![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 83 k; Imprimare: 6 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VI - Taxa pe valoarea adăugată.
CAP. IV - Operaţiuni cuprinse în sfera de aplicare a
taxei.
(Art.
128) Livrarea de bunuri.
ART. 128 - (1) Este considerată livrare de bunuri
transferul dreptului de a dispune de bunuri ca şi un proprietar.
(2) Se consideră
că o persoană impozabilă, care acţionează în nume propriu, dar
în contul altei
persoane, în calitate de intermediar, într-o livrare de
bunuri, a achiziţionat
şi livrat bunurile respective ea însăşi, în condiţiile
stabilite prin norme.
(3) Următoarele
operaţiuni sunt considerate, de asemenea, livrări de bunuri, în
sensul alin.
(1):
a) predarea efectivă a bunurilor către o altă
persoană, ca urmare a unui contract care prevede că plata se efectuează
în rate
sau a oricărui alt tip de contract care prevede că proprietatea este
atribuită
cel mai târziu în momentul plăţii ultimei sume scadente, cu
excepţia
contractelor de leasing;
b) transferul dreptului de proprietate asupra
bunurilor, în urma executării silite;
c) trecerea în domeniul public a unor bunuri
din patrimoniul persoanelor impozabile, în condiţiile prevăzute
de legislaţia
referitoare la proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia,
în schimbul
unei despăgubiri.
(4) Sunt asimilate
livrărilor de bunuri efectuate cu plată următoarele operaţiuni:
a) preluarea de către o persoană impozabilă a
bunurilor mobile achiziţionate sau produse de către aceasta pentru a fi
utilizate în scopuri care nu au legătură cu activitatea economică
desfăşurată,
dacă taxa aferentă bunurilor respective sau părţilor lor componente a
fost
dedusă total sau parţial;
b) preluarea de către o persoană impozabilă a
bunurilor mobile achiziţionate sau produse de către aceasta pentru a fi
puse la
dispoziţie altor persoane în mod gratuit, dacă taxa aferentă
bunurilor
respective sau părţilor lor componente a fost dedusă total sau parţial;
c) preluarea de către o persoană impozabilă
de bunuri mobile corporale achiziţionate sau produse de către aceasta,
altele
decât bunurile de capital prevăzute la art. 149 alin. (1) lit.
a), pentru a fi
utilizate în scopul unor operaţiuni care nu dau drept integral de
deducere,
dacă taxa aferentă bunurilor respective a fost dedusă total sau parţial
la data
achiziţiei;
d) Abrogată.
Notă: Până la data de 23 august 2012 -
O.G. nr. 5/ 2012 - cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2013,
când a fost abrogată, lit. d) a avut forma:
bunurile constatate lipsă din gestiune, cu excepţia celor la care se
face referire la alin. (8) lit. a) - c).
(5) Orice
distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile către
asociaţii sau
acţionarii săi, inclusiv o distribuire de bunuri legată de lichidarea
sau de
dizolvarea fără lichidare a persoanei impozabile, cu excepţia
transferului
prevăzut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuată cu plată,
dacă
taxa aferentă bunurilor respective sau părţilor lor componente a fost
dedusă
total sau parţial.
(6) În cazul a
două sau mai multe transferuri succesive ale dreptului de proprietate
asupra
unui bun, fiecare transfer este considerat o livrare separată a
bunului, chiar
dacă bunul este transportat direct beneficiarului final.
(7) Transferul
tuturor activelor sau al unei părţi a acestora, efectuat cu ocazia
transferului
de active sau, după caz, şi de pasive, indiferent dacă este realizat ca
urmare
a vânzării sau ca urmare a unor operaţiuni precum divizarea,
fuziunea ori ca
aport în natură la capitalul unei societăţi, nu constituie
livrare de bunuri
dacă primitorul activelor este o persoană impozabilă. Primitorul
activelor este
considerat a fi succesorul cedentului în ceea ce priveşte
ajustarea dreptului
de deducere prevăzută de lege.
Notă: Între data de 1 august 2006 şi data de 18
octombrie 2007 –
O.U.G. nr. 106/ 2007 – alin. (7) a avut forma: Transferul tuturor
activelor sau
al unei părţi a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active şi
pasive,
ca urmare a unor operaţiuni precum divizarea, fuziunea, indiferent dacă
e făcut
cu plată sau nu ori ca aport în natură la capitalul unei
societăţi, nu
constituie livrare de bunuri dacă primitorul activelor este o persoană
impozabilă. Primitorul este considerat a fi succesorul cedentului
în ceea ce
priveşte ajustarea dreptului de deducere prevăzută de lege.
(8) Nu constituie
livrare de bunuri, în sensul alin. (1):
a) Abrogată;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. a) a
avut
forma: bunurile distruse ca urmare a unor calamităţi naturale sau a
unor cauze
de forţă majoră, astfel cum sunt prevăzute prin norme.
Între data de 18 octombrie 2007 şi data de 23 august
2012 - O.G. nr. 15/ 2012 - cu aplicabilitate de la
data de 1 ianuarie 2013, când a fost abrogată, lit. a) a avut
forma: bunurile distruse ca urmare a unor calamităţi naturale sau a
unor cauze de forţă majoră, precum şi bunurile pierdute ori furate,
dovedite legal, astfel cum sunt prevăzute prin norme.
b) Abrogată;
Notă: Până la data 23 august
2012 – O.G. nr. 15/ 2012 – cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie
2013, când a fost abrogată, lit. b) a
avut
forma: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai
pot fi valorificate, precum şi activele corporale fixe casate, în
condiţiile stabilite prin norme.
c) Abrogată;
Notă: Până la data 23 august
2012 – O.G. nr. 15/ 2012 – cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie
2013, când a fost abrogată, lit. c) a
avut
forma: perisabilităţile, în limitele prevăzute de lege.
d) bunurile acordate gratuit din rezerva de
stat ca ajutoare umanitare externe sau interne;
e) acordarea în mod gratuit de bunuri în scop
de reclamă sau în scopul stimulării vânzărilor sau, mai
general, în scopuri
legate de desfăşurarea activităţii economice, în condiţiile
stabilite prin
norme;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – lit. e) a
avut
forma: acordarea în mod gratuit de bunuri ca mostre în
cadrul campaniilor
promoţionale, pentru încercarea produselor sau pentru
demonstraţii la punctele
de vânzare, alte bunuri acordate în scopul stimulării
vânzărilor.
Între data de 13 octombrie 2009
şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – lit. e) a avut
forma:
acordarea în mod gratuit de bunuri ca mostre în cadrul
campaniilor
promoţionale, pentru încercarea produselor sau pentru
demonstraţii la punctele
de vânzare, precum şi alte bunuri acordate în scopul
stimulării vânzărilor în
condiţiile stabilite prin norme.
f) acordarea de bunuri de mică valoare, în
mod gratuit, în cadrul acţiunilor de sponsorizare, de mecenat, de
protocol/reprezentare, în condiţiile stabilite prin norme.
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – lit. f) a
avut
forma: acordarea de bunuri de mică valoare, în mod gratuit,
în cadrul
acţiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare,
precum şi
alte destinaţii prevăzute de lege, în condiţiile stabilite prin
norme.
(9) Livrarea
intracomunitară reprezintă o livrare de bunuri, în
înţelesul alin. (1), care
sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru în alt stat
membru de
către furnizor sau de persoana către care se efectuează livrarea ori de
altă
persoană în contul acestora.
(10) Este asimilat
cu livrarea intracomunitară cu plată transferul de către o persoană
impozabilă
de bunuri aparţinând activităţii sale economice din România
într-un alt stat
membru, cu excepţia non-transferurilor prevăzute la alin. (12).
(11) Transferul
prevăzut la alin. (10) reprezintă expedierea sau transportul oricăror
bunuri
mobile corporale din România către alt stat membru, de persoana
impozabilă sau
de altă persoană în contul său, pentru a fi utilizate în
scopul desfăşurării
activităţii sale economice.
(12) În sensul
prezentului titlu, nontransferul reprezintă expedierea sau transportul
unui bun
din România în alt stat membru, de persoana impozabilă sau
de altă persoană în
contul său, pentru a fi utilizat în scopul uneia din următoarele
operaţiuni:
a) livrarea bunului respectiv realizată de
persoana impozabilă pe teritoriul statului membru de destinaţie a
bunului
expediat sau transportat în condiţiile prevăzute la art. 132
alin. (5) şi (6)
privind vânzarea la distanţă;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 18 octombrie 2007 – O.U.G. nr. 106/ 2007 – lit. a) a
avut
forma: livrarea bunului respectiv, realizată de persoana impozabilă pe
teritoriul statului membru de destinaţie a bunului expediat sau
transportat, în
condiţiile prevăzute la art. 132 alin. (5) privind vânzarea la
distanţă.
b) livrarea bunului respectiv, realizată de
persoana impozabilă pe teritoriul statului membru de destinaţie a
bunului
expediat sau transportat, în condiţiile prevăzute la art. 132
alin. (1) lit. b)
privind livrările cu instalare sau asamblare, efectuate de către
furnizor sau
în numele acestuia;
c) livrarea bunului respectiv, realizată de
persoana impozabilă la bordul navelor, aeronavelor sau trenurilor, pe
parcursul
transportului de persoane efectuat în teritoriul Comunităţii,
în condiţiile
prevăzute la art. 132 alin. (1) lit. d);
d) livrarea bunului respectiv, realizată de
persoana impozabilă, în condiţiile prevăzute la art. 143 alin.
(2) cu privire
la livrările intracomunitare scutite, la art. 143 alin. (1) lit. a) şi
b) cu
privire la scutirile pentru livrările la export şi la art. 143 alin.
(1) lit.
h), i), j), k) şi m) cu privire la scutirile pentru livrările destinate
navelor, aeronavelor, misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare,
precum şi
organizaţiilor internaţionale şi forţelor NATO;
e) livrarea de gaz printr-un sistem de gaze
naturale situat pe teritoriul Comunităţii sau prin orice reţea
conectată la un
astfel de sistem, livrarea de electricitate, livrarea de energie
termică sau
agent frigorific prin intermediul reţelelor de încălzire sau de
răcire, în
conformitate cu condiţiile prevăzute la art. 132 alin. (1) lit. e) şi
f)
privind locul livrării acestor bunuri;
Notă: Între data de 1 august
2006 şi data de 30 decembrie 2010 – O.U.G. nr. 117/ 2010 – lit. e) a
avut
forma: livrarea de gaz prin reţeaua de distribuţie a gazelor naturale
sau de
electricitate, în condiţiile prevăzute la art. 132 alin. (1) lit.
e) şi f)
privind locul livrării acestor bunuri.
f) prestarea de servicii în beneficiul
persoanei impozabile, care implică lucrări asupra bunurilor corporale
sau lucrări asupra bunurilor mobile corporale
efectuate
în statul membru în care se termină expedierea ori
transportul bunului, cu
condiţia ca bunurile, după prelucrare, să fie reexpediate persoanei
impozabile
din România de la care fuseseră expediate sau transportate
iniţial;
Notă: Până la data 23 august
2012 – O.G. nr. 15/ 2012 – cu aplicabilitate de la
data de 1 ianuarie 2013, lit. f) a
avut
forma: prestarea de servicii în beneficiul persoanei impozabile,
care implică lucrări asupra bunurilor corporale efectuate în
statul membru în care se termină expedierea sau transportul
bunului, cu condiţia ca bunurile, după prelucrare, să fie reexpediate
persoanei impozabile din România de la care fuseseră exportate
sau transportate iniţial.
g) utilizarea temporară a bunului respectiv
pe teritoriul statului membru de destinaţie a bunului expediat sau
transportat,
în scopul prestării de servicii în statul membru de
destinaţie, de către
persoana impozabilă stabilită în România;
h) utilizarea temporară a bunului respectiv,
pentru o perioadă care nu depăşeşte 24 de luni, pe teritoriul unui alt
stat
membru, în condiţiile în care importul aceluiaşi bun
dintr-un stat terţ, în
vederea utilizării temporare, ar beneficia de regimul vamal de admitere
temporară cu scutire integrală de drepturi de import.
(13) În cazul în
care nu mai este îndeplinită una din condiţiile prevăzute la
alin. (12),
expedierea sau transportul bunului respectiv este considerat ca un
transfer din
România în alt stat membru. În acest caz, transferul
se consideră efectuat în
momentul în care condiţia nu mai este îndeplinită.
(14) Prin ordin al
ministrului finanţelor publice, se pot introduce măsuri de simplificare
cu
privire la aplicarea alin. (10)-(13).
Notă: Până la data de 1 august 2006 – Legea
nr. 343/ 2006 – art. 128 a avut forma: (1) Prin livrare de bunuri se
înţelege
orice transfer al dreptului de proprietate asupra bunurilor de la
proprietar
către o altă persoană, direct sau prin persoane care acţionează
în numele
acestuia. (2) În înţelesul prezentului titlu, prin bunuri
se înţelege bunurile
corporale mobile şi imobile, prin natura lor sau prin destinaţie.
Energia
electrică, energia termică, gazele naturale, agentul frigorific şi
altele de
aceeaşi natură sunt considerate bunuri mobile corporale. (3) Sunt, de
asemenea,
considerate livrări de bunuri efectuate cu plată, în sensul alin.
(1): a)
predarea efectivă a bunurilor către o altă persoană, în cadrul
unui contract
care prevede că plata se efectuează în rate sau orice alt tip de
contract ce
prevede că proprietatea este atribuită cel mai târziu în
momentul plăţii
ultimei scadenţe, cu excepţia contractelor de leasing; b) transferul
dreptului
de proprietate asupra bunurilor, în urma executării silite; c)
trecerea în
domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile,
în
condiţiile prevăzute de legislaţia referitoare la proprietatea publică
şi
regimul juridic al acesteia, în schimbul unei despăgubiri; d)
transmiterea de
bunuri efectuată pe baza unui contract de comision la cumpărare sau la
vânzare,
atunci când comisionarul acţionează în nume propriu, dar
în contul
comitentului; e) bunurile constatate lipsă din gestiune, cu excepţia
celor
prevăzute la alin. (9) lit. a) şi c). (4) Preluarea de către persoane
impozabile a bunurilor achiziţionate sau fabricate de către acestea
pentru a fi
utilizate în scopuri care nu au legătură cu activitatea economică
desfăşurată
sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane în mod gratuit
constituie
livrare de bunuri efectuată cu plată, dacă taxa pe valoarea adăugată
aferentă
bunurilor respective sau părţilor lor componente a fost dedusă total
sau
parţial. (5) Orice distribuire de bunuri din activele unei societăţi
comerciale
către asociaţii sau acţionarii săi, inclusiv o distribuire de bunuri
legată de
lichidarea sau de dizolvarea fără lichidare a societăţii, constituie
livrare de
bunuri efectuată cu plată. (6) În cazul a două sau mai multe
transferuri
succesive ale dreptului de proprietate asupra unui bun, fiecare
transfer este
considerat o livrare separată a bunului, chiar dacă acesta este
transferat
direct beneficiarului final. (7) Transferul de bunuri efectuat cu
ocazia
operaţiunilor de transfer total sau parţial de active şi pasive, ca
urmare a
fuziunii şi divizării, nu constituie livrare de bunuri, indiferent dacă
e
făcută cu plată sau nu. (8) Aportul în natură la capitalul social
al unei
societăţi comerciale nu constituie livrare de bunuri, dacă primitorului
bunurilor i-ar fi fost permisă deducerea integrală a taxei pe valoarea
adăugată, dacă aceasta s-ar fi aplicat transferului respectiv. În
situaţia în
care primitorul bunurilor este o persoană impozabilă, care nu are
dreptul de deducere
a taxei pe valoarea adăugată sau are dreptul de deducere parţial,
operaţiunea
se consideră livrare de bunuri, dacă taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor respective sau părţilor lor componente a fost dedusă total
sau
parţial. (9) Nu constituie livrare de bunuri, în sensul alin.
(1): a) bunurile
distruse ca urmare a unor calamităţi naturale sau a altor cauze de
forţă
majoră; b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu
mai pot
fi valorificate în condiţiile stabilite prin norme; c)
perisabilităţile, în
limitele prevăzute prin lege; d) bunurile acordate gratuit din rezerva
de stat,
ca ajutoare umanitare externe sau interne; e) acordarea în mod
gratuit de
bunuri ca mostre în cadrul campaniilor publicitare, pentru
încercarea produselor
sau pentru demonstraţii la punctele de vânzare, alte bunuri
acordate în scopul
stimulării vânzărilor; f) acordarea de bunuri, în mod
gratuit, în cadrul
acţiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum şi alte
destinaţii
prevăzute de lege, în condiţiile stabilite prin norme.
Norme metodologice:
6. (1) În sensul art. 128 alin. (1) din
Codul fiscal, preluarea de bunuri produse de către o persoană
impozabilă pentru
a fi folosite în cursul desfăşurării activităţii sale economice
sau pentru continuarea
acesteia nu se consideră ca fiind o livrare de bunuri, cu excepţia
operaţiunilor prevăzute la art. 128 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Aceleaşi prevederi se aplică şi prestărilor de servicii.
(2) Valorificarea produselor scoase din
rezerva de mobilizare constituie livrare de bunuri în sensul art.
128 alin. (1)
din Codul fiscal.
(3) În sensul art. 128 alin. (2) din
Codul fiscal, persoana impozabilă care acţionează în calitate de
comisionar,
primind facturi pe numele său de la comitentul vânzător sau, după
caz, de la
furnizor şi emiţând facturi pe numele său către comitentul
cumpărător ori, după
caz, către client, se consideră că acţionează în nume propriu,
dar în contul
comitentului. Comisionarul este considerat din punctul de vedere al
taxei cumpărător
şi revânzător al bunurilor, indiferent dacă acţionează în
contul vânzătorului
sau al cumpărătorului, respectiv se consideră că furnizorul ori, după
caz,
comitentul vânzător face o livrare de bunuri către comisionar şi,
la rândul
său, comisionarul face o altă livrare de bunuri către comitentul
cumpărător
sau, după caz, către client. Dacă, potrivit contractului, comisionarul
acţionează în numele şi în contul comitentului ca mandatar,
dar primeşte şi/sau
emite facturi pe numele său, acest fapt îl transformă în
cumpărător revânzător
din punctul de vedere al taxei.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică sub
denumirea de structură de comisionar în cazurile prevăzute la
pct. 19 alin.
(4).
(5) În sensul art. 128 alin. (4) lit.
d) din Codul fiscal, casarea activelor corporale fixe de natura
bunurilor de
capital prevăzute la art. 149 din Codul fiscal nu constituie livrare de
bunuri.
Se aplică prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru activele
corporale fixe
de natura bunurilor de capital casate, dacă la achiziţia sau, după caz,
transformarea, modernizarea, fabricarea, construcţia acestora taxa a
fost
dedusă total ori parţial şi dacă următoarele operaţiuni au intervenit
în
legătură cu un bun de capital după data aderării: achiziţia sau, după
caz,
fabricarea, construcţia, prima utilizare după modernizare ori
transformare.
(6) În cazul contractelor de leasing
financiar având ca obiect bunuri mobile corporale, care se
reziliază, se
consideră că bunurile sunt lipsă din gestiunea
locatorului/finanţatorului, în
sensul art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, la expirarea
termenului-limită prevăzut în contract pentru restituirea bunului
de către
utilizator, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data
rezilierii
contractului. Baza de impozitare a livrării către sine se determină
potrivit
prevederilor pct. 18 alin. (4). În cazul în care
locatorul/finanţatorul reintră
în posesia bunurilor, aceasta are dreptul să anuleze livrarea
către sine
efectuată conform primei teze a prezentului alineat.
(7) Pierderile tehnologice stabilite
potrivit legii sau, după caz, stabilite de persoana impozabilă în
norma proprie
de consum nu intră sub incidenţa prevederilor art. 128 alin. (4) lit.
d) din
Codul fiscal. Deducerea taxei pentru achiziţiile de bunuri utilizate
în activităţi
economice care dau naştere la pierderi tehnologice se realizează pe
baza
prevederilor generale ale art. 145 alin. (2) sau, după caz, ale art.
147 din
Codul fiscal. Pierderile care depăşesc normele de consum sunt asimilate
livrărilor de bunuri conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul
fiscal.
Atunci când norma de consum este stabilită de persoana
impozabilă, organul de
inspecţie fiscală poate modifica coeficientul stabilit în scopul
aplicării art.
128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, dacă sunt indicii obiective că
pierderea tehnologică a fost supradimensionată.
(8) În sensul art. 128 alin. (3) lit.
b) din Codul fiscal, transferul dreptului de proprietate asupra
bunurilor în
urma executării silite se consideră livrare de bunuri numai dacă
debitorul
executat silit este o persoană impozabilă.
(9) Transferul de active prevăzut la
art. 128 alin. (7) din Codul fiscal este un transfer universal de
bunuri şi/sau
servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la
persoana impozabilă cedentă, indiferent dacă este un transfer total sau
parţial
de active. Se consideră transfer parţial de active, în sensul
art. 128 alin.
(7) din Codul fiscal, transferul tuturor activelor sau al unei părţi
din
activele investite într-o anumită ramură a activităţii economice,
dacă acestea
constituie din punct de vedere tehnic o structură independentă,
capabilă să
efectueze activităţi economice separate, indiferent dacă este realizat
ca
urmare a vânzării sau ca urmare a unor operaţiuni precum
divizarea, fuziunea
ori ca aport în natură la capitalul unei societăţi. De asemenea,
se consideră
că transferul parţial are loc şi în cazul în care bunurile
imobile în care sunt
situate activele transferate de cedent nu sunt înstrăinate, ci
realocate altor
ramuri ale activităţii aflate în uzul cedentului. Simplul
transfer al unor
active nu garantează posibilitatea continuării unei activităţi
economice în
orice situaţie. Pentru ca o operaţiune să poată fi considerată transfer
de
active, în sensul art. 128 alin. (7) din Codul fiscal, primitorul
activelor
trebuie să intenţioneze să desfăşoare activitatea economică sau partea
din
activitatea economică care i-a fost transferată, şi nu să lichideze
imediat
activitatea respectivă şi, după caz, să vândă eventualele
stocuri. Primitorul
activelor are obligaţia să transmită cedentului o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte îndeplinirea acestei condiţii.
Pentru
calificarea unei activităţi ca transfer de active nu este relevant dacă
primitorul activelor este autorizat pentru desfăşurarea activităţii
care i-a
fost transferată sau dacă are în obiectul de activitate
respectiva activitate.
În acest sens a fost pronunţată Hotărârea Curţii Europene
de Justiţie în cazul
C-497/01 - Zita Modes.
(10) Persoana impozabilă care este
beneficiarul transferului prevăzut la alin. (9) este considerată ca
fiind
succesorul cedentului, indiferent dacă este înregistrată în
scopuri de taxă sau
nu. Beneficiarul va prelua toate drepturile şi obligaţiile cedentului,
inclusiv
cele privind livrările către sine prevăzute la art. 128 alin. (4) din
Codul
fiscal, ajustările deducerii prevăzute la art. 148 şi 149 din Codul
fiscal.
Dacă beneficiarul transferului este o persoană impozabilă care nu este
înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul
fiscal şi nu se va
înregistra în scopuri de TVA ca urmare a transferului, va
trebui să plătească
la bugetul de stat suma rezultată ca urmare a ajustărilor conform art.
128
alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal, după caz, şi să
depună în acest
sens declaraţia prevăzută la art. 1563 alin. (8) din Codul
fiscal.
Momentul de referinţă pentru determinarea datei de la care începe
ajustarea
taxei, în cazul bunurilor de capital, nu este data transferului,
ci data
obţinerii bunului de către cedent, conform art. 149 sau 161 din Codul
fiscal,
după caz. Cedentul va trebui să transmită cesionarului o copie de pe
registrul
bunurilor de capital, dacă acestea sunt obţinute după data aderării.
Aplicarea
regimului de taxare pentru transferul de active de către persoanele
impozabile
nu va fi sancţionată de organele de inspecţie fiscală, în sensul
anulării
dreptului de deducere a taxei la beneficiar, dacă operaţiunile în
cauză sunt
taxabile prin efectul legii sau prin opţiune, cu excepţia situaţiei
în care se
constată că tranzacţia a fost taxată în scopuri fiscale.
(11) În sensul art. 128 alin. (8) lit.
a) din Codul fiscal:
a)
prin cauze de forţă majoră se înţelege:
1.
incendiu, dovedit prin documente de asigurare şi/sau alte rapoarte
oficiale;
2.
război, război civil, acte de terorism;
3.
orice alte evenimente pentru care se poate invoca forţa majoră;
b)
prin bunuri pierdute se înţelege bunurile dispărute în urma
unor calamităţi
naturale, cum ar fi inundaţiile, alunecările de teren, sau a unor cauze
de
forţă majoră;
c)
prin bunuri furate se înţelege bunurile lipsă din gestiune,
neimputabile,
pentru care persoana impozabilă poate prezenta dovada constatării
furtului de
către organele de poliţie, care este acceptată la despăgubire de
societăţile de
asigurări.
(12) În sensul art. 128 alin. (8) lit.
b) din Codul fiscal, nu se consideră livrare de bunuri cu plată
bunurile de
natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate,
dacă
sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)
bunurile nu sunt imputabile;
b)
degradarea calitativă a bunurilor se datorează unor cauze obiective
dovedite cu
documente. Sunt incluse în această categorie şi produsele
accizabile pentru
care autoritatea competentă a emis decizie de aprobare a distrugerii
în cadrul antrepozitului
fiscal;
c) se
face dovada că bunurile au fost distruse.
(13) Prevederile art. 148 şi 149 din
Codul fiscal, referitoare la ajustarea dreptului de deducere, nu se
aplică în
situaţiile în care, conform art. 128 alin. (8) din Codul fiscal,
nu se
consideră că are loc o livrare de bunuri cu plată.
(14) În sensul art. 128 alin. (8) lit.
e) din Codul fiscal:
a) se cuprind în categoria bunurilor acordate în mod
gratuit în scopul
stimulării vânzărilor bunurile care sunt produse de persoana
impozabilă în
vederea vânzării sau sunt comercializate în mod obişnuit de
către persoana
impozabilă, acordate în mod gratuit clientului, numai în
măsura în care sunt
bunuri de acelaşi fel ca şi cele care sunt sau au fost livrate
clientului.
Atunci când bunurile acordate gratuit în vederea stimulării
vânzărilor nu sunt
produse de persoana impozabilă şi/sau nu sunt bunuri comercializate
în mod
obişnuit de persoana impozabilă şi/sau nu sunt de acelaşi fel ca şi
cele care
sunt sau au fost livrate clientului, acordarea gratuită a acestora nu
va fi
considerată livrare de bunuri dacă:
1. se
poate face dovada obiectivă a faptului că acestea pot fi utilizate de
către
client în legătură cu bunurile/serviciile pe care le-a
achiziţionat de la
respectiva persoană impozabilă; sau
2.
bunurile/serviciile sunt furnizate către consumatorul final şi valoarea
bunurilor acordate gratuit este mai mică decât valoarea
bunurilor/serviciilor
furnizate clientului;
b)
bunurile acordate în scop de reclamă cuprind, fără a se limita la
acestea, bunurile
oferite în mod gratuit ca mostre în cadrul campaniilor
promoţionale, pentru
încercarea produselor, pentru demonstraţii la punctele de
vânzare;
c)
bunurile acordate în mod gratuit pentru scopuri legate de
desfăşurarea
activităţii economice a persoanei impozabile cuprind bunurile oferite
cu titlu
gratuit, altele decât cele prevăzute la lit. a) sau b), pentru
care persoana
impozabilă poate face dovada că sunt strâns legate de
desfăşurarea activităţii
sale economice. În această categorie se cuprind, fără a se limita
la acestea,
bunurile pe care persoana impozabilă le acordă gratuit angajaţilor săi
şi care
sunt legate de desfăşurarea în condiţii optime a activităţii
economice, cum
sunt, de exemplu: masa caldă pentru mineri, echipamentul de protecţie
şi uniformele
de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportată de angajaţi,
materiale
igienico-sanitare în vederea prevenirii îmbolnăvirilor. Nu
se încadrează în
această categorie orice gratuităţi acordate propriilor angajaţi sau
altor
persoane, dacă nu există nicio legătură cu desfăşurarea în
condiţii optime a
activităţii economice, cum sunt: cotele gratuite de energie electrică
acordate
persoanelor pensionate din sectorul energiei electrice, abonamentele de
transport acordate gratuit pentru diverse categorii de persoane şi
altele de
aceeaşi natură.
(15) În sensul art. 128 alin. (8) lit.
f) din Codul fiscal:
a)
bunurile acordate gratuit în cadrul acţiunilor de protocol nu
sunt considerate
livrări de bunuri dacă valoarea totală a bunurilor acordate gratuit
în cursul
unui an calendaristic este sub plafonul în care aceste cheltuieli
sunt
deductibile la calculul impozitului pe profit, astfel cum este stabilit
la
titlul II din Codul fiscal. Aceleaşi prevederi se aplică şi în
cazul
microîntreprinderilor sau al persoanelor impozabile care nu
trebuie să depună
situaţii financiare anuale conform prevederilor legale;
b)
bunurile acordate gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare
sau mecenat nu
sunt considerate livrări de bunuri dacă valoarea totală în cursul
unui an
calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra
de afaceri
determinată potrivit art. 152 alin. (2) din Codul fiscal.
(16) Încadrarea în plafoanele
prevăzute
la alin. (15) se determină pe baza datelor raportate prin situaţiile
financiare
anuale. În cazul persoanelor impozabile care nu sunt obligate să
depună
situaţii financiare anuale conform prevederilor legale,
încadrarea în
plafoanele prevăzute la alin. (15) se determină pe baza datelor
raportate prin
declaraţiile privind veniturile realizate. Nu se iau în calcul
pentru
încadrarea în aceste plafoane sponsorizările, acţiunile de
mecenat sau alte
acţiuni prevăzute prin legi, acordate în numerar, precum şi
bunurile pentru
care taxa nu a fost dedusă. Depăşirea plafoanelor constituie livrare de
bunuri
cu plată şi se colectează taxa, dacă s-a exercitat dreptul de deducere
a taxei
aferente achiziţiilor care depăşesc plafoanele. Taxa colectată aferentă
depăşirii se calculează şi se include în decontul întocmit
pentru perioada
fiscală în care persoana impozabilă a depus sau trebuie să depună
situaţiile
financiare anuale sau, după caz, declaraţiile privind veniturile
realizate,
respectiv în anul următor celui în care au fost efectuate
cheltuielile.
(17) În sensul art. 128 alin. (10) din
Codul fiscal, transferul este o operaţiune asimilată unei livrări
intracomunitare cu plată de bunuri, fiind obligatoriu să fie respectate
toate
condiţiile şi regulile aferente livrărilor intracomunitare, inclusiv
cele
referitoare la scutirea de taxă. Caracteristic acestei operaţiuni este
faptul
că în momentul expedierii bunurilor dintr-un stat membru în
alt stat membru,
acestea nu fac obiectul unei livrări în sensul art. 128 alin. (1)
din Codul
fiscal şi, pe cale de consecinţă, aceeaşi persoană impozabilă care
declară transferul
în statul membru unde începe transportul bunurilor va
declara şi achiziţia
intracomunitară asimilată în statul membru în care aceasta
are loc. Exemple de
transferuri: transportul în alt stat membru de bunuri importate
în România,
efectuat de persoana care a realizat importul, în lipsa unei
tranzacţii în
momentul expedierii, transportul/expedierea de bunuri mobile corporale
din
România în alt stat membru în vederea constituirii
unui stoc care urmează a fi
vândut în respectivul stat membru, transportul de bunuri
în alt stat membru în
vederea încorporării într-un bun imobil în
respectivul stat membru de către
persoana impozabilă, precum şi alte operaţiuni care iniţial au
constituit
nontransferuri, dar ulterior au devenit transferuri.
(18) Nontransferul cuprinde şi
expedierea sau transportul de produse accizabile din România
în alt stat
membru, de către persoana impozabilă sau de altă persoană în
contul său, în
vederea efectuării unei vânzări la distanţă către persoane
neimpozabile din
acel stat membru, altele decât persoanele juridice neimpozabile.
(19) Furnizarea de programe informatice
software standard pe dischetă sau pe un alt purtător de date,
însoţită de
licenţă obişnuită care interzice copierea şi distribuirea acestora şi
care
permite doar instalarea lor pe un anumit număr de staţii de lucru, care
este
egal cu numărul de dischete sau de alte suporturi purtătoare de date
furnizate,
constituie livrare de bunuri conform art. 128 din Codul fiscal.
Programele
informatice software standard reprezintă orice software produs ca un
bun de
folosinţă generală care conţine date preînregistrate, este
comercializat ca
atare şi, după instalare şi eventual o perioadă scurtă de training,
poate fi
utilizat în mod independent de către clienţi în formatul
standard pentru
aceleaşi aplicaţii şi funcţii.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori