AGENTIA SAPARD este o institutie publica cu personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, infiintata prin Ordonanta nr. 142/ 2000, aprobata prin Legea 309/ 2001, care raspunde de implementarea tehnica si financiara a Programului Special de Aderare pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, avand statut de Autoritate Contractanta.
Ratiunea infiintarii acestei agentii are la baza doua elemente definitorii:
1. Comunitatea Europeana, in efortul de constituire
al unitatii comunitare ce se doreste a fi "Comunitatea Europeana", are
in intentie de a sprijini statele componente precum si cele ce urmeaza
sa adere la comunitate (in cazul SAPARD obiectivele de baza fiind orientate
catre mediul rural si in special catre structurile agricole si cele conexe
acesteia). Din motive cu substrat economic (politicul are o influenta destul
de restransa, avand o manifestare efectiv zonala) este evident ca se doreste
o dezvoltare echilibrata, atat din punct de vedere al distributiei producatorilor
cat si al distributiei pietelor componente unitatii economice comunitare.
NOTA: Pentru a putea derula un program de finantare si/ sau implicit
de sprijinire, tarile candidate trebuie sa obtina mai intai o acreditare,
in urma careia se obtine o confirmare eliberata de catre o autoritate competenta.
In acest sens autoritatile romanesti au notificat Comisia Europeana asupra
acreditarii interne si i-au trimis un pachet complet cu documentatia legata
de acest proces. Comisia a examinat, atat in Bruxelles cat si in Romania,
bazele acreditarii nationale, obtinand informatii suplimentare si clarificari,
ca parte a unui audit detaliat. Regulile Uniunii Europene pentru un program
de asistenta precum SAPARD nu permit in mod normal selectarea proiectelor,
organizarea de licitatii si contractari fara aprobarea ex-ante din
partea Comisiei Europene. Prin descentralizarea gestionarii fondurilor
sale, programul SAPARD da ocazia unui viitor stat membru al Uniunii de
a castiga experienta valoroasa in aplicarea mecanismelor necesare accesarii
fondurilor UE, si de a obtine beneficiile unui program de dezvoltare rurala.
Pe scara mai larga, investitia in aceasta noua agentie va conduce la crearea
aptitudinilor manageriale si financiare necesare si in gestionarea altor
fonduri ale Uniunii Europene. De aceea, implementarea programului SAPARD
are o importanta aparte in fiecare stat candidat.
In acest sens, se exploateaza la maxim posibil potentialele deja existente
in tarile comunitare si se creaza un cadru eficient de aderare conform
unor politici economice agreate sau aprobate in cadrul institutiilor comunitare,
fapt pentru care au fost create (exista) parghii legislative si parghii
financiare care sunt utilizate (sub aprobarea elementelor de conducere
ale statelor "tinta") pentru a se ajunge la crearea ansamblului economic
echilibrat (acesta este caracterizat, in special, de implementarea "Acquis-ului
Comunitar", caracterizata de actiuni in directia imbunatatirii performantelor
economice, cresterii standardelor de calitate, maririi gamei de produse
procesate sau asimilate precum si de actiuni care intentioneaza sa elimine
unele deficiente care caracterizeaza structurile economice "tinta").
Pentru tara noastra, eforturile comunitare au fost orientate in special
in directia pregatirii aderarii la comunitate. Astfel au aparut solicitari
de adaptare legislativa pentru crearea unei armonii la comunitate si s-au
creat institutii guvernamentale si nonguvernamentale care sa sustina eforturile
de pregatire ale aderarii, institutii care lucreaza sub o coordonare atenta
si sub reguli si reglementari bine stabilite.
Astfel s-a ajuns la crearea Programului Special de Aderare pentru Agricultura
si Dezvoltare Rurala (SAPARD), care furnizeaza o contributie financiara
destul de consistenta a Comunitatii Europene catre Romania (ca tara care
se afla in "pozitia" de preaderare - din datele detinute pana la acest
moment, Romania se va afla in aceasta pozitie cel putin pana in anul 2007,
inclusiv), implementata de Comisia Europeana (CE) prin reglementarea Nr.
1268/ 1999 din 21 iunie 1999 privind sprijinul Comunitatii Europene pentru
masurile de preaderare in domeniul agriculturii si dezvoltarii rurale in
tarile candidate din centrul si estul Europei in perioada de preaderare.
Programul SAPARD din Romania a fost adoptat de catre Comisia Europeana
in 12.12.2000 pe baza Planului National pentru Agricultura si Dezvoltare
Rurala (PNADR) – versiunea din 22 noiembrie 2000, fiind prevazuta acordarea
unei asistentei financiare nerambursabile pentru sustinerea imbunatatirii
prelucrarii si marketingului produselor agricole si piscicole (primele
elemente ale acestei asistente financiare pot fi regasite in gruparea "Masura
1.1" din PNADR).
2. Cea de a doua ratiune de infiintare a agentiei
se manifesta prin "prisma" tarii noastre, Romania. Deficientele majore
care au aparut datorita preluarii defectuoase a proprietatilor, mijloacelor
de productie, structurilor existente, etc. la momentul schimbarii conducerii
politice precum si din lipsa unor masuri economice reale (care perpetueaza
sub justificarea "tranzitiei") au dus la situatia in care Romania, un stat
destul de puternic din punct de vedere economic la momentul 1989, sa ajunga
in pragul colapsului economic sau, cel putin, sa aiba toate structurile
economice complet destabilizate.
Structurile europene nou create nu puteau sa uite de "cosmarul agricol"
reprezentat de fosta Romanie si, in efortul constituirii Comunitatii Europene,
au decis sa ajute acest potential producator pentru crearea armoniei comunitare
(nu trebuie pierdut din vedere potentialul de piata al Romaniei care are
o pondere insemnata in deciziile care se iau la nivelul conducerii comunitare).
Sesizand disfunctionalitatile majore din Romania (fara a mai aminti de
interese "de tara" - cum este cazul Frantei care a sustinut permanent aderarea
Romaniei la comunitate dar... la "momentul adevarului" a votat contra sub
justificarea ca Romania este un potential concurent agricol la adresa ei,
chiar daca este vorba despre o justificare neoficiala) forurile conducatoare
comunitare au amanat acceptarea Romaniei in comunitate pentru a putea "coordona"
o dezvoltare "in armonie" la cerintele comunitare.
In aceste conditii, Romania, nu avea de ales decat sa se conformeze, fara
drept de decizie, la cerintele comunitare. Primele elemente mascate de
"bune intentii" au fost reprezentate de masuri de eliminare a factorilor
"suparatori", cum ar fi politicile vamale protective, cerinte de dezvoltare
financiara, liberalizare de proprietate si structuri economice, etc.. Din
punct de vedere comunitar totul a fost OK dar... s-a uitat de Romania.
In mod normal ar fi trebuit sa se treaca la o politica restrictiva de "tranzitie"
si nu la o politica care elimina complet orice posibilitate de supravietuire
a potentialului economic si structurilor existente. De exemplu, una din
cele mai puternice tari comunitare - Germania - a uitat sa "sfatuiasca"
Romania (oricum nu era obligatia acesteia, si nu i se poate imputa nimic)
sa procedeze asemenea ei in cazul "Planului Marshall". Inconjurata de vecini
cu "probleme" (Rusia si Ungaria cu interese destul de interpretabile, Bulgaria
cu masive probleme economice si Iugoslavia distrusa de "interese etnice"
si de "comunitate mondiala") Romania nu a avut nici o sansa de echilibrare
economica si, pe fondul "dezastrului de conducere" de care aminteam anterior
s-a ajuns in situatia in care este necesar sa acceptam orice forma de ajutor.
Un ajutor care, cu tot respectul, nu l-am fi meritat daca nu ne conformam
"instructiunilor".
Nu trebuie inteles de aici ca exista intentii tendentioase de partea tarilor
comunitare. Din punct de vedere geopolitic se pare ca este necesara dezvoltarea
actuala in care structurile economice si politice trebuie sa colaboreze
"la cel mai inalt grad". Si, in fond, oricine ar fi procedat asemenea lor.
Comunitatea Europeana se bazeaza in special pe suportul economic, politic,
cultural, etc. al tuturor statelor componente. Bineinteles ca in randul
acestora exista tari deosebit de puternice dar si tari satelit (cum este
cazul Romaniei), decizia fiind influentata in primul rand de interesele
"naturale" ale celui mai puternic, interese care sunt bine gandite si care
tin cont de potentialele existente - dorinta generala fiind orientata spre
progres si nu spre regres (unul din punctele forte al noilor structuri
de tip capitalist este reprezentat de castigul comun, chiar si in conditiile
repartizarii "pe merit").
Si asa s-a nascut Planul National pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala
(PNADR), program aprobat de Comisia Europeana pe 12 decembrie 2000, in
baza caruia se implementeaza programul SAPARD in Romania. Acordul Multianual
de Finantare 2000-2006 (este bine sa cititi "printre randuri" ca nu prea
avem ce cauta in comunitate pana in 2006), semnat pe 2 februarie 2001 intre
Guvernul Romaniei si Comisia Europeana, ratificat prin Legea 316/ 2001,
este documentul oficial prin care se decide acordarea unei contributii
financiare nerambursabile Romaniei de 1.072 milioane EURO, in vederea implementarii
programului SAPARD.
Din punct de vedere al unui economist se poate spune ca nu sunt prea multi
bani. Mai mult este vorba despre un fel de... "noi va dam sa vedem ce faceti!".
Este normal si cu adevarat plin de bun simt si omenie (mai ales in conditiile
in care sa nu credeti ca nu se observa implementarea destul de tendentioasa
- aici ne referim la implementarea fara o logica a ponderii sau a oportunitatii
reale, totul fiind "lasat" la indemana celor care pot beneficia de oportunitate
- a fondurilor comunitare la nivelul Romaniei).
Din punct de vedere al omului se poate spune ca a venit vremea sa facem
ceva cu bruma asta de bani. Cei care cititi aceste randuri treceti la treaba
si folositi banii asa cum trebuie pentru a face ceva cu adevarat. La treaba,
revin cu indemnul, deoarece daca nu va "miscati" banii vor pleca tot spre...
stim cu totii!!! (nu uitati de scandalurile din septembrie si octombrie
2002, anticipate de noi inca din iunie!).
NOTA: Datele inserate la aceasta sectiune reprezinta o sinteza a unor elemente/ informatii prezentate pe siturile "listate" ca legaturi utile la fiecare sectiune in parte si nu reprezinta "pozitia" autoritatilor si/ sau institutiilor Comunitatii Europene sau a celor conexe si nici nu sunt "realizate" cu contributia financiara a acestora. Ele sunt doar o sinteza si o parere stricta a realizatorilor acestei sectiuni (pentru detalii suplimentare sunteti rugati sa accesati pagina "Nota realizatori").