Cererea de finantare, ca principal document al initierii unei proceduri
de finantare, odata redactata (cu toate anexele si documentele solicitate
pentru eligibilitatea/ validitatea acesteia) trebuie depusa in timp util
la unul din sediile autorizate pentru primirea documentatiilor de finantare.
In functie de regiunea de dezvoltare unde este localizat proiectul, Cererea
de finantare trebuie depusa direct, personal de catre unul din cei doi
responsabili de proiect, la una dintre adresele "Birourilor Regionale"
(ANDR) PHARE - RICOP indicate mai jos:
Regiunea 1 - NORD-EST - Piatra
Neamt - Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala
Nord-Est, Str. Alexandru cel Bun nr. 27 bis, Piatra Neamt, judetul NEAMT;
Regiunea 2 - SUD-EST - Braila
- Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala Sud-Est, P-ta Independentei nr.
1, et. 5, Braila, jud. BRAILA;
Regiunea 3 - SUD-MUNTENIA - Calarasi
- Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala Sud-Muntenia, Str. 1 Decembrie
1918 nr. 1, Calarasi, judetul CALARASI;
Regiunea 4 - SUD-VEST-OLTENIA -
Craiova
- Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala Sud-Vest-Oltenia, Str. Unirii
nr. 19, Craiova, judetul DOLJ;
Regiunea 5 - VEST - Timisoara
- Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala Vest, Str. Proclamatia de la
Timisoara nr. 5, Timisoara, judetul TIMIS;
Regiunea 6 - NORD-VEST - Cluj-Napoca
- Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest, Str. Toplita nr. 2,
Cluj-Napoca, jud. CLUJ;
Regiunea 7 - CENTRU - Alba
Iulia - Adresa: Agentia de Dezvoltare Regionala
Centru, Str. Decebal nr. 12, Alba Iulia, jud. ALBA;
Regiunea 8 - BUCURESTI-ILFOV -
Bucuresti
- Adresa: Calea Victoriei nr. 16-20, sc. A, et. 2, sector III, Bucuresti,
Mun. BUCURESTI.
Regiunile de dezvoltare si judetele aferente, conform Legii nr. 151/ 1998
privind dezvoltarea regionala in Romania, sunt prezentate mai jos:
Regiunea 1 Nord-Est: Bacau, Botosani, Iasi, Neamt,
Suceava, Vaslui;
Regiunea 2 Sud-Est: Braila, Buzau, Constanta,
Galati, Tulcea, Vrancea;
Regiunea 3 Sud: Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu,
Ialomita, Prahova, Teleorman;
Regiunea 4 Sud-Vest: Gorj, Dolj, Mehedinti, Olt,
Valcea;
Regiunea 5 Vest: Arad, Caras-Severin, Hunedoara,
Timis;
Regiunea 6 Nord-Vest: Bihor, Bistrita-Nasaud,
Cluj, Maramures, Salaj, Satu-Mare;
Regiunea 7 Centru: Alba, Brasov, Covasna, Harghita,
Mures, Sibiu;
Regiunea 8 Bucuresti-Ilfov: Municipiul Bucuresti
si judetul Ilfov.
Cererile trimise sau depuse prin orice alte mijloace sau la alte adrese
fata de cele agreate expres in conditiile de finantare (prezentate, de
obicei in Ghidul solicitantului) nu vor fi considerate ca fiind depuse
in cadrul cererii de proiecte.
Orice cerere adusa pentru depunere dupa termenul limita nu va fi acceptata
pentru a fi depusa in sesiunea de finantare respectiva. In fiecare zi de
vineri cererile de finantare se vor primi pana la ora 12.00. Daca ultima
zi de depunere este zi de vineri cererile de finantare se vor depune pana
la ora 16.00.
Originalul si cele doua copii ale cererii de finantare se depun la sediul
regiunii unde are loc implementarea proiectului. Responsabilul legal sau
tehnic, mentionati in formularul de cerere de finantare va depune personal
cererea de finantare, expertului serviciului de implementare program. Expertul,
in prezenta solicitantului, va verifica daca conditiile obligatorii de
conformitate pentru cererea de finantare au fost respectate. In acest sens,
expertul va completa o Fisa de verificare a conformitatii, prin care se
va verifica daca cererea de finantare respecta conditiile de forma, inclusiv
existenta tuturor documentelor justificative cerute in cererea de finantare
si furnizarea tuturor informatiilor cerute. Conformitatea cererii de finantare
efectuata de catre expert, este verificata de catre Seful Compartimentului
Implementare Program. Verificarea de catre Seful Compartimentului Implementare
Program nu se face in prezenta solicitantului decat daca primul considera
necesar (sau, cel putin, asa ar trebui - in caz contrar este bine sa obtineti
cel putin numarul de inregistrare al depunerii dosarului de solicitare
al finantarii, lucru valabil pentru intregul "proces" de depunere prezentat
anterior).
Pot exista doua situatii:
• cererea de finantare este conforma - in acest
caz, reprezentantul solicitantului va semna in Fisa de verificare a conformitatii,
care, impreuna cu cele trei exemplare ale cererii de finantare vor fi inregistrate
sub acelasi numar. O copie a Fisei de verificare a conformitatii va fi
inaintata solicitantului si ori de cate ori solicitantul se va adresa "Agentiei"
in legatura cu proiectul sau, va trebui sa mentioneze numarul de inregistrare
specificat pe fisa de verificare a conformitatii;
• cererea de finantare nu este conforma - in
acest caz, reprezentantul solicitantului vor semna impreuna Fisa de verificare
a conformitatii care va fi inregistrata. O copie a Fisei va fi inmanata
solicitantului, care va putea sa completeze/modifice cererea de finantare
si sa o redepuna, cu conditia sa se încadreze in termenul limita
de depunere a cererilor de finantare, precizat expres in Ghidul solicitantului.
Aceeasi cerere de finantare poate fi declarata neconforma de maximum trei
ori pentru aceeasi sesiune de cerere de proiecte.
Expertul va verifica in baza de date daca acelasi
solicitant a depus aceeasi cerere de finantare de cel mult trei ori si
a fost declarata neconforma de fiecare data. Daca solicitantul se prezinta
a patra oara cu aceeasi cerere de finantare, aceasta nu va mai fi acceptata
spre a fi verificata.
Daca in ultima zi de depunere a cererilor de finantare, se anticipeaza
o afluenta de solicitanti, se poate dispune oprirea verificarilor pentru
a putea fi preluate toate cererile de finantare, astfel incat sa se permita
depunerea tuturor cererilor de finantare. Acestea se introduc in plicuri
de catre secretar, se sigileaza si se semneaza de catre solicitant pe stampila
"Agentiei" aplicata pe plic. Se inscriu in lista pentru cereri de finantare
depuse in ultima zi. Secretarul deschide un registru de bonuri de ordine
si da solicitantului un bon de ordine pentru a se prezenta pentru verificarea
conformitatii.
Plicurile sigilate se depoziteaza in fisete metalice a caror cheie este
pastrata de secretar care are raspunderea integritatii si pastrarii documentelor.
La verificarea conformitatii, plicurile se desigileaza numai in prezenta
solicitantului.
"Agentia" isi rezerva dreptul de a cere documente sau informatii suplimentare
referitoare la conformitatea cererii de finantare, daca pe parcursul verificarii
criteriilor de eligibilitate si evaluarii criteriilor de selectie se constata
de catre expertii verificatori ca este necesar.
De asemenea, in situatia in care expertul verificator al serviciului tehnic
delegat, odata cu verificarea eligibilitatii cererii de finantare, constata
diferente fata de precizarile din cererea de finantare (completata de solicitant),
acestea se vor analiza impreuna cu solicitantul la vizita pe teren.
Toate notificarile catre solicitanti/ beneficiari, din partea "Agentiei",
in orice faza a programului, se fac pe baza de aviz postal cu confirmare
de primire. Data confirmarii de primire va fi data de referinta de la care
se va calcula termenul in care solicitantul/ beneficiarul este obligat
sa raspunda solicitarilor adresate de catre "Agentia".
Pentru orice alte informatii referitoare la programul PHARE - RICOP, solicitantii
se pot adresa atat la sediile indicate.
Intrebarile relevante pentru solicitanti, impreuna cu raspunsurile acestora,
vor fi publicate pe Internet: in web-site-ul "Agentiei" - http://www.phare.ro.
Cererile de finantare vor fi verificate si evaluate de catre "Agentie"
cu asistenta din partea organismelor tehnice delegate pe baza de acorduri
scrise. Toate informatiile cerute trebuie furnizate de catre solicitant,
inclusiv documentele justificative, pentru a asigura eligibilitatea cererii
de finantare.
Instructiunile de completare a cererii de finantare vor insoti formularul
cererii de finantare (Anexa la Ghidul Solicitantului).
Solicitantii vor fi informati in scris asupra deciziei luate, cu privire
la cererile lor de finantare numai de catre "Agentie", dupa ce directorul
general a aprobat raportul de selectie. Decizia de respingere a unei cereri
sau de a nu acorda ajutor financiar nerambursabil va fi facuta pe urmatoarele
baze:
• Cererea este incompleta sau nu este conforma
cu conditiile administrative impuse;
• Solicitantul nu este eligibil;
• Proiectul este neeligibil (de exemplu, activitatea
propusa nu este acoperita de Program, proiectul depaseste durata maxima
alocata, costul total eligibil al proiectului sau contributia ceruta este
mai mare decat maximul alocat etc.);
• Scorul total al criteriilor de selectie al
proiectului este mai mic decat cel al proiectelor selectate in cadrul sumelor
maxime disponibile pentru respectiva cerere de proiecte.
Decizia "Agentiei" bazata pe raportul de Selectie, de a nu acorda finantare
nerambursabila este definitiva. Proiectele declarate eligibile dar care
in urma procesului de selectie nu au fost selectate, pot participa la urmatoarele
sesiuni de cereri de proiecte dupa ce isi vor fi actualizat avizele expirate,
in acelasi regim cu proiectele inscrise la sesiunea respectiva.
De asemenea, daca in urma procesului de verificare a eligibilitatii se
constata ca anumite puncte considerate eligibile in cererea de finantare
completata de solicitant, nu coincid cu realitatea, solicitantilor li se
va prezenta o nota de constatare a diferentelor si vor avea obligatia de
a raspunde intr-un anumit temen. Daca se depaseste termenul stabilit proiectul
va fi declarat neeligibil.
Datele prevazute pentru notificarea rezultatelor procesului de acordare
a ajutorului financiar nerambursabil:
- data prevazuta pentru selectie: (minim 45 de
zile dupa termenul limita de depunere a cererilor de finantare);
- data prevazuta pentru notificarea rezultatelor
procesului de selectie: (minim 50 de zile dupa termenul limita de depunere
a cererilor de finantare).
Dupa decizia de acordare a finantarii nerambursabile, beneficiarului i
se va propune un contract de finantare, in conformitate cu contractul cadru
de finantare al "Agentiei" anexat, de obicei, Ghidului solicitantului.
Valoarea ajutorului financiar nerambursabil - Valoarea totala eligibila
a proiectului care face obiectul finantarii nerambursabile va fi stipulata
in contract si va fi exprimata in Lei. Aceasta valoare va fi calculata
pe baza bugetului indicativ, dupa verificarea eligiblitatii, iar "Agentia"
va efectua conversia din EURO în Lei. Conversia se va face la cursul
de schimb Euro-Lei publicat pe pagina web a Bancii Central Europene -
<http://www.ecb.int/index.html>
- din ziua semnarii de catre Directorul General al "Agentiei" a raportului
privind evaluarea si selectarea proiectelor . Valoarea totala a ajutorului
nerambursabil care urmeaza a fi platit de Autoritatea Contractanta nu va
depasi valoarea finantarii prevazute in Contract.
In cazul in care costurile eligibile la sfarsitul proiectului sunt mai
mici decat costul total estimat al Contractului, contributia financiara
acordata de catre Autoritatea Contractanta se va limita la valoarea corespunzatoare
cheltuielilor efectiv realizate de catre beneficiar.
Beneficiarul este obligat sa respecte prevederile contractuale asa cum
sunt stipulate in contract pe intreaga perioada de valabilitate a contractului,
respectiv perioada de executie la care se adauga 5 ani de la data ultimei
plati si de asemenea este obligat sa respecte criteriile de eligibilitate
si selectie inscrise in cererera de finantare pe toata aceasta perioada.
Cererea de finantare - Anexa la Contract - va fi cea modificata in urma
verificarilor efectuate de catre experti conform procedurii de evaluare
- selectare.
Daca beneficiarul nu respecta obligatiile contractuale, "Agentia", in calitate
de autoritate contractanta, isi rezerva dreptul de a intrerupe platile
si/ sau sa inceteze contractul si poate cere inapoierea, integrala a sumelor
deja platite. Proiectul ramane eligibil pentru cofinantare numai daca nu
sufera o modificare substantiala pe perioada de valabilitate a contractului.
Modificari substantiale la un proiect sunt acelea care:
- afecteaza natura si conditiile de implementare
sau ofera unei firme sau organism public un avantaj necuvenit;
- rezulta de asemenea dintr-o schimbare a naturii
proprietatii unui articol din infrastuctura sau o incetare ori schimbare
a localizarii activitatii cofinantate.
Nerealizarea obiectivelor - Sprijinul acordat va fi recuperat daca
investitiile finantate nu sunt utilizate conform scopului destinat sau
in cazul in care acestea au fost vandute sau inchiriate intr-o perioada
de 5 ani dupa finalizarea proiectului (data ultimei plati)
In cazul intreruperii contractului de catre beneficiar,
Autoritatea contractanta va inceta executia contractului. In acest caz
Autoritatea contractanta va solicita rambursarea sumelor deja platite in
cadrul contractului si va impune penalitati intr-un procent prevazut
de lege.
In plus Autoritatea Contractanta poate impune
sanctiuni in eventualitatea in care beneficiarul nu indeplineste obligatiile
contractuale, conform AMF, sectiunea A, art 5 punct.1.d.
Informarea, raportarea tehnica si financiara - Beneficiarul este obligat
sa intocmeasca pentru fiecare cerere de plata dosarul cererii de plata
cu toate documentele justificative, respectand Instructiunile de Plata,
anexa la Contractul de finantare. Beneficiarul are obligatia sa furnizeze
orice alte informatii de natura tehnica sau financiara solicitate de Autoritatea
Contractanta.
Amendamente la contract - Orice modificare la contract trebuie sa fie facuta
printr-un act aditional la contractul initial. Modificarile la contract
pot fi facute de catre beneficiar in baza unei note explicative. Nota explicativa
este un formular tipizat ce poate fi solicitat la cerere. Pentru modificari
cum sunt schimbarea adresei, contului bancar, inlocuirea responsabilului
legal sau tehnic, beneficiarul este obligat sa notifice in scris "Agentiei"
iar notificarea va fi insotita de documente justificative eliberate de
autoritatile competente si avizate ulterior de Autoritatea Contractanta,
acestea devenind parte integranta din contract. In cazul in care beneficiarul
a apelat la credite bancare pentru cofinantare, schimbarea contului si/
sau a bancii creditoare va fi insotita de acordul scris al acesteia.
Contabilitate si controale tehnice si financiare - Beneficiarul trebuie
sa tina inregistrari contabile sistematice si precise referitoare la executarea
contractului. In evidenta contabila proprie, Beneficiarul va introduce
contul sintetic 131 - Subventii pentru investitii, individualizat in Bilantul
contabil in Pasiv, la Capitaluri proprii care va contine date privind toate
finantarile nerambursabile obtinute din fonduri publice. Se vor deschide
doua conturi analitice la contul 131: contul 131.1 care individualizeaza
finantarile nerambursabile din fonduri publice obtinute de beneficiar pentru
proiectul verificat si contul 131.2 care individualizeaza finantarile nerambursabile
din fonduri publice obtinute de beneficiar pentru proiectul verificat,
prin Programul SAPARD. Aceasta evidenta contabila va fi prezentata de beneficiar
expertului verificator al Serviciului Tehnic Delegat.
Beneficiarul trebuie sa participe la inspectiile pe baza de documente sau
la fata locului efectuate de Autoritatea Contractanta, Comisia Europeana
si Curtea de Conturi a Comunitatii Europene asupra modului de utilizare
a finantarii nerambursabile, in conformitate cu Acordul Multianual de Finantare
dintre Romania si UE, ratificat prin Legea Nr. 316/ 2001, pe perioada de
valabilitate a contractului.
Publicitate - Orice demers publicitar efectuat de Beneficiar in orice forma
si in orice mediu, trebuie sa specifice ca proiectul a fost realizat cu
sprijinul Uniunii Europene prin Programul PHARE - RICOP.
Proceduri de achizitii - In maximum 3 luni de la semnarea contractului
de finantare, Beneficiarul va organiza cerere de oferte pentru achizitiile
prevazute in proiect respectand instructiunile din contract si va depune
la Dosarul de achizitii si Declaratia de esalonare a platilor. Respectarea
Instructiunilor de achizitii pentru beneficiarii privati, prevazute in
anexe la Contractul de finantare, este obligatorie si pentru achizitiile
de servicii efectuate inainte de incheierea contractului de finantare.
Plata sprijinului financiar, reprezentand rambursarea cheltuielilor efectuate
in avans de beneficiar, va fi efectuata in LEI, pe baza documentelor justificative,
care dovedesc indeplinirea activitatilor si eligibilitatea acestora. Platile
se vor face conform instructiunilor de plata prezentate in anexe la Contractul
de finantare (prezent in Ghidul Solicitantului).