|Home Work Page|   |Home Oportunitati de finantare|

......

|Meniu Programul SAPARD|   |Generalitati|   |Termeni generali|   |Detalii operationale|   |Specificitati SAPARD|

          Model de contract in cadrul programului de finantare SAPARD.

            CONTRACT CADRU Nr................./…...
PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI FINANCIAR NERAMBURSABIL IN CONDITIILE PROGRAMULUI SPECIAL DE PREADERARE PENTRU AGRICULTURA SI DEZVOLTARE RURALA – SAPARD IN ROMANIA.

INTRE:
AGENTIA SAPARD din Romania, cu sediul in str. Negustori, nr 1 B, sector 3, Bucuresti reprezentata legal de ………………………, in functia de …………………………, in calitate de Autoritate Contractanta, pe de o parte si
PERSOANA JURIDICA Nume: ……………………, Statutul Legal………………………, Data infiintarii organizatiei: /__/__/__,
Nr. de inregistrare…………/………….. la…………………. tribunal, Cod fiscal………………, Adresa: Str. …………………………,
Nr. ……bl…..etaj…apartament… cod postal:………, Localitatea: ……………… Judet / sector …………, Tel……………… Fax:………………, E-mail :…………………,
reprezentata prin <Numele reprezentantului legal>, in functia de ………………, Buletin de Identitate, Seria……., Nr…….., CNP……
in calitate de Beneficiar, pe de alta parte, au convenit urmatoarele:

            Articolul 1 – Obiectul contractului.
1 (1) Obiectul acestui Contract il reprezinta acordarea finantarii nerambursabile de catre Autoritatea Contractanta, pentru punerea in aplicare a Proiectului nr.………………. intitulat: <titlul>.
1 (2) Beneficiarului i se va acorda finantarea nerambursabila in termenii si conditiile stabilite in acest Contract, care este constituit din Contractul cadru si anexele acestuia, pe care Beneficiarul declara ca le cunoaste si le accepta. Cererea de finantare depusa de beneficiar devine anexa la prezentul Contract in urma verificarilor modificarilor si completarilor efectuate pe parcursul procedurii de evaluare –selectare. Bugetul din cererea de finantare va fi bugetul final al proiectuluui, rezultat in urma verificarii cererii de finantare.
1 (3) Beneficiarul accepta finantarea nerambursabila si se angajeaza sa desfasoare Proiectul pe propria raspundere.

            Articolul 2 – Durata de executie.
2 (1) Executarea prezentului contract va incepe la data semnarii acestuia de catre ambele parti conform Prevederilor generale specificate in anexa care face parte integranta din prezentul contract.
2 (2) Durata de de executie a proiectului asa cum se mentioneaza in Cererea de finantare, este de <…. luni>. Termenul limita de executie pana la care proiectul selectat in cadrul cererii de proiecte trebuie finalizat este <......>. Aceasta data reprezinta data limita pana la care beneficiarul poate depune ultima cerere de plata. Durata de valabilitate a contractului cuprinde perioada de executie a proiectului, la care se adauga 5 ani de la data ultimei plati efectuate de Autoritatea Contractanta. Contractul va intra în vigoare la data semnarii acestuia de catre ambele parti.

            Articolul 3 – Valoarea Contractului.
3 (1) Valoarea totala eligibila a Proiectului care face obiectul finantarii nerambursabile de catre Autoritatea Contractanta este estimata la <suma> ............. lei ............... (cifre si litere).
 3 (2) Agentia SAPARD se angajeaza sa acorde o finantare nerambursabila de maxim <suma> .............. lei .............. (cifre si litere), echivalenta cu…………% din valoarea totala eligibila a Proiectului specificat în paragraful 3 (1); suma finala va fi stabilita in conformitate cu articolului 16 din anexa la prezentul contract.

            Articolul 4 – Modalitatea de plata.
4 (1) Beneficiarul va intocmi rapoarte tehnice si financiare pentru a fundamenta cererile de plata in conformitate cu articolul 2 din anexa.
4 (2) Plata se va efectua pe baza cererilor de plata autorizate de Agentia SAPARD depuse de beneficiari si insotite de documente justificative. Autorizarea cererilor de plata se face in urma verificarilor documentelor justificative prezentate de beneficiar conform cerintelor Agentiei SAPARD prezentate in anexa la prezentul contract.
4 (3) Beneficiarul poate opta pentru plata finantarii nerambursabile in maximum cinci transe.

            Articolul 5 - Dispozitii de plata.
5 (1) Plata se va efectua pe baza declaratiilor de cheltuieli facute de beneficiar in conformitate cu articolul 2 din anexa.
5 (2)  Platile se vor efectua in Lei in urmatorul cont: cont numarul: [....................], detinator: [....................], adresa Bancii sau Trezoreriei de Stat: [....................].
5 (3)  Pentru rambursarea fiecarei transe de plata termenul limita de efectuare a acesteia este de 90 de zile calendaristice de la data inregistrarii cererii de plata.

            Articolul 6 – Anexe.
6 (1) Urmatoarele documente sunt anexate la prezentul Contract si sunt parte integranta a acestuia: Prevederi Generale, Panouri cu informatii privind participarea U.E, Instructiuni de plata, Instructiuni de achizitii pentru beneficiarii privati, Cererea de finantare (copie dupa formularul Cererii de finantare modificata si dupa bugetul final al proiectului, rezultat in urma verificarii cererii de finantare).
6 (2) In cazul aparitiei unui conflict intre prevederile anexelor si ale Contractului cadru, primeaza prevederile Contractului cadru.

            Articolul 7
7 (1)  Prezentul contract obliga partile sa respecte intocmai si cu buna credinta fiecare dispozitie a acestuia in conformitate cu principiul obligativitatii contractului intre partile contractante in temeiul articolului 969 din Codul civil si dispozitiilor Acordului multianual de finantare al Programului SAPARD.
7 (2)  Prezentul contract constitue titlul executoriu.

            Incheiat in doua exemplare originale in limba Romana, un original fiind pentru Autoritatea Contractanta si un original pentru Beneficiar.

Pentru Beneficiar             Pentru Autoritatea Contractanta
Vizat Control Financiar Preventiv Delegat
Nume si semnaturi.

            ANEXA - PREVEDERI GENERALE
            Articolul 1 - Obligatii generale.
1 (1)  Beneficiarul trebuie sa asigure executarea Proiectului in conformitate cu descrierea acestuia cuprinsa in Cererea de finantare aprobata. Achizitiile realizate de organismele private, trebuie sa fie originare din Uniunea Europeana, sau tarile beneficiare ale programului SAPARD (Republica Bulgaria, Republica Cehia, Republica Estonia, Republica Ungaria, Republica Letonia, Republica Lituania, Republica Polonia, Romania, Republica Slovacia si Republica Slovenia) si vor consta din:
(i) Servicii, lucrari, utilaje si alte bunuri;
(ii) Bunuri si echipamente procurate de un contractor pentru contracte de lucrari sau servicii, daca bunurile si echipamentele sunt destinate sa devina proprietatea proiectului pe toata durata executarii prezentului contract.
            Regulile privind achizitiile realizate de catre organismele private sunt emise de catre Autoritatea Contractanta iar beneficiarul finantarii nerambursabile este obligat sa le respecte conform anexei - Instructiuni privind achizitiile pentru beneficiarii privati. Nu sunt eligibile costurile oricaror servicii, bunuri si lucrari care depasesc echivalentul în Lei a 10.000 EURO, pentru care beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori, inclusiv pentru studiul de fezabilitate si planul de afaceri, originalele acestora fiind incluse in declaratia de cheltuieli. Beneficiarul va fi singurul raspunzator in fata autoritatii contractante pentru implementarea proiectului. Subcontractarea vreunei parti din proiect este strict interzisa.
1 (2) Beneficiarul trebuie sa implementeze proiectul cu maximum de profesionalism, eficienta si vigilenta in conformitate cu cele mai bune practici in domeniul vizat si in concordanta cu acest contract.
1 (3)  Beneficiarul se obliga sa respecte regulile de achizitii pentru beneficiarii privati, conform anexei la prezentului contract.
            Articolul 2 – Obligatii privind informarea si raportarea financiara si tehnica.
2 (1) Benefiaciarul este obligat sa intocmeasca si sa ataseze la fiecare cerere de plata rapoarte de executie, respectand Instructiunile de Plata.
2 (2) Beneficiarul are obligatia sa furnizeze orice alte informatii de natura tehnica sau financiara solicitate de Autoritatea Contractanta.
            Articolul 3 – Obligatii.
3 (1) Beneficiarul se obliga sa respecte, pe toata durata contractului, criteriile de eligibilitate si de selectie inscrise în cererea de finantare.
De asemenea, pe o perioada de 5 ani de la ultima plata efectuata de Agentia SAPARD, Beneficiarul se obliga sa nu modifice substantial proiectul conform Art. 14 (2) al prezentului contract.
3 (2) Beneficiarul isi va asuma integral raspunderea pentru prejudiciile cauzate tertilor din culpa, pe parcursul derularii proiectului. Autoritatea Contractanta va fi degrevata de orice responsabilitate pentru prejudiciile cauzate tertilor din culpa beneficiarului.
3 (3) Beneficiarul este obligat sa depuna, la BRIPS-ul Autoritatii Contractante, in maxim 3 luni de la semnarea contractului, Dosarul de achizitii si Declaratia de esalonare a platilor conform anexei la Contract.
            Articolul 4 - Conflict de interese.
Beneficiarul va adopta o asemenea conduita care va evita conflictul de interese si va informa imediat Autoritatea Contractanta despre orice situatie care da nastere sau este posibil sa dea nastere unui astfel de conflict.
            Articolul 5 - Confidentialitate.
Autoritatea Contractanta si Beneficiarul se angajeaza sa pastreze confidentialitatea rapoartelor si a oricarui document, informatie sau alt material de care se ia la cunostinta in prezentul contract. Informatiile pot fi furnizate doar autoritatilor competente.
            Articolul 6 - Publicitate.
6 (1) Autoritatea Contractanta cere ca, prin orice nota sau publicare facuta de Beneficiar privind Proiectul, inclusiv conferinte sau seminarii, trebuie sa specifice ca Proiectul a primit fonduri de la Uniunea Europeana. Beneficiarul trebuie sa faca referiri la Proiect si la contributia financiara a Uniunii Europene in informatia oferita, in rapoartele interne si anuale si in orice relatie cu mass-media.
6 (2) Orice demers publicitar efectuat de Beneficiar in orice forma si in orice mediu, trebuie sa specifice ca proiectul a fost realizat cu sprijinul Programului SAPARD si sa fie insotit de urmatorul text: “Acest proiect a fost realizat cu contributia financiara a Uniunii Europene”. Textul va fi afisat pe obiectivele de investitii la loc vizibil si va fi mentinut pe perioada de executie lucrarilor si cel putin 5 ani dupa finalizarea proiectului. Pe toata durada executarii contractului, beneficiarul are obligatia sa instaleze un panou cu informatii privind participarea U.E.
            Articolul 7 - Dreptul de proprietate / utilizare a rezultatelor si echipamentelor.
7 (1) Drepturile de proprietate industriala si intelectuala rezultate din aplicarea proiectului, sunt drepturi exclusive ale Beneficiarului.
7 (2) Prin derogare de la prevederile primului paragraf, Beneficiarul poate acorda dreptul Autoritatii Contractante de a utiliza în mod liber asa cum crede de cuviinta, toate documentele care deriva din Proiect, in orice forma a lor.
            Articolul 8 - Evaluarea Proiectului.
8 (1) Daca Autoritatea Contractanta sau Comisia Europeana efectueaza evaluari pe durata executarii prezentului contract, Beneficiarul trebuie sa isi asume obligatia furnizarii Autoritatii Contractante, Comisiei Europene si/ sau agentilor lor autorizati a oricarui document sau informatie in masura sa ajute ca evaluarea sa fie incheiata cu succes, si sa admita drepturile lor de acces descrise în Articolul 15 (2).
8 (2) Rezultatul oricarei evaluari va fi pus la dispozitia partilor contractante.
            Articolul 9 - Amendament la Contract.
9 (1) Orice modificare la contract se va face cu acordul ambelor parti.
9 (2) Orice amendament al Contractului sau al anexelor sale trebuie facut in scris printr-un act aditional si incheiat in aceleasi conditii ca si in Contractul original inclusiv modificarea termenelor de rambursare.
9 (3) Scopul actului aditional trebuie sa fie in concordanta cu natura proiectului care face obiectul contractului initial.
9 (4) Modificarile contractului pot fi efectuate numai in cursul perioadei de executie a proiectului, stabilita prin contract, si nu pot fi modificate retroactiv.
9 (5) Valoarea maxima eligibila aprobata si prevazuta in contract nu poate face obiectul modificarii prin act aditional.
9 (6) Pentru schimbarea adresei sediului social, contului bancar sau a responsabilului legal sau tehnic Beneficiarul notifica Autoritatea Contractanta. Pentru schimbarea contului bancar si /sau a bancii notificarea va fi insotita de acordul scris al bancii creditoare, daca Beneficiarul a solicitat credit bancar pentru cofinantarea proiectului. Pentru oricare din aceste cazuri, notificarea va fi însotita de documente justificative eliberate de autoritatile competente, care vor fi ulterior aprobate de Autoritatea Contractanta si vor deveni parte integranta din contract.
            Articolul 10 - Cesiunea.
Contractul in integralitatea sa, precum si toate drepturile si obligatiile decurgand din acesta, nu pot face obiectul cesiunii. In caz de imposibilitate, neimputabila beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea va fi preluata de succesorii sai in drepturi, cu instiintarea prealabila a Autoritatii Contractante.
            Articolul 11 – Incetarea contractului înainte de termen.
11 (1) In cazuri exceptionale si temeinic dovedite, inclusiv cazurile de forta majora, Autoritatea Contractanta poate decide sa rezilieze Contractul printr-o notificare scrisa, fara a fi ceruta plata finantarii nerambursabile.
11 (2) Autoritatea Contractanta poate inceta executarea Contractului, fara sa faca instiintare si fara sa plateasca finantarea nerambursabila, in cazul incalcarii de catre beneficiar a prezentului contract. In aceasta eventualitate Autoritatea Contractanta isi rezerva dreptul de a cere inapoierea completa a sumelor deja platite în cadrul Contractului. Anterior rezilierii Contractului, Autoritatea Contractanta poate suspenda platile ca o masura de precauaie, fara o avertizare prealabila dupa cum este specificat in acest articol.
11(3) In cazul in care beneficiarul nu se prezinta in termen de 90 de zile de la semnarea contractului pentru depunerea declaratiei de esalonare a platilor, cu toate documentele specificate in anexa - Instructiuni de plata, contractul este desfiintat de drept.
            Articolul 12 – Perioada de executie a Contractului.
12 (1) Beneficiarul trebuie sa informeze Autoritatea Contractanta fara intarziere despre orice circumstanta probabila sa impiedice sau sa intarzie executarea contractului. Beneficiarul poate cere, cu cel putin 30 de zile inainte de sfarsitul perioadei de executie, prelungirea duratei de executie a contractului. Toate dovezile de sustinere, necesare pentru aprobare, trebuie sa insoteasca cererea. Durata de executie a contactului se prelungeste corespunzator.
12 (2) Contractul trebuie sa ia sfarsit in termenul limita mentionat in Articolul 2 al prezentului Contract Cadru. Autoritatea Contractanta va informa beneficiarul despre orice amanare a datei finale.
            Articolul 13 - Legea aplicabila.
13 (1) Acest contract va fi guvernat de legea romana.
13 (2) In eventualitatea unei dispute intre Autoritatea Contractanta si Beneficiar, survenita din executarea acestui Contract, se va incerca solutionarea disputei pe cale amiabila. In situatia in care nu se poate ajunge la o intelegere pe cale amiabila, disputa va fi solutionata de instantele judecatoresti competente, potrivit legii.
            PREVEDERILE FINANCIARE.
            Articolul 14 – Eligibilitatea cheltuielilor.
14 (1) Urmatoarele cheltuieli nu sunt eligibile pentru finantarea Uniunii Europene in cadrul Programului, conform Acordului Multianual de Finantare:
- cumpararea, inchirierea sau luarea in leasing a terenurilor si cladirilor existente, indiferent daca leasingul are ca rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- impozite, taxe vamale si taxe de import care:
i) sunt recuperabile, rambursabile sau compensate prin orice mijloace;
ii) nu fac parte din sistemul fiscal general din Romania;
iii) poarta disproportionalitati in orice parte a Programului;
- costuri de exploatare, inclusiv costuri de intretinere si chirie;
- leasing, exceptand cazul in care leasingul are ca rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- costurile oricaror servicii, bunuri si lucrari care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 euro, pentru care beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori, originalele acestora fiind incluse in declaratia de cheltuieli la care se face referire in Articolul (8), (b) din Sectiunea A a Acordului multianual de finantare;
- comisioane bancare, costurile garantiilor si cheltuieli similare;
- costuri de schimb valutar, taxe si pierderi ocazionate de schimburile valutare asociate contului euro SAPARD;
- cheltuieli efectuate de catre administratia publica, incluzand Agentia SAPARD si in special, cheltuieli de regie, chirii si salarii ale personalului angajat in activitati de management, implementare, monitorizare si control;
- acea parte de costuri, precum onorariile platite arhitectilor, inginerilor sau consultantilor, taxe legale, studii de fezabilitate, achizitii de patente si licente, costuri ce privesc pregatirea si/ sau implementarea unui proiect, direct legate de masura, care depasesc 12% din costul total eligibil al proiectului;
- cheltuiala legata de produsele sau serviciile care nu respecta prevederile mentionate în paragrafele 2.6 si 2.7 din Articolul 14 din sectiunea A a Acordului multianual de finantare;
- cheltuiala privind proiectele care au generat taxe de utilizator sau participant înainte de încheierea proiectului fara ca sumele respective sa fi fost deduse din costurile eligibile;
- costuri promotionale, altele decat in interes comun;
- plata in natura;
- cheltuieli pentru cumpararea de echipament second-hand;
            La toate acestea se va adauga: Investitiile care sprijina vanzarea cu amanuntul; Investitiile pentru construirea si modernizarea locuintelor; Cheltuielile privind promovarea produselor prin expozitii, reclame si publicitate; Achizitionarea de mijloace de transport cu exceptia celor specializate;
14 (2) Proiectul ramane eligibil pentru co-finantarea Uniunii Europene numai daca nu sufera o modificare substantiala, pe perioada de valabilitate a contractului. Modificarile substantiale la un proiect sunt acelea care: afecteaza natura si conditiile de implementare sau ofera unei firme sau organism public un avantaj necuvenit; rezulta de asemeni dintr-o schimbare a naturii propriettaii unui articol din infrastructura, sau o incetare sau schimbare în localizare a investitiei.
            Sprijinul acordat va fi recuperat daca obiectivele finantate nu sunt folosite conform scopului destinat sau in cazul in care acestea au fost vandute sau închiriate intr-o perioada de 5 ani dupa finalizarea proiectului (data ultimei plati).
            Beneficiarul trebuie sa notifice Autoritatea Contractanta la aparitia oricarei modificari de mai sus.
            Articolul 15 - Contabilitate si controale tehnice si financiare.
15 (1) Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari contabile sistematice si precise referitoare la executarea contractului. Sistemul contabil utilizat va urma procedurile dictate de uzantele profesionale. Pentru fiecare proiect trebuie tinuta o evidentiere separata, cu toate veniturile si cheltuielile pe perioada de valabilitate a contractului.
15 (2) Beneficiarul trebuie sa accepte inspectiile pe baza de documente sau la fata locului, efectuate de Autoritatea Contractanta, Comisia Europeana si Curtea de Conturi a Comunittaii Europene asupra modului de utilizare a finantarii nerambursabile, in conformitate cu Acordul Multianual de Finantare dintre Romania si UE, ratificat prin Legea Nr. 316/ 2001, pe perioada de valabilitate a contractului. In acest scop, Beneficiarul se angajeaza sa acorde personalului Autorittaii Contractante, Comisiei Europene sau al Curtii de Conturi, sau altor persoane mandatate de aceste institutii dreptul de acces la locurile si spatiile unde se implementeaza proiectul, inclusiv acces la sistemele informatice, precum si la toate documentele si fisierele informatice privind gestiunea tehnica si financiara a Proiectului. Documentele trebuie sa fie usor accesibile si arhivate astfel incat sa permita verificarea lor. Beneficiarul este obligat sa informeze Autoritatea Contractanta de locul unde sunt arhivate documentele.
            Articolul 16 - Suma finala a finantarii Comunitare.
16 (1) Valoarea totala eligibila care urmeaza a fi platita de Autoritatea Contractanta nu va depasi suma finantarii nerambursabile prevazuta la Articolul 3 (2) din Contractul Cadru.
16 (2) In cazul in care la sfarsitul proiectului, costurile eligibile sunt mai mici decat costul total estimat mentionat la Articolul 3 (1) al Contractului Cadru, contributia financiara acordata de Autoritatea Contractanta se va limita la valoarea corespunzatoare cheltuielilor efectiv realizate de catre Beneficiar.
            Articolul 17 - Neregularitati, sume necuvenite si restituirea finantarii.
17 (1) Prin ”Neregularitate” in acceptiunea prezentului contract, se intelege orice incalcare a prevederilor contractului sau a Acordului Multianual de Finantare, ratificat prin legea 316/2001.
17 (2) Orice plata excedentara efectuata de catre Autoritatea Contractanta, constituie plata necuvenita iar Beneficiarul are obligatia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile calendaristice de la data confirmarii de primire a notificarii, din partea Autoritatii Contractante. Incepand cu a 6 a zi calendaristica se vor calcula penalitati, in procentul stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare, la data respectiva, pentru fiecare zi de intarziere.
In cazul in care situatia prevazuta in aliniatul precedent a fost depistata înainte de efectuarea ultimei plati Autoritatea contractanta poate decide diminuarea sumei rambursate incepand cu transa urmatoare pana la stingerea integrala a debitului la care se adauga valoarea penalitatilor.
In cazul in care plata excedentara este depistata dupa efectuarea ultimei transe de plata sau in cazul in care debitul nu a fost recuperat in totalitate, Autoritatea Contractanta va aplica prevederile O.G nr. 11/1996 cu privire la executarea silita a creantelor bugetare.
17 (3) In cazul incalcarii de catre beneficiar a prezentului contract Autoritatea Contractanta va inceta executarea contractului. In acest caz Autoritatea Contractanta  va solicita inapoierea sumelor deja platite în cadrul contractului si va aplica beneficiarului penalitati in procentul stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare. Mai mult Autoritatea contractantata poate aplica posibile sanctiuni in situatia neconformarii cu obligatiile de mai sus in conformitate cu prevederile MAFA sec.A Art.5 1.d.
17 (4) In cazul inregistrarii unei neregularitati rezultate din culpa Beneficiarului, acesta are obligatia sa restituie integral valoarea finantarii primite din partea Autoritatea Contractanta  in termen de 15 zile de la data confirmarii de primire a notificarii.
In cazul in care beneficiarul nu se conformeaza acestei obligatii, Autoritatea contactanta va stabili penalitati in procentul stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare, la data respectiva pentru fiecare zi de intarziere.
Daca in termen de 30 de zile din momentul notificarii, Beneficiarul nu restituie integral sumele solicitate, inclusiv penalitatile, Autoritatea Contractanta va sesiza instanta competenta in vederea declansarii executarii silite in conformitate cu OG nr. 11/ 1996.
17 (5) Comisioanele bancare ocazionate de rambursarea sumelor datorate Autoritatii Contractante cad in sarcina exclusiva a Beneficiarului.
            Articolul 18 - Forta majora.
18 (1) Prin forta majora se intelege acel eveniment imprevizibil, insurmontabil si imposibil de inlaturat independent de vointa partilor contractante intervenit dupa data semnarii contractului, care impiedice executarea contractului si care exonereaza de raspundere partea care o invoca. Pot constitui cauze de forta majora calamitatile naturale cum ar fi: cutremure, inundatii, alunecari de teren, razboi, revolutie, embargou etc.
18 (2) Partea contractanta care invoca Forta Majora are obligatia de a notifica celeilalte parti, in termen de 5 zile de la data aparitiei respectivului caz de forta majora, sa transmita acte doveditoare in termen de cel mult 15 zile de la data, producerii acesteia si este obligata sa-i comunice data incetarii cazului de forta majora, in termen de 5 zile, si de a lua orice masuri care ii stau la dispozitie in vederea limitarii consecintelor.
18 (3) Daca partile nu procedeaza la anuntare, in conditiile si termenele prevazute, a inceperii si încetarii cazului de forta majora, partea care o invoca va suporta toate daunele provocate celeilalte parti prin lipsa de notificare.
18 (4) Fiecare caz de forta majora trebuie dovedit si va constitui obiectul verificarilor ce vor fi efectuate cu aceasta ocazie de catre Autoritatea Contractanta.
18 (5) Indeplinirea contractului va fi suspendata pe perioada de actiune a Fortei Majore, fara a prejudicia drepturile ce se cuvin partilor, pana la aparitia acesteia.
18 (6) In cazul in care forta majora si/ sau efectele acesteia obliga la suspendarea executarii prezentului Contract pe o perioada mai mare de 6 luni, partile se vor intalni intr-un termen de cel mult 10 zile de la expirarea perioadei, pentru a conveni fie asupra modului de executare a Contractului, fie asupra desfiintarii acestuia.

            ANEXA - PANOURI CU INFORMATII PRIVIND PARTICIPAREA U.E..
            Textul PANOULUI va fi afisat pe obiectivele de investitii la loc vizibil si va fi mentinut in timpul lucrarilor si cel putin 5 ani dupa finalizarea executarii proiectului. Elementele de informare afiaate pe panou vor fi urmatoarele:
• Logo–ul ,,Uniunii Europene ‘’impreuna cu textul ,,Uniunea Europeana” si ,,proiect finantat prin Programul SAPARD”.
• Logo-ul ,,Autoritatii contractante” beneficiar public sau privat.
• Valoarea proiectului si termenul final de executie.
            Textul va fi scris in caractere de tip "arial".
            Pentru a face cunoscuta implicarea Uniunii Europene, in finantarea de investitii noi sau modernizarea celor existente, vor fi afisate placute inscriptionate care pot fi amplasate in apropierea cladirii sau a utilajului. Conceptia grafica a acestora (incluzand textul si formatul) trebuie sa se armonizeze cu stilul arhitectural si aspectul general al cladirii. Inscriptia va contine Logo-ul Uniunii Europene, Logo-ul Autoritatii Contractante care implementeaza proiectul si un text care sa reflecte contributia Uniunii Europene, cum ar fi ,,cladirea in care se afla aceasta scoala a fost consolidata cu spijinul Uniunii Europene” precum si anul in care a fost realizata lucrarea.
Dimensiunea panoului va corespunde cu dimensiunile investitiei, respectiv 2,5m x 0,8m pentru spatii de pana la 100 persoane si 4,0 m x 1,2 m pentru spatii mai mari sau exterioare.


Powered by Medow....................................