![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 80 k; Imprimare: 6 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. III - Persoane impozabile.
(Art.
127) Persoane impozabile şi activitatea economică.
ART. 127 - (1) Este considerată persoană
impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi
indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la
alin. (2),
oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.
(2) În sensul
prezentului titlu, activităţile economice cuprind activităţile
producătorilor
comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile
extractive,
agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De
asemenea, constituie activitate economică exploatarea bunurilor
corporale sau
necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de
continuitate.
(21)
Situaţiile în care persoanele fizice care efectuează livrări de
bunuri imobile
devin persoane impozabile sunt explicitate prin norme.
Notă: Alin. (21) a fost introdus
începând cu data de
13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009.
(3) Nu acţionează
de o manieră independentă angajaţii sau oricare alte persoane legate de
angajator
printr-un contract individual de muncă sau prin orice alte instrumente
juridice
care creează un raport angajator/angajat în ceea ce priveşte
condiţiile de
muncă, remunerarea sau alte obligaţii ale angajatorului.
(4) Instituţiile
publice nu sunt persoane impozabile pentru activităţile care sunt
desfăşurate
în calitate de autorităţi publice, chiar dacă pentru desfăşurarea
acestor
activităţi se percep cotizaţii, onorarii, redevenţe, taxe sau alte
plăţi, cu
excepţia acelor activităţi care ar produce distorsiuni concurenţiale
dacă
instituţiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile, precum şi
a celor
prevăzute la alin. (5) şi (6).
(5) Instituţiile
publice sunt persoane impozabile pentru activităţile desfăşurate
în calitate de
autorităţi publice, dar care sunt scutite de taxă, conform art. 141.
(6) Instituţiile
publice sunt, de asemenea, persoane impozabile pentru următoarele
activităţi:
a) telecomunicaţii;
b) furnizarea de apă, gaze, energie
electrică, energie termică, agent frigorific şi altele de aceeaşi
natură;
c) transport de bunuri şi de persoane;
d) servicii prestate în porturi şi
aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru
vânzare;
f) activitatea târgurilor şi expoziţiilor
comerciale;
g) depozitarea;
h) activităţile organismelor de publicitate
comercială;
i) activităţile agenţiilor de călătorie;
j) activităţile magazinelor pentru personal,
cantine, restaurante şi alte localuri asemănătoare;
k) operaţiunile posturilor publice de radio
şi televiziune.
(7) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), orice persoană care efectuează ocazional o
livrare
intracomunitară de mijloace de transport noi va fi considerată persoană
impozabilă pentru orice astfel de livrare.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (7) a avut forma: Prin derogare de la
prevederile
alin. (1), orice persoană care efectuează ocazional o livrare de
mijloace de
transport noi va fi considerată persoană impozabilă pentru orice astfel
de
livrare.
(8) În condiţiile
şi în limitele prevăzute în norme, este considerat drept
grup fiscal unic un
grup de persoane impozabile stabilite în România care,
independente fiind din
punct de vedere juridic, sunt în relaţii strânse una cu
alta din punct de
vedere organizatoric, financiar şi economic.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (8) a avut forma: În condiţiile şi
în limitele
prevăzute în norme, sunt considerate ca un grup fiscal unic
persoanele
impozabile stabilite în România care, independente fiind
din punct de vedere
juridic, sunt în relaţii strânse una cu alta din punct de
vedere financiar,
economic şi organizatoric.
Între data de 18 octombrie 2007 şi data de 13
octombrie 2009 –
O.U.G. nr. 109/ 2009 – alin. (8) a avut forma: În condiţiile şi
în limitele
prevăzute în norme, este considerat ca persoană impozabilă unică
un grup de
persoane impozabile stabilite în România, care,
independente fiind din punct de
vedere juridic, sunt în relaţii strânse una cu alta din
punct de vedere
organizatoric, financiar şi economic.
(9) Orice asociat
sau partener al unei asocieri sau organizaţii fără personalitate
juridică este
considerat persoană impozabilă separată pentru acele activităţi
economice care
nu sunt desfăşurate în numele asocierii sau organizaţiei
respective.
(10) Asocierile în
participaţiune nu dau naştere unei persoane impozabile separate.
Asocierile de
tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere în
scopuri comerciale,
care nu au personalitate juridică şi sunt constituite în temeiul
legii, sunt
tratate drept asocieri în participaţiune.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (10) a avut forma: Asocierile în
participaţiune
constituite exclusiv din persoane impozabile române nu dau
naştere unei
persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture,
consortium sau
alte forme de asociere în scopuri comerciale, care nu au
personalitate juridică
şi sunt constituite în temeiul legii, sunt tratate drept asocieri
în participaţiune.
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – art. 127 a avut forma: (1) Este considerată persoană
impozabilă
orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent
de loc,
activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar
fi
scopul sau rezultatul acestei activităţi. (2) În sensul
prezentului titlu,
activităţile economice cuprind activităţile producătorilor,
comercianţilor sau
prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole
şi
activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea,
constituie
activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale,
în scopul
obţinerii de venituri cu caracter de continuitate. (3) Nu acţionează de
o
manieră independentă angajaţii sau orice alte persoane legate de
angajator
printr-un contract individual de muncă sau prin orice alte instrumente
juridice
care creează un raport angajator/angajat în ceea ce priveşte
condiţiile de
muncă, remunerarea sau alte obligaţii ale angajatorului. (4) Cu
excepţia celor
prevăzute la alin. (5) şi (6), instituţiile publice nu sunt persoane
impozabile
pentru activităţile care sunt desfăşurate în calitate de
autorităţi publice,
chiar dacă pentru desfăşurarea acestor activităţi se percep cotizaţii,
onorarii, redevenţe, taxe sau alte plăţi. (5) Instituţiile publice sunt
persoane impozabile pentru activităţile desfăşurate în calitate
de autorităţi
publice, dacă tratarea lor ca persoane neimpozabile ar produce
distorsiuni
concurenţiale. (6) Instituţiile publice sunt persoane impozabile pentru
activităţile desfăşurate în aceleaşi condiţii legale ca şi cele
aplicabile
operatorilor economici, chiar dacă sunt prestate în calitate de
autoritate
publică, precum şi pentru activităţile următoare: a) telecomunicaţii;
b)
furnizarea de apă, gaze, energie electrică, energie termică, agent
frigorific
şi altele de aceeaşi natură; c) transport de bunuri şi de persoane; d)
servicii
prestate de porturi şi aeroporturi; e) livrarea de bunuri noi, produse
pentru
vânzare; f) activitatea târgurilor şi expoziţiilor
comerciale; g) depozitarea;
h) activităţile organelor de publicitate comercială; i) activităţile
agenţiilor
de călătorie; j) activităţile magazinelor pentru personal, cantine,
restaurante
şi alte localuri asemănătoare. (7) Sunt asimilate instituţiilor
publice, în
ceea ce priveşte regulile aplicabile din punct de vedere al taxei pe
valoarea
adăugată, orice entităţi a căror înfiinţare este reglementată
prin legi sau
hotărâri ale Guvernului, pentru activităţile prevăzute prin actul
normativ de
înfiinţare, care nu creează distorsiuni concurenţiale, nefiind
desfăşurate şi
de alte persoane impozabile.
Norme metodologice:
3. (1) În sensul art. 127 alin. (2) din
Codul fiscal, exploatarea bunurilor corporale sau necorporale, în
concordanţă
cu principiul de bază al sistemului de TVA potrivit căruia taxa trebuie
să fie
neutră, se referă la orice tip de tranzacţii, indiferent de forma lor
juridică,
astfel cum se menţionează în constatările Curţii Europene de
Justiţie în
cazurile C-186/89 Van Tiem, C-306/94 Regie dauphinoise, C-77/01 Empresa
de
Desenvolvimento Mineiro SA (EDM).
(2) În aplicarea prevederilor alin.
(1), persoanele fizice nu se consideră că realizează o activitate
economică în
sfera de aplicare a taxei atunci când obţin venituri din
vânzarea locuinţelor
proprietate personală sau a altor bunuri care au fost folosite de către
acestea
pentru scopuri personale. În categoria bunurilor utilizate
în scopuri personale
se includ construcţiile şi, după caz, terenul aferent acestora,
proprietate
personală a persoanelor fizice care au fost utilizate în scop de
locuinţă,
inclusiv casele de vacanţă, orice alte bunuri utilizate în scop
personal de
persoana fizică, precum şi bunurile de orice natură moştenite legal sau
dobândite
ca urmare a măsurilor reparatorii prevăzute de legile privind
reconstituirea
dreptului de proprietate.
(3) Persoana fizică, care nu a devenit
deja persoană impozabilă pentru alte activităţi, se consideră că
realizează o
activitate economică din exploatarea bunurilor corporale sau
necorporale, dacă
acţionează ca atare, de o manieră independentă, şi activitatea
respectivă este
desfăşurată în scopul obţinerii de venituri cu caracter de
continuitate, în
sensul art. 127 alin. (2) din Codul fiscal.
(4) În cazul construirii de bunuri
imobile de către persoanele fizice, în vederea vânzării,
activitatea economică
este considerată începută în momentul în care
persoana fizică respectivă
intenţionează să efectueze o astfel de activitate, iar intenţia
persoanei
respective trebuie apreciată în baza elementelor obiective, de
exemplu, faptul
că aceasta începe să angajeze costuri şi/sau să facă investiţii
pregătitoare
iniţierii activităţii economice. Activitatea economică este considerată
continuă din momentul începerii sale, incluzând şi livrarea
bunului sau
părţilor din bunul imobil construit, chiar dacă este un singur bun
imobil.
(5) În cazul achiziţiei de terenuri
şi/sau de construcţii de către persoana fizică în scopul
vânzării, livrarea
acestor bunuri reprezintă o activitate cu caracter de continuitate dacă
persoana fizică realizează mai mult de o singură tranzacţie în
cursul unui an
calendaristic. Totuşi, dacă persoana fizică derulează deja construcţia
unui bun
imobil în vederea vânzării, conform alin. (4), activitatea
economică fiind deja
considerată începută şi continuă, orice alte tranzacţii efectuate
ulterior nu
vor mai avea caracter ocazional. Deşi prima livrare este considerată
ocazională, dacă intervine o a doua livrare în cursul aceluiaşi
an, prima livrare
nu va fi impozitată dar va fi luată în considerare la calculul
plafonului
prevăzut la art. 152 din Codul fiscal. Livrările de construcţii şi
terenuri,
scutite de taxă conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal,
sunt avute
în vedere atât la stabilirea caracterului de continuitate
al activităţii
economice, cât şi la calculul plafonului de scutire prevăzut la
art. 152 din
Codul fiscal.
Exemplul
nr. 1: O persoană fizică, care nu a mai realizat tranzacţii cu bunuri
imobile
în anii precedenţi, a livrat în cursul anului 2010 două
terenuri care nu sunt
construibile. Deşi persoana fizică a devenit persoană impozabilă pentru
aceste
livrări, totuşi livrările respective fiind scutite de taxă conform art.
141
alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, persoana fizică nu are obligaţia
înregistrării în scopuri de taxă conform art. 153 din Codul
fiscal. Dacă
aceeaşi persoană fizică livrează în cursul anului 2010 o
construcţie nouă în
sensul art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, va avea obligaţia
să se
înregistreze în scopuri de taxă dacă livrarea respectivă
cumulată cu livrările
anterioare depăşeşte plafonul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul
fiscal.
Exemplul
nr. 2: O persoană fizică (familie) vinde în cursul anului 2010 un
teren
construibil sau o construcţie nouă în sensul art. 141 alin. (2)
lit. f) din
Codul fiscal. Deşi în principiu operaţiunea nu ar fi scutită de
taxă conform
art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, indiferent de valoarea
livrării,
dacă persoana fizică nu realizează şi alte operaţiuni pentru care ar
deveni
persoană impozabilă în cursul anului 2010, această operaţiune
este considerată
ocazională şi persoana fizică nu ar avea obligaţia înregistrării
în scopuri de
taxă. Dacă în acelaşi an, aceeaşi persoană fizică livrează un
teren construibil
sau o construcţie nouă în sensul art. 141 alin. (2) lit. f) din
Codul fiscal,
respectiva persoană va deveni persoană impozabilă şi va avea obligaţia
să se
înregistreze în scopuri de taxă înainte de efectuarea
celei de-a doua livrări,
dacă prima livrare a depăşit plafonul de scutire prevăzut la art. 152
din Codul
fiscal. Dacă a doua livrare ar fi scutită conform art. 141 alin. (2)
lit. f)
din Codul fiscal, fiind o construcţie care nu este nouă sau un teren
care nu
este construibil, persoana fizică ar avea obligaţia să se
înregistreze în
scopuri de taxă conform art. 153 înainte de realizarea celei de-a
doua livrări
dacă prima livrare depăşeşte plafonul de scutire prevăzut la art. 152
din Codul
fiscal.
Exemplul
nr. 3: O persoană fizică realizează în cursul anului 2010 două
livrări care ar
fi scutite conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal. Dacă nu
mai
realizează nicio operaţiune în anul 2010, iar în anul 2011
va livra o
construcţie nouă sau un teren construibil în sensul art. 141
alin. (2) lit. f)
din Codul fiscal, va avea obligaţia să se înregistreze în
scopuri de taxă în
anul 2011 numai dacă va depăşi plafonul de scutire prevăzut la art. 152
din
Codul fiscal.
Exemplul
nr. 4: O persoană fizică a început în cursul anului 2009
construcţia unui bun
imobil cu intenţia de a vinde această construcţie. În cursul
anului 2009 nu a
încasat avansuri şi în principiu nu are obligaţia să
solicite înregistrarea în
scopuri de taxă. Dacă în anul 2010, înainte să
înceapă să încaseze avansuri sau
înainte să facă livrări ale unor părţi ale bunului imobil sau
livrarea
respectivului imobil în integralitatea sa, livrează un teren
construibil sau o
construcţie nouă în sensul art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul
fiscal,
persoana fizică ar avea obligaţia să se înregistreze în
scopuri de taxă atunci
când depăşeşte plafonul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul
fiscal.
Această livrare nu este considerată ocazională, activitatea economică
fiind
considerată continuă din momentul începerii construcţiei,
respectiv din anul
2009.
În
cazul exemplelor prezentate au fost avute în vedere numai
persoanele fizice
care nu sunt considerate persoane impozabile pentru alte activităţi
economice
desfăşurate şi faptul că orice livrare de locuinţe personale, de case
de
vacanţă sau de alte bunuri prevăzute la alin. (2) nu este luată
în considerare
pentru stabilirea caracterului de continuitate al activităţii nefiind
considerată operaţiune în sfera de aplicare a taxei.
(6) În cazul în care bunurile
imobile
sunt deţinute în coproprietate de o familie, dacă există
obligaţia
înregistrării în scopuri de taxă pentru vânzarea
acestor bunuri imobile, unul
dintre soţi va fi desemnat să îndeplinească această obligaţie.
(7) Transferul în patrimoniul afacerii
al bunurilor sau serviciilor achiziţionate sau dobândite de
persoanele fizice
şi care au fost folosite în scopuri personale, în vederea
utilizării pentru
desfăşurarea de activităţi economice, nu este o operaţiune asimilată
unei
livrări de bunuri/prestări de servicii, efectuate cu plată, iar
persoana fizică
nu poate deduce taxa aferentă bunurilor/serviciilor respective prin
aplicarea
procedurii de ajustare prevăzută la art. 148 şi 149 din Codul fiscal.
(71) În
sensul art. 127 alin. (3) din Codul fiscal, se consideră că nu
acţionează de o
manieră independentă persoana care desfăşoară o activitate dependentă
potrivit
art. 7 din Codul fiscal.
(8) Nu sunt considerate activităţi
economice:
a)
acordarea de bunuri şi/sau servicii în mod gratuit de
organizaţiile fără scop
patrimonial;
b) livrarea
de către organismele de cult religios a următoarelor obiecte: vase
liturgice,
icoane metalice sau litografiate, cruci, crucifixe, cruciuliţe şi
medalioane cu
imagini religioase specifice cultului, obiecte de colportaj religios,
calendare
religioase, produse necesare exercitării activităţii de cult religios,
precum
tămâia, lumânările, cu excepţia celor decorative şi a celor
pentru nunţi şi
botezuri.
(9) În sensul art. 127 alin. (4) din
Codul fiscal, distorsiuni concurenţiale rezultă atunci când
aceeaşi activitate
este desfăşurată de mai multe persoane, dintre care unele beneficiază
de un
tratament fiscal preferenţial, astfel încât contravaloarea
bunurilor livrate
şi/sau a serviciilor prestate de acestea nu este grevată de taxă, faţă
de alte
persoane care sunt obligate să greveze cu taxa contravaloarea
livrărilor de
bunuri şi/sau a prestărilor de servicii efectuate.
(10) În situaţia în care instituţia
publică desfăşoară activităţi pentru care este tratată ca persoană
impozabilă,
instituţia publică este considerată persoană impozabilă în
legătură cu acele
activităţi sau, după caz, cu partea din structura organizatorică prin
care sunt
realizate acele activităţi. Prin excepţie, în scopul stabilirii
locului
prestării serviciilor conform art. 133 din Codul fiscal, o persoană
juridică
neimpozabilă care este înregistrată în scopuri de TVA este
considerată persoană
impozabilă.
(11) În
sensul art. 127 alin. (7) din Codul fiscal, persoana fizică devine
persoană
impozabilă în cazul unei livrări intracomunitare de mijloace de
transport noi.
De asemenea, orice altă persoană juridică neimpozabilă se consideră
persoană
impozabilă pentru livrarea intracomunitară de mijloace de transport
noi. Aceste
persoane nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de
TVA conform art. 153
din Codul fiscal pentru aceste livrări intracomunitare de mijloace de
transport
noi în conformitate cu prevederile art. 153 alin. (3) din Codul
fiscal.
4. (1) În sensul art. 127 alin. (8) din
Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite în
România, independente
din punct de vedere juridic şi aflate în strânsă legătură
din punct de vedere
financiar, economic şi organizatoric, poate opta să fie tratat drept
grup
fiscal, cu următoarele condiţii:
a) o
persoană impozabilă nu poate face parte decât dintr-un singur
grup fiscal; şi
b)
opţiunea trebuie să se refere la o perioadă de cel puţin 2 ani; şi
c)
toate persoanele impozabile din grup trebuie să aplice aceeaşi perioadă
fiscală.
(2) Opţiunea prevăzută la alin. (1)
lit. b) se referă la grup, nu la fiecare membru al grupului.
(3) Grupul fiscal se poate constitui
din minimum două persoane impozabile.
(4) Până la data de 1 ianuarie 2012,
grupul fiscal se poate constitui numai de către persoane impozabile
care sunt
considerate mari contribuabili.
(5) Se consideră, conform alin. (1), în
strânsă legătură din punct de vedere financiar, economic şi
organizatoric
persoanele impozabile al căror capital este deţinut direct sau indirect
în
proporţie de mai mult de 50% de către aceeaşi acţionari.
Îndeplinirea acestei condiţii
se dovedeşte prin certificatul constatator eliberat de către Registrul
Comerţului şi/sau, după caz, alte documente justificative.
(6) În vederea implementării grupului
fiscal se depune la organul fiscal competent o cerere semnată de către
reprezentanţii
legali ai tuturor membrilor grupului, care să cuprindă următoarele:
a)
numele, adresa, obiectul de activitate şi codul de înregistrare
în scopuri de
TVA al fiecărui membru;
b)
dovada că membrii sunt în strânsă legătură conform alin.
(5);
c)
numele membrului numit reprezentant.
(7) Organul fiscal competent va lua o
decizie oficială prin care să aprobe sau să refuze implementarea
grupului
fiscal şi va comunica acea decizie reprezentantului grupului, precum şi
fiecărui organ fiscal în jurisdicţia căruia se află membrii
grupului fiscal, în
termen de 60 de zile de la data primirii cererii menţionate la alin.
(6).
(8) Implementarea grupului fiscal va
intra în vigoare în prima zi din cea de-a doua lună
următoare datei deciziei
menţionate la alin. (7).
(9) Reprezentantul grupului va notifica
organului fiscal competent oricare dintre următoarele evenimente:
a)
încetarea opţiunii prevăzute la alin. (1) de a forma un grup
fiscal unic, cu
cel puţin 30 de zile înainte de producerea evenimentului;
b)
neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1)-(5), care
conduc la anularea
tratamentului persoanelor impozabile ca grup fiscal sau a unei persoane
ca
membru al grupului fiscal, în termen de 15 zile de la producerea
evenimentului
care a generat această situaţie;
c)
numirea unui alt reprezentant al grupului fiscal cu cel puţin 30 de
zile
înainte de producerea evenimentului;
d)
părăsirea grupului fiscal de către unul dintre membri, cu cel puţin 30
de zile
înainte de producerea evenimentului;
e)
intrarea unui nou membru în grupul fiscal, cu cel puţin 30 de
zile înainte de
producerea evenimentului.
(10) În situaţiile prevăzute la alin.
(9) lit. a) şi b), organul fiscal competent va anula tratamentul
persoanelor
impozabile ca grup fiscal sau, după caz, al unei persoane ca membru al
grupului
fiscal, astfel:
a) în
cazul prevăzut la alin. (9) lit. a), de la data de 1 a lunii următoare
celei în
care a încetat opţiunea;
b) în
cazul prevăzut la alin. (9) lit. b), de la data de 1 a lunii următoare
celei în
care s-a produs evenimentul care a generat această situaţie.
(11) În situaţiile prevăzute la alin.
(9) lit. c)-e) organul fiscal competent va lua o decizie oficială
în termen de
30 de zile de la data primirii notificării şi va comunica această
decizie
reprezentantului, precum şi fiecărui organ fiscal competent în
jurisdicţia
căruia se află membrii grupului fiscal. Această decizie va intra
în vigoare din
prima zi a lunii următoare celei în care a fost transmisă
reprezentantului.
Până la primirea deciziei, persoanele impozabile care au
solicitat părăsirea
sau intrarea în grup a unui membru sunt tratate ca grup fiscal
unic format din
membri care au depus iniţial opţiunea de a fi trataţi ca grup fiscal
unic şi au
fost acceptaţi în acest sens de către organul fiscal competent.
În situaţia în
care se solicită numirea unui alt reprezentant al grupului, organul
fiscal
competent anulează calitatea reprezentantului grupului fiscal şi
în aceeaşi
notificare va numi un alt reprezentant propus de membri grupului.
(12) Organul fiscal competent va putea
în urma verificărilor efectuate:
a) să
anuleze tratamentul unei persoane ca membru al unui grup fiscal
în cazul în
care acea persoană nu mai întruneşte criteriile de eligibilitate
pentru a fi
considerată un asemenea membru în conformitate cu prevederile
alin. (1).
Această anulare va intra în vigoare începând cu prima
zi a lunii următoare
celei în care situaţia a fost constatată de organele fiscale
competente;
b) să
anuleze tratamentul persoanelor impozabile ca grup fiscal în
cazul în care
acele persoane impozabile nu mai întrunesc criteriile de
eligibilitate pentru a
fi considerate un asemenea grup. Această anulare va intra în
vigoare începând
cu prima zi a lunii următoare celei în care situaţia a fost
constatată de
organele fiscale competente;
(13) De la data implementării grupului
fiscal unic conform alin. (8):
a)
fiecare membru al grupului fiscal, altul decât reprezentantul:
1. va
raporta în decontul de taxă menţionat la art. 1562 din
Codul fiscal
orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achiziţie
intracomunitară de bunuri sau orice altă operaţiune realizată de sau
către
acesta pe parcursul perioadei fiscale;
2. va
trimite decontul său de taxă reprezentantului, iar o copie a acestui
document
organului fiscal de care aparţine;
3. nu
va plăti nicio taxă datorată şi nu va solicita nicio rambursare conform
decontului său de taxă.
b)
reprezentantul:
1. va
raporta în propriul decont de taxă, menţionat în art. 1562
din Codul
fiscal, orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau
achiziţie
intracomunitară de bunuri sau de servicii, precum şi orice altă
operaţiune
realizată de sau către acesta pe parcursul perioadei fiscale;
2. va
raporta într-un decont consolidat rezultatele din toate
deconturile de TVA
primite de la alţi membri ai grupului fiscal, precum şi rezultatele din
propriul decont de taxă pentru perioada fiscală respectivă;
3. va
depune la organul fiscal de care aparţine toate deconturile de taxă ale
membrilor, precum şi formularul de decont de taxă consolidat;
4. va
plăti sau, după caz, va cere rambursarea taxei care rezultă din
decontul de
taxă consolidat.
(14) Fiecare membru al grupului fiscal
trebuie:
a) să
depună declaraţia recapitulativă prevăzută la art. 1564 din
Codul
fiscal, la organul fiscal de care aparţine;
b) să
se supună controlului organului fiscal de care aparţine;
c) să
răspundă separat şi în solidar pentru orice taxă datorată de el
sau de orice
membru al grupului fiscal pentru perioada cât aparţine
respectivului grup
fiscal.
(15)
Livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate de fiecare
membru al
grupului sunt supuse regimului normal de impozitare prevăzut de titlul
VI din
Codul fiscal, indiferent dacă sunt realizate către terţi sau către
ceilalţi
membri ai grupului fiscal, fiecare membru al grupului fiind considerat
o
persoană impozabilă separată.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori