![]() |
![]() |
![]() |
ASTROLOGIE - analiza de obiect
Originea termenului "Astrologie" deriva din vechea greaca de la "Astron"
= stele si "Logos" = stiinta (fata de astronomie compus din "astron" si
"nomos" = legi). Intelesul "primar" al combinatiei este legat de astronomie
si nu de astrologie dar "filiatia" termenului "Astrologie", care este evident
legata de studiul astrelor ceresti, este "realizata" atat de astronomie
cat si de astrologie (in majoritatea acceptiilor, in special in acceptia
astrologilor europeni care au "format" denumirile de stiinte, avand la
baza, in majoritate, termeni latini sau grecesti). Ar trebui sa nu uitam
de o alta forma de manifestare a "studiilor ceresti" reprezentata de astromancia
("astron" si "mantea" = divinatie) care este deosebit de practicata in
spatiul asiro-chaldeean, egiptean, astez, mayas, etc., in aceasta doctrina
fiind inglobat tot ceea ce se afla deasupra noastra
De ce afirmam aceasta?!? Poate cineva contrazice faptul ca oamenii primitivi
priveau spre stele pentru a identifica niste constelatii sau, pur si simplu,
pentru a gasi un identificator pentru zeii, dumnezeii, s.a. de care "dispuneau"
- deci pentru a se lega de viitor, chestii esoterice, s.a.? Cert este ca
nu se utilizeaza acelasi termen si pentru una si pentru cealalta deoarece
astronomia se ocupa strict cu tot ce este legat de studiul miscarilor,
dimensiunilor, distantelor si componentelor astrelor ceresti/ stelelor
pe cand astrologia studiaza caracterul omenesc si evenimentele din viata
umana in relatie directa si/ sau deductibila cu pozitia unor astre ceresti
determinate, intr-o adaptare directa/ concreta la cerintele umane de zi
cu zi.
Definitiile date acestei stiinte (astrologia) au avut forme care au evoluat
in timp si au cautat sa exprime cat mai bine "ratiunea" si scopurile acesteia
in directa relatie cu nivelul acumularilor stiintifice ale momentului precum
si de posibilitatea de exprimare a "epocii" (fapt pentru care nu credem
ca este "necesar" sa ajungem la a da si noi o definitie a acestei stiinte).
Trebuie doar sa subliniem ca orientarile evidente ale acesteia au "evoluat"
mai ales in directia prezicerii evenimentelor ulterioare, a "interogarilor",
avand ca o principala abordare posibilitatea de a prezice norocul/ soarta
ulterior/ ulterioara celui sau celor care interogheaza o constanta de timp
sau de situatie.
Aceasta evolutie permanenta, consecutiv adaptarii constante la "momentul
cronologic" la care se face raportarea a atras o rafinare destul de excesiva
a informatiilor care determina ca astrologia sa devina o stiinta deosebit
de contestata, dupa unii autori fiind cea mai mare ratacire a mintii umane
de-a lungul tuturor timpurilor. Cu toate acestea in astrologie pot fi incluse
mult mai multe elemente/ stiinte, in special daca se va lua in considerare
o abordare cronologica a evenimentelor si mai ales faptul ca, odata cu
progresul uman, au aparut si alte stiinte de studiu ale fenomenelor umane
care sunt foarte des "apelate" de astrologi. Aici este vorba despre sociologie,
politologie, imagistica, psihologie, s.a., stiinte care se ocupa evident
cu studiul fenomenelor umane si care dau informatii caracterizate de o
mare marja de acuratete in ceea ce priveste viitorul sau raspunsul la o
interogare in acest sens.
Cumulul de cunostiinte a indus o necesitate a specializarilor care, pana
si in cazul astrologiei, a indus aparitia de specii de stiinte distincte
(chiar daca incadrarea lor se face tot in "sectiunea" initiala) care au
rolul de a "rafina" vastul domeniu "insusit" de catre astrologi fie de
facto fie prin extensie la instrumentele la care apeleaza acestia. Printre
aceste "sectiuni de necesitate" se poate cita "Astrologia umanistica",
"Astrologia economica", etc. stiinte care au atat tendinta de a se axa
pe un anumit domeniu uman de activitate cat si de a mari eficienta si mai
ales acuratetea interpretarilor/ predictiilor. Din aceste motive nu cred
ca mai constituie o surpriza a zilelor noastre faptul ca exista la acest
moment universitati de astrologie, institutii oficiale de studiu astrologic
si, de ce nu, preocupari ale diverselor institutii de stat pentru o "acuratete
marita a predictiilor evolutive" usor de asimilat stiintelor astrologice
(sau invers).
Concluzionand, este evident ca, pentru a avea oarecare sanse de a gasi
o interpretare corecta a acestui termen (astrologie), este necesara o abordare
evolutiva, cronologica, de la momentul aparitiei unor preocupari ce pot
fi asimilate acesteia pana la conturarea elementelor de definitie actuale.
Inceputurile.
Mai intai vom ataca problema intaietatii unui "grup geografic" in ceea
ce priveste studiul cronologic al acestei "astrologii"...
Majoritatea studiilor proclama ca loc de origine a astrologiei zona asiro-chaldeeana...
Posibil... Tinand cont de descoperirile arheologice se pare ca civilizatia
asiro-chaldeeana nu poate merge mai departe de 1.000.000 de ani, asa cum,
o sustin textele dezgropate pe valea Eufratului. Numai ca aceasta suma
rotunda de ani este exagerata, in primul rand datorita modului gresit de
socotire timpului. Istoricul Berose afirma: "Orticares fiind mort, fiul
sau Xisuthrus a domnit 18 sares (64,800 ani); marele potop a avut
loc in timpul lui, iar istoria potopului este amintita de documentele sacre".
De asemenea, Xisuthrus a fost mentinut in viata atat de mult timp incat
la sfarsit a ramas neingropat, declarat nemuritor si transportat intr-un
loc indepartat. Deci, este destul de evident ca nu ne putem baza pe cronologia
lor, dovezile arheologice strivind milionul de ani la doar vreo 7.000 (mai
precis pe vremea anilor 5.000 i.Ch.). Apoi ar fi randul civilizatiilor
din jurul acestora... Stupoare?!?! Nici acestia nu calculau corect timpul,
toate popoarele utilizand unitati prea mici pentru masurarea acestuia.
Evreii spun ca Noe a trait 350 de ani dupa potop murind in mijlocul urmasilor
sai la varsta de 950 de ani. Astfel s-a "declarat" si termenul atat de
cunoscut de "varsta matusalemica". Si, destul de ciudat, acestia
isi plaseaza inceputurile undeva in jurul amilor 6.000 i.Ch. Deci, toata
aceasta zona "graviteaza" ca origine in jurul anilor 5 - 6.000 i.Ch.,
din punct de vedere al izvoarelor istorice, bineinteles.
Atunci, cel mai bine ar fi sa ne gandim care ar fi cele mai vechi civilizatii
care pot fi "legate" de studiul nostru. Vom ramane stupefiati ca, absolut
toate popoarele s-au orientat catre cer. Atunci, fara a ne mai gandi la
o zona anume, vom cauta cele mai vechi civilizatii atestate. Si, astfel,
ajungem la a vedea ca cele mai vechi "populatii" la care putem apela sunt
reprezentate de egipteni (cu origini plasate undeva in intervalul
10 - 7.000 i.Ch) si chinezi (cu origini tot in perioada 10.000 i.Ch).
Deci?!? De unde aceasta origine asiro-cheldeeana invoicata de majoritatea
autorilor. Nu poate nimeni sa conteste faptul ca orice fiinta umana a fost
atrasa mai intai de cer decat de alte elemente "divinizabile". Deci, preocupari
gen astrologie sunt arhigenerale. Problema este legata acum de cine a fost
cel care a structurat pentru prima si prima data aceste "lucruri".
Asa ca ne vom orienta atentia in primul si in primul rand pe "detectia"
unei logici oarecare care sa ne ajute in gasirea raspunsului...
Perioada cea mai incerta este cea a omului primitiv in care intelesurile,
acumularile sau alte elemente concrete nu s-au transmis fie din cauza lipsei
limbajului, fie a scrisului. Dar,... este o certitudine ca se pot realiza
unele deductii bazate pe elementele arheologice si/ sau intuitive.
Mai intai vom incerca sa deducem care ar fi cauzele "gandurilor de viitor"...
Poate cineva sa incerce sa dovedeasca originea sentimentelor umane? Sau,
cel putin evolutia acestora catre formele actuale?!? Cum s-a ajuns la "pornirile
spre cer", la iubirile pamantesti, iubirea fata de stramosi, de cei "plecati",
avaritie, invidie, gelozie, vanitate, s.a. Intuitiv se poate ajunge usor
la dorinta omului de a sti ceea ce ii ofera secunda sau ziua de maine,
daca va ploua sau va veni viitura, daca va ninge sau va fi viscol, daca
copilul sau va ajunge cineva sau nu... Este evident ca aceasta demonstratie
nu se poate realiza decat foilosind bunul simt si intuitia.
Deci, este evident ca, de la intrebaruile legate de viitor, au aparut oamenii
care stiau cum sa intrebe si sa primesca raspunsuri de la stramosi/ cei
morti, de la puterile cerului si ale teluricului, de la zei si acoliti
ai acestora, de la animale sacre sau de la stele... Visele au fost talmacite
de vraci, augurii au inteles zborul pasarilor, aurispicii au cercetat maruntaiele
animalelor jertfite, magii au citit in stele... Mereu se va ajunge la ceva
legat de stele de ceva "de sus"... Ceva legat de stelele nemuritoare, planetele
schimbatoare, arzatorul soare, schimbatoarea luna care, separat sau impreuna
au intaietate asupra pamantului si a sortilor gazduite pe acesta.
La inceput, si nu numai, viitorul a fost intrebat in felurite chipuri pentru
a relava ceva palpabil. Se scriau pe frunze rupte din smochin intrebarile
chinuitoare legate de viitor iar frunza care ramanea verde ascundea raspunsul
(sycomancie), obicei regasit pe meleagurile noastre in intrebarile adresate
florii de scaiete privitoare la alesul fetelor (de Dragaica), se picura
ulei pe fata apei dintr-un vas (lecanomancie), forma regasita pe meleagurile
noastre in "turnatul cositorului", "apa de argint" s.a. unde formele ivite,
care se miscau si se schimbau, anuntau viitorul celor care credeau si intelegeau
semnele, cercetarea formei si culorii flacarii (piromancia) in special
cu ocazia ritualurilor de tip religios, drumul sau figurile formate de
fum cu ocazia sacrificiilor (capnomancia), felul si intensitatea ploii
(brecomancia) regasit in boboteze, etc.
Apoi ar fi de mentionat semnele cum ar fi pisica neagra, nasterea unui
animal cu malformatii (prevestire rea pentru casa omului sau chiar pentru
intreaga cetate), sageata dusmanului (daca o armata era inconjurata se
scria pe sageti numele dusmanului si, cu ochii inchisi se alegea una care
releva ce dusman trebuie atacat mai intai - obicei raspandit la chaldeeni,
dupa mentiunile Sfantului Ieronim), etc.
Revenind la argumentatie prin intermediul intuitiei se poate trage foarte
usor concluzia evidenta ca cele mai sigure astre in ceea ce priveste "luarea
in considerare" de catre "astrologi" au fost soarele si luna. Apoi, cu
timpul, datorita observatiilor asupra lunii se poate vorbi si despre corelarea
miscarii acesteia de stele, constelatii, etc. Din punctul nostru de vedere
este greu de crezut ca omul primitiv nu a avut initial decat ocupatii strict
nomade bazate pe deplasare si vanatoare dar, daca vom accepta acest lucru,
vom intui ca el avea nevoie de unele informatii in ceea ce priveste cerintele
de deplasare si vanatoare. Se poate corela usor aici tendinta/ posibilitatea
de a cunoaste fazele lunii sau pozitia soarelui sau a unor astre pentru
deplasare (puncte de reper pentru deplasare - Est, Sud, Vest si apoi Nord,
evitarea unor consecinte ale mareelor, posibilitatile de a se adaposti
in siguranta - luna plina solicita masuri speciale legate de asigurarea
sigurantei pe cand lipsa acesteia solicita cerinte minime, etc.).
Fiind o persoana integrata total in mediul natural ea a facut usor unele
corelatii intre elementele evolutive ale naturii si componentelor acestora
(anotimpuri, musoane, etc.) si numarul, forma, etc. evolutiilor astrelor
(lunii sau ale soarelui, in principal) mai ales ca au avut la dispozitie
datele culese de un numar mare de generatii pentru a mari acuratetea si
mai ales eficienta observatiilor. Luand in considerare aceste elemente
se va ajunge usor la crearea de elemente rituale in jurul acestor observatii
si, cu timpul, la aparitia celor care "stapaneau mai bine decat ceilalti"
aceste cunostinte.
Astfel, vechii magi, vraci, etc. tribali asociau cu siguranta studiului
deplasarii soarelui si lunii si unele repere stelare/ astrale legate de
ritualuri, previziuni, etc.. Initial, toate aceste repere stelare/ astrale
luate in considerare strict ca un reper, prin fenomenul de observatie in
timp, au ajuns cu siguranta sa fie individualizate ca evolutie mai ales
datorita faptului ca studiul pe o perioada indelungata induce imposibilitatea
sa nu se observe deplasarea acestora, in special a planetelor cu o vizibilitate
maxima. De aici s-a ajuns la constituirea primara de grupuri de astre reper
(cum ar fi constelatiile, elementele de asociatie date planetelor, etc.)
si/ sau cu una sau mai multe atribuiri interpretative necesare in special
"intaririi" rolului/ pozitiei magilor sau vracilor tribali deveniti in
timp preoti, etc. (fara a se pierde din vedere faptul ca acumularea de
cunostiinte si aplicarea lor in diverse directii utile a dus in mod evident
la o recunostere a "puterii" acestora de partea comunitatilor in care erau
integrati).
Daca vom fi atenti la principalele elemente de analiza astronomica/ astrologica
vom vedea ca si pentru a corela datele legate de soare si luna, de cateva
planete in plus era nevoie de ceva mai mult decat o simpla memorare, ca
sa nu mai amintim de necesitatea unor calcule eleborate care sa striveasca
orice incercare profana de discreditare a cunostintelor celor initiati
s.a. Si, vom ajunge la necesitatea de a corela evolutia obiectului analizei
noastre cu evolutia scrisului, forma de baza de a pastra si de a contribui
la dezvoltarea unei astfel de "stiinte".
Scrisul si modalitatile de inmagazinare ale informatiilor.
Asezarile umane.
Problema "demonstrarii", a gasirii de dovezi tip atestat, nu credem ca
va fi solvata vreodata deoarece, din acele vremuri imemoriale despre care
vorbim, nu avea cum sa ramana ceva palpabil. Deci, este evident ca vom
face un efort de a obtine date de referinta cat mai "incontestabile" si,
de aceea, suntem nevoiti sa ajungem la o mica descriere a scrisului si
a "drumului acestuia prin istorie" si/sau a modalitatilor de inmagazinare
a informatiilor. Toate acumularile celor care au studiat cerul si elementele
"de relatie" asociate acestuia si maselor umane aveau nevoie de grupuri
umane de diferite dimensiuni pentru a gasi utila interpretarea si pentru
a o aplica cu sau fara rost, lucru evident justificativ si pentru aparitia
si utilizarea "scrisului". De aceea este clar ca, aglomerarile umane sunt
principalul factor de "cerere" a studiului si acumularii acestor "parametri",
fapt ce ne va "orienta" sa facem primul pas si sa realizam si un fel de
studiu al asezarilor umane.
Deci, revenind la modalitatile intuitive/ interpretative ale lucrurilor
vom utiliza cateva din mijloacele oferite de istoria cunoscuta si atestata
precum si cateva din cele oferite de sociologie.
Daca se vor lua in considerare elementele initiale ale prezentei interpretari
se va vedea faptul ca se tot aminteste despre rolul magilor/ vracilor in
observarea si transmiterea unor informatii mai mult sau mai putin legate
de astronomie/ astrologie. De aici pana la a ajunge la concluzia ca aglomerarile
umane sunt cel mai bun suport pentru dezvoltarea/ aplicarea acestor observatii
nu este decat un pas - preotii/ vracii, etc. nu isi pot manifesta "in forta"
atributiile decat atunci cand exista structuri organizate formate din mai
multi membri "formatori de religie locala" care sa presteze "serviciile"
lor unei comunitati mari de oameni (cererea este cea care forteaza aparitia
ofertei, inainte de se naste relatia atat de cunoscuta dintre cerere si
oferta). In plus intervine faptul ca progresul uman a dus la cerinte de
stabilizare a comunitatilor umane facand necesara aparitia asezarilor umane
stabile si, bineinteles, care face posibila dezvoltarea "castelor" vracilor/
preotilor cu "obiect de activitate" bine delimitat, cu structuri organizatorice
clare si bine stabilite.
Se poate comenta faptul ca si comunitatile nomade au dezvoltat "cunostinte"
de tip religie dar nu trebuie sa se piarda din vedere faptul ca acestea
isi manifestau "trairile religioase" in cadrul taberei locale (stabilite
pentru un timp variabil), deci, tot in cazul unei comunitati, interpretabil
a fi sau nu stabila, punctul de referinta al acesteia fiind pur si simplu
"nucleul nomad".
Revenind la comunitati se poate afirma, fara dubii, ca ele au existat chiar
de la aparitia conceptului "Homo ce o fi" (Neanderthalis, Cro Magnon, etc.,
s.a., sau nu), si au cunoscut o dezvoltare fortata in perioadele ultimelor
doua glaciuni care le-a "surprins" "Homo ce o fi" cand conditiile de mediu
nu asigurau supravietuirea decat in conditii de comunitate. Ar exista unele
dubii ridicate de faptul ca, la acest moment, exista dovezi "ridicate"
de laponi si eschimosi care infirma afirmatia noastra anterioara. Nu trebuie
sa uitam ca ei sunt grupuri relativ mici de oameni care traiesc in totala
independenta fata de aglomerarile umane si de comunitatile mari asupra
carora ne orientam atentia, fiind mai mult grupuri umane "exclusiviste"
care elimina aproape orice "contact extern" (cum a fost, de exemplu, si
cazul Japoniei - izolationism). In plus, legat acest caz vom raspunde printr-o
intrebare. De ce migreaza si nu sunt stabiliti/ legati de un loc anume.
Raspunsurile cunoscatorilor vor tine cont de fapul ca unii dintre ei isi
duc existenta pe platformele de gheata mobile si sunt obligati sa se adapteze
continuitatii miscarii, altii urmaresc turmele de animale pentru a putea
trai, s.a. Ori, vrand, nevrand, ei ajung in situatia de a se intalni cu
alte mici comunitati si/ sau asezari umane stabile si mari. Oare, din acest
moment, ei vor evita sa mai intre in contact cu o mare asezare umana care
ii primeste cu bratele deschise? Nu credem... Si, astfel, ajungem la concluzia
ca ei isi permit acest mod de viata tocmai fiindca exista posibilitatea
de a "atinge" baze umane stabile si infirmam posibilitatea existentei de
grupuri umane total rupte de realitatea "socialului" absolul necesar vietii
si dezvoltarii omului, fortand la maximum posibil "exclusivismul" lor.
Deci, toate cunostintele religioase "stabile" apar imediat dupa era glaciara
deoarece asezarile umane mai puternice si mai structurate (fie datorita
migratiei spre zonele calde si formarii de aglomerari umane, fie datorita
necesitatii de a "activa" in comun pentru a supravietui vicisitudinilor
naturale) si sunt din ce in ce mai dese odata cu aparitia agriculturii
care va apare in primul rand din necesitatea de a exista resurse necesare
sustinerii aglomerarilor umane - este necesar sa nu uitati faptul ca asezarile
umane au existat cu siguranta si inainte si in timpul perioadelor glaciare
insa nu se poate lua in considerare acest lucru deoarece nu exista certitudini
ca este vorba despre aglomerari umane in adevaratul inteles al termenului.
Ajungand la scris vom incepe prin a preciza faptul ca picturile descoperite
sunt un fel de scris incipient. De ce facem aceasta afirmatie? Picturile
apar ca element ritual si nicidecum de manifestare a simturilor artistice,
ale avand un caracter sacru intr-un ritual al vanatorii si nu un caracter
de cronica a vremurilor traite, asa cum gresit interpretam bucuria arheologilor
si istoricilor care descopera asa ceva. Trecerea timpului a determinat
ca desenele facute pe pamant, piatra, etc. sa fie consemnate pentru a constitui
un "sanctuar" sau, pur si simplu, pentru a nu fi uitate si, astfel, s-a
nascut zona sacra, rituala, unde puteau fi usor gasite, identificate si
folosite aceste desene. Dar viata omului este o continua suita de nenorociri
si, deseori, aceste zone se pierdeau iar supravietuitorii, daca mai existau,
erau obligati sa recreeze acel loc sacru, fara a lua in calcul excedentele
de populatie care treceau la migratie si care, odata ce gaseau "rezidenta"
erau nevoite sa isi creeze propriul sanctuar, asa cum il foloseau cei de
unde au plecat. Consecutiv, odata cu trecerea timpului, se naste si o nevoie
suplimentara de a consemna elementele vietii curente unei mari aglomerari
umane sau, cel putin, ale marilor sefi ale acestora, moment in care se
poate afirma ca desenul este atribuit si mai mult ca scriere si nu ca opera
de arta. De altfel, primele forme de scris, dupa parerea noastra, sunt
ideogramele, literele sau caracterele care se bazeaza pe interpretarea
generala a unui desen, asa cum este cazul scrierii chineze, egiptene, aztece,
etc.
Apoi, este recunoscut istoric (chiar daca interpretativ/ intuitiv) ca aglomerarile
umane au fost cele care au "fortat" dezvoltarea scrisului necesar in primul
rand mentinerii unei evidente necesare atat organizarilor sociale sau interne
unui grup cat si colectarii de resurse si tinerii unei evidente a distributiei
acesteia. Nu trebuie sa uitam si de posibila necesitate de a tine evidenta
taxelor si impozitelor fixate si/ sau colectate (in produse sau prestatii)
de structuri organizatorice locale sau zonale. Pentru cei care nu cred
ca acesta este motivul aparitiei scrisului este bine sa se aminteasca faptul
ca scrierile religioase apar mult mai tarziu fata de scrierile "organizatorice"
(asa zis enumerative/ evidentiative) deoarece, in esenta, nu cred ca o
scriere religioasa a aparut inaintea unei asa numite scrieri simbolistice
care sa tina cont de elemente administrative, de teritoriu sau, pur si
simplu, de elemente sociale sau "gospodaresti" de ritual (nicidecum de
religie care are nevoie de o scriere avansata care sa acopere termeni multipli
sau concepte, fara a mai aminti de elemente gramaticale).
Nota: Prin cele afirmate anterior nu intentionam sa "lovim" in miturile
sau adevarurile legate de "Cartea Cartilor" oricarui popor care ar avea
asa ceva in mitologie, religie, s.a. (inclusiv in tablele celor 10 porunci
sau altele asemenea). Pur si simplu nu facem altceva decat sa expunem parerea
noastra legata de faptul ca omul a avut grija sa descopere mai intai uneletele,
s.a. si apoi religia, miturile, s.a. si abia apoi sa ajunga la scris, consemnari
istorice sau altele asemenea, trimise de "Zeul suprem". Pentru cei mai
inversunati dintre Dvs. este bine sa se stie ca scrisul era "un ceva" care
cu timpul a ajuns in stricta protectie religioasa deoarece s-a constatat
eficienta acestuia si, abia atunci cand nu se mai putea "sub nici un chip",
sistemele regilioase au catadicsit sa "scoata" de sub blestem/ interdictie/
s.a. scrisul sau pe cel care scrie si este "extern" sistemului.
Pasul urmator al analizei deductive este reprezentat de intrebarea: unde
oare si cand s-au "realizat" aglomerarile din perioadele antice. Cel mai
vechi oras atestat documentar este orasul Uruk din veche Mesopotamie. De
ce? Deoarece in acest loc (sau in cele invecinate) s-au pastrat inscriptii
cuneiforme care atesta atat scrierea cat si orasul respectiv (pe langa
ruinele descoperite). Doar atat!
Daca se vor lua in calcul punctele de plecare a majoritatii valurilor/
popoarelor migratoare se va determina ca aproape toate isi au originea
cel mai des in Asia indepartata (China, Mongolia, Platoul Tibet, Nordul
Asiei). Orasul Uruk se afla practic in cea mai estica zona a zonei Mesopotamiene
fiind un punct intersectie la marile porti ale popoarelor care pot fi numite
cu adevarat numeroase (Mesopotamieni - doar in perioada antica, India,
China, Mongolia, etc.). Sau poate, demografic vorbind, dezvoltarea masiva
a acestor popoare este datorata perioadei moderne, fara a exista o continuitate
in timpurile stravechi? Greu de crezut ca acest Uruk este prima mare asezare...
Si, ceea ce ne intereseaza cel mai mult, greu de crezut ca era o asezare
mai mare decat toate celelalte.
Concluzionand (incercand sa ajungem la ceva mai real decat ceea ce este
evident ca prezinta mari dubii) vom ajunge rapid la ideea ca soarta/ intamplarea
face ca aceste atestari/ scrieri sa fi avut sansa sa ajunga pana la noi
fara a fi distruse de "vremurile" care au trecut peste ele. Este mult mai
simplu si mai concret sa ne raportam la regulile bunului simt care ne "indruma"
spre ideea ca marile aglomerari umane existau de mult timp (cel putin din
punct de vedere al cerintelor de dezvoltare ale unei asezari) in jurul
acestui Uruk, cel putin din punct de vedere al pozitionarii lui la limita
"de intersectie" a marilor civilizatii. In fond, este foarte posibil ca
marile drumuri comerciale sa fi avut tangenta la acest oras si, astfel,
el sa se fi pastrat in "constiinta" vremurilor mai bine decat unele asezari
sterse de pe fata pamantului de invadatorii dornici de imbogatire (ar fi
bine sa va amintiti de istoria Troiei - bogata cetate a vremurilor Greciei
antice care... a fost rasa de pe fata pamantului tocmai datorita bogatiei
si, in timp, s-a pastrat doar prin memoria oamenilor si nu prin placute
de lut sau altele asemenea pana la descoperirea ruinelor acesteia, fara
a mai lua in calcul posibila existenta a Atlantidei, sau, pur si simplu,
de orasele targ din orice loc al pamantului care sunt "tinute minte" de
oricine mai presus de asezari administrative de importanta majora sau altele
asemenea).
Si, pentru a avea noi raspunsuri de dat, nu cumva acesta este motivul pentru
care toti cei care studiaza originile astronomiei/ astrologiei afirma ca
cea mai mare ratacire a mintii umane, reprezentata de astrologie, s.a nascut
datorita civilizatiei asiro-chaldeene.
Scrisul.
Realizand un fel de studiu al formei si aparitiei scrisului vom putea determina
daca se poate vorbi despre atestarea documentara a scrierii ca valoare
de contestare la formele intuitive de deducere a momentului aparitiei scrisului.
Plecand de la "scrieri" care apartin Americii, Africii, Europei, Asiei
Centrale si Asiei indepartate exista capacitatea de a face unele corelatii
destul de interesante. Scrierile popoarelor stravechi din America se bazeaza
in primul rand pe ideograme (simboluri atribuite unor anumite cuvinte -
indiferent de valoarea gramaticala a acestora) prin a caror succesiune
se realiza mesajul ce se dorea a fi transmis. Aceste popoare au fost ceva
mai practice neavand nevoie de scriere pentru a tine evidente? Este adevarat
ca s-au descoperit un fel de abace (pe piatra, lemn, sfoara - noduri, etc.)
in care se inscriptiona cel mai des o cantitate de ceva anume, foarte probabil
taxe sau cotizari materiale la ceva. Dar poate ei nu au considerat necesar
sa "iroseasca" scrisul pe asa ceva. Organizarea sociala nu avea nevoie
de atat efort pentru a tine o evidenta a datoriilor stiute de toata lumea,
scrisul fiind destinat exclusiv catre ceva anume, bine delimitat si cu
acces restrans doar catre anumite clase/ pozitii sociale.
Pornind la "drum" spre vest se va ajunge in zonele Japoniei, Chinei, etc.
Va fi foarte usor sa se observe ca scrierea acestor popoare utilizeaza
tot ideograma. Si este evident ca daca se va atribui sens diferit unei
ideograme sau daca se va realiza o analogie directa asupra formei lor se
va sesiza o similitudine "completa" asupra redactarii si interpretarii
indicand o origine unica (fara a avea intentia de a descoperi cine a realizat-o
primul). Diferenta intre aceasta zona si cea a Americii este legata de
faptul ca scrisul a fost accesibil tuturor persoanelor indiferent de pozitia
sociala, el avand o utilizare evident globala, fara o posibila interpretare
ca era destinat cultelor sau numai initiatilor "interesati" in a exploata
ceva din scris.
Urmeaza celebra scriere cuneiforma care va fi usor de asimilat unor ideograme
descompuse, fara a lua in calcul posibilele "zgarieturi" numerice care
pot fi regasite pe tablitele "administrative". Sa fie acesta primul pas
de preluare a scrierii de catre unele populatii? Oare nu este evident ca
ei au inteles "rostul" scrierii dar au "tradus" eronat interpretarile simbolurilor/
ideogramelor?!? Aceasta "descompunere" va fi si mai evidenta la scrierile
hinduse, arabe si chiar si la evrei unde scrierea pare a fi o combinatie
destul de estetica si unduitoare a cuneiformelor. Este bine de retinut
faptul ca, si aici, scrierea a avut o "penetrare" de masa fara a se putea
preciza ca era utilizata strict de catre initiati.
Vom ajunge apoi in Egipt unde, culmea, se utilizeaza tot ideograma, cu
tipicul specific acestei civilizatii. Pentru Egipt se poate "comenta" o
utilizare "de masa" a scrisului datorita existentei castelor de scribi
precum si existenta unei scrieri "paralele", cu caracter oficial (si nu
"monumental" si/ sau religios) de tip cuneiform pe tablite din lut, dar
toate acestea nu sunt decat elemente adaptative de tip administrativ preluate
fie din zona sumeriana, fie din cea dacica. Deci, cu toate acestea, se
poate afirma doar ca exista o grupare umana determinata de "Ma'at"-ul puterii
care exploata "licenta" scrisului fara a se putea spune cu certitudine
ca el era sau nu era accesibil maselor, sau, cel putin, era accesibil acestora
doar scrisul comun, preluat.
Dar ce s-a intamplat cu popoarele europene. Scrierea lor este total diferita
axandu-se in special pe semnificatiile componentelor vorbirii (sunete,
silabe, etc.), asa numita scriere fonetica. Sa fie vorba despre o alta
"sursa" de inspiratie in ceea ce priveste scrierea? Vom vedea ceva mai
tarziu.
Voi pleca acum de la o mica gluma in ceea ce priveste sensul/ directia
scrierii. Aceasta "suna" astfel: "Chinezii scriu in picioare pentru a-si
etala rangul, arabii scriu din directia de unde a venit scrisul si europenii
spre directia de unde a venit scrisul".
Continuand deductiv vom incerca sa dam o explicatie acestei "glume". Scrierea
din China (si zonele invecinate) se realizeaza in coloane verticale de
sus in jos probabil datorita suportului initial pe care se realiza scrierea
in China antica (placi de lemn unite intre ele prin doua sfori, scrierea
realizandu-se in coloana de sus in jos urmand modul de rulare al placutelor).
Interesant este ca si scrierea egipteana are acelasi mod de "afisaj", identic
(chiar daca se poate interpreta ca ei urmau posibila scriere pe coloanele
templelor sau diverselor constructii), cu scrierea popoarelor americane
si in special cu scrierea cuneiforma. Ganditi-va ca scrierii cuneiforme
i s-a asociat aceasta forma de "afisaj" datorita faptului ca este "dedusa"
direct din tabelele de evidenta de forma abacului (daca axele abacului
ar fi fost verticale, bilele de "numarare" ar fi cazut permanent si ar
fi facut imposibil calculul, pe cand pozitionarea pe orizontala este cea
normala) facand "abstractie" de scrierea unui popor destul de invecinat
si se va "detecta" rapid ca exista similitudini destul de interpretabile
dar bizar de exacte.
Vine o noua intrebare: oare popoarele Chinei care beneficiau de matase,
hartie, etc. au considerat ca lemnul este cel mai bun suport? Oare piatra
nu era cel mai bun suport asa cum au "vazut" marea majoritate a celorlalte
popoare? Placutele de lut erau ceva interzis?
Nicidecum, vine raspunsul nostru. Teritoriul Chinei (sau al zonei geografice
unde se aflau protopopulatiile acestei zone) era un teritoriu deosebit
de fertil care nu ducea lipsa de lemn, matase sau hartie. Oare care ar
fi fost rostul "apropierii de pietre" atat timp cat tablitele de lemn erau
ceva mult mai accesibil, atat timp cat exista scriere, pictura, s.a.? Ceilalti
aveau ceva probleme cu resursele si,... bineinteles ca au optat spre ceva
mai accesibil cum ar fi pamantul pe care calcam si care este "atotprezent".
De la oala de lut zgariata sau pictata nu erau de facut decat cativa pasi
pana la tablita de lut si,... pietre, care erau peste tot. Se poate lua
in calcul si faptul ca popoarele zonei Chinei traiau mult mai organizat
decat celelalte popoare (tocmai datorita marilor aglomerari) si, istoric
vorbind, nu erau obligate sa isi desfasoare existenta in pesteri, asezari
deosebit de intarite, s.a., asezarile/ casele/ fortificatiile fiind construite
din lemn. Astfel, a fost mai greu sa se creeze o asociere a scrierii "la
piatra" asa cum au facut celelalte popoare.
Revenind la "ipoteza" demografica de mai sus in "aliaj" cu toate celelalte
deductii nu se poate sa nu observam ca exista doar doua puncte de "inflatie"
ale scrisului: Europa cu tot ceea ce se poate accepta fata de o scriere
total diferita de a celorlalte popoare si Asia indepartata (cu referire
la zona Chinei antice) - bineinteles ca ar exista unele "supozitii" sau
adevaruri in ceea ce priveste un al treilea punct de "inflatie", cel arabic
dar, pentru acesta exista destul de putine "elemente de sustinere reala"
atat arheologice cat si deductive, acesta fiind cel mult un punct de "mediere"
de omogenizare intre cele doua concepte lingvistive/ ale scrierii.
Vine acum momentul de a ridica o intrebare: "Scribii sau scriitorii antici
au scris despre tot felul de lucruri pentru a lasa posteritatii maxim de
cunostinte utile. De ce nu a scris nici unul despre "scris" sau sa atribuie
macar poporului din care face parte sau il admira atu-ul "inventarii" scrisului?".
Era scrisul ceva atat de comun incat sa nu se gaseasca necesar sa se "vorbeasca"
despre el? Credintele diferite ale majoritatii popoarelor vorbesc doar
despre o carte misterioasa trimisa de catre zeul/ dumnezeul "dominant"
prin care acesta isi "dona" invatatura sau isi manifesta dorinta de a fi
urmata sau aplicata de catre cei care adera la acceptarea puterii sale
(de fapt cu voie sau fara voie) - cu specificitatile caracteristice fiecarui
popor in parte (de exemplu la popoarele semite este vorba despre tabliile
cu porunci, cartea fiind scrisa de toti cei care au "asigurat" perpetuarea
credintei).
Si mai interesant este faptul ca aceasta carte din vremuri imemoriale este
intotdeauna data de zeu/ dumnezeu dar este scrisa pentru perpetuare de
inteleptii primelor secole ale lumii. Este bine ca se reduce aria "cautarii"
noastre la cativa intelepti dar tot o singura carte va ramane (cu toate
copiile de rigoare). Si oare de ce interpretarile ulterioare asupra scrisului
spun ca aceasta carte era scrisa in imagini si "perpetuarea" acesteia prin
scrieri repetate a dus la simplificarea si vulgarizarea simbolurilor din
acea carte primara? Deci scrisul pleaca dintr-un singur loc? De unde? Ideograma?!
Ea pare a fi cea mai aproapiata de notiunea de imagine, nu-i asa?
Fizic, scrisul isi incepe drumul prin intermediul cuiva care a "primit"
cartea de la o zeitate proprie. Evreii au atribuit acest "merit" lui Enoh,
egiptenii lui Trismegistos, popoarele Greciei antice lui Cadmos, etc. Dar,
notiunea de carte nu poate fi asociata unei stive de tablite de piatra,
lut sau lemn. Cred ca este vorba despre o carte propriu-zisa, realizata
din hartie sau ceva asemanator. Nu cumva altfel s-ar fi vorbit despre tablite
de lut, de lemn, etc. si nu s-ar fi utilizat termenul "carte"? Ori, daca
aceasta carte este "primita" de un singur individ, chiar daca este "luminat"
de zeitatea "de rigoare", nu cumva poate fi asociat foarte usor cu "imprumutul"
de stiinta? Pentru mine este clar ca se poate merge pana la acele consideratii
legate de inexistenta gestului de partea unor zeitati si, pur si simplu,
doar sa se ia in considerare simpla insusire "tehnologica" de la vecini,
cu adaptarile ulterioare de rigoare. Si, sa nu uitam de termenul "carte",
cine oare avea tehnologia de a realiza o carte - carte cred ca inseamna
cu siguranta o suprapunere de pagini de hartie pe care sunt inscrise diferite
informatii care alcatuiesc o opera completa sau, ma rog, o parte din ea?
Sa fi spus cineva carte la o suprapunere de tablite de lut, la un ciorchine
de papirusuri, la kilometri de inscriptii pe piele, la un templu plin de
coloane (sic!!!), nu cred. Nu cumva doar cei care detineau hartia au fost
singurii capabili de a realiza o carte, deci protopopulatiile zonei Chinei?!?
Cautand sa dezvoltam analiza se poate ajunge pana la "nivelul literei".
Plecand de la Cabbala (care inseamna in limba evrita "traditie") se va
remarca ca literelor alfabetului li se atribuie o putere creatoare pe care
omul nu o poate cunoaste. Nimeni nu le stie ordinea adevarata deoarece
paragrafele Torei (legea) nu sunt indicate in adevarata lor ordine (in
special din interese protective - altfel oricine le-ar citi ar putea face
minuni, invia mortii, etc.) ea fiind cunoscuta doar de catre Dumnezeu.
In alta carte, denumita "Bahir", scrisa ca un mindras (culegere de maxime),
exista chiar o teorie a vocalelor si consoanelor in care ele capata atat
valoare simbolistica cat si una intrinseca si valorizatoare asupra cuvantului.
Se constituie astfel unele "rezultante" fonetice cum ar fi: vocalele din
Tora lipsite de consoane pot fi comparate cu sufletul vietii si trupul
oamenilor ajungand pana la a se crea corelatii de inscriptionare cu cerculete
(vocale) si patrate (consoane) ajungand pana la a crea simboluri complete
cum ar fi "Dumnezeu - suflet - vocala - cerc" sau "Triburi - trupuri -
consoane - patrie".
In traditia islamica, hurufitii au dezvoltat o adevarata stiinta a literelor
care se bazeaza pe valoarea lor simbolica. Pentru ei numele nu este nimic
altceva decat insasi esenta lucrului ce este numit, numele toate fiind
cuprinse in literele discursului. Mergand mai departe se ajunge la concluzia
ca intreg universul este produsul acestor litere, ele manifestandu-se doar
in om.
"Vizualizand" valoarea acordata literelor din cele mai vechi timpuri, ar
fi un pacat sa nu amintim ca Dumnezeu a lasat 32 de litere din care … deoarece
... pentru ca ... s-au pierdut in oarecare masura..., regasindu-se 22 de
litere in Pentateuh, 24 in Evanghelie si 28 in Coran.
Revenind la argumentatie este necesar sa amintim de opinia sufitului Abd
al-Rahman al-Bitami care sugereaza ca literele trebuie sa fie impartite
in conformitate cu cele patru elemente in litere de aer, de foc, de pamant
si de apa. Tinand seama de natura lor fundamentala si astrala precum si
de valoarea lor numerica, literele permit sa se ajunga la niste cunoasteri
ezoterice care nu sunt accesibile pe alta cale, tinand locul intr-un anume
fel revelatiei pentru a da curs exploziei luminii mantuitoare ale asa-zisului
"kashf" (dezvaluirea adevarurilor divine) permitand acestuia (misticului)
sa perceapa lucrurile ascunse in trecut, prezent si viitor.
Nu cumva, pana acum, am vorbit mai mult de simboluri decat de litere? Daca
vom "suprapune" cele doua elemente nu cumva ajungem la... ideograma???
Sau... se poate considera a fi o erezie daca se trage concluzia ca alfabetul
este de fapt una din creatiile astronomilor/ astrologilor, o creatie necesara
pentru a fixa si transmite datele necesare? Sa nu fiti siguri de asta!!!
In numeroase alfabete sau grupuri de semne grafice, unele litere sau semne
corespund fazelor lunii - babilonieni, greci, popoarele scandinave - dar
totul poate fi pura speculatie.
Cu toate acestea este imposibil sa nu se observa o mai mare asimilare la
"problemele de religie". De exemplu, la arabi, prima litera a alfabetului
este "alef", litera care are prioritate in aranjarea si combinarea celorlalte
28 de litere, numeric "alef" fiind identic cifrei "unu". Ori unitatea este
si atributul lui Dumnezeu, de aceea aceasta litera figureaza la inceputul
numelui lui Allah si al lui Adam, pentru ca desemneaza "toate lucrurile".
As fi dorit sa nu amintesc de intriganta, razboinica si lenesa Europa (cu
referire atat la dezvoltarea cat si utilizarea scrisului la popoarele stravechi).
Desi este evident ca ele au beneficiat de scriere (imprumutata sau nu)
au existat mult prea multe dogme care sa permita accesul la toata populatia
si in interesul acesteia (exceptie facand grecii si latinii). De exemplu
vechiul alfabet din Irlanda - Ogam - utiliza simple linii grupate pe o
axa cu valoare de stalp utilizate in exclusivitate in scopuri divinatorii
sau magice (fixand un blestem, o obligatie pe numele cuiva - nu numai administrativa,
etc.) traditia atribuind zeului Ogme originea scrierii (aspectul sumbru
al divinitatii). Interesant este faptul ca literele ogamice au fost parca
special create pentru a utiliza ca suport lemnul. In acest sens se poate
"cita" omonimia intre cuvantul "stiinta" si cuvantul "lemn" (pentru limba
celta - nu trebuie sa pierdem din vedere faptul ca acest lucru este valabil
si pentru termenii "fid" - irlandeza, "uissu"- galica, "gwydd" - galeza,
"gwez/ gouez" - bretona). De altfel, primele trei litere ale alfabetului
irlandez sunt "B" (beit - mesteacan), "L" (luis - ulm), "N" (nin - frasin).
Interesant este faptul ca alfabetul ogamic nu a servit niciodata la transmiterea
de texte sau invataturi fiind utilizat aproape exclusiv in "directii magice".
Asemenea irlandezilor, vechii celti sau galii (care cunosteau si foloseau
scrierea) aveau drept credinta faptul ca transmiterea unei traditii trebuia
sa ramana vie (sa fie transmisa oral), scrierea fiind considerata a fi
un ucigas al traditiei si sa se interzica utilizarea acesteia. Iata ca
se ajunge la explicatia faptului ca nu exista nici un text de la aceste
popoare cu exceptia unor inscriptii pe piatra (factor magic), bronz (factor
militar), monede (factor financiar) care pot fi usor asimilate tentativelor
magice legate de protectie, sustinere sau succes.
Se ajunge, in urma unei mici sinteze, la ideea ca popoarele europene, asimileaza
scrisul destul de coerent cu pozitionarea geografica. Plecand de la vest
spre est se poate observa ca "rolul" scrierii isi schimba "accesul"...
apropierea de americi il face mai util preocuparilor religioase si, odata
cu inaintarea spre est, el devine din ce in ce mai util si mai accesibil
maselor pierzand din semnificatia "de apartenenta" religioasa ("exceland"
in aceasta socializare a lui in zonele italo - carpato - balcanice). In
plus, in aceste zone, exista posibilitatea sa se poata vorbi despre aparitia
scrierii fonetice, o scriere independenta ideogramei si "urmasilor" acesteia.
De ce? Pare prea simplu daca vom considera ca aceste popoare doreau sa
scrie ceea ce vorbesc si nu "sa reprezinte"? Eu cred ca aceasta este explicatia.
Si, legat de scrierea fonetica, unde oare si-ar fi putut avea ea "lacasul".
Daca va veti gandi bine veti vedea lucruri destul de ciudate. Plecand de
la vest vom vedea ca intalnim vorbire cu baza latina (spaniola, portugheza,
franceza, italiana), germanica (engleza, germana, tarile nordice), greaca,
maghiara si romana cu speciile ei. Restul sunt limbi de origine cert slava,
deci asiatica. Maghiara, oricare ar fi comentariile ridicate impotriva
afirmatiilor noastre, se stie ca este o limba asiatica, avand la baza limba
hunilor. Limba greaca are origini relativ continentale, cele mai multe
dovezi lingvistice plasand dezvoltarea acestei limbi la nivel insular (Creta,
Cipru, etc.) cu tenta mai mult africana. In sustinerea acestei afirmatii
sta gradul de acceptare al acestei limbi de catre popoarele din zonele
implicate. Astfel, aceasta limba nu a penetrat niciodata in Europa ci,
pur si simplu, numai spre origini. In plus este bine sa ne amintim de comportamentul
"insular" al vechilor greci, care, chiar daca se dezvoltau pe continent
creau "insule" sub forma oraselor cetati. In sfarsit, poate ca ei sunt
urmasii directi ai atlantilor si nu, pur si simplu, un popor insular. Incercand
sa totalizam am mai ramas cu romana, limbile latine si limbile germanice.
Despre limbile germanice nu se poate afirma ca nu sunt strict continentale,
europene. Forta si puterea acestor limbi a dainuit peste milenii, a daruit
lumii nespuse valori, s-a diversificat si a cucerit lumea chiar daca inceputurile
au fost "impiedicate" de forta momentului, limbile latine. Si sa nu uitam
ca limbile germanice au supravietuit datorita spiritului de luptatori ai
"vorbitorilor" ei si, nicidecum, datorita vreunei valori initiale (culturale,
religioase, etc.).
Limbile latine?!? Cumplita incercare pentru cel care vrea sa demonstreze
ceva... Dar... Ne vom baza pe fapte. Care este limba cea mai latina a momentului,
in afara limbii latine propriu-zise? Oricare cunoscator va raspunde ca
limba romana. Nestiutorii se vor incurca intre italiana (ca acolo era Roma,
erau latinii s.a.), franceza, spaniola, portugheza, fiecare dupa interese.
Aflati ca nu este asa. Limba italiana are un procent de latinitate sub
50 %, franceza, spaniola si portugheza sub 40 %, asemenea celorlalte limbi
latine, mai putin romana care are un procent de peste 70 %. Deci?!?
Pelasgii, apoi majoritatea tracilor dintre care cei mai cunoscuti fiind
daco-getii, ei sunt vorbitorii de limba latina. Se va afirma ca nu exista
dovezi in acest sens. Afirma vreun istoric faptul ca limba geto-dacilor
era limba cutare, zamolxiana, sau alta oarecare? Sau, mai in avantajul
lor, ca tracii (pelasgii) vorbeau limbi diferite?!? Nu, vine raspunsul
nostru. Atunci, de ce nu exista inscriptii, daca ei cunosteau scrisul?
Pentru ca scriau in limba latina si cuceritorii romani au fost nevoiti
sa distruga orice inscriptie care ar fi "indus in eroare" sau ar fi atras
furia impotriva Romei (stim acest lucru de la marele efort de a sterge
amintirea Cartaginei din memoria lumii). Bine, dar Roma a stapanit doar
o treime din Dacia, vine "contra" altora... Oare maghiarii, care au stapanit
o alta treime, ar fi procedat altfel decat romanii? In dorinta lor de a
se razbuna pe cei care l-au oprit pe marele Atilla (fara a lua in calcul
bataia de joc la adresa lui) si, mai ales in intentia de a demonstra ca
este vorba despre un teritoriu parasit, nu cumva au fost mai metodici decat
Papa? Si, in final, ce oare se poate comenta la adresa moldovenilor, care
nu au fost cuceriti, stapaniti sau altele asemenea si, culmea, vorbesc
limba latina, pardon, romana. Varianta altor demonstratori legata de exterminarea
dacilor sau altele asemenea pica tocmai deoarece o treime din Dacia a fost
cucerita, restul avand o dezvoltare libera. Deci... Sa creada cine vrea
ce va vrea dar adevarul de netagaduit este ca limba latina este limba dacilor
si lumea antica a apartinut mai intai pelasgilor (dacilor), apoi Romei.
Of, chiar si aici apar comentarii legate de "marele" Alexandru Macedon
(vine intrebarea unor prieteni de "spita" greceasca)?!? A trecut el prin
partile germanilor sau a Dacilor? Convingeti-va si singuri ca nu este asa,
ca nu era vorba despre un teritoriu parasit si altele asemenea! Si, apropos,
nu uitati nici o clipa de faptul ca, dintotdeauna (cel putin pana la "marele"
Traian) teritoriul dacic era deosebit de cunoscut prin bogatiile sale,
fie reprezentate numai de aur si argint (deci, mierea pentru muste era
la vedere). Strategic vorbind, de ce si-ar fi facut plinul cu provizii
gratis si usor de cules?!?
Si, revenind la scrisul nostru, pe teritoriu tarii noastre a fost descoperita
cea mai veche inscriptie cuneiforma, foarte asemanatoare cu prolimbile
germanice sau celte, datata cu peste 1.000 de ani inaintea celei sumeriene.
Din acest motiv suntem siguri sa afirmam (chiar fara dovezile atat de solicitate
de cei "nedreptatiti") ca in zona Chinei apare scrierea ideogramica iar
in arcul carpatic apare scrierea fonetica (ceva mai tarziu fata de ideograma).
Restul nu este altceva decat un continuu amestec datorat valurilor zbuciumate
ale istoriei.
Deci, scrisul, litera, sau cum credeti de cuviinta poate fi asociat la
orice de catre oricine incearca o cat de mica analiza. Parerea noastra
este ca scrisul este ceva necesar exprimarii vietii de zi cu zi, viata
care cuprinde tot ceea ce facem precum si tot ceea ce conceptualizam, este
asemenea unei unelte create de om pentru ca avea nevoie de ea pentru ceva.
Oare incercarile de a "naste" asocieri nu sunt sortite comunului si efortului
de abstractizare?!?
Pentru a nu plictisi si dorind sa finalizam aceasta argumentare vom aminti
tuturor ca tiparul este o inventie chineza si nu apartine lui Gutenberg.
Daca se va face o analogie temporala din care se va deduce ca au trebuit
sa treaca 5.500 de ani ca scrisul sa fie tiparit acest lucru induce ideea
ca in China antica scrisul a aparut acum 7.500 de ani (cel putin). Deci,
cea mai favorabila concluzie ar fi ca, acolo, in China, s-a inventat scrisul,
Europa contribuind cu o scriere fonetica mai mult sau mai putin asimilabila
"primei scrieri". De acolo, din zona Chinei, a inceput scrisul lungul drum
catre toti pamantenii si, totodata, lunga sa transformare spre alfabetele
si scrierile din ziua de azi... Si, din Dacia (nu ma refer aici la modelul
1300 ci la vechiul teritoriu istoric) a plecat vorbirea fonetica si apoi
scrisul "de rigoare".
De ce sa credem toate acestea? Marile aglomerari umane, scrisul, primele
idei filozofice, primele observatii astronomice, etc. vin de acolo (intr-o
pondere acceptabila cu zona europeana si privind strict din directia interpretarilor
incipiente, de la care s-a pornit cu rafinarea si "innobilarea" acumularilor
initiale cu caracter stiintific). Exista si "dezvoltari" locale ale acestor
concepte dar, evident, ele au mers pe drumul omogenizarilor permanente,
a cresterii eficientei de exprimare/ exploatare a ceea ce era detinut de
fiecare in parte.
De ce plateste cel care a facut toate acestea - omul Asiei indepartate
precum si omul Europei ancestrale? Pentru istoria sa mult prea zbuciumata
si pentru interesele mult amplificate ale cultului puterii din zonele/
populatiile "inventive", pentru cruzimea "desavarsita" dovedita de-a lungul
mileniilor de catre acestia. Totul era foarte bine coordonat si controlat
de catre factorii puterii (cu toate ca in Europa se poate afirma ca masele
se grupau in jurul liderilor care demonstrau ceva in mod deosebit sau ca
aici apare pentru prima data manifestarea democratica sub formele sale
incipiente).
Care au fost avantajele sistemului social din China fata de cel din Europa?
In primul rand bunastarea a fost "perceputa" cu mult inaintea altor popoare
fapt ce a indus dezvoltarea diferitelor structuri care au avut ca principala
ocupatie cercetarea si studiul (tehnic sau religios). In scurt timp, sau
poate in acelasi timp, a aparut scrisul care a "sustinut" valul acumularilor,
organizarii si dezvoltarii. Nu se poate sa nu luam in calcul istoria destul
de zbuciumata a teritoriilor acelea dar, la fel, nu este posibil sa nu
sesizam o stabilitate mult mai ridicata decat a altor popoare, fapt ce
a facut ca aici sa apara majoritatea conceptelor primare de viata organizata
precum si primele concepte de intuire a evolutiei umane, de la individ
la o masa mai mare de indivizi.
![]() |
|