Lucru - Contabilitate - Planul de conturi financiar - Clasa de conturi 6

Contabilitate
Contul 652 - Cheltuieli cu protecția mediului
înconjurător
Cu ajutorul acestui cont se ține evidența cheltuielilor cu protecția mediului înconjurător, aferente perioadei.
În debitul contului 652 "Cheltuieli cu protecția mediului înconjurător" se înregistrează:
– taxele de mediu achitate (5121);– certificatele de emisii
de gaze cu efect de seră achiziționate (401);
– cheltuielile efectuate
în avans, aferente exercițiului în curs (471).
Contul nu prezintă sold realizându-se închiderea pe
creditul contului 121 - Profit și pierdere.
Abordarea contabilă
Contul 652 este un cont de cheltuieli utilizat pentru a înregistra costurile suportate de o entitate pentru a proteja mediul înconjurător și a reduce impactul negativ al activităților sale. Acest cont este crucial pentru a reflecta costurile de conformitate, dar și pe cele voluntare, legate de responsabilitatea socială și de mediu.
- Definiție: Acest cont înregistrează o gamă largă de cheltuieli, cum ar fi:
- Costurile cu monitorizarea și analiza poluării.
- Cheltuielile cu gestionarea deșeurilor și cu reciclarea.
- Costurile cu depoluarea și decontaminarea solului sau a apei.
- Cheltuielile cu licențe, autorizații și taxe de mediu.
- Investițiile în tehnologii mai puțin
poluante (dacă nu se capitalizează ca active).
- Funcția: Rolul său principal este de a recunoaște cheltuielile cu protecția mediului în momentul în care sunt suportate, conform principiului contabilității de angajamente. Aceste cheltuieli sunt înregistrate direct în contul de profit și pierdere, deoarece nu generează beneficii economice viitoare pentru companie.
- Structura: Este un cont de cheltuieli,
având un sold debitor. La sfârșitul perioadei
fiscale, soldul său este transferat în contul de
profit și pierdere (contul 121), pentru a calcula
rezultatul final. .
Să luăm un exemplu: o companie plătește 1.500 de lei pentru serviciile unei firme specializate în gestionarea și reciclarea deșeurilor.
1. La înregistrarea facturii de la furnizorul de servicii de mediu:
Cont Debit | Suma (Lei) | Cont Credit | Suma (Lei) |
652 "Cheltuieli cu protecția mediului înconjurător" | 1.500 | 401 "Furnizori" | 1.500 |
2. La plata facturii către furnizor:
Cont Debit | Suma (Lei) | Cont Credit | Suma (Lei) |
401 "Furnizori" | 1.500 | 5121 "Conturi la bănci în lei" | 1.500 |
Prezentarea în Situațiile Financiare
Soldul Contului 652 este prezentat în Contul de profit și pierdere, în categoria "Alte cheltuieli de exploatare" pentru a calcula rezultatul operațional al companiei.
Abordarea IFRS
În sistemul IFRS, nu există un standard dedicat exclusiv cheltuielilor de mediu, așa cum există în contabilitatea românească. Tratamentul contabil al acestora este guvernat de principiile generale stabilite în IAS 37 "Provizioane, datorii contingente și active contingente" și IAS 1 "Prezentarea situațiilor financiare".
- Recunoaștere și evaluare: Conform IAS 37, o entitate trebuie să recunoască o cheltuială de mediu doar atunci când (1) există o obligație actuală (legală sau constructivă) de a suporta cheltuiala, (2) este probabil ca o ieșire de resurse să fie necesară pentru a stinge obligația și (3) suma poate fi estimată în mod fiabil. O obligație constructivă apare atunci când compania a creat o așteptare validă că va suporta costurile de mediu, de exemplu, printr-o politică publică de mediu.
- Capitalizare vs. cheltuială: Un aspect cheie în IFRS este de a determina dacă o cheltuială de mediu trebuie capitalizată ca un activ sau recunoscută ca o cheltuială. Costurile cu depoluarea sau cu îmbunătățirea calității mediului sunt de obicei recunoscute ca o cheltuială a perioadei. În schimb, investițiile în tehnologii noi care extind durata de viață a unui activ sau care îmbunătățesc performanța sa ar trebui capitalizate.
- Prezentare: IAS 1 permite entităților
să-și prezinte cheltuielile fie pe natură (grupate
pe tipuri de cheltuieli), fie pe funcție (de
exemplu, costul vânzărilor, cheltuieli de
administrare). Cheltuielile cu protecția mediului
sunt de obicei prezentate în contul de profit și
pierdere la categoria "Alte cheltuieli de
exploatare".
Aspect | OMFP 1802/2014 | IFRS (IAS 37 & IAS 1) |
Tratament contabil | Utilizează un cont specific (652) pentru a înregistra direct cheltuiala. | Nu impune un cont specific. Recunoaște cheltuiala pe baza principiilor din IAS 37. |
Principiu fundamental | Se bazează pe contabilitatea de angajamente. | Se bazează pe principiul substanței economice și al obligației actuale. |
Recunoaștere | Cheltuiala este recunoscută în momentul în care este suportată. | Cheltuiala este recunoscută atunci când există o obligație legală sau constructivă și suma poate fi estimată. |
Abordarea de audit
Pentru un auditor, auditul
Contului 652 este o procedură crucială pentru a se
asigura că valoarea cheltuielilor cu protecția
mediului este reală, completă și corect evaluată.
Obiectivul principal al auditorului este de a
verifica dacă cheltuielile sunt justificate de
documente legale (facturi, autorizații, decizii
interne) și dacă au fost înregistrate în perioada
corespunzătoare. De asemenea, auditorul va acorda o
atenție sporită clasificării cheltuielilor, pentru a
se asigura că nu ar fi trebuit capitalizate. .
Principalele proceduri de audit
Pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Contul 652 este de un interes major, deoarece cheltuielile înregistrate aici pot avea un impact direct asupra bazei de impozitare a impozitului pe profit. Inspectorii fiscali sunt extrem de atenți la corectitudinea înregistrării și la justificarea cheltuielilor, în special pentru a se asigura că nu sunt ascunse cheltuieli nedeductibile sau cheltuieli cu investițiile. .
Principalele verificări ale ANAF
Pentru ANAF, Contul 652 este o sursă de informații esențială pentru a verifica legalitatea și corectitudinea înregistrărilor fiscale. O gestionare riguroasă a acestui cont și o înțelegere clară a regulilor de deductibilitate fiscală sunt esențiale pentru a evita orice problemă cu autoritățile fiscale.
Pentru investitori, analiști și creditori, Contul 652 este un indicator important al responsabilității corporative și al managementului riscurilor unei companii. Modul în care sunt gestionate aceste cheltuieli oferă indicii importante despre capacitatea companiei de a se conforma reglementărilor și de a construi o imagine pozitivă.
Contul 652 este un barometru al sănătății operaționale și al managementului strategic al unei companii. Pentru părțile interesate, el reflectă nu doar poziția financiară, ci și prudența și eficiența managementului în controlul costurilor și în gestionarea riscurilor.
Principalele proceduri de audit
- Verificarea documentației justificative: Auditorul va examina contractele cu furnizorii de servicii de mediu, facturile, deconturile de cheltuieli și autorizațiile de mediu. El se va asigura că documentele sunt valabile, că sumele corespund cu realitatea și că serviciile au fost prestate conform legii.
- Validarea caracterului cheltuielilor: O procedură esențială este de a analiza natura cheltuielilor pentru a se asigura că ele sunt clasificate corect în Contul 652. De exemplu, un auditor va verifica dacă o cheltuială cu o investiție majoră în tehnologii de depoluare, care ar trebui capitalizată ca un activ, nu a fost înregistrată greșit ca o cheltuială a perioadei.
- Testul de cut-off: Auditorul va verifica dacă cheltuielile aferente serviciilor prestate la sfârșitul perioadei fiscale au fost înregistrate corect. De exemplu, o factură primită în ianuarie, dar care se referă la servicii prestate în decembrie, trebuie înregistrată ca o cheltuială a anului precedent.
- Analiza fluctuațiilor: Auditorul va
analiza variațiile cheltuielilor din acest cont
în raport cu anii precedenți. O creștere sau o
scădere nejustificată ar putea indica erori
contabile sau o schimbare în politica de mediu a
companiei.
Abordarea ANAF și a Codului de Procedură Fiscală
Pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Contul 652 este de un interes major, deoarece cheltuielile înregistrate aici pot avea un impact direct asupra bazei de impozitare a impozitului pe profit. Inspectorii fiscali sunt extrem de atenți la corectitudinea înregistrării și la justificarea cheltuielilor, în special pentru a se asigura că nu sunt ascunse cheltuieli nedeductibile sau cheltuieli cu investițiile. .
Principalele verificări ale ANAF
- Deductibilitatea cheltuielilor: Conform Codului Fiscal, cheltuielile cu protecția mediului sunt, în general, cheltuieli deductibile fiscal, cu condiția ca ele să fie efectuate în scopul obținerii de venituri impozabile și să fie justificate de documente legale. ANAF va verifica dacă aceste cheltuieli sunt legate de activitatea economică a companiei și dacă sunt înregistrate în perioada corectă.
- Verificarea documentației justificative: ANAF va solicita documentele care stau la baza cheltuielilor, cum ar fi facturile de la furnizori de servicii de mediu, autorizațiile de mediu și documentele de plată. Inspectorii vor verifica dacă sumele înregistrate corespund cu realitatea și dacă serviciile au fost prestate conform legii.
- Corectitudinea clasificării: O
preocupare majoră a ANAF este de a verifica dacă
cheltuielile înregistrate în acest cont nu ar fi
trebuit, de fapt, să fie capitalizate. De
exemplu, cheltuielile cu achiziționarea de
tehnologii noi de depoluare, care au o durată de
viață mai mare de un an și o valoare
considerabilă, ar trebui înregistrate ca active
și nu ca o cheltuială a perioadei.
Pentru ANAF, Contul 652 este o sursă de informații esențială pentru a verifica legalitatea și corectitudinea înregistrărilor fiscale. O gestionare riguroasă a acestui cont și o înțelegere clară a regulilor de deductibilitate fiscală sunt esențiale pentru a evita orice problemă cu autoritățile fiscale.
Abordarea acționarului/ asociatului și a părților interesate
Pentru investitori, analiști și creditori, Contul 652 este un indicator important al responsabilității corporative și al managementului riscurilor unei companii. Modul în care sunt gestionate aceste cheltuieli oferă indicii importante despre capacitatea companiei de a se conforma reglementărilor și de a construi o imagine pozitivă.
- Indicator al riscului de mediu: Cheltuielile cu protecția mediului indică faptul că o companie este conștientă de riscurile de mediu și că le gestionează în mod proactiv. O creștere a acestor costuri poate fi văzută ca un semnal pozitiv, demonstrând angajamentul companiei de a reduce impactul negativ al activităților sale. O creștere bruscă și neplanificată a acestor cheltuieli, însă, poate sugera că firma a fost supusă unor amenzi sau sancțiuni, ceea ce este un semnal de alarmă pentru investitori.
- Impactul asupra profitabilității: Cheltuielile înregistrate în acest cont sunt o componentă a cheltuielilor operaționale ale unei companii. Analiștii vor urmări trendul acestor cheltuieli în raport cu veniturile. O creștere a costurilor cu protecția mediului, fără o creștere proporțională a veniturilor, poate indica o presiune asupra marjelor, cauzată de noi reglementări sau de o gestionare ineficientă.
- Evaluarea managementului: Un control
riguros al costurilor de mediu și o planificare
strategică a investițiilor în tehnologii verzi
sunt semne ale unui management eficient și etic.
Investitorii sunt interesați de faptul că
managementul este conștient de riscurile de
mediu și că adoptă o strategie de atenuare a
acestora. O planificare defectuoasă, care duce
la costuri neprevăzute sau la cheltuieli
excesive, este un semnal negativ pentru
investitori. .
Contul 652 este un barometru al sănătății operaționale și al managementului strategic al unei companii. Pentru părțile interesate, el reflectă nu doar poziția financiară, ci și prudența și eficiența managementului în controlul costurilor și în gestionarea riscurilor.
Bibliografie:
O.M.F.P.
nr. 1.802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea
Reglementărilor contabile privind situațiile
financiare anuale individuale și situațiile financiare
anuale consolidate (publicat în M. Of. nr. 963 din 30
decembrie 2014).
Anexa
O.M.F.P. nr. 1.802 - Reglementări contabile din
29 decembrie 2014 privind situațiile financiare anuale
individuale și situațiile financiare anuale
consolidate.
O.M.F.P.
nr. 2.844 din 19 decembrie 2016 pentru aprobarea
Reglementărilor contabile conforme cu Standardele
Internaționale de Raportare Financiară (publicat în M.
Of. nr. 1.020 din 19 decembrie 2016).
Anexa
nr. 1 a O.M.F.P. nr. 2.844 - Reglementările
contabile din 12 decembrie 2016 conforme cu Standardele
Internaționale de Raportare Financiară.Dorin, Merticaru