![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 23 k; Imprimare: 2 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL II - Impozitul pe profit.
CAP. II - Calculul profitului impozabil.
Contribuabilii
care aplică reglementările contabile conforme cu Standardele
internaţionale de
raportare financiară pentru determinarea profitului impozabil vor avea
în
vedere şi următoarele reguli:
a)
pentru sumele înregistrate în rezultatul reportat din
provizioane specifice, ca urmare a implementării reglementărilor
contabile
conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară ca bază
a
contabilităţii, se aplică următorul tratament fiscal:
1.
sumele înregistrate în soldul creditor al contului
«Rezultatul reportat din provizioane specifice»,
reprezentând diferenţele
dintre valoarea provizioanelor specifice determinate la data de 31
decembrie
2011 potrivit Regulamentului Băncii Naţionale a României nr.
3/2009 privind
clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea,
regularizarea
şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu
modificările şi
completările ulterioare, şi ajustările pentru depreciere, evidenţiate
la data
de 1 ianuarie 2012 potrivit Standardelor internaţionale de raportare
financiară, aferente elementelor pentru care au fost constituite
respectivele
provizioane specifice, sunt tratate ca rezerve, acestea urmând să
fie
impozitate potrivit art. 22
alin. (5);
2.
sumele înregistrate în soldul debitor al contului
«Rezultatul reportat din provizioane specifice»,
reprezentând diferenţele
dintre valoarea provizioanelor specifice determinate la data de 31
decembrie
2011 potrivit Regulamentului Băncii Naţionale a României nr.
3/2009, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ajustările pentru
depreciere,
evidenţiate la data de 1 ianuarie 2012 potrivit Standardelor
internaţionale de
raportare financiară, aferente elementelor pentru care au fost
constituite
respectivele provizioane specifice, reprezintă elemente similare
cheltuielilor,
în mod eşalonat, în tranşe egale, pe o perioadă de 3 ani;
Notă: Regulamentul B.N.R. nr. 3 din 19 martie
2009 a fost abrogat
de Regulamentul B.N.R. nr. 5 din
data de 20 martie 2012.
b)
pentru sumele înregistrate în rezultatul reportat
provenit din actualizarea cu rata inflaţiei, ca urmare a implementării
reglementărilor
contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare
financiară ca
bază a contabilităţii, se aplică următorul tratament fiscal:
1.
sumele brute înregistrate în creditul contului
rezultatul reportat, provenite din actualizarea cu rata inflaţiei a
mijloacelor
fixe amortizabile şi a terenurilor, sunt tratate ca rezerve şi
impozitate
potrivit art. 22
alin. (5), cu condiţia evidenţierii în soldul creditor al
acestuia, analitic distinct;
Notă: Între data de 30 decembrie 2011 şi
data de 23 ianuarie 2013 –
O.G. nr. 8/ 2013 – nr. 1 a avut forma: sumele nete înregistrate
în creditul
contului rezultatul reportat din actualizarea cu rata inflaţiei a
mijloacelor
fixe amortizabile şi a terenurilor sunt tratate ca rezerve, cu condiţia
evidenţierii într-un analitic distinct a acestor sume, acestea
urmând să fie
impozitate potrivit art. 22 alin. (5).
11.
În situaţia în care sumele brute înregistrate
în
creditul contului rezultatul reportat, provenite din actualizarea cu
rata
inflaţiei a mijloacelor fixe amortizabile şi a terenurilor, nu sunt
menţinute
în soldul creditor al acestuia, analitic distinct, sumele
respective se
impozitează astfel:
a)
sumele care au fost anterior deduse se impozitează la
momentul utilizării potrivit art. 22
alin. (5); diminuarea soldului creditor al
contului rezultatul reportat, analitic distinct, în care sunt
înregistrate
sumele din actualizarea cu rata inflaţiei a mijloacelor fixe
amortizabile şi a
terenurilor cu sumele rezultate din actualizarea cu rata inflaţiei a
amortizării mijloacelor fixe, se consideră utilizare a rezervei;
b)
sumele care sunt deduse ulterior prin intermediul
amortizării fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate şi/sau
casate
se impozitează concomitent cu deducerea amortizării fiscale, respectiv
la
momentul scăderii din gestiune a mijloacelor fixe şi terenurilor, după
caz;
Notă: Pct. 11 a fost introdus
începând cu data de 23
ianuarie 2013 – O.G. nr. 8/ 2013.
Norme
metodologice:
175.
În aplicarea prevederilor art. 193
lit. b) pct. 2 din Codul fiscal, sumele înregistrate în
creditul contului
rezultatul reportat provenite din actualizarea cu rata inflaţiei a
mijloacelor
fixe amortizabile şi a terenurilor nu reprezintă elemente similare
veniturilor
la momentul înregistrării, acestea fiind tratate ca rezerve şi
impozitate
potrivit art.
22 alin. (5) din Codul fiscal, cu condiţia evidenţierii
în soldul
creditor al acestuia, analitic distinct, potrivit art. 193
lit. b)
pct. 1 din Codul fiscal.
Exemplu
- Retratarea mijloacelor fixe
amortizabile ca urmare a trecerii de la modelul reevaluării la modelul
bazat pe
cost.
Un
contribuabil prezintă următoarea
situaţie cu privire la un mijloc fix amortizabil:
-
cost de achiziţie: 1.000.000 lei;
-
rezervă din reevaluare înregistrată la 31
decembrie 2003: 300.000 lei;
-
rezervă din reevaluare înregistrată la 31
decembrie 2004: 500.000 lei;
-
amortizarea rezervelor din reevaluare
cumulată la momentul retratării este de 350.000 lei, din care:
-
suma de 150.000 lei a fost dedusă
potrivit prevederilor Codului fiscal în vigoare pentru perioadele
respective şi
nu a intrat sub incidenţa prevederilor art. 22 alin. (51)
din Codul
fiscal;
-
suma de 200.000 lei nu a fost dedusă
potrivit prevederilor Codului fiscal;
-
actualizarea cu rata inflaţiei a
mijlocului fix, evidenţiată în contul rezultatul reportat, este
de 200.000 lei
(suma brută), iar amortizarea cumulată aferentă costului inflatat este
de
50.000 lei;
-
metoda de amortizare utilizată:
amortizare liniară.
Pentru
simplificare considerăm că durata de
amortizare contabilă este egală cu durata normală de utilizare fiscală.
Operaţiuni
efectuate la momentul retratării
În
situaţia în care se trece de la modelul
reevaluării la modelul bazat pe cost, au loc următoarele operaţiuni:
Etapa
I: Eliminarea efectului
reevaluărilor:
1.
eliminarea surplusului din reevaluare în
sumă de 800.000 lei;
2.
anularea sumelor reprezentând
amortizarea reevaluării în sumă de 350.000 lei.
Operaţiunea
de anulare a rezervei nu are
impact fiscal, deoarece, în acest caz, impozitarea se efectuează
ca urmare a
anulării sumelor reprezentând amortizarea reevaluării în
sumă de 350.000 lei.
Pentru sumele provenite din anularea amortizării rezervelor de
reevaluare, din
punct de vedere fiscal, se va face distincţia dintre amortizarea
rezervei din
reevaluare care a fost dedusă la calculul profitului impozabil şi
amortizarea
rezervei din reevaluare care nu a fost dedusă la calculul profitului
impozabil,
astfel:
-
suma de 150.000 lei care provine din
anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezintă
element
similar veniturilor, conform prevederilor art. 193 lit. c)
pct. 1
din Codul fiscal;
-
suma de 200.000 lei care provine din
anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu
reprezintă
element similar veniturilor, conform prevederilor art. 193
lit. c)
pct. 4 din Codul fiscal.
Etapa
II: Înregistrarea actualizării cu
rata inflaţiei:
1.
actualizarea cu rata inflaţiei a valorii
mijlocului fix cu suma de 200.000 lei;
2.
actualizarea cu rata inflaţiei a valorii
amortizării mijlocului fix cu suma de 50.000 lei.
Conform
art. 193 lit. b) pct. 1
din Codul fiscal, sumele brute înregistrate în creditul
contului rezultatul
reportat, provenite din actualizarea cu rata inflaţiei a mijloacelor
fixe
amortizabile şi a terenurilor, sunt tratate ca rezerve şi impozitate
potrivit
art. 22
alin. (5) din Codul fiscal, cu condiţia evidenţierii în
soldul creditor
al acestuia, analitic distinct.
Prin
urmare, suma de 200.000 lei este
tratată ca rezervă dacă aceasta este evidenţiată în soldul
creditor al contului
rezultatul reportat, analitic distinct.
Suma
de 50.000 lei reprezintă element
similar cheltuielilor, potrivit 193 lit. b) pct. 3 din Codul
fiscal.
În
situaţia în care suma de 50.000 lei
diminuează soldul creditor al contului rezultatul reportat, analitic
distinct,
în care sunt înregistrate sumele brute din actualizarea cu
rata inflaţiei a
mijloacelor fixe amortizabile şi a terenurilor, concomitent cu
deducerea
acesteia, se impozitează suma de 50.000 lei din suma brută de 200.000
lei,
deoarece o parte din rezervă este utilizată.
2.
sumele înregistrate în creditul contului rezultatul
reportat din actualizarea cu rata inflaţiei a activelor, cu excepţia
actualizării cu rata inflaţiei a mijloacelor fixe amortizabile şi a
terenurilor, nu reprezintă elemente similare veniturilor;
3.
sumele înregistrate în debitul contului rezultatul
reportat din actualizarea cu rata inflaţiei a pasivelor, cu excepţia
actualizării cu rata inflaţiei a amortizării mijloacelor fixe, nu
reprezintă
elemente similare cheltuielilor;
c)
pentru sumele înregistrate în rezultatul reportat
provenit din alte ajustări, ca urmare a implementării reglementărilor
contabile
conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară ca bază
a
contabilităţii, cu excepţia sumelor care provin din provizioane
specifice şi a
sumelor care provin din actualizarea cu rata inflaţiei, se aplică
următorul
tratament fiscal:
1.
sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru
care s-a acordat deducere reprezintă elemente similare veniturilor;
2.
sumele care reprezintă elemente de natura veniturilor
înregistrate suplimentar, potrivit reglementărilor contabile
conforme cu
Standardele internaţionale de raportare financiară, reprezintă elemente
similare veniturilor;
3.
sumele care reprezintă elemente de natura cheltuielilor
înregistrate suplimentar, potrivit reglementărilor contabile
conforme cu
Standardele internaţionale de raportare financiară, sunt considerate
elemente
similare cheltuielilor numai dacă acestea sunt deductibile în
conformitate cu
prevederile art. 21;
4.
sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru
care nu s-a acordat deducere nu reprezintă elemente similare
veniturilor;
5.
sumele care provin din anularea unor venituri care au
reprezentat venituri neimpozabile nu reprezintă elemente similare
cheltuielilor;
d)
în cazul în care în rezultatul reportat provenit din
alte ajustări, ca urmare a implementării reglementărilor contabile
conforme cu
Standardele internaţionale de raportare financiară ca bază a
contabilităţii, se
înregistrează sume care provin din retratarea unor provizioane,
altele decât
cele prevăzute la lit. a), sumele care provin din anularea
provizioanelor care
au reprezentat cheltuieli nedeductibile nu reprezintă elemente similare
veniturilor, iar sumele rezultate din introducerea provizioanelor
conform
reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de
raportare
financiară nu reprezintă elemente similare cheltuielilor.
Notă: Art. 193 a fost introdus
începând cu data de 30
decembrie 2011 – O.U.G. nr. 125/ 2011.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2011, 2012, 2013.
Toate drepturile rezervate.
.
|Donează|
|Finanţează|
|Site Map|
|Termeni şi
condiţii de utilizare| |Notă
realizatori|