In mod "pragmatic" eforturile comunitatii europene erau "obligate" sa se
indrepte si asupra "deschiderii" de activitate in special catre sectorul
IMM-urilor. Nici un stat dezvoltat nu poate spune ca este echilibrat economic
si/ sau social daca nu are o asa-numita "patura de mijloc" (din punct de
vedere al bogatiei si nivelului de trai) foarte bine dezvoltata. Ori, pentru
un stat "satelit" Comunitatii Europene (cum probabil va fi si Romania)
este evident ca este absolut necesara o dezvoltare "cat de cat" reala a
sectorului IMM.
NOTA: Chiar si mai tarziu, in 1999, intreprinderile cu mai putin de
249 angajati reprezentau peste 99% din numarul total de intreprinderi active
in Romania, 20% din ele fiind concentrate in Bucuresti. Marea majoritate
a acestei categorii de intreprinderi este reprezentata de micro intreprinderi
care au maxim 9 angajati. In Romania numarul total de intreprinderi inregistrate
cu mai putin de 249 angajati este mai mic decat media din Uniunea Europeana.
Mai mult, o parte relativ mica de intreprinderi cu mai putin de 249 angajati
este activa in sectoarele productie si servicii, cu o concentrare a micro
intreprinderilor in sectorul comercial. Daca vom tine seama de "curatenia"
efectuata de autoritatile romanesti in domeniul IMM-urilor si al microintreprinderilor
prin diferite masuri legislative, fara a mai lua in calcul cumplitul declin
economic (chiar mascat de statisticile oficiale) se va seziza de ce Comunitatea
europeana tinde sa echilibreze activitatea economica romaneasca pentru
pregatirea aderarii "utile" a Romaniei la structurile acesteia.
Aceasta legitate a fost "recunoscuta" si de catre conducatorii nostri si...
In iulie 1998 a fost emisa Legea Dezvoltarii Regionale (Legea 151/ 1998),
care are ca obiect alinierea structurilor organizationale la nivelul statului
Romania la cerintele structurilor de finantare ale Comunitatii Europene
si precizeaza delimitarea regiunilor de dezvoltare regionala. Este clar
ca statutul de satelit (asemanator judetelor in tara noastra) solicita
crearea de structuri functionale si influente care sa asigure o buna actiune
la nivel regional in special din punct de vedere economic.
Astfel, la nivel national, legea prevedea constituirea Consiliului National
pentru Dezvoltare Regionala si a Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala
(ANDR), responsabila cu administrarea Fondului National pentru Dezvoltare
Regionala, organizatie care a "creat" structuri pe fiecare zona (regiune)
in parte (cu statut de autoritate contractanta) - 8 regiuni de dezvoltare
si totodata Consiliile pentru Dezvoltare Regionala si Agentiile locale
pentru Dezvoltare Regionala aferente.
Sub-programul pentru Politica Regionala si Coeziune, din cadrul Programului
National “PHARE”, acorda pentru inceput:
- 18 milioane EURO din fondul de investitii pentru
finantarea proiectelor de restructurare industriala, dezvoltarea resurselor
umane si dezvoltare rurala.
- 15 milioane EURO din asistenta tehnica pentru
dezvoltarea experientei manageriale.
- in conformitate cu prevederile acestei finantari
“PHARE”, la aceasta componenta se adauga suma de 3,875 milioane EURO, finantate
din bugetul Romaniei pentru proiectele selectate, aceasta reprezentand
25% din contributia “PHARE”.
In completarea celor mentionate, investitiile in activitatea economica
din sectorul privat sub forma “grant”-urilor (credite nerambursabile),
au fost conditionate de faptul ca, cel putin 40% din costul total al fiecarei
investitii trebuie sa fie contributie privata de partea initiatorului de
proiect, solicitantului de credit, etc..
Programul UE - Phare 2000, introduce o denumire semnificativa, care denota
orientarea comunitara in "prisma" noilor evolutii "romanesti". Aceasta
denumire este "Componenta de Coeziune Economica si Financiara", care are
in vedere infiintarea de noi intreprinderi si dezvoltarea intreprinderilor
viabile cu mai putin de 249 angajati. Acordarea de finantare nerambursabila
intreprinzatorilor care infiinteaza o noua intreprindere si intreprinderilor
recent infiintate cu mai putin de 249 angajati se justifica evident prin
faptul ca imprumuturile pentru investitii – in special cele pe termen mediu
si lung – acordate de sectorul bancar acestei categorii de intreprinderi
sunt sub-reprezentate in cadrul portofoliului de imprumuturi al principalelor
banci comerciale romanesti, datorita riscului inalt perceput si lipsei
de istoric economic al acestor intreprinderi.
In mod special, acest program, prin componenta sa “Schema de finantare
nerambursabila pentru afaceri noi, micro intreprinderi si intreprinderi
mici si mijlocii recent infiintate”, intentiona sa stimuleze investitiile
pentru intreprinderi nou-infiintate si pentru dezvoltarea celor existente,
prioritatile programului, asa cum sunt identificabile in Planul National
de Dezvoltare fiind urmatoarele:
- sprijinirea investitiilor IMM pentru introducerea
tehnologiei moderne;
- sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de IMM;
- sprijinirea accesului IMM la activele neutilizate
rezultate din restructurarea si/sau privatizarea intreprinderilor cu capital
majoritar de stat. Sprijinirea dezvoltarii sectoarelor industriale in domeniile
in care regiunea detine avantaje competitive (ex: prelucrarea lemnului,
textile si imbracaminte, pielarie, industrie alimentara, mecanica fina,
software).
NOTA: In "rezonanta" se poate observa si o politica "mascata" similara
de partea autoritatilor romanesti care au incercat permanent sa "stimuleze"
efecte "concurente" la orientarea comunitara prin introducerea facilitatilor
pentru someri legate de infiintarea de societati sau altele asemenea.
Pentru aceasta componenta s-a alocat un buget total de 12,95 milioane EURO,
din care 6,3 milioane EURO fonduri ale Comisiei Europene si 6,65 milioane
EURO fonduri de la Guvernul Romaniei.
De atunci s-au derulat multe proiecte si s-au acordat sume destul de importante
sub diverse forme de finantare, principalele orientari manifestandu-se
in directia initiativelor de dezvoltare locala (sub directa "urmarire"
a ADR-urilor locale sau zonale, inclusiv a intitutiilor guvernamentale).
De retinut este ca interesul "finantatorului" s-a manifestat si in directia
initiativelor de dezvoltare ale turismului, componenta resurse umane si
piata muncii, investitii directe in productie, generatoare de locuri de
munca, servicii pentru micile intreprinderi (consultanta, asistenta pentru
demararea de noi afaceri, marketing), reabilitarea zonelor si cladirilor
industriale si a infrastructurii de acces, dezvoltarea - reabilitarea zonelor
industriale in declin, promovarea activitatilor de export, infiintarea
sau dezvoltarea unor centre de cercetare si inovatie tehnologica, regenerarea
zonelor urbane degradate, renovarea constructiilor sau monumentelor istorice
care pot spori atractivitatea turistica, infiintarea unor centre de productie
mestesugareasca si de marketing, infiintarea unor centre de atestare si
verificare a calitatii produselor alimentare, programe de formare profesionala
in domenii alternative, pentru salariatii din zonele industriale in declin,
programe de formare profesionala pentru tineri sau pentru persoane aflate
in somaj pe termen lung, dezvoltarea unor noi programe de calificare a
fortei de munca, ca reactie la schimbarile de pe piata muncii, etc.
NOTA: Datele inserate la aceasta sectiune reprezinta o sinteza a unor elemente/ informatii prezentate pe siturile "listate" ca legaturi utile la fiecare sectiune in parte si nu reprezinta "pozitia" autoritatilor si/ sau institutiilor Comunitatii Europene sau a celor conexe si nici nu sunt "realizate" cu contributia financiara a acestora. Ele sunt doar o sinteza si o parere stricta a realizatorilor acestei sectiuni (pentru detalii suplimentare sunteti rugati sa accesati pagina "Nota realizatori").