|Home Work Page|   |Home Oportunitati de finantare|

......

|Meniu Programul PHARE|   |Generalitati|   |Detalii operationale|

          Termeni generali.

            Asemenea tuturor programelor comunitare exista elemente definitorii care, pe ansamblu (nota: fiind vorba despre organisme bine integrate in "politica comunitara" este bine de retinut ca acest ansamblu este destul de omogen chiar daca se poate lua in calcul "o bruma" de specificitate pe fiecare program in parte), pot fi aprofundate in sectiunea "Cererea de finantare" si "Planuri de afaceri" a acestui sit.
            Din punctul de vedere al "specificitatii" acestui program este bine sa prezentam urmatoarele, cu notificarea ca toate cele prezentate se afla intr-un permanent proces de adaptare si completare in functie de "evolutiile" si acumularile de activitate ale factorilor si institutiilor implicate.
            Criterii de eligibilitate/ de selectie (sau, "Cine poate obtine o finantare"):
• Societati comerciale cu capital 100% privat (Legea nr. 31/1990, privind societatile comerciale);
• Societati comerciale cu capital 100% privat (provenite din societatile înfiintate conform Legii nr. 15/1990, privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare);
• Cooperativele de consum (Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit).
            Solicitantul trebuie sa isi desemneze cel putin un reprezentant (indicat sunt doi, asa cum se va vedea in "descrierea" de mai jos) in relatia cu ANDR si/ sau prefecturile care sunt "atribuite" cu "gestionarea" programelor de finantare PHARE - RICOP:
• un reprezentant/responsabil legal cu care Autoritatea Contractanta va semna contractul de finantare (in cazul in care cererea va fi selectata);
• un reprezentant/responsabil tehnic, cu care reprezentantii Autoritatii Contractante si alti reprezentanti imputerniciti vor colabora pentru aspectele tehnico-financiare implicate in derularea proiectului pe parcursul derularii contractului si a celor cinci ani dupa incheierea acestuia.
            Solicitantul trebuie sa respecte urmatoarele conditii generale pentru a fi eligibil pentru acordarea grantului:
• Sa fie persoana juridica romana cu capital integral privat - capitalul/ actionariatul solicitantului eligibil poate fi atat integral din Romania cat si mixt sau integral strain;
• Sa fie direct responsabil cu pregatirea si managementul proiectului, nu sa actioneze ca intermediar;
• Sa aiba surse financiare stabile si suficiente pentru asigurarea continuitatii activitatii organizatiei sale pe tot parcursul implementarii proiectului si sa ia parte la finantarea acestuia;
• Solicitantul si proiectul trebuie sa respecte criteriile de eligibilitate pentru a putea fi acceptat in sesiunea de selectie a proiectelor.
            Marimea proiectelor/ Valoarea: Valoarea totala eligibila a proiectului trebuie sa fie intre maximul si minimul prevazut pentru fiecare "runda" de finantare in parte si pe fiecare masura distinct.
            Durata proiectelor: in vederea "alocarii" efective a fondurilor destinate se fixeaza termen clare pentru fiecare "runda" de finantare in parte, in baza unui plan de finantare strict structurat, care trebuie "respectat" pana la o anumita "data limita". Aceasta "data limita" reprezinta momentul pana la care beneficiarul poate depune ultima cerere de plata considerata acceptabila de catre Agentia PHARE - RICOP.
            NOTA: Nu uitati ca factorii de finantare tin de ratiuni de existenta si organizare ale viitoarei Comunitati Europene. In acest sens trebuie/ este bine sa cititi printre randuri ca aceste agentii de organizare/ finantare (cum sunt la acest moment SAPARD, PHARE, ISPA, etc.) intuiesc viitoarele organizatii ale comunitatii, sistemele de lucru urmand obligatoriu sa aiba continuitate. Ce dorrim sa "intuiti"? Simplu, aceste organizatii "externe"/ comunitare, vor deveni organizatii interne viitoarei Comunitati, asa cum, la acest moment sunt Consiliile judetene, Primariile, si alte structuri guvernamentale.
            Eligibilitatea cheltuielilor:
            Numai “cheltuielile eligibile” pot fi luate în considerare pentru acordarea ajutorului financiar nerambursabil. Aceste tipuri de cheltuieli sunt specificate in anexe la Ghidul solicitantului. Cheltuielile prevazute in bugetul proiectului (de obicei ele reprezinta un capitolul distinct din Cererea de finantare) sunt estimative dar reprezinta plafonul maxim pentru “cheltuielile eligibile”.
            Atentia solicitantului trebuie sa fie directionata pe faptul ca aceste cheltuieli eligibile trebuie sa fie cheltuieli reale si sa nu ia forma unor sume fractionate (cheltuielile totale aferente unui tip de cheltuiala eligibila sa nu fie fractionate pentru a fi evitata procedura de achizitie prin minim trei oferte, in cazul achizitiilor oricaror servicii, bunuri sau lucrari care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 Euro).
            Propunerea de buget este acceptata numai daca pe parcursul procesului de verificare care precede semnarea contractului de finantare nu se identifica probleme care ar necesita schimbari in buget. Aceasta verificare poate avea ca rezultat nevoia de clarificari si, daca este cazul, poate face ca ANDR si/ sau prefecturile sa impuna reduceri. Este, deci, in interesul solicitantului sa ofere un buget real si eficient din punct de vedere al cheltuielilor.
            Cheltuieli eligibile:
Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, cheltuielile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
• Sa fie necesare pentru desfasurarea proiectului, sa fie prevazute in cadrul contractului de finantare – model anexat la Ghidul solicitantului in anexe distincte si sa fie in conformitate cu principiile managementului financiar adecvat si in special cu principiile economicitatii si eficientei costurilor;
• Sa fie efectiv realizate pe perioada executiei proiectului si sa respecte prevederile din Contractul de finantare semnat cu Autoritatea Contractanta, cu exceptia studiilor de fezabilitate si a studiilor conexe (studii tehnice, economice, plan de afacerui, avize, autorizatii, acorduri, taxe legale aferente acestora) a caror cheltuiala poate fi facuta inainte de semnarea contractului de finantare dar dupa emiterea Deciziei Comisiei Europene prin care se va acorda managementul fondurilor PHARE - RICOP pentru Romania;
• Sa fie înregistrate in registrele contabile ale beneficiarului, sa fie identificabile si verificabile si sa fie sustinute de originalele actelor de plata justificative.
            Sunt eligibile urmatoarele:
• investitiile si cheltuielile eligibile specificate in anexele specifice la Ghidul Solicitantului;
            Cheltuieli neeligibile:
- cheltuielile mentionate expres, respectiv (drept exemplu - este bine sa studiati sectiunile "Cererea de finantare" si "Planul de afaceri" ale acestui sit pentru a evita sa "intalniti" eligibilitati "nespecificate"):
- cumpararea, inchirierea sau luarea in leasing a terenurilor si cladirilor existente, indiferent daca leasingul are ca rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- impozite, taxe vamale si taxe de import care:
(i) sunt recuperabile, rambursabile sau compensate prin orice mijloace;
(ii) nu fac parte din sistemul fiscal general din Romania;
(iii) poarta disproportionalitati in orice parte a Programului;
- costuri de exploatare, inclusiv costurile de intretinere si inchiriere;
- leasing, exceptand cazul in care leasingul are ca rezultat trecerea in proprietatea celui care ia in leasing;
- costurile oricaror servicii, bunuri si lucrari care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 euro, pentru care beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori, originalele acestora fiind incluse în declaratia de cheltuieli;
- comisioane bancare, costurile garantiilor si cheltuieli similare;
- acea parte de costuri, precum onorariile platite arhitectilor, inginerilor sau consultantilor, taxe legale, studii de fezabilitate, achizitii de patente si licente, costuri ce privesc pregatirea si/ sau implementarea unui proiect, direct legate de masura care se deruleaza/ accede, care depasesc 12% din totalul costului eligibil al proiectului;
- cheltuieli legate de produse sau servicii care nu respecta regulile de achizitie si de origine;
- cheltuiala privind proiectele care au generat taxe de utilizator sau participant inainte de incheierea proiectului fara ca sumele respective sa fi fost deduse din costurile eligibile;
- cheltuieli promotionale, altele decat de interes comun;
            la care se vor adauga:
 - investitii care sprijina direct vanzarea cu amanuntul;
 - investitii pentru construirea si modernizarea locuintelor;
 - cheltuieli cu privire la promovarea produselor prin expozitii, reclama si publicitate;
 - achizitiile de mijloace de transport, cu exceptia celor specializate;
 - achizitionarea de echipamente si utilaje second hand;
 - contributia in natura.
            Cererea de finantare.
            Pentru a solicita un ajutor financiar nerambursabil, solicitantii trebuie sa completeze si sa depuna cererea de finantare anexata Ghidului solicitantului. Cererea este disponibila gratuit la sediile Birourilor "PHARE - RICOP", precum si pe pagina de web http://europa.eu.int/comm/europeaid/index_en.htm. si pe site-ul http://www.ricop.ro. Este deosebit de important sa se respecte cu atentie formatul cererii de finantare si sa se completeze paginile in ordine, in concordanta cu unele conditii de conformitate specifice fiecarei "runde" de finantare in parte:
• Solicitantul trebuie sa completeze cererea de finantare in limba romana si sa o depuna in trei exemplare: un original si doua copii.
• Cererea de finantare va fi depusa pe suport de hartie si pe discheta, completata numai electronic. Cererile completate de mana sau scrise la masina nu vor fi acceptate. De asemenea, este obligatoriu a se respecta formatul cererii de finantare (cu incadrarea in pagina) asa cum este prezentat Ghid solicitantului.
• De asemenea, fiecare exemplar din Cererea de finantare (exemplarul original si cele doua copii), insotit de anexele tehnice si administrative solicitate in formularul de cerere de finantare (vezi lista documentelor atasate la cererea de finantare) va fi legat intr-un singur dosar (chiar daca documentatia tehnica a fost legata in prealabil) astfel incat sa nu permita detasarea si/ sau inlocuirea documentelor. Dosarul va fi paginat si opisat, numerotarea paginilor facandu-se manual in partea dreapta sus a fiecarui document, in ordine de la 1 la n, unde n este numarul total al paginilor din dosarul complet. Documentele justificative vor fi anexate în ordinea opisului de la sfarsitul Cererii de finantare, indicandu-se numerele de pagina la care se afla fiecare document. Daca cererea de finantare este declarata neconforma la depunere, in cazul in care se ataseaza documente noi, se va dezlega dosarul si se va adauga documentul lipsa. Paginile vor fi renumerotate manual in partea dreapta sus a fiecarui document (numerele vechi vor fi taiate cu o linie orizontala), opisul se va reface si dosarul va fi legat din nou.
• Exemplarul original va avea inscrisa pe coperta, in partea superioara dreapta, mentiunea „ORIGINAL” si va fi stampilat de catre solicitant si semnat de catre responsabilul legal al solicitantului pe fiecare foaie completata. Pentru documentele care se solicita a fi anexate expres cum sunt: bilanturile contabile, diploma de studii sau cartea de munca, etc. originalele raman in posesia solicitantului.
Solicitantul va stampila copiile acestora cu mentiunea „conform cu originalul” si responsabilul legal al solicitantului va semna. Conformitatea acestor documente cu originalele ramase la solicitant se va verifica cu ocazia verificarii pe teren care o va efectua expertul imputernicit in acest scop. Daca cel putin un document aflat in copie in exemplarele COPIE 1 sau COPIE 2 a cererii de finantare nu este conform cu originalul aflat la solicitant, cererea de finantare va fi declarata neeligibila.
• Cele doua exemplare copie vor avea înscrisa pe coperta, in partea superioara dreapta, mentiunea „COPIE Nr. 1” si respectiv „COPIE Nr. 2”. Cele doua exemplare copie vor fi stampilate de catre solicitant si semnate de catre responsabilul legal al solicitantului. Fiecare foaie completata va avea mentiunea „Conform cu originalul”.
• Fiecare exemplar al cererii de finantare (inclusiv anexele aferente), trebuie introdus in cate un plic care trebuie sa aiba inscrise numarul de referinta al sesiunii cererii de proiecte, numele complet al solicitantului, adresa completa a acestuia si denumirea proiectului (identice cu cele inscrise in cererea de finantare). Pe fiecare plic se va inscrie cuvantul „original” sau „copie”, dupa cum este cazul. Toate aceste mentiuni se vor inscrie pe plic, citet, cu caractere majuscule si diacritice.
• Solicitantul trebuie sa isi completeze cererea de finantare avand la baza explicatiile oferite in instructiunile ce insotesc cererea de finantare
• Nu se vor accepta cereri de finantare cu stersaturi sau completari facute manual sau cu masina de scris si nici cu informatii inscrise in afara campurilor din cererea de finantare destinate acestui scop.
• Solicitantul se va asigura ca ramane in posesia unui exemplar complet al cererii de finantare in afara celor trei exemplare pe care le depune.
            Este deosebit de important ca cererea de finantare sa fie completata cu multa atentie si cat se poate de clar pentru a facilita evaluarea acesteia. Fiti concisi si oferiti suficiente detalii pentru a asigura claritate aspectelor referitoare la modul in care scopul proiectului va fi atins, viabilitatea economica a proiectuluis?i modul in care proiectul prezinta relevanta pentru  atingerea obiectivelor programului.
            Documente justificative:
            Cererile de finantare vor fi insotite de documente justificative solicitate expres atat in cererea de finantare cat si in ghidul solicitantului. Daca anumite documente nu sunt aplicabile situatiei beneficiarului, conform statutului sau proiectului sau, se considera ca aceste documente nu sunt obligatoriu de prezentat.
            O posibila lista a documentelor justificative (si forma de "prezentare" a acestora pentru o cerere de finantare redactata "la cerere" trei exemplare) ar fi:
- Studiu de fezabilitate intocmit conform Ordinului nr. 1013/873/2001 al ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, inclusiv devizul general al proiectului cu toate cheltuielile (exprimat în Lei si echivalent în Euro la cursul Bancii Central Europene publicat pe internet la adresa: <http://www.ecb.int/index.html>  din data întocmirii Studiului de fezabilitate) in original si 2 copii;
- Plan de afaceri pentru un proiect cu o valoare eligibila in original si doua copii;
- Bilanturile ultimilor trei ani  (impreuna cu contul de profit si pierderi avizat de administratia financiara) sau document justificativ in sensul ca solicitantul nu a intreprins nici o activitate anterioara depunerii proiectului, avizat cu cel mult o luna inainte de data depunerii proiectului de catre Administratia financiara, in 3 copii;
- Documente care sa certifice titlul de proprietate asupra terenului, contractul de arendare, contractul de concesionare sau orice alt document care sa justifice dreptul de utilizare pentru minim 10 ani de la data cererii de proiecte, a terenului unde va fi amplasata investitia (inclusiv un document oficial sau copie legalizata care sa ateste existenta punctului de lucru respectiv) sau titlul de proprietate asupra bunurilor imobiliare, bunurilor, conform legislatiei in vigoare, in 3 copii;
- Certificat de urbanism (numai pentru investitii noi ce presupun constructii) in 3 copii;
- CV-urile persoanelor responsabile de proiect in original;
- Copie dupa diploma de studii sau copie dupa cartea de munca sau o declaratie pe propria raspundere care sa specifice angajamentul de a urma si absolvi un curs de pregatire corespunzatoare înainte ca prima plata a finantarii sa fie efectuata, pentru persoana responsabila tehnic de proiect, in 3 copii;
- Documente de la solicitant care sa dovedeasca capacitatea si sursele de cofinantare ale proiectului in copie;
- Declaratie pe propria raspundere care sa mentioneze ca solicitantul nu beneficiaza si nu va beneficia de finantare in cadrul altor programe comunitare pentru proiectul care face obiectul asistentei financiare PHARE - RICOP in original;
- Certificat de inregistrare fiscala, in copie;
- Certificat de inmatriculare de la Oficiul Registrului Comertului, in copie;
- Acord emis de Agentia pentru Protectia Mediului insotit de studiul de impact asupra mediului (daca este cazul), in copie;
- Certificate care sa ateste lipsa datoriilor fiscale si sociale si, unde este cazul, confirmare vizata de catre banca creditoare care sa certifice ca graficul de rambursare al imprumutului in derulare este respectat, in original si copie;
- Cazierul judiciar al persoanelor responsabile de proiect in original si copie;
- Aviz emis de autoritatile sanitar-veterinare sau autoritatile sanitare care sa ateste ca intreprinderea respecta legislatia nationala iar proiectul cu investitiile eligibile respecta legislatia UE, in copie;
- Copie a ante contractului pentru efectuarea analizelor de laborator (in cazul in care nu are propriul laborator) sau copie dupa autorizatia de functionare a laboratorului propriu, in copie;
- Hotararea Consiliului de Administratie care sa certifice natura proprietatii (care trebuie sa fie 100% privat) – numai pentru SA, in copie;
- Documente care sa justifice aprovizionarea din productie proprie si precontracte cu producatorii primari acoperind cel putin 50% din cantitatea de materii prime pentru cel putin un an dupa finalizarea proiectului, in copie;
- Avize specifice si autorizatii necesare implementarii proiectului (altele decat cele deja furnizate prin studiul de fezabilitate sau cerute si atasate separat), in copie;
- Alte documente considerate a fi necesare de catre solicitant, in copie;
- Documentele justificative a productiei de produse traditionale (Certificatul de la Oficiul de Inventii si Marci), in copie;
- Fotocopia actului de identitate pentru persoanele responsabile de proiect, copie;
- Certificat eliberat de Oficiul Registrului Comertului care specifica ca solicitantul nu este in proces de lichidare, fuziune, divizare (legea 31/1990), reorganizare judiciara sau faliment, in original si in copie;
- Scrisoare de intentie sau precontracte pentru desfacerea a 70% din volumul productiei, in copie;
- Certificat unic de inregistrare, in copie;
            Anumite documente care trebuie depuse odata cu cererea de finantare sunt documente standard, create in mod special pentru programul PHARE - RICOP, pe care solicitantul le regaseste in cererea de finantare. Celelalte documente cerute la data depunerii cererii de finantare sunt emise ori de catre administratiile din Romania sau de catre furnizorii prevazuti de solicitant, sau sunt elaborate de solicitant.


Powered by Medow....................................