![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 64 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL VII - Accize şi alte taxe speciale.
CAP. I1 - Regimul accizelor armonizate.
(Art.
20664) Eliberarea marcajelor.
ART. 20664
- (1) Autoritatea competentă aprobă
eliberarea marcajelor, potrivit procedurii prevăzute în normele
metodologice.
(2) Eliberarea
marcajelor se face către:
a) antrepozitarii autorizaţi pentru produsele
accizabile prevăzute la art. 20661;
b) destinatarii înregistraţi care
achiziţionează produsele accizabile prevăzute la art. 20661;
c) importatorul autorizat care importă
produsele accizabile prevăzute la art. 20661. Autorizaţia de
importator se acordă de către autoritatea competentă, în
condiţiile prevăzute
în normele metodologice.
Notă: Până la data de 5
septembrie 2011 - O.G. nr. 30/ 2011 - lit. c) a avut forma: expeditorul
înregistrat sau importatorul autorizat care importă produsele
accizabile
prevăzute la art. 20661. Autorizaţia de importator se acordă
de
către autoritatea competentă, în condiţiile prevăzute în
normele metodologice.
(3) Solicitarea
marcajelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea
competentă, în
condiţiile prevăzute în normele metodologice.
Notă: Până la data de 11 mai 2010 - Legea nr. 76/ 2010
- alin.
(3) a avut forma: Solicitarea marcajelor se face prin depunerea unei
cereri la
autoritatea competentă şi prin constituirea unei garanţii în
favoarea acestei
autorităţi, sub forma şi în maniera prevăzute în normele
metodologice.
(4) Eliberarea
marcajelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea
acestora,
desemnată de autoritatea competentă, potrivit prevederilor din normele
metodologice.
(5) Contravaloarea
marcajelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor
aferente
produselor accizabile supuse marcării, conform prevederilor din normele
metodologice.
Notă: Art. 20664 a fost introdus
începând cu data de
13 octombrie 2009 – O.U.G. nr. 109/ 2009 – cu aplicabilitate de la data
de 1
aprilie 2010.
Norme
metodologice:
117.
117.1.
(1) Persoana care intenţionează să obţină autorizaţie de
importator
depune la autoritatea vamală teritorială o cerere conform modelului
prezentat
în anexa nr. 55, însoţită de următoarele documente:
a)
certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului,
din care
să rezulte capitalul social, asociaţii, obiectul de activitate,
administratorii, punctele de lucru în care urmează să îşi
desfăşoare
activitatea, precum şi o copie de pe certificatul de
înmatriculare sau
certificatul de înregistrare, după caz;
b)
cazierele judiciare ale administratorilor, eliberate de instituţiile
abilitate
din România;
c)
contractele încheiate direct între importator şi
producătorul extern sau
reprezentantul acestuia. În cazul în care contractul este
încheiat cu un
reprezentant al producătorului extern, se va prezenta o declaraţie a
producătorului extern care să ateste relaţia contractuală dintre acesta
şi
furnizorul extern al deţinătorului de autorizaţie de importator;
d)
declaraţie privind forma de constituire a garanţiei;
e)
certificatul de atestare fiscală;
f)
cazierul fiscal.
(2) În
termen de 15 zile de la data depunerii cererii conform prevederilor
alin. (1),
autoritatea vamală teritorială va înainta documentaţia
autorităţii fiscale
centrale - direcţia de specialitate care asigură secretariatul
Comisiei,
însoţită de un referat al acelei autorităţi vamale teritoriale
asupra
oportunităţii emiterii acestei autorizaţii.
(3)
Comisia aprobă eliberarea autorizaţiei de importator dacă sunt
îndeplinite
următoarele condiţii:
a) au
fost prezentate documentele prevăzute la alin. (1);
b)
administratorul solicitantului nu are înscrise date în
cazierul judiciar;
c)
solicitantul nu înregistrează obligaţii fiscale restante la
bugetul general
consolidat.
(4)
Autorizaţia de importator se eliberează de Comisie în termen de
60 de zile de
la data depunerii documentaţiei complete.
(5)
Orice importator autorizat are obligaţia de a constitui o garanţie
corespunzătoare unei cote de 6% din accizele estimate aferente
produselor ce
urmează a fi importate pe parcursul unui an.
(6)
Autorizaţia este valabilă începând cu data de 1 a lunii
următoare celei în care
importatorul autorizat face dovada constituirii garanţiei în
cuantumul şi în
forma aprobate de Comisie potrivit pct. 108.
(7) În
situaţia în care intervin modificări faţă de datele iniţiale
în baza cărora a
fost emisă autorizaţia, importatorul autorizat are obligaţia de a le
notifica
la secretariatul Comisiei, în vederea modificării autorizaţiei,
dacă este
cazul, după cum urmează:
a)
dacă se modifică datele de identificare ale importatorului autorizat,
în termen
de 30 de zile de la data înregistrării modificării,
însoţită de actul
adiţional/hotărârea asociaţilor, certificatul de înscriere
de menţiuni la
oficiul registrului comerţului şi, după caz, cazierele judiciare ale
administratorilor şi certificatul de înregistrare la oficiul
registrului
comerţului;
b) în
situaţia în care modificările care intervin se referă la tipul
produselor
accizabile, cu cel puţin 60 de zile înainte de realizarea
importului.
(8)
Autorizaţia de importator autorizat poate fi revocată atunci când
titularul
acesteia nu respectă una dintre cerinţele prevăzute la alin. (7).
(9)
Decizia de revocare se comunică importatorului autorizat şi produce
efecte de
la data la care a fost adusă la cunoştinţa acestuia.
(10) În
cazuri excepţionale când interesele legitime ale importatorului
autorizat impun
aceasta, Comisia poate decala termenul de intrare în vigoare a
deciziei de
revocare la o dată ulterioară.
(11)
Importatorul autorizat nemulţumit poate contesta decizia de revocare a
autorizaţiei, potrivit legislaţiei în vigoare.
(12)
Contestarea deciziei de revocare a autorizaţiei de importator autorizat
suspendă efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluţionării
contestaţiei în procedură administrativă.
(13) În
cazul în care importatorul autorizat doreşte să renunţe la
autorizaţie, acesta
are obligaţia să notifice acest fapt Comisiei cu cel puţin 60 de zile
înainte
de data de la care renunţarea la autorizaţie produce efecte.
(14)
Modificarea autorizaţiilor de importator autorizat ca urmare a
schimbării
sediului social, denumirii sau a formei de organizare nu intră sub
incidenţa
alin. (6) şi este valabilă de la data emiterii autorizaţiei modificate.
(15)
Procedura de autorizare a importatorului autorizat nu intră sub
incidenţa
prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.
(16) În
cazul pierderii autorizaţiei de importator autorizat, titularul
autorizaţiei va
anunţa pierderea în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a.
(17) În
baza documentului care atestă că anunţul referitor la pierdere a fost
înaintat
spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a, autoritatea
emitentă a autorizaţiei va elibera la cerere un duplicat al acesteia.
117.2.
(1) Pentru fiecare solicitare de marcaje, antrepozitarul
autorizat,
destinatarul înregistrat şi importatorul autorizat depun nota de
comandă la
autorităţile vamale teritoriale.
(2)
Modelul notei de comandă este prevăzut în anexa nr. 56.
(3) În
cazul antrepozitarului autorizat, al destinatarului înregistrat
şi al
importatorului autorizat, fiecare notă de comandă se aprobă - total sau
parţial
- de către autoritatea vamală teritorială, în funcţie de:
a)
datele din situaţia lunară privind evidenţa achiziţionării, utilizării
şi
returnării marcajelor, prezentată de solicitant la autoritatea vamală
competentă, cu aprobarea notelor de comandă de marcaje, potrivit alin.
(9);
b)
livrările de produse accizabile marcate, efectuate în ultimele 6
luni faţă de
data solicitării unei noi note de comandă.
(4) În
situaţia în care în decursul unei luni se solicită o
cantitate de marcaje mai
mare decât media lunară a livrărilor din ultimele 6 luni, se va
depune un
memoriu justificativ în care vor fi explicate motivele care au
generat
necesităţile suplimentare.
(5)
Notele de comandă se întocmesc de către solicitant în 3
exemplare.
(6)
Notele de comandă se aprobă în termen de 7 zile lucrătoare de la
data
înregistrării la autoritatea vamală teritorială. După aprobare,
cele 3
exemplare ale notelor de comandă au următoarele destinaţii: primul
exemplar se
păstrează de către solicitant, al doilea exemplar se transmite
Companiei
Naţionale «Imprimeria Naţională» - S.A. şi al treilea
exemplar se păstrează de
către autoritatea vamală teritorială care aprobă notele de comandă.
(7)
Operatorii economici cu drept de marcare au obligaţia utilizării
marcajelor
aprobate prin notele de comandă în termen de 6 luni consecutive
de la
eliberarea acestora de către Compania Naţională «Imprimeria
Naţională» - S.A.
După expirarea acestui termen, marcajele neutilizate vor fi restituite
Companiei Naţionale «Imprimeria Naţională» - S.A., în
vederea distrugerii,
operaţiune care se va desfăşura sub supraveghere fiscală, pe cheltuiala
operatorului economic cu drept de marcare.
(8) În
sensul prevederilor alin. (7), prin utilizarea marcajelor se
înţelege aplicarea
efectivă a acestora pe ambalajul produsului accizabil. În cazul
produselor
accizabile marcate provenite din achiziţii intracomunitare sau din
import,
dovada marcajelor utilizate este reprezentată de o scrisoare de
confirmare din
partea producătorului transmisă operatorului economic cu drept de
marcare, care
va fi anexată semestrial la situaţia privind evidenţa marcajelor
achiziţionate,
utilizate şi returnate, fără ca termenul de restituire a marcajelor
neutilizate
să depăşească 12 luni consecutive.
(9)
Antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi şi
importatorii autorizaţi
de produse supuse marcării sunt obligaţi să prezinte lunar, până
la data de 15
inclusiv a fiecărei luni, autorităţii vamale teritoriale situaţia
privind
marcajele utilizate în luna anterioară celei în care se
face raportarea,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 57. În cazul
banderolelor, această
situaţie se va întocmi pe fiecare tip de banderolă, potrivit
dimensiunilor şi caracteristicilor
inscripţionate pe acestea.
(10)
Procentul maxim admis de marcaje distruse în procesul de marcare
şi care nu pot
fi recuperate pentru a fi evidenţiate este de 0,5% din numărul
marcajelor
utilizate.
(11)
Pentru cantitatea de marcaje distruse în procesul de marcare
peste limita
maximă admisă prevăzută la alin. (10) se datorează accizele aferente
cantităţilor de produse care ar fi putut fi marcate.
(12) În
situaţia prevăzută la alin. (11), acciza devine exigibilă în
ultima zi a lunii
în care s-a înregistrat distrugerea, iar termenul de plată
al acesteia este
până la data de 25 inclusiv a lunii imediat următoare.
(13)
Antrepozitarii autorizaţi, destinatarii înregistraţi şi
importatorii autorizaţi
de produse supuse marcării vor ţine o evidenţă distinctă a marcajelor
distruse,
precum şi a celor deteriorate, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 58.
(14)
Toate marcajele deteriorate vor fi lipite la sfârşitul fiecărei
zile pe un
formular special, destinat pentru aceasta, potrivit modelului prevăzut
în anexa
nr. 59.
(15)
Semestrial, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare
semestrului,
marcajele deteriorate, prevăzute în anexa nr. 59, vor fi distruse
de către
antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau
importatorul autorizat,
pe cheltuiala acestora, în condiţiile prevăzute de legislaţia
în domeniu,
obligatoriu sub supraveghere fiscală.
(16) În
cazul marcajelor pierdute sau sustrase, antrepozitarii autorizaţi,
destinatarii
înregistraţi şi importatorii autorizaţi au obligaţia ca, în
termen de 15 zile
de la înregistrarea declaraţiei, procesului-verbal de constatare
sau a
sesizării scrise a persoanei care a constatat dispariţia marcajelor, să
anunţe autoritatea
vamală teritorială în vederea stabilirii obligaţiei de plată
privind accizele.
(17) În
situaţia depăşirii termenului prevăzut la alin. (16), acciza devine
exigibilă
în ziua imediat următoare depăşirii termenului şi se va plăti
în 3 zile lucrătoare
de la data depăşirii termenului respectiv.
(18) În
cadrul antrepozitului de producţie este permisă operaţiunea de
distrugere a
marcajelor achiziţionate de clienţi prin autorităţile competente din
ţările lor
de rezidenţă, atunci când se impune această operaţiune şi dacă
este admisă de
acele autorităţi. Cu cel mult 7 zile înainte de desfăşurarea
operaţiunii de
distrugere a marcajelor, antrepozitul fiscal va înştiinţa
autoritatea vamală
teritorială în vederea desemnării de către această autoritate a
unui reprezentant
care să asigure supravegherea fiscală şi semnarea procesului-verbal
întocmit
după încheierea operaţiunii respective.
117.3.
(1) După aprobarea notelor de comandă de marcaje de către
autoritatea vamală teritorială, exemplarul 2 al notei de comandă se va
transmite de către operatorul economic cu drept de marcare către
Compania
Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A. şi va fi
însoţit de dovada achitării
contravalorii marcajelor comandate în contul acestei companii.
(2)
Eliberarea marcajelor se face de către Compania Naţională
«Imprimeria Naţională» - S.A.
(3)
Marcajele se realizează de către Compania Naţională «Imprimeria
Naţională» -
S.A. prin emisiuni identificate printr-un cod şi o serie de emisiune
aprobate
de către direcţia specializată cu atribuţii de control din cadrul
Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
(4)
Termenul de executare a comenzilor de către Compania Naţională
«Imprimeria
Naţională» - S.A. este de 15 zile lucrătoare de la data primirii
şi
înregistrării notelor de comandă aprobate de autoritatea vamală
teritorială.
(5)
Până la eliberarea marcajelor către beneficiari, acestea se
depozitează la
Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A. în
condiţii de deplină
securitate.
(6)
Contravaloarea marcajelor se asigură de la bugetul de stat, din
valoarea
accizelor aferente produselor accizabile supuse marcării, astfel:
a)
antrepozitarii autorizaţi, lunar, din suma ce urmează a se vira
bugetului de
stat cu titlu de accize, determinată potrivit prevederilor pct. 71
alin. (5),
vor deduce numai contravaloarea marcajelor aferente cantităţilor de
produse
efectiv eliberate pentru consum. Contravaloarea marcajelor ce urmează a
se
deduce din accize se determină pe baza preţurilor fără TVA;
b)
destinatarul înregistrat, din suma ce urmează a se vira bugetului
de stat cu
titlu de accize, determinată potrivit prevederilor pct. 71 alin. (5),
va deduce
numai contravaloarea marcajelor aferente cantităţilor de produse
efectiv
marcate. Contravaloarea marcajelor ce urmează a se deduce din accize se
determină
pe baza preţurilor fără TVA;
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori