CONTRACT CADRU Nr................./
...
PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI FINANCIAR NERAMBURSABIL
IN CONDITIILE PROGRAMULUI SPECIAL DE PREADERARE PENTRU AGRICULTURA SI DEZVOLTARE
RURALA SAPARD IN ROMANIA.
INTRE:
AGENTIA SAPARD din Romania, cu sediul in str.
Negustori, nr 1 B, sector 3, Bucuresti reprezentata legal de
,
in functia de
, in calitate de Autoritate Contractanta, pe de
o parte si
PERSOANA JURIDICA Nume:
, Statutul Legal
,
Data infiintarii organizatiei: /__/__/__,
Nr. de inregistrare
/
.. la
. tribunal,
Cod fiscal
, Adresa: Str.
,
Nr.
bl
..etaj
apartament
cod postal:
, Localitatea:
Judet / sector
, Tel
Fax:
, E-mail :
,
reprezentata prin <Numele reprezentantului
legal>, in functia de
, Buletin de Identitate, Seria
., Nr
..,
CNP
in calitate de Beneficiar, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Articolul 1 Obiectul contractului.
1 (1) Obiectul acestui Contract il reprezinta
acordarea finantarii nerambursabile de catre Autoritatea Contractanta,
pentru punerea in aplicare a Proiectului nr.
. intitulat: <titlul>.
1 (2) Beneficiarului i se va acorda finantarea
nerambursabila in termenii si conditiile stabilite in acest Contract, care
este constituit din Contractul cadru si anexele acestuia, pe care Beneficiarul
declara ca le cunoaste si le accepta. Cererea de finantare depusa de beneficiar
devine anexa la prezentul Contract in urma verificarilor modificarilor
si completarilor efectuate pe parcursul procedurii de evaluare selectare.
Bugetul din cererea de finantare va fi bugetul final al proiectuluui, rezultat
in urma verificarii cererii de finantare.
1 (3) Beneficiarul accepta finantarea nerambursabila
si se angajeaza sa desfasoare Proiectul pe propria raspundere.
Articolul 2 Durata de executie.
2 (1) Executarea prezentului contract va incepe
la data semnarii acestuia de catre ambele parti conform Prevederilor generale
specificate in anexa care face parte integranta din prezentul contract.
2 (2) Durata de de executie a proiectului asa
cum se mentioneaza in Cererea de finantare, este de <
. luni>. Termenul
limita de executie pana la care proiectul selectat in cadrul cererii de
proiecte trebuie finalizat este <......>. Aceasta data reprezinta data
limita pana la care beneficiarul poate depune ultima cerere de plata. Durata
de valabilitate a contractului cuprinde perioada de executie a proiectului,
la care se adauga 5 ani de la data ultimei plati efectuate de Autoritatea
Contractanta. Contractul va intra în vigoare la data semnarii acestuia
de catre ambele parti.
Articolul 3 Valoarea Contractului.
3 (1) Valoarea totala eligibila a Proiectului
care face obiectul finantarii nerambursabile de catre Autoritatea Contractanta
este estimata la <suma> ............. lei ............... (cifre si
litere).
3 (2) Agentia SAPARD se angajeaza sa acorde
o finantare nerambursabila de maxim <suma> .............. lei ..............
(cifre si litere), echivalenta cu
% din valoarea totala eligibila a
Proiectului specificat în paragraful 3 (1); suma finala va fi stabilita
in conformitate cu articolului 16 din anexa la prezentul contract.
Articolul 4 Modalitatea de plata.
4 (1) Beneficiarul va intocmi rapoarte tehnice
si financiare pentru a fundamenta cererile de plata in conformitate cu
articolul 2 din anexa.
4 (2) Plata se va efectua pe baza cererilor de
plata autorizate de Agentia SAPARD depuse de beneficiari si insotite de
documente justificative. Autorizarea cererilor de plata se face in urma
verificarilor documentelor justificative prezentate de beneficiar conform
cerintelor Agentiei SAPARD prezentate in anexa la prezentul contract.
4 (3) Beneficiarul poate opta pentru plata finantarii
nerambursabile in maximum cinci transe.
Articolul 5 - Dispozitii de plata.
5 (1) Plata se va efectua pe baza declaratiilor
de cheltuieli facute de beneficiar in conformitate cu articolul 2 din anexa.
5 (2) Platile se vor efectua in Lei in
urmatorul cont: cont numarul: [....................], detinator: [....................],
adresa Bancii sau Trezoreriei de Stat: [....................].
5 (3) Pentru rambursarea fiecarei transe
de plata termenul limita de efectuare a acesteia este de 90 de zile calendaristice
de la data inregistrarii cererii de plata.
Articolul 6 Anexe.
6 (1) Urmatoarele documente sunt anexate la prezentul
Contract si sunt parte integranta a acestuia: Prevederi Generale, Panouri
cu informatii privind participarea U.E, Instructiuni de plata, Instructiuni
de achizitii pentru beneficiarii privati, Cererea de finantare (copie dupa
formularul Cererii de finantare modificata si dupa bugetul final al proiectului,
rezultat in urma verificarii cererii de finantare).
6 (2) In cazul aparitiei unui conflict intre
prevederile anexelor si ale Contractului cadru, primeaza prevederile Contractului
cadru.
Articolul 7
7 (1) Prezentul contract obliga partile
sa respecte intocmai si cu buna credinta fiecare dispozitie a acestuia
in conformitate cu principiul obligativitatii contractului intre partile
contractante in temeiul articolului 969 din Codul civil si dispozitiilor
Acordului multianual de finantare al Programului SAPARD.
7 (2) Prezentul contract constitue titlul
executoriu.
Incheiat in doua exemplare originale in limba Romana, un original fiind pentru Autoritatea Contractanta si un original pentru Beneficiar.
Pentru Beneficiar
Pentru Autoritatea Contractanta
Vizat Control Financiar Preventiv Delegat
Nume si semnaturi.
ANEXA - PREVEDERI GENERALE
Articolul 1 - Obligatii generale.
1 (1) Beneficiarul trebuie sa asigure executarea
Proiectului in conformitate cu descrierea acestuia cuprinsa in Cererea
de finantare aprobata. Achizitiile realizate de organismele private, trebuie
sa fie originare din Uniunea Europeana, sau tarile beneficiare ale programului
SAPARD (Republica Bulgaria, Republica Cehia, Republica Estonia, Republica
Ungaria, Republica Letonia, Republica Lituania, Republica Polonia, Romania,
Republica Slovacia si Republica Slovenia) si vor consta din:
(i) Servicii, lucrari, utilaje si alte bunuri;
(ii) Bunuri si echipamente procurate de un contractor
pentru contracte de lucrari sau servicii, daca bunurile si echipamentele
sunt destinate sa devina proprietatea proiectului pe toata durata executarii
prezentului contract.
Regulile privind achizitiile realizate de catre organismele private sunt
emise de catre Autoritatea Contractanta iar beneficiarul finantarii nerambursabile
este obligat sa le respecte conform anexei - Instructiuni privind achizitiile
pentru beneficiarii privati. Nu sunt eligibile costurile oricaror servicii,
bunuri si lucrari care depasesc echivalentul în Lei a 10.000 EURO,
pentru care beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori,
inclusiv pentru studiul de fezabilitate si planul de afaceri, originalele
acestora fiind incluse in declaratia de cheltuieli. Beneficiarul va fi
singurul raspunzator in fata autoritatii contractante pentru implementarea
proiectului. Subcontractarea vreunei parti din proiect este strict interzisa.
1 (2) Beneficiarul trebuie sa implementeze proiectul
cu maximum de profesionalism, eficienta si vigilenta in conformitate cu
cele mai bune practici in domeniul vizat si in concordanta cu acest contract.
1 (3) Beneficiarul se obliga sa respecte
regulile de achizitii pentru beneficiarii privati, conform anexei la prezentului
contract.
Articolul 2 Obligatii privind informarea si raportarea financiara si
tehnica.
2 (1) Benefiaciarul este obligat sa intocmeasca
si sa ataseze la fiecare cerere de plata rapoarte de executie, respectand
Instructiunile de Plata.
2 (2) Beneficiarul are obligatia sa furnizeze
orice alte informatii de natura tehnica sau financiara solicitate de Autoritatea
Contractanta.
Articolul 3 Obligatii.
3 (1) Beneficiarul se obliga sa respecte, pe
toata durata contractului, criteriile de eligibilitate si de selectie inscrise
în cererea de finantare.
De asemenea, pe o perioada de 5 ani de la ultima
plata efectuata de Agentia SAPARD, Beneficiarul se obliga sa nu modifice
substantial proiectul conform Art. 14 (2) al prezentului contract.
3 (2) Beneficiarul isi va asuma integral raspunderea
pentru prejudiciile cauzate tertilor din culpa, pe parcursul derularii
proiectului. Autoritatea Contractanta va fi degrevata de orice responsabilitate
pentru prejudiciile cauzate tertilor din culpa beneficiarului.
3 (3) Beneficiarul este obligat sa depuna, la
BRIPS-ul Autoritatii Contractante, in maxim 3 luni de la semnarea contractului,
Dosarul de achizitii si Declaratia de esalonare a platilor conform anexei
la Contract.
Articolul 4 - Conflict de interese.
Beneficiarul va adopta o asemenea conduita care
va evita conflictul de interese si va informa imediat Autoritatea Contractanta
despre orice situatie care da nastere sau este posibil sa dea nastere unui
astfel de conflict.
Articolul 5 - Confidentialitate.
Autoritatea Contractanta si Beneficiarul se angajeaza
sa pastreze confidentialitatea rapoartelor si a oricarui document, informatie
sau alt material de care se ia la cunostinta in prezentul contract. Informatiile
pot fi furnizate doar autoritatilor competente.
Articolul 6 - Publicitate.
6 (1) Autoritatea Contractanta cere ca, prin
orice nota sau publicare facuta de Beneficiar privind Proiectul, inclusiv
conferinte sau seminarii, trebuie sa specifice ca Proiectul a primit fonduri
de la Uniunea Europeana. Beneficiarul trebuie sa faca referiri la Proiect
si la contributia financiara a Uniunii Europene in informatia oferita,
in rapoartele interne si anuale si in orice relatie cu mass-media.
6 (2) Orice demers publicitar efectuat de Beneficiar
in orice forma si in orice mediu, trebuie sa specifice ca proiectul a fost
realizat cu sprijinul Programului SAPARD si sa fie insotit de urmatorul
text: Acest proiect a fost realizat cu contributia financiara a Uniunii
Europene. Textul va fi afisat pe obiectivele de investitii la loc vizibil
si va fi mentinut pe perioada de executie lucrarilor si cel putin 5 ani
dupa finalizarea proiectului. Pe toata durada executarii contractului,
beneficiarul are obligatia sa instaleze un panou cu informatii privind
participarea U.E.
Articolul 7 - Dreptul de proprietate / utilizare a rezultatelor si echipamentelor.
7 (1) Drepturile de proprietate industriala si
intelectuala rezultate din aplicarea proiectului, sunt drepturi exclusive
ale Beneficiarului.
7 (2) Prin derogare de la prevederile primului
paragraf, Beneficiarul poate acorda dreptul Autoritatii Contractante de
a utiliza în mod liber asa cum crede de cuviinta, toate documentele
care deriva din Proiect, in orice forma a lor.
Articolul 8 - Evaluarea Proiectului.
8 (1) Daca Autoritatea Contractanta sau Comisia
Europeana efectueaza evaluari pe durata executarii prezentului contract,
Beneficiarul trebuie sa isi asume obligatia furnizarii Autoritatii Contractante,
Comisiei Europene si/ sau agentilor lor autorizati a oricarui document
sau informatie in masura sa ajute ca evaluarea sa fie incheiata cu succes,
si sa admita drepturile lor de acces descrise în Articolul 15 (2).
8 (2) Rezultatul oricarei evaluari va fi pus
la dispozitia partilor contractante.
Articolul 9 - Amendament la Contract.
9 (1) Orice modificare la contract se va face
cu acordul ambelor parti.
9 (2) Orice amendament al Contractului sau al
anexelor sale trebuie facut in scris printr-un act aditional si incheiat
in aceleasi conditii ca si in Contractul original inclusiv modificarea
termenelor de rambursare.
9 (3) Scopul actului aditional trebuie sa fie
in concordanta cu natura proiectului care face obiectul contractului initial.
9 (4) Modificarile contractului pot fi efectuate
numai in cursul perioadei de executie a proiectului, stabilita prin contract,
si nu pot fi modificate retroactiv.
9 (5) Valoarea maxima eligibila aprobata si prevazuta
in contract nu poate face obiectul modificarii prin act aditional.
9 (6) Pentru schimbarea adresei sediului social,
contului bancar sau a responsabilului legal sau tehnic Beneficiarul notifica
Autoritatea Contractanta. Pentru schimbarea contului bancar si /sau a bancii
notificarea va fi insotita de acordul scris al bancii creditoare, daca
Beneficiarul a solicitat credit bancar pentru cofinantarea proiectului.
Pentru oricare din aceste cazuri, notificarea va fi însotita de documente
justificative eliberate de autoritatile competente, care vor fi ulterior
aprobate de Autoritatea Contractanta si vor deveni parte integranta din
contract.
Articolul 10 - Cesiunea.
Contractul in integralitatea sa, precum si toate
drepturile si obligatiile decurgand din acesta, nu pot face obiectul cesiunii.
In caz de imposibilitate, neimputabila beneficiarului, de a executa prevederile
contractuale, activitatea va fi preluata de succesorii sai in drepturi,
cu instiintarea prealabila a Autoritatii Contractante.
Articolul 11 Incetarea contractului înainte de termen.
11 (1) In cazuri exceptionale si temeinic dovedite,
inclusiv cazurile de forta majora, Autoritatea Contractanta poate decide
sa rezilieze Contractul printr-o notificare scrisa, fara a fi ceruta plata
finantarii nerambursabile.
11 (2) Autoritatea Contractanta poate inceta
executarea Contractului, fara sa faca instiintare si fara sa plateasca
finantarea nerambursabila, in cazul incalcarii de catre beneficiar a prezentului
contract. In aceasta eventualitate Autoritatea Contractanta isi rezerva
dreptul de a cere inapoierea completa a sumelor deja platite în cadrul
Contractului. Anterior rezilierii Contractului, Autoritatea Contractanta
poate suspenda platile ca o masura de precauaie, fara o avertizare prealabila
dupa cum este specificat in acest articol.
11(3) In cazul in care beneficiarul nu se prezinta
in termen de 90 de zile de la semnarea contractului pentru depunerea declaratiei
de esalonare a platilor, cu toate documentele specificate in anexa - Instructiuni
de plata, contractul este desfiintat de drept.
Articolul 12 Perioada de executie a Contractului.
12 (1) Beneficiarul trebuie sa informeze Autoritatea
Contractanta fara intarziere despre orice circumstanta probabila sa impiedice
sau sa intarzie executarea contractului. Beneficiarul poate cere, cu cel
putin 30 de zile inainte de sfarsitul perioadei de executie, prelungirea
duratei de executie a contractului. Toate dovezile de sustinere, necesare
pentru aprobare, trebuie sa insoteasca cererea. Durata de executie a contactului
se prelungeste corespunzator.
12 (2) Contractul trebuie sa ia sfarsit in termenul
limita mentionat in Articolul 2 al prezentului Contract Cadru. Autoritatea
Contractanta va informa beneficiarul despre orice amanare a datei finale.
Articolul 13 - Legea aplicabila.
13 (1) Acest contract va fi guvernat de legea
romana.
13 (2) In eventualitatea unei dispute intre Autoritatea
Contractanta si Beneficiar, survenita din executarea acestui Contract,
se va incerca solutionarea disputei pe cale amiabila. In situatia in care
nu se poate ajunge la o intelegere pe cale amiabila, disputa va fi solutionata
de instantele judecatoresti competente, potrivit legii.
PREVEDERILE FINANCIARE.
Articolul 14 Eligibilitatea cheltuielilor.
14 (1) Urmatoarele cheltuieli nu sunt eligibile
pentru finantarea Uniunii Europene in cadrul Programului, conform Acordului
Multianual de Finantare:
- cumpararea, inchirierea sau luarea in leasing
a terenurilor si cladirilor existente, indiferent daca leasingul are ca
rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- impozite, taxe vamale si taxe de import care:
i) sunt recuperabile, rambursabile sau compensate
prin orice mijloace;
ii) nu fac parte din sistemul fiscal general
din Romania;
iii) poarta disproportionalitati in orice parte
a Programului;
- costuri de exploatare, inclusiv costuri de
intretinere si chirie;
- leasing, exceptand cazul in care leasingul
are ca rezultat trecerea in proprietate a celui care ia in leasing;
- costurile oricaror servicii, bunuri si lucrari
care valoreaza mai mult de echivalentul in lei a 10.000 euro, pentru care
beneficiarul nu a obtinut oferte de la cel putin trei furnizori, originalele
acestora fiind incluse in declaratia de cheltuieli la care se face referire
in Articolul (8), (b) din Sectiunea A a Acordului multianual de finantare;
- comisioane bancare, costurile garantiilor si
cheltuieli similare;
- costuri de schimb valutar, taxe si pierderi
ocazionate de schimburile valutare asociate contului euro SAPARD;
- cheltuieli efectuate de catre administratia
publica, incluzand Agentia SAPARD si in special, cheltuieli de regie, chirii
si salarii ale personalului angajat in activitati de management, implementare,
monitorizare si control;
- acea parte de costuri, precum onorariile platite
arhitectilor, inginerilor sau consultantilor, taxe legale, studii de fezabilitate,
achizitii de patente si licente, costuri ce privesc pregatirea si/ sau
implementarea unui proiect, direct legate de masura, care depasesc 12%
din costul total eligibil al proiectului;
- cheltuiala legata de produsele sau serviciile
care nu respecta prevederile mentionate în paragrafele 2.6 si 2.7
din Articolul 14 din sectiunea A a Acordului multianual de finantare;
- cheltuiala privind proiectele care au generat
taxe de utilizator sau participant înainte de încheierea proiectului
fara ca sumele respective sa fi fost deduse din costurile eligibile;
- costuri promotionale, altele decat in interes
comun;
- plata in natura;
- cheltuieli pentru cumpararea de echipament
second-hand;
La toate acestea se va adauga: Investitiile care sprijina vanzarea cu amanuntul;
Investitiile pentru construirea si modernizarea locuintelor; Cheltuielile
privind promovarea produselor prin expozitii, reclame si publicitate; Achizitionarea
de mijloace de transport cu exceptia celor specializate;
14 (2) Proiectul ramane eligibil pentru co-finantarea
Uniunii Europene numai daca nu sufera o modificare substantiala, pe perioada
de valabilitate a contractului. Modificarile substantiale la un proiect
sunt acelea care: afecteaza natura si conditiile de implementare sau ofera
unei firme sau organism public un avantaj necuvenit; rezulta de asemeni
dintr-o schimbare a naturii propriettaii unui articol din infrastructura,
sau o incetare sau schimbare în localizare a investitiei.
Sprijinul acordat va fi recuperat daca obiectivele finantate nu sunt folosite
conform scopului destinat sau in cazul in care acestea au fost vandute
sau închiriate intr-o perioada de 5 ani dupa finalizarea proiectului
(data ultimei plati).
Beneficiarul trebuie sa notifice Autoritatea Contractanta la aparitia oricarei
modificari de mai sus.
Articolul 15 - Contabilitate si controale tehnice si financiare.
15 (1) Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari
contabile sistematice si precise referitoare la executarea contractului.
Sistemul contabil utilizat va urma procedurile dictate de uzantele profesionale.
Pentru fiecare proiect trebuie tinuta o evidentiere separata, cu toate
veniturile si cheltuielile pe perioada de valabilitate a contractului.
15 (2) Beneficiarul trebuie sa accepte inspectiile
pe baza de documente sau la fata locului, efectuate de Autoritatea Contractanta,
Comisia Europeana si Curtea de Conturi a Comunittaii Europene asupra modului
de utilizare a finantarii nerambursabile, in conformitate cu Acordul Multianual
de Finantare dintre Romania si UE, ratificat prin Legea Nr. 316/ 2001,
pe perioada de valabilitate a contractului. In acest scop, Beneficiarul
se angajeaza sa acorde personalului Autorittaii Contractante, Comisiei
Europene sau al Curtii de Conturi, sau altor persoane mandatate de aceste
institutii dreptul de acces la locurile si spatiile unde se implementeaza
proiectul, inclusiv acces la sistemele informatice, precum si la toate
documentele si fisierele informatice privind gestiunea tehnica si financiara
a Proiectului. Documentele trebuie sa fie usor accesibile si arhivate astfel
incat sa permita verificarea lor. Beneficiarul este obligat sa informeze
Autoritatea Contractanta de locul unde sunt arhivate documentele.
Articolul 16 - Suma finala a finantarii Comunitare.
16 (1) Valoarea totala eligibila care urmeaza
a fi platita de Autoritatea Contractanta nu va depasi suma finantarii nerambursabile
prevazuta la Articolul 3 (2) din Contractul Cadru.
16 (2) In cazul in care la sfarsitul proiectului,
costurile eligibile sunt mai mici decat costul total estimat mentionat
la Articolul 3 (1) al Contractului Cadru, contributia financiara acordata
de Autoritatea Contractanta se va limita la valoarea corespunzatoare cheltuielilor
efectiv realizate de catre Beneficiar.
Articolul 17 - Neregularitati, sume necuvenite si restituirea finantarii.
17 (1) Prin Neregularitate in acceptiunea prezentului
contract, se intelege orice incalcare a prevederilor contractului sau a
Acordului Multianual de Finantare, ratificat prin legea 316/2001.
17 (2) Orice plata excedentara efectuata de catre
Autoritatea Contractanta, constituie plata necuvenita iar Beneficiarul
are obligatia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile
calendaristice de la data confirmarii de primire a notificarii, din partea
Autoritatii Contractante. Incepand cu a 6 a zi calendaristica se vor calcula
penalitati, in procentul stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare,
la data respectiva, pentru fiecare zi de intarziere.
In cazul in care situatia prevazuta in aliniatul
precedent a fost depistata înainte de efectuarea ultimei plati Autoritatea
contractanta poate decide diminuarea sumei rambursate incepand cu transa
urmatoare pana la stingerea integrala a debitului la care se adauga valoarea
penalitatilor.
In cazul in care plata excedentara este depistata
dupa efectuarea ultimei transe de plata sau in cazul in care debitul nu
a fost recuperat in totalitate, Autoritatea Contractanta va aplica prevederile
O.G nr. 11/1996 cu privire la executarea silita a creantelor bugetare.
17 (3) In cazul incalcarii de catre beneficiar
a prezentului contract Autoritatea Contractanta va inceta executarea contractului.
In acest caz Autoritatea Contractanta va solicita inapoierea sumelor
deja platite în cadrul contractului si va aplica beneficiarului penalitati
in procentul stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare. Mai mult
Autoritatea contractantata poate aplica posibile sanctiuni in situatia
neconformarii cu obligatiile de mai sus in conformitate cu prevederile
MAFA sec.A Art.5 1.d.
17 (4) In cazul inregistrarii unei neregularitati
rezultate din culpa Beneficiarului, acesta are obligatia sa restituie integral
valoarea finantarii primite din partea Autoritatea Contractanta in
termen de 15 zile de la data confirmarii de primire a notificarii.
In cazul in care beneficiarul nu se conformeaza
acestei obligatii, Autoritatea contactanta va stabili penalitati in procentul
stabilit conform dispozitiilor legale in vigoare, la data respectiva pentru
fiecare zi de intarziere.
Daca in termen de 30 de zile din momentul notificarii,
Beneficiarul nu restituie integral sumele solicitate, inclusiv penalitatile,
Autoritatea Contractanta va sesiza instanta competenta in vederea declansarii
executarii silite in conformitate cu OG nr. 11/ 1996.
17 (5) Comisioanele bancare ocazionate de rambursarea
sumelor datorate Autoritatii Contractante cad in sarcina exclusiva a Beneficiarului.
Articolul 18 - Forta majora.
18 (1) Prin forta majora se intelege acel eveniment
imprevizibil, insurmontabil si imposibil de inlaturat independent de vointa
partilor contractante intervenit dupa data semnarii contractului, care
impiedice executarea contractului si care exonereaza de raspundere partea
care o invoca. Pot constitui cauze de forta majora calamitatile naturale
cum ar fi: cutremure, inundatii, alunecari de teren, razboi, revolutie,
embargou etc.
18 (2) Partea contractanta care invoca Forta
Majora are obligatia de a notifica celeilalte parti, in termen de 5 zile
de la data aparitiei respectivului caz de forta majora, sa transmita acte
doveditoare in termen de cel mult 15 zile de la data, producerii acesteia
si este obligata sa-i comunice data incetarii cazului de forta majora,
in termen de 5 zile, si de a lua orice masuri care ii stau la dispozitie
in vederea limitarii consecintelor.
18 (3) Daca partile nu procedeaza la anuntare,
in conditiile si termenele prevazute, a inceperii si încetarii cazului
de forta majora, partea care o invoca va suporta toate daunele provocate
celeilalte parti prin lipsa de notificare.
18 (4) Fiecare caz de forta majora trebuie dovedit
si va constitui obiectul verificarilor ce vor fi efectuate cu aceasta ocazie
de catre Autoritatea Contractanta.
18 (5) Indeplinirea contractului va fi suspendata
pe perioada de actiune a Fortei Majore, fara a prejudicia drepturile ce
se cuvin partilor, pana la aparitia acesteia.
18 (6) In cazul in care forta majora si/ sau
efectele acesteia obliga la suspendarea executarii prezentului Contract
pe o perioada mai mare de 6 luni, partile se vor intalni intr-un termen
de cel mult 10 zile de la expirarea perioadei, pentru a conveni fie asupra
modului de executare a Contractului, fie asupra desfiintarii acestuia.
ANEXA - PANOURI CU INFORMATII PRIVIND PARTICIPAREA U.E..
Textul PANOULUI va fi afisat pe obiectivele de investitii la loc vizibil
si va fi mentinut in timpul lucrarilor si cel putin 5 ani dupa finalizarea
executarii proiectului. Elementele de informare afiaate pe panou vor fi
urmatoarele:
Logoul ,,Uniunii Europene impreuna cu textul
,,Uniunea Europeana si ,,proiect finantat prin Programul SAPARD.
Logo-ul ,,Autoritatii contractante beneficiar
public sau privat.
Valoarea proiectului si termenul final de executie.
Textul va fi scris in caractere de tip "arial".
Pentru a face cunoscuta implicarea Uniunii Europene, in finantarea de investitii
noi sau modernizarea celor existente, vor fi afisate placute inscriptionate
care pot fi amplasate in apropierea cladirii sau a utilajului. Conceptia
grafica a acestora (incluzand textul si formatul) trebuie sa se armonizeze
cu stilul arhitectural si aspectul general al cladirii. Inscriptia va contine
Logo-ul Uniunii Europene, Logo-ul Autoritatii Contractante care implementeaza
proiectul si un text care sa reflecte contributia Uniunii Europene, cum
ar fi ,,cladirea in care se afla aceasta scoala a fost consolidata cu spijinul
Uniunii Europene precum si anul in care a fost realizata lucrarea.
Dimensiunea panoului va corespunde cu dimensiunile
investitiei, respectiv 2,5m x 0,8m pentru spatii de pana la 100 persoane
si 4,0 m x 1,2 m pentru spatii mai mari sau exterioare.