Asemenea tuturor programelor comunitare exista elemente definitorii care,
pe ansamblu (nota: fiind vorba despre organisme bine integrate in "politica
comunitara" este bine de retinut ca acest ansamblu este destul de omogen
chiar daca se poate lua in calcul "o bruma" de specificitate pe fiecare
program in parte), pot fi aprofundate in sectiunea "Cererea
de finantare" si "Planuri de afaceri"
a acestui sit.
Din punctul de vedere al "specificitatii" acestui program este bine sa
prezentam urmatoarele, cu notificarea ca toate cele prezentate se afla
intr-un permanent proces de adaptare si completare in functie de "evolutiile"
si acumularile de activitate ale factorilor si institutiilor implicate.
Criterii de eligibilitate/ de selectie (sau, "Cine poate obtine o finantare"):
• Societati comerciale cu capital 100% privat
(Legea nr. 31/1990, privind societatile comerciale);
• Societati comerciale cu capital 100% privat
(provenite din societatile înfiintate conform Legii nr. 15/1990,
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare);
• Cooperativele de consum (Legea nr. 109/1996
privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei
de credit).
Solicitantul trebuie sa isi desemneze cel putin un reprezentant (indicat
sunt doi, asa cum se va vedea in "descrierea" de mai jos) in relatia cu
ANDR si/ sau prefecturile care sunt "atribuite" cu "gestionarea" programelor
de finantare PHARE - RICOP:
• un reprezentant/responsabil legal cu care Autoritatea
Contractanta va semna contractul de finantare (in cazul in care cererea
va fi selectata);
• un reprezentant/responsabil tehnic, cu care
reprezentantii Autoritatii Contractante si alti reprezentanti imputerniciti
vor colabora pentru aspectele tehnico-financiare implicate in derularea
proiectului pe parcursul derularii contractului si a celor cinci ani dupa
incheierea acestuia.
Solicitantul trebuie sa respecte urmatoarele conditii generale pentru a
fi eligibil pentru acordarea grantului:
• Sa fie persoana juridica romana cu capital
integral privat - capitalul/ actionariatul solicitantului eligibil poate
fi atat integral din Romania cat si mixt sau integral strain;
• Sa fie direct responsabil cu pregatirea si
managementul proiectului, nu sa actioneze ca intermediar;
• Sa aiba surse financiare stabile si suficiente
pentru asigurarea continuitatii activitatii organizatiei sale pe tot parcursul
implementarii proiectului si sa ia parte la finantarea acestuia;
• Solicitantul si proiectul trebuie sa respecte
criteriile de eligibilitate pentru a putea fi acceptat in sesiunea de selectie
a proiectelor.
Marimea proiectelor/ Valoarea: Valoarea totala eligibila a proiectului
trebuie sa fie intre maximul si minimul prevazut pentru fiecare "runda"
de finantare in parte si pe fiecare masura distinct.
Durata proiectelor: in vederea "alocarii" efective a fondurilor destinate
se fixeaza termen clare pentru fiecare "runda" de finantare in parte, in
baza unui plan de finantare strict structurat, care trebuie "respectat"
pana la o anumita "data limita". Aceasta "data limita" reprezinta momentul
pana la care beneficiarul poate depune ultima cerere de plata considerata
acceptabila de catre Agentia PHARE - RICOP.
NOTA: Nu uitati ca factorii de finantare tin de ratiuni de existenta
si organizare ale viitoarei Comunitati Europene. In acest sens trebuie/
este bine sa cititi printre randuri ca aceste agentii de organizare/ finantare
(cum sunt la acest moment SAPARD, PHARE, ISPA, etc.) intuiesc viitoarele
organizatii ale comunitatii, sistemele de lucru urmand obligatoriu sa aiba
continuitate. Ce dorrim sa "intuiti"? Simplu, aceste organizatii "externe"/
comunitare, vor deveni organizatii interne viitoarei Comunitati, asa cum,
la acest moment sunt Consiliile judetene, Primariile, si alte structuri
guvernamentale.
Eligibilitatea cheltuielilor:
Numai “cheltuielile eligibile” pot fi luate în considerare pentru
acordarea ajutorului financiar nerambursabil. Aceste tipuri de cheltuieli
sunt specificate in anexe la Ghidul solicitantului. Cheltuielile prevazute
in bugetul proiectului (de obicei ele reprezinta un capitolul distinct
din Cererea de finantare) sunt estimative dar reprezinta plafonul maxim
pentru “cheltuielile eligibile”.
Atentia solicitantului trebuie sa fie directionata pe faptul ca aceste
cheltuieli eligibile trebuie sa fie cheltuieli reale si sa nu ia forma
unor sume fractionate (cheltuielile totale aferente unui tip de cheltuiala
eligibila sa nu fie fractionate pentru a fi evitata procedura de achizitie
prin minim trei oferte, in cazul achizitiilor oricaror servicii, bunuri
sau lucrari care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 Euro).
Propunerea de buget este acceptata numai daca pe parcursul procesului de
verificare care precede semnarea contractului de finantare nu se identifica
probleme care ar necesita schimbari in buget. Aceasta verificare poate
avea ca rezultat nevoia de clarificari si, daca este cazul, poate face
ca ANDR si/ sau prefecturile sa impuna reduceri. Este, deci, in interesul
solicitantului sa ofere un buget real si eficient din punct de vedere al
cheltuielilor.
Cheltuieli eligibile:
Pentru a fi considerate eligibile in contextul
proiectului, cheltuielile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
• Sa fie necesare pentru desfasurarea proiectului,
sa fie prevazute in cadrul contractului de finantare – model anexat la
Ghidul solicitantului in anexe distincte si sa fie in conformitate cu principiile
managementului financiar adecvat si in special cu principiile economicitatii
si eficientei costurilor;
• Sa fie efectiv realizate pe perioada executiei
proiectului si sa respecte prevederile din Contractul de finantare semnat
cu Autoritatea Contractanta, cu exceptia studiilor de fezabilitate si a
studiilor conexe (studii tehnice, economice, plan de afacerui, avize, autorizatii,
acorduri, taxe legale aferente acestora) a caror cheltuiala poate fi facuta
inainte de semnarea contractului de finantare dar dupa emiterea Deciziei
Comisiei Europene prin care se va acorda managementul fondurilor PHARE
- RICOP pentru Romania;
• Sa fie înregistrate in registrele contabile
ale beneficiarului, sa fie identificabile si verificabile si sa fie sustinute
de originalele actelor de plata justificative.
Sunt eligibile urmatoarele:
• investitiile si cheltuielile eligibile specificate
in anexele specifice la Ghidul Solicitantului;
Cheltuieli neeligibile:
- cheltuielile mentionate expres, respectiv (drept
exemplu - este bine sa studiati sectiunile "Cererea
de finantare" si "Planul de afaceri"
ale acestui sit pentru a evita sa "intalniti" eligibilitati "nespecificate"):
- cumpararea, inchirierea sau luarea in leasing
a terenurilor si cladirilor existente, indiferent daca leasingul are ca
rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- impozite, taxe vamale si taxe de import care:
(i) sunt recuperabile, rambursabile sau compensate
prin orice mijloace;
(ii) nu fac parte din sistemul fiscal general
din Romania;
(iii) poarta disproportionalitati in orice parte
a Programului;
- costuri de exploatare, inclusiv costurile de
intretinere si inchiriere;
- leasing, exceptand cazul in care leasingul
are ca rezultat trecerea in proprietatea celui care ia in leasing;
- costurile oricaror servicii, bunuri si lucrari
care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 euro, pentru care
beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori, originalele
acestora fiind incluse în declaratia de cheltuieli;
- comisioane bancare, costurile garantiilor si
cheltuieli similare;
- acea parte de costuri, precum onorariile platite
arhitectilor, inginerilor sau consultantilor, taxe legale, studii de fezabilitate,
achizitii de patente si licente, costuri ce privesc pregatirea si/ sau
implementarea unui proiect, direct legate de masura care se deruleaza/
accede, care depasesc 12% din totalul costului eligibil al proiectului;
- cheltuieli legate de produse sau servicii care
nu respecta regulile de achizitie si de origine;
- cheltuiala privind proiectele care au generat
taxe de utilizator sau participant inainte de incheierea proiectului fara
ca sumele respective sa fi fost deduse din costurile eligibile;
- cheltuieli promotionale, altele decat de interes
comun;
la care se vor adauga:
- investitii care sprijina direct vanzarea
cu amanuntul;
- investitii pentru construirea si modernizarea
locuintelor;
- cheltuieli cu privire la promovarea produselor
prin expozitii, reclama si publicitate;
- achizitiile de mijloace de transport,
cu exceptia celor specializate;
- achizitionarea de echipamente si utilaje
second hand;
- contributia in natura.
Cererea de finantare.
Pentru a solicita un ajutor financiar nerambursabil, solicitantii trebuie
sa completeze si sa depuna cererea de finantare anexata Ghidului solicitantului.
Cererea este disponibila gratuit la sediile Birourilor "PHARE - RICOP",
precum si pe pagina de web http://europa.eu.int/comm/europeaid/index_en.htm.
si pe site-ul http://www.ricop.ro.
Este deosebit de important sa se respecte cu atentie formatul cererii de
finantare si sa se completeze paginile in ordine, in concordanta cu unele
conditii de conformitate specifice fiecarei "runde" de finantare in parte:
• Solicitantul trebuie sa completeze cererea
de finantare in limba romana si sa o depuna in trei exemplare: un original
si doua copii.
• Cererea de finantare va fi depusa pe suport
de hartie si pe discheta, completata numai electronic. Cererile completate
de mana sau scrise la masina nu vor fi acceptate. De asemenea, este obligatoriu
a se respecta formatul cererii de finantare (cu incadrarea in pagina) asa
cum este prezentat Ghid solicitantului.
• De asemenea, fiecare exemplar din Cererea de
finantare (exemplarul original si cele doua copii), insotit de anexele
tehnice si administrative solicitate in formularul de cerere de finantare
(vezi lista documentelor atasate la cererea de finantare) va fi legat intr-un
singur dosar (chiar daca documentatia tehnica a fost legata in prealabil)
astfel incat sa nu permita detasarea si/ sau inlocuirea documentelor. Dosarul
va fi paginat si opisat, numerotarea paginilor facandu-se manual in partea
dreapta sus a fiecarui document, in ordine de la 1 la n, unde n este numarul
total al paginilor din dosarul complet. Documentele justificative vor fi
anexate în ordinea opisului de la sfarsitul Cererii de finantare,
indicandu-se numerele de pagina la care se afla fiecare document. Daca
cererea de finantare este declarata neconforma la depunere, in cazul in
care se ataseaza documente noi, se va dezlega dosarul si se va adauga documentul
lipsa. Paginile vor fi renumerotate manual in partea dreapta sus a fiecarui
document (numerele vechi vor fi taiate cu o linie orizontala), opisul se
va reface si dosarul va fi legat din nou.
• Exemplarul original va avea inscrisa pe coperta,
in partea superioara dreapta, mentiunea „ORIGINAL” si va fi stampilat de
catre solicitant si semnat de catre responsabilul legal al solicitantului
pe fiecare foaie completata. Pentru documentele care se solicita a fi anexate
expres cum sunt: bilanturile contabile, diploma de studii sau cartea de
munca, etc. originalele raman in posesia solicitantului.
Solicitantul va stampila copiile acestora cu
mentiunea „conform cu originalul” si responsabilul legal al solicitantului
va semna. Conformitatea acestor documente cu originalele ramase la solicitant
se va verifica cu ocazia verificarii pe teren care o va efectua expertul
imputernicit in acest scop. Daca cel putin un document aflat in copie in
exemplarele COPIE 1 sau COPIE 2 a cererii de finantare nu este conform
cu originalul aflat la solicitant, cererea de finantare va fi declarata
neeligibila.
• Cele doua exemplare copie vor avea înscrisa
pe coperta, in partea superioara dreapta, mentiunea „COPIE Nr. 1” si respectiv
„COPIE Nr. 2”. Cele doua exemplare copie vor fi stampilate de catre solicitant
si semnate de catre responsabilul legal al solicitantului. Fiecare foaie
completata va avea mentiunea „Conform cu originalul”.
• Fiecare exemplar al cererii de finantare (inclusiv
anexele aferente), trebuie introdus in cate un plic care trebuie sa aiba
inscrise numarul de referinta al sesiunii cererii de proiecte, numele complet
al solicitantului, adresa completa a acestuia si denumirea proiectului
(identice cu cele inscrise in cererea de finantare). Pe fiecare plic se
va inscrie cuvantul „original” sau „copie”, dupa cum este cazul. Toate
aceste mentiuni se vor inscrie pe plic, citet, cu caractere majuscule si
diacritice.
• Solicitantul trebuie sa isi completeze cererea
de finantare avand la baza explicatiile oferite in instructiunile ce insotesc
cererea de finantare
• Nu se vor accepta cereri de finantare cu stersaturi
sau completari facute manual sau cu masina de scris si nici cu informatii
inscrise in afara campurilor din cererea de finantare destinate acestui
scop.
• Solicitantul se va asigura ca ramane in posesia
unui exemplar complet al cererii de finantare in afara celor trei exemplare
pe care le depune.
Este deosebit de important ca cererea de finantare sa fie completata cu
multa atentie si cat se poate de clar pentru a facilita evaluarea acesteia.
Fiti concisi si oferiti suficiente detalii pentru a asigura claritate aspectelor
referitoare la modul in care scopul proiectului va fi atins, viabilitatea
economica a proiectuluis?i modul in care proiectul prezinta relevanta pentru
atingerea obiectivelor programului.
Documente justificative:
Cererile de finantare vor fi insotite de documente justificative solicitate
expres atat in cererea de finantare cat si in ghidul solicitantului. Daca
anumite documente nu sunt aplicabile situatiei beneficiarului, conform
statutului sau proiectului sau, se considera ca aceste documente nu sunt
obligatoriu de prezentat.
O posibila lista a documentelor justificative (si forma de "prezentare"
a acestora pentru o cerere de finantare redactata "la cerere" trei exemplare)
ar fi:
- Studiu de fezabilitate intocmit conform Ordinului
nr. 1013/873/2001 al ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei, inclusiv devizul general al proiectului
cu toate cheltuielile (exprimat în Lei si echivalent în Euro
la cursul Bancii Central Europene publicat pe internet la adresa: <http://www.ecb.int/index.html>
din data întocmirii Studiului de fezabilitate) in original si 2 copii;
- Plan de afaceri pentru un proiect cu o valoare
eligibila in original si doua copii;
- Bilanturile ultimilor trei ani (impreuna
cu contul de profit si pierderi avizat de administratia financiara) sau
document justificativ in sensul ca solicitantul nu a intreprins nici o
activitate anterioara depunerii proiectului, avizat cu cel mult o luna
inainte de data depunerii proiectului de catre Administratia financiara,
in 3 copii;
- Documente care sa certifice titlul de proprietate
asupra terenului, contractul de arendare, contractul de concesionare sau
orice alt document care sa justifice dreptul de utilizare pentru minim
10 ani de la data cererii de proiecte, a terenului unde va fi amplasata
investitia (inclusiv un document oficial sau copie legalizata care sa ateste
existenta punctului de lucru respectiv) sau titlul de proprietate asupra
bunurilor imobiliare, bunurilor, conform legislatiei in vigoare, in 3 copii;
- Certificat de urbanism (numai pentru investitii
noi ce presupun constructii) in 3 copii;
- CV-urile persoanelor responsabile de proiect
in original;
- Copie dupa diploma de studii sau copie dupa
cartea de munca sau o declaratie pe propria raspundere care sa specifice
angajamentul de a urma si absolvi un curs de pregatire corespunzatoare
înainte ca prima plata a finantarii sa fie efectuata, pentru persoana
responsabila tehnic de proiect, in 3 copii;
- Documente de la solicitant care sa dovedeasca
capacitatea si sursele de cofinantare ale proiectului in copie;
- Declaratie pe propria raspundere care sa mentioneze
ca solicitantul nu beneficiaza si nu va beneficia de finantare in cadrul
altor programe comunitare pentru proiectul care face obiectul asistentei
financiare PHARE - RICOP in original;
- Certificat de inregistrare fiscala, in copie;
- Certificat de inmatriculare de la Oficiul Registrului
Comertului, in copie;
- Acord emis de Agentia pentru Protectia Mediului
insotit de studiul de impact asupra mediului (daca este cazul), in copie;
- Certificate care sa ateste lipsa datoriilor
fiscale si sociale si, unde este cazul, confirmare vizata de catre banca
creditoare care sa certifice ca graficul de rambursare al imprumutului
in derulare este respectat, in original si copie;
- Cazierul judiciar al persoanelor responsabile
de proiect in original si copie;
- Aviz emis de autoritatile sanitar-veterinare
sau autoritatile sanitare care sa ateste ca intreprinderea respecta legislatia
nationala iar proiectul cu investitiile eligibile respecta legislatia UE,
in copie;
- Copie a ante contractului pentru efectuarea
analizelor de laborator (in cazul in care nu are propriul laborator) sau
copie dupa autorizatia de functionare a laboratorului propriu, in copie;
- Hotararea Consiliului de Administratie care
sa certifice natura proprietatii (care trebuie sa fie 100% privat) – numai
pentru SA, in copie;
- Documente care sa justifice aprovizionarea
din productie proprie si precontracte cu producatorii primari acoperind
cel putin 50% din cantitatea de materii prime pentru cel putin un an dupa
finalizarea proiectului, in copie;
- Avize specifice si autorizatii necesare implementarii
proiectului (altele decat cele deja furnizate prin studiul de fezabilitate
sau cerute si atasate separat), in copie;
- Alte documente considerate a fi necesare de
catre solicitant, in copie;
- Documentele justificative a productiei de produse
traditionale (Certificatul de la Oficiul de Inventii si Marci), in copie;
- Fotocopia actului de identitate pentru persoanele
responsabile de proiect, copie;
- Certificat eliberat de Oficiul Registrului
Comertului care specifica ca solicitantul nu este in proces de lichidare,
fuziune, divizare (legea 31/1990), reorganizare judiciara sau faliment,
in original si in copie;
- Scrisoare de intentie sau precontracte pentru
desfacerea a 70% din volumul productiei, in copie;
- Certificat unic de inregistrare, in copie;
Anumite documente care trebuie depuse odata cu cererea de finantare sunt
documente standard, create in mod special pentru programul PHARE - RICOP,
pe care solicitantul le regaseste in cererea de finantare. Celelalte documente
cerute la data depunerii cererii de finantare sunt emise ori de catre administratiile
din Romania sau de catre furnizorii prevazuti de solicitant, sau sunt elaborate
de solicitant.