![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 52 k; Imprimare: 4 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL IX - Impozite şi taxe locale.
CAP. I - Dispoziţii generale.
(Art.
248) Impozite şi taxe locale.
ART. 248 - Impozitele
şi taxele locale sunt după cum urmează:
a) impozitul pe clădiri;
b) impozitul pe teren;
c) impozitul pe mijloacele de transport;
Notă: Până la data de 1 august
2006 – Legea nr. 343/ 2006 – lit. c) a avut forma: taxa asupra
mijloacelor de
transport.
d) taxa pentru eliberarea certificatelor,
avizelor şi autorizaţiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de
reclamă şi publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hotelieră;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Norme metodologice:
11. (1) Constituie integral venituri
proprii ale bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor,
sectoarelor
municipiului Bucuresti sau judetelor, dupa caz, urmatoarele resurse
financiare:
A.
impozitele si taxele locale, instituite prin prezentul titlu, respectiv:
a)
impozitul si taxa pe cladiri;
b)
impozitul si taxa pe teren;
c)
impozitul pe mijloacele de transport;
d)
taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e)
taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f)
impozitul pe spectacole;
g)
taxa hoteliera;
h)
taxele speciale;
i)
alte taxe locale;
B.
amenzile si penalitatile aferente impozitelor si taxelor locale
prevazute la
lit. A;
C.
dobanzile pentru plata cu intarziere a impozitelor si taxelor locale
prevazute
la lit. A;
D.
impozitele si taxele instituite prin:
a)
b)
Impozitul stabilit in conditiile art. 771 alin. (1) si (3) se
distribuie in
cota de 50% la bugetul unitatilor administrativ-teritoriale pe
teritoriul
carora se afla bunurile imobile ce au facut obiectul instrainarii;
c)
(2) Comuna, orasul, municipiul,
sectorul municipiului Bucuresti si judetul sunt titulare ale codului de
inregistrare fiscala, precum si ale conturilor deschise la unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica, prin reprezentantul
legal
al acestora, in calitate de ordonator principal de credite.
(3) Tabloul cuprinzand valorile
impozabile, impozitele si taxele locale, alte taxe asimilate acestora,
precum
si amenzile care se indexeaza/ajusteaza/actualizeaza anual prin
hotarare a
Guvernului reprezinta anexa la prezentele norme metodologice, avand in
structura sa:
a)
valorile impozabile prevazute la art. 251 alin. (3) din Codul fiscal;
b)
impozitele si taxele locale, inclusiv taxele prevazute la art. 295
alin. (11)
lit. b)-d) din Codul fiscal, care constau intr-o anumita suma in lei;
c)
amenzile prevazute la art. 294 alin. (3) si (4) din Codul fiscal.
12. (1) Persoanele fizice si persoanele
juridice prevazute de titlul IX din Codul fiscal, precum si de
prezentele norme
metodologice, in calitatea lor de contribuabil, au obligatia sa
contribuie prin
impozitele si taxele locale stabilite de consiliile locale, de
Consiliul
General al Municipiului Bucuresti sau de consiliile judetene, dupa caz,
intre
limitele si in conditiile legii, la cheltuielile publice locale.
(2) Contribuabilii, persoane fizice,
care desfasoara activitati economice pe baza liberei initiative, precum
si cei
care exercita in mod autonom sau prin asociere orice profesie libera
sunt:
a)
persoanele fizice care exercita activitati independente in mod autonom
sau
asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea
realizarii de
activitati, cum sunt: asociatiile familiale, asociatiile agricole sau
altele
asemenea si care nu intrunesc elementele constitutive ale
contribuabilului -
persoana juridica;
b)
persoanele fizice care exercita orice profesii, cum sunt cele:
medicale, de
avocatura, notariale, de expertiza contabila, de expertiza tehnica, de
consultanta fiscala, de contabil autorizat, de consultant de plasament
in
valori imobiliare, de arhitectura, de executare judecatoreasca, cele
autorizate
sa execute lucrari de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei
si
cartografiei sau alte profesii asemanatoare desfasurate in mod autonom,
in
conditiile legii, si care nu intrunesc elementele constitutive ale
contribuabilului - persoana juridica.
(3) In categoria comerciantilor,
contribuabili - persoane juridice, se cuprind: regiile autonome,
societatile si
companiile nationale, societatile bancare si orice alte societati
comerciale
care se organizeaza si isi desfasoara activitatea in oricare dintre
domeniile
specifice productiei, prestarilor de servicii, desfacerii produselor
sau altor
activitati economice, cooperativele mestesugaresti, cooperativele de
consum,
cooperativele de credit sau orice alte entitati - persoane juridice
care fac
fapte de comert, astfel cum sunt definite de Codul comercial.
(4) In categoria unitatilor economice
ale persoanelor juridice de drept public, ale organizatiilor politice,
sindicale, profesionale, patronale si cooperatiste, institutiilor
publice,
asociatiilor, fundatiilor, federatiilor, cultelor religioase si altora
asemenea
se cuprind numai acele unitati apartinand acestor persoane juridice
care
desfasoara activitati in oricare dintre domeniile prevazute la alin.
(3).
(5) Comunicarea datelor din evidenta
populatiei ce privesc starea civila, domiciliul sau resedinta
persoanelor
fizice, precum si actualizarea acestor date in sistem informatic se
asigura de
catre structurile teritoriale de specialitate ale Directiei Generale de
Evidenta Informatizata a Persoanei, la cererea autoritatilor
administratiei
publice locale, fara plata.
13. Resursele financiare prevazute la
pct. 11 alin. (1) sunt intrebuintate in intregime de catre autoritatile
administratiei publice locale pentru executarea atributiilor si
responsabilitatilor acestora, in conditiile legii.
14. (1) La stabilirea impozitelor si
taxelor locale se va avea in vedere respectarea urmatoarelor principii:
a)
principiul transparentei - autoritatile administratiei publice locale
au
obligatia sa isi desfasoare activitatea intr-o maniera deschisa fata de
public;
b)
principiul aplicarii unitare - autoritatile administratiei publice
locale
asigura organizarea executarii si executarea in concret, in mod unitar,
a
prevederilor titlului IX din Codul fiscal si ale prezentelor norme
metodologice, fiindu-le interzisa instituirea altor impozite sau taxe
locale in
afara celor prevazute de titlul IX din Codul fiscal; taxele speciale,
instituite pentru functionarea unor servicii publice locale create in
interesul
persoanelor fizice si juridice, se incaseaza numai de la acestea,
potrivit
regulamentului aprobat de consiliile locale, de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti sau de consiliile judetene, dupa caz, in
conditiile
c)
principiul autonomiei locale - consiliile locale, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile judetene stabilesc impozitele si
taxele
locale intre limitele si in conditiile titlului IX din Codul fiscal si
ale
prezentelor norme metodologice; acest principiu corespunde Cartei
europene a
autonomiei locale, adoptata la Strasbourg la 15 octombrie 1985,
ratificata prin
(2) Potrivit prevederilor art. 1 alin.
(3) din Codul fiscal, dispozitiile referitoare la impozitele si taxele
locale
prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative, in caz de
conflict intre acestea aplicandu-se dispozitiile titlului IX din Codul
fiscal.
15. (1) Impozitele si taxele locale
anuale se calculeaza prin rotunjire, in sensul ca fractiunile sub 500
lei
inclusiv se neglijeaza, iar ceea ce depaseste 500 lei se intregeste la
1.000
lei, prin adaos.
(2) Pentru orice calcule intermediare
privind impozitele si taxele locale, altele decat cele prevazute la
alin. (1),
rotunjirea se face la leu, in sensul ca orice fractiune din acesta se
intregeste la un leu, prin adaos.
(3) Prin sintagma calcule intermediare
privind impozitele si taxele locale prevazuta la alin. (2) se intelege:
a)
calculul pentru perioade mai mici de un an;
b)
calculul bonificatiei prevazute la art. 255 alin. (2), art. 260 alin.
(2) si
art. 265 alin. (2) din Codul fiscal;
c)
determinarea nivelurilor/valorilor ca efect al aplicarii unor
coeficienti de
corectie sau cote de impozitare;
d)
determinarea ratelor pe termene de plata;
e)
determinarea nivelurilor impozitelor si taxelor locale care constau
intr-o
anumita suma in lei, ca efect al majorarii anuale prevazute la art. 287
din
Codul fiscal;
f)
orice alte calcule neprevazute la lit. a)-e) si care nu privesc
cuantumurile
impozitelor si taxelor locale determinate pentru un an fiscal.
(4) Ori de cate ori, din acte, din
masuratori sau din calcule, dupa caz, suprafata pentru determinarea
impozitelor
si taxelor locale are o marime exprimata in fractiuni de mp, aceasta nu
se
rotunjeste.
(5) Pentru calculul termenelor se au in
vedere prevederile art. 101 din Codul de procedura civila, respectiv:
a)
termenele se inteleg pe zile libere, neintrand in calcul nici ziua cand
a
inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul;
b)
termenele stabilite pe ore incep sa curga de la miezul noptii zilei
urmatoare;
c)
termenul care incepe la data de 29, 30 sau 31 a lunii si se sfarseste
intr-o
luna care nu are o asemenea zi se va considera implinit in cea din urma
zi a
lunii;
d)
termenele stabilite pe ani se sfarsesc in ziua anului corespunzator
zilei de
plecare;
e)
termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand
serviciul
este suspendat se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru
urmatoare;
nu se considera zile de lucru cele care corespund repausului saptamanal.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori