ”părerile” creaționiștilor, pentru care totul începe
acum aproximativ 7.000 de ani cu Homo Sapiens ”perfectus” și…
gata!
Istoria lui Homo Sapiens
(Cro Magnon), ”certificată de oamenii de știință”, începe în
urmă cu aproximativ 200.000 de ani în Africa de Est. Istorie ce
a fost ”trăită” cu certitudine împreună cu alte specii de
hominide, cum ar fi Erectus, Habilis, Neanderthal, până ce ”Cro
Magnon”, ulterior Sapiens a ajuns majoritar și, apoi ”unic”…
La creaționiști nu există
posibilitate de ”comentarii” în ceea ce ar fi cea mai vagă
aluzie a tangenței maimuțelor de creația Puterii Divine… După
cum, am mai ”constatat”, totul a fost, de la început, ”Sapiens”,
”lucrarea Puterii Divine”, fără dubii, fără comentarii.
Deci, din punct de vedere al
evoluționiștilor, al descoperirilor acestora, viața lui
”Sapiens” începe în Africa de Est… Date certe sunt relevate doar
de markerii genetici care identifică grupul populațional
”primar” în această zonă… Dar, oare, așa este?!?
Mergem mai departe cu ”Cro
Magnon” sau ”Sapiens”, care trec rapid la migraţie şi la
popularea întregului pământ, limitele migraţiei acestora fiind
permanent semnalate de dispariţia unei specii autohtone acelor
locuri (toate cele 6 specii amintite anterior).
La acest moment al istoriei,
acum 200.000 de ani, din cele prezentate anterior, omul modern
”deținea” majoritatea ”cunoștințelor”/ ”acumulărilor” de bază:
utilizarea uneltelor din lemn, os și piatră, sulița, arcul,
stăpânea focul, vâna, se hrănea din adunarea resurselor naturale
de fructe, legume, plante, dezvoltase primele așezări de mici
dimensiuni, în jurul sau în exteriorul peșterilor, stăpânea un
limbaj organizat, articulat ce susținea viața, vânătoarea, etc
în grupuri și altele…
Dezvoltarea uneltelor este
certificată de descoperirile arheologice, utilizarea focului,
vânătoarea organizată, etc la fel… Deci, este evident că un
ansamblu de factori de ”dezvoltare” ai creierului, al
deprinderilor, a acționat constant, în timp…
Care ar fi acești factori de
dezvoltare?!? Aceasta ar fi o întrebare ”legitimă”, atât timp
cât am discutat doar despre mărirea cutiei craniene, funcție de
descoperirile antropologice… Mai ales că, la fosilele
descoperite încă de acum un milion de ani, creierul are deja
aproape dimensiunile ”umane” actuale.
Sau pot completa retoric cu
un fel de realitate palpabilă: Cum de toți avem o capacitate
craniană mare, un creier mare, relativ același, dar există
diferențe majore de inteligență între indivizi sănătoși?!?
Atenție, inteligență și nu bagaj cultural, profesional sau
altele similare!
În esență, dimensiunea
”brută” a creierului uman variază uimitor de mult, la unii
dintre noi fiind de aproximativ ”un litru”, mergând până la
volume de 1,7 l… Mare parte din această variație depinde de
mărimea corpului, dar media este unde în jur de 1,4 l, egală cu
a dimensiunii medii a creierului Omului de Neanderthal (medie
dedusă de pe urma ”analizei” a peste 300 de schelete, fosile).
Deci, nu neapărat contează
dimensiunea… Atunci?!? Evident că, după cele analizate, ar fi
ceva legat de ”compoziția”, de ”specializarea” creierului…
Ei bine, creierul nostru s-a
”reorganizat”, mai ales în ceea ce privește cortexul cerebral,
după cum se poate deduce din schimbarea proporțiilor lobilor
centrali, ce au atras ”îndreptarea” părții frontale a craniului
(a frunții).
De exemplu, lobul occipital,
responsabil de simțul văzului este mai mic decât cel al
primatelor, cortexul vizual primar reprezentând doar 2,3% față
de cel al primatelor care ajunge la valori de 5%. Cerebelul uman
este și el relativ mic, cu aproximativ 20% mai mic decât al
primatelor.
Dar omul este mai
”dezvoltat” în ceea ce privește lobii parietali, temporali și
cortexul prefrontal al lobului frontal… Și, de exemplu, lobul
temporal (care se află în fosa craniană mijlocie de la baza
cutiei craniene, deasupra stâncii osului temporal) este cu 25%
mai mare decât la primate…
Dar, comparativ cu analiza
craniilor fosilizate ale strămoșilor noștri dovedește că această
creștere a survenit târziu în evoluția hominidelor… La Sapiens
fosa craniană mijlocie este cu o 20% mai mare față de speciile
arhaice, inclusiv față de Neanderthal dovedind destul de empiric
o dezvoltare masivă percepției și utilizării limbajului auditiv.
Dar nu neapărat, deoarece în
zilele noastre se știe că nu există zone clar delimitate pentru
anumite funcții și, majoritatea funcțiilor apelează la zone
multiple din creier… Totuși, este clară un fel de creștere a
utilizării acelei zone și, în mod evident un fel de dovadă a
creșterii nivelului implicării limbajului în activitățile
globale ale creierului lui Sapiens.
Apoi, cortexul prefrontal
”dirijează” activitățile cognitive ”superioare”, ca limbajul,
gândirea, planificarea și comportamentul social. Care, prin
comparație cu craniile ”fosile” este evolutiv permanent
prezentă, dovadă stând permanenta ”ridicare evolutivă, din forma
teșită” a părții frontale a cutiei craniene…
”Brutal”, primar, această
evoluție nu relevă altceva decât creșterea interacțiunii sociale
complexe, capacitatea noastră de a concepe și prelucra idei
abstracte și de a le ”extrapola” în comunicarea de toate
formele…
Evident că toate acestea nu
sunt de ajuns, deoarece din punct de vedere antropologic, în
ceea ce privește creierul, se pare că elementul evolutiv
”principal”, cel care a făcut diferența dintre Sapiens și
Afarensis, de exemplu, este coeficientul de encefalizare,
reflectat în creșterea dimensiunilor neocortexului, în
particular ale ”scoarței cerebrale”, a ”substanței cenușii”, și
nu în volumul ”global” al creierului sau așa-zisa
”specializare”…
Acest coeficient a crescut,
de la Australopithecus Afarensis, dacă tot l-am dat exemplu, de
la 2,5, aproape de cel al primatelor din vremurile noastre, la
3,7 la Homo Erectus, o medie de 4 și ”peste” la următoarele
hominide ajungând la omul modern, la Sapiens, la valori cuprinse
între 4 și 5, funcție de individ…
Deci, ca o constatare, de la
Erectus coeficientul de encefalizare pare deja în stagnare sau,
cel mult, o creștere mică, aparent nesemnificativă…
Surprinși?!? Vă rog să
continuați, pentru a elimina semnele de întrebare (sau pentru a
avea mai multe dar și pentru a avea o motivație pentru a citi
postările mele viitoare)!
Și, evident, că această
dezvoltare a creierului sau a scoarței cerebrale, se ”lovește”
de o mică problemă de genul ”Cum se poate dezvolta creierul
într-o cutie craniană ”fixă” și, mai ales, cum se poare
”îngroșa” cortexul atât timp cât se pare că, de la naștere, vom
avea același număr de neuroni ce va scădea permanent, odată cu
vârsta?!?”…
Voi începe cu dimensiunile
craniului, unde este de reținut că, atât la primate, cât și la
strămoșii Sapiens, bebelușii, dacă pot spune astfel, au craniile
foarte maleabile, putând fi deformate accidental sau voluntar,
relativ ușor, atât pentru a facilita nașterea (trecerea
pelviană) cât și, da, ați ghicit, pentru a permite diferite
adaptări la creier sau la mediu…
Afirmația aceasta nu este
hazardată… Vă invit să vă amintiți de deformarea intenționată a
craniilor tinere practicată în Egipt, Grecia, Peru, Australia
(deci pe toată suprafața Terrei)… Și nu subliniez acest lucru
pentru a ”specula” maleabilitatea cutiei craniene ci pentru a
permite o corelație cu maleabilitatea creierului care, în astfel
de cranii nu mai poate avea forma normală ci, evident, se va
adapta și se va dezvolta neafectat…
Să mai amintesc de suturile
craniene care, până la o anumită vârstă permit o oarecare
adaptabilitate a craniului la ”creșterea” creierului?!? Sau, în
sens invers, să precizez că presiunea intracraniană influențează
ușor forma oaselor bolții craniene pe parcursul creșterii?!?
Sau, chiar dacă este patologic, să amintesc că excesul de lichid
cefalorahidian (LCR) din interiorul craniului poate exercita o
presiune care face craniul să se umfle ca un balon?!?
Acum, pasul următor, să nu
uităm de celulele stem nediferențiate… Chiar dacă teoriile
actuale susțin că numărul de neuroni este fix, noile descoperiri
ale științei relevă că neuronii nu numai că pot fi înlocuiți ci,
mai ales, se pot înmulți în zonele ”solicitate” prin celulele
stem care se vor dezvolta în ”mediul specific neuronal”, dar
fără a afecta scăderea globală a numărului de neuroni…
Dar nu această ”remarcă”
este importantă… Importantă va fi ”implantarea” informațiilor în
ADN care nu este altceva decât un mediu de stocare… Voi detalia
”științific” aceste descoperiri ale geneticii în postării
viitoare… Și, astfel, gena va merge mai departe, la viitoarele
”nașteri” care vor ”beneficia” de ”maleabilitatea” atât a
procesului de dezvoltare incipientă a noului creier cât și de
cea a cutiei craniene…
Deci, din punct de vedere al
cercetătorilor, de la momentul nașterii unui individ, când
creierul are doar un sfert din dimensiunea ce o va ”atinge” în
stadiul de adult, acesta crește în dimensiune foarte rapid, în
90 de zile dublându-și dimensiunea, la vârsta de 3 ani atinge
80% din dimensiunea ”adultă” și la vârsta de 6 ani acesta ajunge
să aibă 90% din dimensiunea creierului persoanei adulte…
Voi aborda această
”perioadă” pe baza unui studiu celebru…
Bebelușii umani încep să
observe încotro se îndreaptă atenția celorlalți, de exemplu,
uitându-se în direcția în care privește părintele, înainte de
vârsta de șapte – nouă luni… Și, până să împlinească doi sau
trei ani, funcție de bebeluș, copiii încep să înțeleagă că
acțiunile celorlalți au un scop.
Ei bine, primatele,
cimpanzei, gorile, etc au același comportament, cu deosebirea să
la ei reacțiile sunt mai rapide din punct de vedere al vârstei,
chiar dacă experimentele demonstrează că ele nu înțeleg scopul
dar, cu toate acestea duc acțiunea la bun sfârșit, de parcă ar
înțelege scopul, cu maxima eficiență posibilă acelei acțiuni.
Și asta fără a se putea
bănui ”intervenția” mimetismului… În sensul că, dacă
cercetătorul se preface că are probleme în atingerea unui scop,
primatele nu imită comportamentul cercetătorului ci își ating
scopul fără probleme, evitând problemele care, aparent, le-a
întâmpinat cercetătorul…
Aș putea continua cu
nenumărate exemple, descoperiri, de acest fel dar voi sublinia
doar concluzia legată de experimentele de genul celui prezentat
anterior: primatele au o ”teorie a minții” asemănătoare cu a
omului, în sensul că ”înțeleg că și ceilalți văd, aud și știu
lucruri”…
Subliniez că aș putea intra
în unele detalii ”ce vor alunga orice îndoială”, dar asta o voi
face ceva mai târziu… Nu este acum nici timpul pentru a descrie
”detaliile” și nici ”nivelul de înțelegere și prelucrare
necesar” prezumtiv…
De exemplu, pentru a
înțelege ”fuga” mea pe mai târziu, vă voi detalia ce ”nici prin
cap nu vă trece”, continuând ”exemplul” prezentat mai sus…
La majoritatea mamiferelor,
sclera nu este albă, ci închisă la culoare, așa că nu se poate
sesiza încotro se uită animalul. Deci, este foarte posibil ca
albul sclerei umane să nu fie doar o ciudățenie întâmplătoare,
fiind foarte posibil ca acest contrast dintre ea și iris să fi
apărut tocmai ca o modalitate de intercomunicare nonverbală, să
ne ajute să vedem în ce direcție privesc ceilalți.
Această afirmație poate
părea ”fără rost” dar dacă ținem cont că suntem ființe foarte
sociale, din cele mai vechi timpuri și forme de existență, atât
pentru a coopera la tot felul de sarcini cât și, pur și simplu,
pentru a supraviețui, capacitatea de a observa rapid și ușor
încotro se uită cineva devine deosebit de utilă și se poate să
fi fost motivul ”adaptativ” pentru care ochii noștri au evoluat
în mod atât de neobișnuit în comparație cu celelalte animale…
Mai mult, suntem ”animale”
deosebit de vizuale, sociale și comunicative, motiv pentru care,
din cele mai vechi timpuri exista percepția magistral descrisă
de Cicero în a sa cugetare: ”Ut imago est animi voltus sic
indices oculi” (”Chipul este imaginea minții, iar ochii îi sunt
interpreți”).
Poate de aceea, nou-născuții
sunt sensibili la schimbarea direcției în care privesc adulții,
la 6 luni pot urmări privirea altcuiva, la 18 luni ne urmăresc
ochii fără a mai fi nevoie de indicii suplimentare, cum ar fi
poziția capului, etc… Comparativ cu cimpanzeii care, în stadiul
de adult urmăresc privirea dar au nevoie pentru identificare și
de poziția capului…
Să mai subliniez că
interpretând privirea cuiva putem ”descifra” dacă acea persoană
este agresivă, dominantă, supusă, de multe ori putând merge în
percepții până la a ”descifra” dacă este inteligent, competent,
înțelegător, inclusiv dacă este atras de noi?!?
Și, sclera albă apare și la
unele primate, cimpanzei, gorile… Deci, este un indicator clar
de prezență și la ”strămoșii” noștri, la hominide.
Toate cele prezentate fac
parte dintr-un ansamblul mult mai mare dar este destul de
important să rețineți că există dovezi clare privind această
adaptabilitate permanentă, această evoluție permanentă, omul
evoluând sau involuând de la o generație la alta, de la o
transmitere ADN la alta…
Și, ajunge cu această mică
”detaliere”! Credeți-mă că sunt enorm de multe detalii! Deci, să
revenim la firul logic al argumentației!
Am rămas la descrierile
despre un detaliu ”destul” de important, raportul structural
între materia albă și materia cenușie, ce relevă nivelurile de
conectivitate inter-neuronală, nivel ce la copil depășește enorm
numărul de conexiuni ale unei persoane adulte…
Asta în condițiile în care
majoritatea cercetătorilor sunt de acord că un copil sănătos se
naște cu toți neuronii, de la acest moment, al nașterii,
începând un ciclu de evoluție descendent al numărului acestora.
Deci, până la urmă, ce intervine în schimbarea acestui raport,
dintre ”materia cenușie” și ”materia albă”?!?
Pur și simplu mediul,
experiențele la care este ”solicitat” organismul respectiv,
procesele de ”modelare” ale creierului fiind dependente de
experiențele ”exersate” ce determină ”plasticitatea” și
capacitatea de adaptare a creierului.
Deci, în mod evident, un fel
de specializare pe anumite ”dezvoltări”, ”tipizate” de
funcționalitate, specifică fiecărui individ în parte… Deci, de
aici și ideea de individualitate ”raportată” la creier, la
experiența ”trăită”, studiată, analizată, etc.
Dar, dacă tot este atât de
”individuală” această structură, componență sau ce o fi, cum
este posibil să se transmită mai departe, fie și în ”cantități”
infime?!?
Consider că este o întrebare
legitimă atât timp cât este incontestabil că se transmit
comportamente și nu numai gesturi, ticuri sau alte ”chestii”
asimilabile reflexelor. Ei bine, veți vedea! Nu este un mecanism
material, de aceea mă voi opri… Dar, de reținut, genetic se
moștenește ceva…
Așadar, la o privire cât de
cât atentă, prima perioadă de dezvoltare a creierului este dată,
efectiv, de informațiile din genele umane, acestea având la
începutul vieții umane rolul principal… Din cele prezentate
anterior rezultă clar că ”substratul genetic” creează un fel de
capacitate maximală de absorbție în primii ani de viață ai
individului respectiv, un fel de substrat de ”specializare”
adaptativă la mediu.
Deci, ar fi vorba despre
ceva ”programat”, transmis prin intermediul genelor, care nu
sunt altceva decât elemente furnizor de ”șabloane”, ”informații
esențiale” pentru funcționarea organismului, dar nefiind altceva
decât molecule inerte, ele neparticipând la procesele biologice.
Și, după cum am prezentat în postările anterioare, ele țin cont
de mediu, sunt influențate în mod direct de acesta…
Așadar, ajungem la al doilea
mecanism de modelare al creierului, cel adaptativ, funcție de
cerințele de adaptare la mediu, de specializare pe diverse
reacții, etc…
Studiile moderne afirmă că
totul ”stă” în conexiunile neuronale ce se vor forma, fiecare
neuron putând realiza conexiuni cu peste 1.000 de neuroni, la un
”volum” al creierului matur de peste 100 de miliarde de neuroni,
rezultând un potențial imens…
Deci, prima întrebare logică
ar fi, de ce se micșorează capacitatea operațională de tip
”absorbție” de informație a creierului adult față de același
creier în stadiul de copil?!?
Ei bine, cred că toată lumea
știe că, creierul uman prezintă așa-numitele circumvoluții, ce
arată asemenea unor pliuri. Care ar fi rolul acestor pliuri?!?
Toți cercetătorii sunt de acord că aceste circumvoluții măresc
suprafața, aria, zonelor de procesare și exprimare prin
intermediul materiei cenușii…
Dar, tot cercetătorii sunt
unanim de acord cu faptul că aceste circumvoluții au apărut ca
un fel de adaptare evolutivă ca urmare a necesității de adaptare
a unui creier în continuă dezvoltare la… ”Încadrarea” creierului
în bolți craniene relativ mici… De fapt, ”încadrarea”
neocortexului, cea mai nouă formațiune a creierului din punct de
vedere evolutiv, în cutii craniene de mici dimensiuni…
Pentru ”clarificări”,
neocortexul este un strat de celule cu grosimea variabilă, între
2 și 5 milimetri, ce se prezintă ca o fâșie subțire, gri
închisă, care urmărește suprafața creierului… De aici se va
deduce imediat că, de fapt, circumvoluțiile sunt ”necesare”
pentru a mări suprafața neocortexului și nu neapărat, suprafața
creierului…
Dacă tot am discutat despre
rolul primar al genelor în dezvoltarea inițială a creierului
unui individ uman, cercetătorii, chiar dacă justifică acest
efect de adaptare ca fiind născut de necesitatea de adaptare a
creierului în cutia craniană ”în dezvoltare” a fătului, în
stadiul intrauterin, putem corela acum și cu un fel de
necesitate de a conforma structura vechiului creier la ceva care
să țină cont și de trecut atât din punct de vedere biologic, cât
și funcțional și, mai ales, abstract… Deci, nu numai de un fel
de șablon ”de specie”, chiar și evolutiv ”adaptat”, ci și unui
șablon particular, intelectual, etc.
Deci, de ce am exclude
”adaptabilitatea” tuturor dimensiunilor ce descriu creierul și
cutia craniană chiar de la o generație la alta?!?
Indiferent cât de
”cârcotași”, bigoți, etc am fi, este imposibil să nu ne ridicăm
întrebarea: ”De unde apare informația genetică atât timp cât
organele organismului fătului se dezvoltă gradual, urmând cursul
evoluției vieții, după cum am prezentat anterior?!?” Este
evident că nu este ”vorba” despre o adaptare de tip ”dezvoltare
intrauterină” ci o adaptare ”preluată” evolutiv, transmisă pe
”căile” ADN-ului.
Și discutăm aici despre un
ADN care evoluează și el, permanent, de la o generație la alta,
și, după cum veți vedea în postări viitoare, chiar în timpul
vieții aceluiași individ… Concluzie evidentă oricât de mult
ne-am ancora într-un fel de standard al ADN-ului care trebuie să
transmită ”genele” speciei mai departe neschimbate…
Care ”neschimbate”?!? Este o
întrebare clară ce se ridică în condițiile în care atât
creaționiștii cât și evoluționiștii acceptă evoluția,
schimbarea, indiferent de sensul acesteia…
Dar, toate cele prezentate
fac parte dintr-un ansamblul mult mai mare dar este destul de
important să rețineți că există dovezi clare privind această
adaptabilitate permanentă, această evoluție permanentă, omul
evoluând sau involuând de la o generație la alta, de la o
transmitere ADN la alta…
Și, în finalul acestei
postări, voi da unele detalii despre ce ar fi vorba în aceste
”specializări” de care am amintit mereu.
”Drumul” omului ”trece”
obligatoriu prin tot felul de astfel de specializări… De
exemplu, una din cele mai ”evidențiate” specializări este
reprezentată de tot ceea ce a atras utilizarea focului… Am
realizat o ”legătură” la descoperirea focului deoarece mulți
cercetători identifică momentul stăpânirii focului cu cel al
”dezvoltării” adevăratului Homo Sapiens… Dar, oare așa este?!?
Vechile peșteri, inclusiv
ale neanderthalienilor prezintă urme de folosire constantă a
focului, dar această specie nu a ”mers” mai departe în
”utilizarea” acestuia afară de sursă de lumină, de căldură,
eventual de gătit. Și, ținând cont de plasamentul european al
arealului neanderthalian, ”focul accidental” era greu de găsit…
Deci, evident, existau ”metode” de utilizare la momentul și
locul dorit pentru acest foc.
Apoi, există ”povești”
întregi despre descoperirea și utilizarea gătitului în urma
acestei utilizări a focului… Chiar credeți că această capacitate
aparținea numai ”grupului” Sapiens?!? Este evident că avem de a
face cu descoperiri acumulate în timp, dezvoltate de la Homo
Habilis, de-a lungul sutelor de mii de ani…
Dar, oare, după cum afirmă
adepții acestei ”teorii a gătitului” care a făcut Homo Sapiens
să fie ”mai inteligent” se ”potrivește” cu realitatea?!?
Inclusiv că ”arta gătitului” a oferit mai mult timp oamenilor
sau a ”plusat” în direcția organizării grupurilor familiale sau
tribale, cu același rezultat al timpului câștigat?!?
Maimuțele actuale au aceste
comportamente și fără să utilizeze focul sau să gătească…
Și, chiar dacă extindem
raționamentul doar pe niște ”proto-oameni” care aveau grijă de
menținerea focului și tot avem de a face cu unele calități în
această direcție… Este imposibil ca și în acest caz să nu existe
calități atribuite a fi exclusiv umane în acest sens…
Deci, multiplele ”povești”
de tip prometeic pică din punct de vedere al unei argumentări
reale, corecte… Până și creaționiștii nu au ”povești” despre
”darul” focului…
Apoi ar fi medicina,
practicile medicale, care au ajutat permanent omul să înșele
moartea… Sau credințele, care au ajutat permanent omul să
accepte moartea… Și orice specializare veți dori să alegeți…
În cazul tuturor acestora nu
este vorba despre o specializare reală, despre un progres real…
O specializare reală este reprezentată de o practică constantă
în interacțiune cu mediul… Un acel ceva care ajunge să nu mai
poată lipsi din viața omului și nu din uneltele acestuia…
Deci, cred că pot finaliza,
prin specializare este evident că se va înțelege ”perspectivă”,
”manualitate”, ”proiecție”, ”corelație”, etc ”inteligență”… Și,
multe detalii despre acest subiect în postări viitoare!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!
Dorin, Merticaru