Cererea de finantare, ca principal document al initierii unei proceduri
de finantare, odata redactata (cu toate anexele si documentele solicitate
pentru eligibilitatea/ validitatea acesteia) trebuie depusa in timp util
la unul din sediile autorizate pentru primirea documentatiilor de finantare.
In functie de regiunea de dezvoltare unde este localizat proiectul, Cererea
de finantare trebuie depusa direct, personal de catre unul din cei doi
responsabili de proiect, la una dintre adresele Birourilor Regionale de
Implementare a Programului SAPARD (BRIPS) indicate mai jos:
Biroul Regional SAPARD Iasi
– Regiunea 1 Nord-Est - Adresa: Str. Stefan cel Mare 47 - 49, Iasi, judetul
IASI, tel. 0232.262.696, 0232.262.697;
Biroul Regional SAPARD Constanta
– Regiunea 2 Sud-Est - Adresa: Str. Revolutiei din 22 dec, nr. 17, Constanta,
jud. CONSTANTA, tel. 0241.617.122, 0241.617.066, 0242.617.122;
Biroul Regional SAPARD Targoviste
– Regiunea 3 Sud - Adresa: Bdul. Mircea cel Batran nr. 12, Targoviste,
judetul DAMBOVITA, tel. 0245.62.02.41;
Biroul Regional SAPARD Craiova
– Regiunea 4 Sud-Vest - Adresa: Str. Bibescu nr. 3, Craiova, judetul DOLJ,
tel. 0251.406.402, 0251.406.401;
Biroul Regional SAPARD Timisoara
– Regiunea 5 Vest - Adresa: P-ta Libertatii nr. 1, Timisoara, judetul TIMIS,
tel. 0256.432.223,
0256.432.265;
Biroul Regional SAPARD Satu
Mare – Regiunea 6 Nord-Vest - Adresa: Str.
1 Decembrie 1918 nr. 13, Satu-Mare, jud. SATU MARE, tel. 0261.768.707,
0261.806.023;
Biroul Regional SAPARD Alba
Iulia – Regiunea 7 Centru - Adresa: Str. Iuliu
Maniu nr. 13, Alba-Iulia, judetul ALBA, tel. 0258.810.433,
0258.810.335;
Biroul Regional SAPARD Bucuresti
– Regiunea 8 Bucuresti - Ilfov - Adresa: Piata Rosetti nr. 4 sect. 1, Bucuresti,
tel. 021.311.06.13, 021.311.06.16, 021.311.06.65.
Regiunile de dezvoltare si judetele aferente, conform Legii nr. 151/ 1998
privind dezvoltarea regionala in Romania, sunt prezentate mai jos:
Regiunea 1 Nord-Est: Bacau, Botosani, Iasi, Neamt,
Suceava, Vaslui;
Regiunea 2 Sud-Est: Braila, Buzau, Constanta,
Galati, Tulcea, Vrancea;
Regiunea 3 Sud: Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu,
Ialomita, Prahova, Teleorman;
Regiunea 4 Sud-Vest: Gorj, Dolj, Mehedinti, Olt,
Valcea;
Regiunea 5 Vest: Arad, Caras-Severin, Hunedoara,
Timis;
Regiunea 6 Nord-Vest: Bihor, Bistrita-Nasaud,
Cluj, Maramures, Salaj, Satu-Mare;
Regiunea 7 Centru: Alba, Brasov, Covasna, Harghita,
Mures, Sibiu;
Regiunea 8 Bucuresti-Ilfov: Municipiul Bucuresti
si judetul Ilfov.
Cererile trimise sau depuse prin orice alte mijloace sau la alte adrese
fata de cele agreate expres in conditiile de finantare (prezentate, de
obicei in Ghidul solicitantului) nu vor fi considerate ca fiind depuse
în cadrul cererii de proiecte.
Orice cerere adusa pentru depunere dupa termenul limita nu va fi acceptata
pentru a fi depusa in sesiunea lunara respectiva.
In fiecare zi de vineri cererile de finantare
se vor primi pana la ora 12.00. Daca ultima zi de depunere este zi de vineri
cererile de finantare se vor depune pana la ora 16.00. Cererile de proiecte
se vor lansa lunar iar termenul limita de depunere va fi aceeasi zi din
luna urmatoare.
Originalul si cele doua copii ale cererii de finantare se depun la BRIPS-ul
regiunii unde are loc implementarea proiectului. Responsabilul legal sau
tehnic, mentionati in formularul de cerere de finantare va depune personal
cererea de finantare, expertului serviciului de implementare program al
BRIPS inaintea datei D care figureaza in anuntul sesiunii cererii de proiecte.
Expertul BRIPS, in prezenta solicitantului, va
verifica daca conditiile obligatorii de conformitate pentru cererea de
finantare au fost respectate. In acest sens, expertul va completa o Fisa
de verificare a conformitatii, prin care se va verifica daca cererea de
finantare respecta conditiile de forma, inclusiv existenta tuturor documentelor
justificative cerute in cererea de finantare si furnizarea tuturor informatiilor
cerute. Conformitatea cererii de finantare efectuata de catre expert, este
verificata de catre Seful Compartimentului Implementare Program. Verificarea
de catre Seful Compartimentului Implementare Program nu se face in prezenta
solicitantului decat daca primul considera necesar.
Pot exista doua situatii:
• cererea de finantare este conforma - in acest
caz, reprezentantul solicitantului va semna in Fisa de verificare a conformitatii,
care, impreuna cu cele trei exemplare ale cererii de finantare vor fi inregistrate
sub acelasi numar. O copie a Fisei de verificare a conformitatii va fi
inaintata solicitantului si ori de cate ori solicitantul se va adresa Agentiei
SAPARD in legatura cu proiectul sau, va trebui sa mentioneze numarul de
inregistrare specificat pe fisa de verificare a conformitatii;
• cererea de finantare nu este conforma - in
acest caz, reprezentantul solicitantului vor semna impreuna Fisa de verificare
a conformitatii care va fi inregistrata. O copie a Fisei va fi inmanata
solicitantului, care va putea sa completeze/modifice cererea de finantare
si sa o redepuna, cu conditia sa se încadreze in termenul limita
de depunere a cererilor de finantare, precizat expres in Ghidul solicitantului.
Aceeasi cerere de finantare poate fi declarata neconforma de maximum trei
ori pentru aceeasi sesiune de cerere de proiecte.
Expertul BRIPS va verifica in baza de date daca
acelasi solicitant a depus aceeasi cerere de finantare de cel mult trei
ori si a fost declarata neconforma de fiecare data. Daca solicitantul se
prezinta a patra oara cu aceeasi cerere de finantare, aceasta nu va mai
fi acceptata spre a fi verificata.
Daca in ultima zi de depunere a cererilor de finantare, se anticipeaza
o afluenta de solicitanti, Seful BRIPS poate dispune oprirea verificarilor
pentru a putea fi preluate toate cererile de finantare, astfel incat sa
se permita depunerea tuturor cererilor de finantare. Acestea se introduc
in plicuri de catre secretar, se sigileaza si se semneaza de catre solicitant
pe stampila BRIPS aplicata pe plic. Se inscriu in lista pentru cereri de
finantare depuse în ultima zi. Secretarul deschide un registru de
bonuri de ordine si da solicitantului un bon de ordine pentru a se prezenta
pentru verificarea conformitatii.
Plicurile sigilate se depoziteaza in fisete metalice a caror cheie este
pastrata de secretar care are raspunderea integritatii si pastrarii documentelor.
La verificarea conformitatii, plicurile se desigileaza numai in prezenta
solicitantului.
Agentia SAPARD isi rezerva dreptul de a cere documente sau informatii suplimentare
referitoare la conformitatea cererii de finantare, daca pe parcursul verificarii
criteriilor de eligibilitate si evaluarii criteriilor de selectie se constata
de catre expertii verificatori ca este necesar.
De asemenea, in situatia in care expertul verificator al serviciului tehnic
delegat respectiv DGAIA, odata cu verificarea eligibilitatii cererii de
finantare, constata diferente fata de precizarile din cererea de finantare
(completata de solicitant), acestea se vor analiza impreuna cu solicitantul
la vizita pe teren.
Toate notificarile catre solicitanti/ beneficiari, din partea Agentiei
SAPARD, in orice faza a programului, se fac pe baz?a de aviz postal cu
confirmare de primire. Data confirmarii de primire va fi data de referinta
de la care se va calcula termenul in care solicitantul/ beneficiarul este
obligat sa raspunda solicitarilor adresate de catre Agentia SAPARD.
Pentru orice alte informatii referitoare la programul SAPARD, solicitantii
se pot adresa atat la sediul central cat si la sediile Birourilor Regionale
de Implementare a Programului SAPARD ale caror coordonate au fost prezentate
mai sus. Sediul central al agentiei SAPARD are urmatoarele coordonate:
Str. Negustori nr. 1B sector 2 Bucuresti, tel/fax: 0040-1-311.09.99, e-mail:
sapard@sapard.ro
Intrebarile relevante pentru solicitanti, impreuna cu raspunsurile acestora,
vor fi publicate pe Internet: in web-site-ul Agentiei SAPARD - http://www.sapard.ro.
Cererile de finantare vor fi verificate si evaluate de catre Agentia SAPARD
cu asistenta din partea organismelor tehnice delegate pe baza de acorduri
scrise. Toate informatiile cerute trebuie furnizate de catre solicitant,
inclusiv documentele justificative, pentru a asigura eligibilitatea cererii
de finantare.
Instructiunile de completare a cererii de finantare vor insoti formularul
cererii de finantare (Anexa la Ghidul Solicitantului).
Solicitantii vor fi informati in scris asupra deciziei luate, cu privire
la cererile lor de finantare numai de catre Agentia SAPARD, dupa ce directorul
general al Agentiei SAPARD a aprobat raportul de selectie. Decizia de respingere
a unei cereri sau de a nu acorda ajutor financiar nerambursabil va fi facuta
pe urmatoarele baze:
• Cererea este incompleta sau nu este conforma
cu conditiile administrative impuse;
• Solicitantul nu este eligibil;
• Proiectul este neeligibil (de exemplu, activitatea
propusa nu este acoperita de Program, proiectul depaseste durata maxima
alocata, costul total eligibil al proiectului sau contributia ceruta este
mai mare decat maximul alocat etc.);
• Scorul total al criteriilor de selectie al
proiectului este mai mic decat cel al proiectelor selectate in cadrul sumelor
maxime disponibile pentru respectiva cerere de proiecte.
Decizia Agentiei SAPARD bazata pe raportul de Selectie, de a nu acorda
finantare nerambursabila este definitiva. Proiectele declarate eligibile
dar care in urma procesului de selectie nu au fost selectate, pot participa
la urmatoarele sesiuni de cereri de proiecte dupa ce isi vor fi actualizat
avizele expirate, in acelasi regim cu proiectele inscrise la sesiunea respectiva.
De asemenea, daca in urma procesului de verificare a eligibilitatii se
constata ca anumite puncte considerate eligibile in cererea de finantare
completata de solicitant, nu coincid cu realitatea, solicitantilor li se
va prezenta o nota de constatare a diferentelor si vor avea obligatia de
a raspunde intr-un anumit temen. Daca se depaseste termenul stabilit proiectul
va fi declarat neeligibil.
Datele prevazute pentru notificarea rezultatelor procesului de acordare
a ajutorului financiar nerambursabil:
- data prevazuta pentru selectie: (minim 45 de
zile dupa termenul limita de depunere a cererilor de finantare);
- data prevazuta pentru notificarea rezultatelor
procesului de selectie: (minim 50 de zile dupa termenul limita de depunere
a cererilor de finantare).
Dupa decizia de acordare a finantarii nerambursabile, beneficiarului i
se va propune un contract de finantare, in conformitate cu contractul cadru
de finantare al Agentiei SAPARD anexat, de obicei, Ghidului solicitantului.
Valoarea ajutorului financiar nerambursabil - Valoarea totala eligibila
a proiectului care face obiectul finantarii nerambursabile va fi stipulata
in contract si va fi exprimata in Lei. Aceasta valoare va fi calculata
pe baza bugetului indicativ, dupa verificarea eligiblitatii, iar Agentia
SAPARD va efectua conversia din EURO în Lei. Conversia se va face
la cursul de schimb Euro-Lei publicat pe pagina web a Bancii Central Europene
- <http://www.ecb.int/index.html>
- din ziua semnarii de catre Directorul General al Agentiei Sapard a raportului
privind evaluarea si selectarea proiectelor . Valoarea totala a ajutorului
nerambursabil care urmeaza a fi platit de Autoritatea Contractanta nu va
depasi valoarea finantarii prevazute in Contract.
In cazul in care costurile eligibile la sfarsitul proiectului sunt mai
mici decat costul total estimat al Contractului, contributia financiara
acordata de catre Autoritatea Contractanta se va limita la valoarea corespunzatoare
cheltuielilor efectiv realizate de catre beneficiar.
Beneficiarul este obligat sa respecte prevederile contractuale asa cum
sunt stipulate in contract pe intreaga perioada de valabilitate a contractului,
respectiv perioada de executie la care se adauga 5 ani de la data ultimei
plati si de asemenea este obligat sa respecte criteriile de eligibilitate
si selectie inscrise in cererera de finantare pe toata aceasta perioada.
Cererea de finantare - Anexa la Contract - va fi cea modificata in urma
verificarilor efectuate de catre experti conform procedurii de evaluare
- selectare.
Daca beneficiarul nu respecta obligatiile contractuale, Agentia SAPARD,
in calitate de autoritate contractanta, isi rezerva dreptul de a intrerupe
platile si/ sau sa inceteze contractul si poate cere inapoierea, integrala
a sumelor deja platite. Proiectul ramane eligibil pentru cofinantare numai
daca nu sufera o modificare substantiala pe perioada de valabilitate a
contractului. Modificari substantiale la un proiect sunt acelea care:
- afecteaza natura si conditiile de implementare
sau ofera unei firme sau organism public un avantaj necuvenit;
- rezulta de asemenea dintr-o schimbare a naturii
proprietatii unui articol din infrastuctura sau o incetare ori schimbare
a localizarii activitatii cofinantate.
Nerealizarea obiectivelor - Sprijinul acordat va fi recuperat daca
investitiile finantate nu sunt utilizate conform scopului destinat sau
in cazul in care acestea au fost vandute sau inchiriate intr-o perioada
de 5 ani dupa finalizarea proiectului (data ultimei plati)
In cazul intreruperii contractului de catre beneficiar,
Autoritatea contractanta va inceta executia contractului. In acest caz
Autoritatea contractanta va solicita rambursarea sumelor deja platite in
cadrul contractului si va impune penalitati intr-un procent prevazut
de lege.
In plus Autoritatea Contractanta poate impune
sanctiuni in eventualitatea in care beneficiarul nu indeplineste obligatiile
contractuale, conform AMF, sectiunea A, art 5 punct.1.d.
Informarea, raportarea tehnica si financiara - Benefiaciarul este obligat
sa intocmeasca pentru fiecare cerere de plata dosarul cererii de plata
cu toate documentele justificative, respectand Instructiunile de Plata,
anexa la Contractul de finantare. Beneficiarul are obligatia sa furnizeze
orice alte informatii de natura tehnica sau financiara solicitate de Autoritatea
Contractanta.
Amendamente la contract - Orice modificare la contract trebuie sa fie facuta
printr-un act aditional la contractul initial. Modificarile la contract
pot fi facute de catre beneficiar in baza unei note explicative. Nota explicativa
este un formular tipizat ce poate fi solicitat BRIPS-ului. Pentru modificari
cum sunt schimbarea adresei, contului bancar, inlocuirea responsabilului
legal sau tehnic, beneficiarul este obligat sa notifice in scris Agentiei
SAPARD iar notificarea va fi insotita de documente justificative eliberate
de autoritatile competente si avizate ulterior de Autoritatea Contractanta,
acestea devenind parte integranta din contract. In cazul in care beneficiarul
a apelat la credite bancare pentru cofinantare, schimbarea contului si/
sau a bancii creditoare va fi insotita de acordul scris al acesteia.
Contabilitate si controale tehnice si financiare - Beneficiarul trebuie
sa tina inregistrari contabile sistematice si precise referitoare la executarea
contractului. In evidenta contabila proprie, Beneficiarul va introduce
contul sintetic 131 - Subventii pentru investitii, individualizat in Bilantul
contabil in Pasiv, la Capitaluri proprii care va contine date privind toate
finantarile nerambursabile obtinute din fonduri publice. Se vor deschide
doua conturi analitice la contul 131: contul 131.1 care individualizeaza
finantarile nerambursabile din fonduri publice obtinute de beneficiar pentru
proiectul verificat (altele decat cele obtinute prin Programul SAPARD)
si contul 131.2 care individualizeaza finantarile nerambursabile din fonduri
publice obtinute de beneficiar pentru proiectul verificat, prin Programul
SAPARD. Aceasta evidenta contabila va fi prezentata de beneficiar expertului
verificator al Serviciului Tehnic Delegat (DGDR-DGAIA).
Beneficiarul trebuie sa participe la inspectiile pe baza de documente sau
la fata locului efectuate de Autoritatea Contractanta, Comisia Europeana
si Curtea de Conturi a Comunitatii Europene asupra modului de utilizare
a finantarii nerambursabile, in conformitate cu Acordul Multianual de Finantare
dintre Romania si UE, ratificat prin Legea Nr. 316/ 2001, pe perioada de
valabilitate a contractului.
Publicitate - Orice demers publicitar efectuat de Beneficiar in orice forma
si in orice mediu, trebuie sa specifice ca proiectul a fost realizat cu
sprijinul Uniunii Europene prin Programul SAPARD.
Proceduri de achizitii - In maximum 3 luni de la semnarea contractului
de finantare, Beneficiarul va organiza cerere de oferte pentru achizitiile
prevazute in proiect respectand instructiunile din contract si va depune
la BRIPS Dosarul de achizitii si Declaratia de esalonare a platilor.
Respectarea Instructiunilor de achizitii pentru beneficiarii privati, prevazute
in anexe la Contractul de finantare, este obligatorie si pentru achzitiile
de servicii efectuate inainte de incheierea contractului de finantare.
Plata sprijinului financiar, reprezentand rambursarea cheltuielilor efectuate
in avans de beneficiar, va fi efectuata in LEI, pe baza documentelor justificative,
care dovedesc indeplinirea activitatilor si eligibilitatea acestora. Platile
se vor face conform instructiunilor de plata prezentate in anexe la Contractul
de finantare (prezent in Ghidul Solicitantului).