![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,32 M; Imprimare: 6 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL IX - Impozite şi taxe locale.
CAP. IV - Impozitul pe mijloacele de transport.
(Art.
263) Calculul taxei.
ART. 263 - (1) Impozitul pe mijloacele de
transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de
transport, conform
celor prevăzute în prezentul capitol.
(2)
În cazul oricăruia dintre următoarele
autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în
funcţie de
capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe
de 200 cmc
sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Capitolul
IV – Impozitul pe mijloacele de
transport - art. 263 alin. (2)
Nr.
crt. |
I.
Mijloace de transport cu tracţiune mecanică |
-
lei/ 200 cmc sau fracţiune din aceasta - |
1. |
Motorete,
scutere, motociclete şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de
până la 1.600 cmc inclusiv |
8 |
2. |
Autoturisme
cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc inclusiv |
18 |
3. |
Autoturisme
cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc inclusiv |
72 |
4. |
Autoturisme
cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv |
144 |
5. |
Autoturisme
cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc |
290 |
6. |
Autobuze,
autocare, microbuze |
24 |
7. |
Alte
vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de
până la 12 tone inclusiv |
30 |
8. |
Tractoare
înmatriculate |
18 |
|
II.
Vehicule înregistrate |
|
1. |
Vehicule
cu capacitate cilindrică |
-
lei/ 200 cmc - |
1.1. |
Vehicule
înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800
cmc |
2 – 4 |
1.2. |
Vehicule
înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc |
4 – 6 |
2. |
Vehicule
fără capacitate cilindrică evidenţiată |
50 –
150 lei/ an |
(3) În cazul unui
ataş, impozitul pe mijlocul de transport este de 50% din taxa pentru
motocicletele, motoretele şi scuterele respective.
(4) În cazul unui
autovehicul de transport marfă cu masa totală autorizată egală sau mai
mare de
12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma
corespunzătoare
prevăzută în tabelul următor:
Art. 263 alin. (4)
Autovehicule de transport marfă cu masa
totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone
Numărul
de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă |
Impozitul
(lei/ an) |
|||
Ax(e)
motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalente
recunoscute |
Alte
sisteme de suspensie pentru axele motoare |
|||
I. |
|
două
axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 12 tone, dar mai mică de 13 tone |
0 |
133 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 13 tone, dar mai mică de 14 tone |
133 |
367 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 14 tone dar mai mică de 15 tone |
367 |
517 |
|
4. |
Masa
nu mai puţin de 15 tone dar mai mică de 18 tone |
517 |
1.169 |
|
5. |
Masa
de cel puţin 18 tone |
517 |
1.169 |
II. |
|
3 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 15 tone dar mai mică de 17 tone |
133 |
231 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 17 tone dar mai mică de 19 tone |
231 |
474 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 19 tone dar mai mică de 21 tone |
474 |
615 |
|
4. |
Masa
nu mai puţin de 21 tone dar mai mică de 23 tone |
615 |
947 |
|
5. |
Masa
nu mai puţin de 23 tone dar mai mică de 25 tone |
947 |
1.472 |
|
6. |
Masa
nu mai puţin de 25 tone dar mai mică de 26 tone |
947 |
1.472 |
|
7. |
Masa
de cel puţin 26 de tone |
947 |
1.472 |
III. |
|
4 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 23 tone dar mai mică de 25 tone |
615 |
623 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 25 tone dar mai mică de 27 tone |
623 |
973 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 27 tone dar mai mică de 29 tone |
973 |
1.545 |
|
4. |
Masa
nu mai puţin de 29 tone dar mai mică de 31 tone |
1.545 |
2.291 |
|
5. |
Masa
nu mai puţin de 31 tone dar mai mică de 32 tone |
1.545 |
2.291 |
|
6. |
Masa
de cel puţin 32 tone |
1.545 |
2.291 |
Notă: Sume estimative, calculate pe baza cursului mediu de
schimb de 4,09 lei/euro, prognozat pentru anul 2010 de Comisia
Naţională de
Prognoză. Conform art. 10 alin. (1) din Directiva 1999/62/CE a
Parlamentului
European şi a Consiliului din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la
vehiculele
grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, aceste valori
vor fi
recalculate pentru a fi aplicate în anul 2010 luându-se
în considerare rata de
schimb între euro şi leu în vigoare la 1 octombrie 2009,
publicată în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene.
(5) În cazul unei
combinaţii de autovehicule (un autovehicul articulat sau tren rutier)
de
transport marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de
12 tone,
impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare
prevăzută în tabelul următor:
Art.
263 alin. (5)
Combinaţii
de autovehicule (autovehicule
articulate sau trenuri rutiere) de transport marfă cu masa totală
maximă
autorizată egală sau mai mare de 12 tone
Numărul
de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă |
Impozitul
(lei/ an) |
|||
Ax(e)
motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalente
recunoscute |
Alte
sisteme de suspensie pentru axele motoare |
|||
I. |
|
2 +
1 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 12 tone, dar mai mică de 14 tone |
0 |
0 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 14 tone, dar mai mică de 16 tone |
0 |
0 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 16 tone dar mai mică de 18 tone |
0 |
60 |
|
4. |
Masa
nu mai puţin de 18 tone dar mai mică de 20 tone |
60 |
137 |
|
5. |
Masa
nu mai puţin de 20 tone dar mai mică de 22 tone |
137 |
320 |
|
6. |
Masa
nu mai puţin de 22 tone dar mai mică de 23 tone |
320 |
414 |
|
7. |
Masa
nu mai puţin de 23 tone dar mai mică de 25 tone |
414 |
747 |
|
8. |
Masa
nu mai puţin de 25 tone dar mai mică de 28 tone |
747 |
1.310 |
|
9. |
Masa
de cel puţin 28 de tone |
747 |
1.310 |
II. |
|
2 +
2 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 23 tone dar mai mică de 25 tone |
128 |
299 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 25 tone dar mai mică de 26 tone |
299 |
491 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 26 tone dar mai mică de 28 tone |
491 |
721 |
|
4. |
Masa
nu mai puţin de 28 tone dar mai mică de 29 tone |
721 |
871 |
|
5. |
Masa
nu mai puţin de 29 tone dar mai mică de 31 tone |
871 |
1.429 |
|
6. |
Masa
nu mai puţin de 31 tone dar mai mică de 36 tone |
1.429 |
1.984 |
|
7. |
Masa
nu mai puţin de 33 tone dar mai mică de 36 tone |
1.984 |
3.012 |
|
8. |
Masa
nu mai puţin de 36 tone dar mai mică de 38 tone |
1.984 |
3.012 |
|
9. |
Masa
de cel puţin 38 tone |
1.984 |
3.012 |
III. |
|
2 +
3 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 36 tone dar mai mică de 38 tone |
1.579 |
2.197 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 38 tone dar mai mică de 40 tone |
2.197 |
2.986 |
|
3. |
Masa
de cel puţin 40 de tone |
2.197 |
2.986 |
IV. |
|
3 +
2 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 36 tone dar mai mică de 38 tone |
1.395 |
1.937 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 38 tone dar mai mică de 40 tone |
1.937 |
2.679 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 40 tone dar mai mică de 44 tone |
2.679 |
3.963 |
|
4. |
Masa
de cel puţin 44 de tone |
2.679 |
3.963 |
V. |
|
3 +
3 axe |
|
|
|
1. |
Masa
nu mai puţin de 36 tone dar mai mică de 38 tone |
794 |
960 |
|
2. |
Masa
nu mai puţin de 38 tone dar mai mică de 40 tone |
960 |
1.434 |
|
3. |
Masa
nu mai puţin de 40 tone dar mai mică de 44 tone |
1.434 |
2.283 |
|
4. |
Masa
de cel puţin 44 tone |
1.434 |
2.283 |
(6) În cazul unei
remorci, al unei semiremorci sau rulote care nu face parte dintr-o
combinaţie
de autovehicule prevăzută la alin. (5), impozitul pe mijlocul de
transport este
egal cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Art. 263 alin. (6) - Remorci, semiremorci
sau rulote
Masă totală maximă autorizată |
Impozit – lei – |
a. până la o tonă inclusiv |
9 |
b. peste 1 tonă, dar nu mai mult de 3 tone |
34 |
c. peste 3 tone, dar nu mai mult de 5 tone |
52 |
c. peste 5 tone |
64 |
Notă: În conformitate cu O.G. nr. 1 din 9
ianuarie
2013 aplicabilitatea art. 263 alin. (6) are următoarea particularitate:
Pentru
anul 2013, prin derogare de la prevederile Legii nr. 571/ 2003 privind
Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei
publice
locale pot adopta hotărâri privind reducerea nivelurilor
valorilor impozabile,
impozitelor şi taxelor locale prevăzute în H.G. nr. 1309/ 2012
privind
nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi
alte taxe
asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând
cu anul 2013, cel
mult până la nivelurile prevăzute prin hotărârile
autorităţilor administraţiei
publice locale respective, adoptate de către acestea pentru anul 2012.
Hotărârile prevăzute la alin. (1) pot fi adoptate în termen
de cel mult 20 de
zile de la intrarea în vigoare a O.G. nr. 1/ 2013.
(7) În cazul
mijloacelor de transport pe apă, impozitul pe mijlocul de transport
este egal
cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
Art. 263 alin. (7) - Mijloace de transport
pe apă
1.
Luntre, bărci fără motor, folosite pentru pescuit şi uz personal |
21 |
2.
Bărci fără motor, folosite în alte scopuri |
56 |
3.
Bărci cu motor |
210 |
4.
Nave de sport şi agrement |
între
0 şi 1.119 |
5.
Scutere de apă |
210 |
6.
Remorchere şi împingătoare |
X |
a.
până la 500 CP inclusiv |
559 |
b.
peste 500 CP şi până la 2.000 CP inclusiv |
909 |
c.
peste 2.000 CP şi până la 4.000 CP inclusiv |
1.398 |
d.
peste 4.000 CP |
2.237 |
7.
Vapoare – pentru fiecare 1.000 tdw sau fracţiune din acesta |
182 |
8.
Ceamuri, şlepuri şi barje fluviale |
X |
a.
cu capacitatea de încărcare până la 1.500 de tone inclusiv |
182 |
b.
cu capacitatea de încărcare de peste 1.500 de tone şi până
la 3.000 tone de inclusiv |
280 |
c.
cu capacitatea de încărcare de peste 3.000 de tone |
490 |
Notă: În conformitate cu O.G. nr. 1 din 9
ianuarie
2013 aplicabilitatea art. 263 alin. (7) are următoarea particularitate:
Pentru
anul 2013, prin derogare de la prevederile Legii nr. 571/ 2003 privind
Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei
publice
locale pot adopta hotărâri privind reducerea nivelurilor
valorilor impozabile,
impozitelor şi taxelor locale prevăzute în H.G. nr. 1309/ 2012
privind
nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi
alte taxe
asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând
cu anul 2013, cel
mult până la nivelurile prevăzute prin hotărârile
autorităţilor administraţiei
publice locale respective, adoptate de către acestea pentru anul 2012.
Hotărârile prevăzute la alin. (1) pot fi adoptate în termen
de cel mult 20 de
zile de la intrarea în vigoare a O.G. nr. 1/ 2013.
(8) În înţelesul
prezentului articol, capacitatea cilindrică sau masa totală maximă
autorizată a
unui mijloc de transport se stabileşte prin cartea de identitate a
mijlocului
de transport, prin factura de achiziţie sau un alt document similar.
Norme
metodologice:
107.
(1) Impozitul pe mijloacele de transport cu tractiune mecanica
este
anual si se stabileste in suma fixa pentru fiecare tip de mijloc de
transport
prevazut la art. 263 din Codul fiscal, pentru fiecare 200 cmc sau
fractiune din
aceasta.
(2)
Fiecare vehicul care are date de identificare proprii, din punct de
vedere
fiscal, constituie un obiect impozabil.
108.
Impozitul pe mijloacele de transport, datorat potrivit pct. 5 din
tabelul
prevazut la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, se stabileste numai
pentru
tractoarele inmatriculate.
109.
(1) Prin sintagma "document similar", prevazuta la art.
263 alin. (8) din Codul fiscal, se intelege adeverinta eliberata de o
persoana
fizica sau de o persoana juridica specializata, care este autorizata sa
efectueze servicii auto, potrivit legii, prin care se atesta
capacitatea
cilindrica sau masa totala maxima autorizata.
(2)
Exemplu de calcul privind impozitul pe mijloacele de
transport
aferent anului 2007, in cazul unui autoturism avand capacitatea
cilindrica de
1500 cmc:
A. Datele despre mijlocul de transport:
autoturism care are capacitatea cilindrica de 1500 cmc
B. Explicatii privind modul de calcul al
impozitului pe mijloacele de transport, astfel cum rezulta textul art.
263
alin. (2) din Codul fiscal:
1. Se determina numarul de fractiuni a 200
cmc: capacitatea cilindrica a autoturismului se imparte la 200 cmc,
respectiv:
1.500 cmc : 200 cmc = 7,5; pentru calcul se considera fractiunea de 0,5
din 200
cmc la nivel de unitate, rezulta 8 fractiuni.
2. Se determina impozitul pe mijloacele de
transport:
2.1. in tabelul prevazut la art. 263, alin.
(2) din Codul fiscal, se identifica suma corespunzatoare unui
autoturism cu
capacitatea cilindrica de de pana la 1600 cmc inclusiv, respectiv 7
lei/200
cmc;
2.2. numarul de fractiuni prevazut la pct.
1 se inmulteste cu suma prevazuta la subpct. 2.1, respectiv: 8 x 7
lei/200 cmc
= 56 lei;
2.3. avand in vedere prevederile art. 296
alin. (1) din Codul fiscal si considerand ca in anul fiscal 2006 pentru
anul
fiscal 2007 autoritatea deliberativa a hotarat majorarea impozitului pe
mijloacele de transport cu 15%, suma determinata la subpct. 2.2 se
majoreaza cu
acest procent sau, pentru usurarea calculului, aceasta suma se
inmulteste cu
1,15, respectiv: 56 lei x 1,15 = 64,40 lei; potrivit prevederilor pct.
15 alin.
(1) din prezentele norme metodologice, fractiunea de 0,40 lei fiind sub
500 lei
se neglijeaza, impozitului pe mijloacele de transport se rotunjeste la
64 lei.
(3)
Exemplu de calcul privind impozitul pe mijloacele de transport aferent
anului
2007, in cazul unui autoturism avand capacitatea cilindrica de 2.500
cmc:
A. Datele despre mijlocul de transport:
autoturism care are o capacitate cilindrica de 2.500 cmc
B. Explicatii privind modul de calcul al
impozitului pe mijloacele de transport, astfel cum rezulta din art. 263
alin.
(2) din Codul fiscal:
1. Se determina numarul de fractiuni a 200
cmc: capacitatea cilindrica a autoturismului se imparte la 200 cmc,
respectiv:
2.500 cmc : 200 cmc = 12,50; pentru calcul se considera fractiunea de
0,50 la
nivel de unitate, rezulta 13 fractiuni;
2. Se determina taxa asupra mijloacelor de
transport:
2.1. in tabelul prevazut la art. 263, alin.
(2) din Codul fiscal, se identifica suma corespunzatoare unui
autoturism cu
capacitatea cilindrica intre 2001 cmc si 2600 cmc inclusiv v,
respectiv: 30
lei/200 cmc;
2.2. numarul de unitati prevazut la pct. 1
se inmulteste cu suma prevazuta la subpct. 2.1, respectiv: 13 x 30
lei/200 cmc
= 390 lei;
2.3. avand in vedere prevederile art. 296
alin. (1) din Codul fiscal si considerand ca, in anul fiscal 2006
pentru anul
fiscal 2007, autoritatea deliberativa a hotarat majorarea impozitului
asupra
mijloacelor de transport cu 20%, suma determinata la subpct. 2.2 se
majoreaza
cu acest procent sau, pentru usurarea calculului, aceasta suma se
inmulteste cu
1,20, respectiv: 390 lei x 1,20 = 468 lei.
110.
Stabilirea, constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitului
pe
mijloacele de transport se efectueaza de catre compartimentul de
specialitate
al autoritatilor administratiei publice locale de la nivelul comunei,
al
orasului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti,
dupa caz,
in a caror raza de competenta se afla domiciliul, sediul sau punctul de
lucru
al contribuabilului.
111.
(1) Pentru categoriile de autovehicule de transport marfa
prevazute
la art. 263 alin. (4) din Codul fiscal, impozitul anual se stabileste
in suma
fixa in lei/an, in mod diferentiat, in functie de numarul de axe, de
masa
totala maxima autorizata si de sistemul de suspensie cu care sunt
dotate.
(2)
Prin masa totala maxima autorizata se intelege masa totala a
vehiculului
incarcat, declarata admisibila cu prilejul autorizarii de catre
autoritatea
competenta.
(3)
Numarul axelor si masa totala maxima autorizata, avute in vedere la
calcularea
impozitului, sunt cele inscrise in cartea de identitate a
autovehiculului in
randul 7 si, respectiv, randul 11.
(4)
Daca sistemul de suspensie nu este inscris in caseta libera din cartea
de
identitate a autovehiculului ca informatie suplimentara, detinatorii
vor
prezenta o adeverinta eliberata in acest sens de catre Regia Autonoma
"Registrul Auto Roman".
(5) In
cazul autovehiculelor de pana la 12 tone inclusiv, destinate prin
constructie
atat transportului de persoane, cat si de bunuri, pentru stabilirea
impozitului
pe mijloacele de transport, acestea sunt asimilate vehiculelor
prevazute la
pct. 4 din tabelul de la art. 263 alin. (2) din Codul fiscal, iar in
cazul
celor de peste 12 tone, acestea sunt asimilate autovehiculelor
prevazute la
art. 263 alin. (4) pct. I, II si III din Codul fiscal. Intra sub
incidenta
acestui alineat automobilele mixte si automobilele
specializate/autospecializatele, astfel cum sunt definite de
prevederile legale
in vigoare.
112. In
cazul in care contribuabilii nu depun documentele care sa ateste
sistemul
suspensiei, impozitul pe mijloacele de transport se determina
corespunzator autovehiculelor
din categoria "vehicule cu alt sistem de suspensie".
113.
Pentru remorci, semiremorci si rulote impozitul anual este stabilit in
suma
fixa in lei/an, in mod diferentiat, in functie de masa totala maxima
autorizata
a acestora.
114. Nu
intra sub incidenta prevederilor pct. 113, mijloacele de transport care
fac
parte din combinatiile de autovehicule - autovehicule articulate sau
trenuri
rutiere - de transport marfa cu masa totala maxima autorizata de peste
12 tone,
prevazute la art. 263 alin. (5) din Codul fiscal.
115.
Impozitul pe mijloacele de transport se stabileste pentru fiecare
mijloc de
transport cu tractiune mecanica, precum si pentru fiecare remorca,
semiremorca
si rulota care are cartea de identitate a vehiculelor, chiar daca
acestea circula
in combinatie.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2012.
Toate drepturile rezervate.
.
Termeni şi condiţii de utilizare.........Notă
realizatori