![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,12 M; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL IX - Impozite şi taxe locale.
CAP. I - Dispoziţii generale.
(Art.
247) Definiţii.
ART. 247 - În
înţelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) rangul unei localităţi - rangul atribuit
unei localităţi conform legii;
b) zone din cadrul localităţii - zone
stabilite de consiliul local, în funcţie de poziţia terenului
faţă de centrul
localităţii, de reţelele edilitare, precum şi de alte elemente
specifice
fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, conform documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, registrelor agricole,
evidenţelor
specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidenţe agricole
sau
cadastrale care pot afecta valoarea terenului.
c) nomenclatură stradală - lista care conţine
denumirile tuturor străzilor dintr-o unitate administrativ-teritorială,
numerele de identificare a imobilelor pe fiecare stradă în parte,
precum şi
titularul dreptului de proprietate al fiecărui imobil; nomenclatura
stradală se
organizează pe fiecare localitate rurală şi urbană şi reprezintă
evidenţa
primară unitară care serveşte la atribuirea adresei
domiciliului/reşedinţei
persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, precum şi a fiecărui
imobil,
teren şi/sau clădire.
Notă: Lit. c) a fost introdusă
începând cu data de 1 august 2006 – Legea nr. 343/ 2006.
Norme metodologice:
1. Pentru identificarea localitatilor
si incadrarea acestora pe ranguri de localitati se au in vedere,
cumulativ,
prevederile:
a)
b)
2. Ierarhizarea functionala a
localitatilor urbane si rurale, potrivit prevederilor Legii nr.
351/2001, este urmatoarea:
a)
rangul 0 - Capitala Romaniei, municipiu de importanta europeana;
b)
rangul I - municipii de importanta nationala, cu influenta potentiala
la nivel
european;
c)
rangul II - municipii de importanta interjudeteana, judeteana sau cu
rol de
echilibru in reteaua de localitati;
d)
rangul III - orase;
e)
rangul IV - sate resedinta de comune;
f)
rangul V - sate componente ale comunelor si sate apartinand
municipiilor si
oraselor.
3. In aplicarea prezentului titlu,
localitatilor componente ale oraselor si municipiilor li se atribuie
aceleasi
ranguri cu cele ale oraselor si ale municipiilor in al caror teritoriu
administrativ se afla, potrivit prevederilor Legii nr. 2/1968.
4. (1) Delimitarea zonelor si
stabilirea numarului acestora, atat in intravilanul, cat si in
extravilanul
localitatilor, se stabilesc prin hotararile adoptate de catre
consiliile locale
potrivit art. 247 lit. b) din Codul fiscal, in functie de pozitia
terenului
fata de centrul localitatii, de retelele edilitare, precum si de alte
elemente
specifice fiecarei unitati administrativ-teritoriale, pe baza
documentatiilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism, a registrelor agricole, a
evidentelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau a oricaror
alte
evidente agricole sau cadastrale.
(2) Numarul zonelor din intravilanul
localitatilor poate fi egal sau diferit de numarul zonelor din
extravilanul
localitatilor.
5. Identificarea zonelor atat in
intravilanul, cat si in extravilanul localitatilor se face prin
literele: A, B,
C si D.
6. (1) In cazul in care la nivelul
unitatii administrativ-teritoriale se impun modificari ale delimitarii
zonelor,
consiliile locale pot adopta hotarari in acest sens numai in cursul
lunii mai
pentru anul fiscal urmator. Neadoptarea de modificari ale delimitarii
zonelor
in cursul lunii mai corespunde optiunii consiliilor locale respective
de
mentinere a delimitarii existente a zonelor pentru anul fiscal urmator.
(2) Daca in cursul anului fiscal se
modifica rangul localitatilor ori limitele
intravilanului/extravilanului, dupa
caz, impozitul pe cladiri, in cazul persoanelor fizice, precum si
impozitul pe
teren, atat in cazul persoanelor fizice, cat si al celor juridice, se
modifica
potrivit noii ierarhizari a localitatii sau noii delimitari a
intravilanului/extravilanului, dupa caz, incepand cu data de 1 ianuarie
a
anului fiscal urmator.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2),
impozitul pe cladiri si impozitul pe teren datorate se determina, din
oficiu,
de catre compartimentele de specialitate ale autoritatilor
administratiei
publice locale, fara a se mai depune o noua declaratie fiscala, dupa ce
in
prealabil le-a fost adusa la cunostinta contribuabililor modificarea
rangului
localitatii sau a limitelor intravilanului/extravilanului, dupa caz.
7. In cazul municipiului Bucuresti,
atributiile prevazute la pct. 4-6 alin. (1) se indeplinesc de catre
Consiliul
General al Municipiului Bucuresti.
8. Pentru asigurarea unei stabilitati
in ceea ce priveste delimitarea zonelor, se recomanda ca aceasta sa
aiba
caracter multianual.
9. (1) In cazul in care numarul de zone
din intravilan este acelasi cu numarul de zone din extravilan, se
utilizeaza
urmatoarea corespondenta:
a)
zona A din intravilan are corespondent zona A din extravilan;
b)
zona B din intravilan are corespondent zona B din extravilan;
c)
zona C din intravilan are corespondent zona C din extravilan;
d)
zona D din intravilan are corespondent zona D din extravilan.
(2) La unitatile
administrativ-teritoriale in cazul carora elementele specifice permit
delimitarea a mai putin de 4 zone, consiliile locale pot face aceasta,
numai
dupa cum urmeaza:
a) in
cazul in care delimiteaza 3 zone, acestea sunt: zona A, zona B si zona
C;
b) in
cazul in care delimiteaza 2 zone, acestea sunt: zona A si zona B;
c) in
cazul in care delimiteaza o singura zona, aceasta este zona A.
(3) In cazurile in care numarul de zone
din intravilan este diferit de numarul de zone din extravilan,
corespondenta
dintre zone se face dupa cum urmeaza:
a) in
intravilan se delimiteaza doar zona A, iar in extravilan se delimiteaza
zonele:
A, B, C si D; pentru acest caz, oricare zona din extravilan are
corespondent
numai zona A din intravilan;
b) in
intravilan se delimiteaza zonele: A si B, iar in extravilan se
delimiteaza
zonele: A, B, C si D; pentru acest caz, zona A din extravilan are
corespondent
zona A din intravilan, iar oricare dintre zonele: B, C si D din
extravilan au
corespondent numai zona B din intravilan;
c) in
intravilan se delimiteaza zonele: A, B si C, iar in extravilan se
delimiteaza
zonele: A, B, C si D; pentru acest caz, zona A din extravilan are
corespondent
zona A din intravilan, zona B din extravilan are corespondent zona B
din
intravilan, iar oricare dintre zonele C si D din extravilan au
corespondent
numai zona C din intravilan;
d) in
intravilan se delimiteaza zonele: A, B, C si D, iar in extravilan se
delimiteaza zonele: A, B si C; pentru acest caz, zona A din intravilan
are
corespondent zona A din extravilan, zona B din intravilan are
corespondent zona
B din extravilan, iar oricare dintre zonele C si D din intravilan au
corespondent numai zona C din extravilan;
e) in
intravilan se delimiteaza zonele: A, B, C si D, iar in extravilan se
delimiteaza zonele A si B; pentru acest caz, zona A din intravilan are
corespondent zona A din extravilan, iar oricare dintre zonele B, C si D
din
intravilan au corespondent numai zona B din extravilan;
f) in
intravilan se delimiteaza zonele A, B, C si D, iar in extravilan se
delimiteaza
doar zona A; pentru acest caz, oricare dintre zonele din intravilan au
corespondent numai zona A din extravilan.
(4) Pentru aplicarea prevederilor art.
258 alin. (4) din Codul fiscal, zonele identificate prin cifre romane
au
urmatoarele echivalente: zona I ≡ zona A, zona II ≡ zona B, zona III ≡
zona C
si zona IV ≡ zona D. Aceste echivalente se utilizeaza si pentru zonele
din
extravilanul localitatilor stabilite in anul 2003 pentru anul 2004.
(5) Prevederile alin. (3) sunt
sistematizate in forma tabelara, dupa cum urmeaza:
|
Corespondenţa zonelor în cazul în care nr.
zonelor din intravilan este diferit de nr. zonelor din extravilan |
||||
|
Intravilan |
|
Extravilan |
||
|
Opţiunea |
Zona |
|
Zona |
Opţiunea |
Lit. a) |
X |
A |
|
A |
X |
|
B |
|
B |
X |
|
|
C |
|
C |
X |
|
|
D |
|
D |
X |
|
Lit. b) |
X |
A |
|
A |
X |
X |
B |
|
B |
X |
|
|
C |
|
C |
X |
|
|
D |
|
D |
X |
|
Lit. c) |
X |
A |
|
A |
X |
X |
B |
|
B |
X |
|
X |
C |
|
C |
X |
|
|
D |
|
D |
X |
|
Lit. d) |
X |
A |
|
A |
X |
X |
B |
|
B |
X |
|
X |
C |
|
C |
X |
|
X |
D |
|
D |
|
|
Lit. e) |
X |
A |
|
A |
X |
X |
B |
|
B |
X |
|
X |
C |
|
C |
|
|
X |
D |
|
D |
|
|
Lit. f) |
X |
A |
|
A |
X |
X |
B |
|
B |
|
|
X |
C |
|
C |
|
|
X |
D |
|
D |
|
10. Dictionarul cuprinzand semnificatia unor
termeni si notiuni
utilizate in activitatea de stabilire, control si colectare a
impozitelor si
taxelor va fi aprobat prin ordin comun al ministrului finantelor
publice si
ministrului administratiei si internelor.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori