![]() |
![]() |
![]() |
Rememorarea progresului antic.
In mod cert astronomia a fost stiinta care a avut radacini adanci in constiinta
omului acelor vremuri (plin de incertitudini, moarte, nevoi) si, destul
de probabil, a fost unul din factorii care au contribuit la o mai buna
si eficienta derulare a evenimentelor societatii (din punct de vedere agricol,
in special).
La fel de cert este si faptul ca vechii magi nu au pierdut din puterea
care o aveau ci au procedat la adaptare si la marirea acuratetii studiului/
observatiei pentru a evita pierderea puterii detinute sau, mai rau, decapitarea
sau alte pedepse cu consecinte mult mai grave. Profitand de suportul uman
imens pus la dispozitie de aceasta zona demografica astrologii vechii Chine
au procedat la "redactarea" primei forme de predictie a viitorului unuia
sau mai multor oameni sub forma zodiacului chinezesc.
De ce oare au facut asta, vine intrebarea oricui? Cati din noi pot afirma
ca nu au intuit ceva anume de-a lungul vietii? Eu cred ca nici unul dintre
noi. Toti avem puterea clarviziunii (sau, pentru cei contra acestei idei,
toti avem puterea de a calcula corect si eficient variantele viitorului/
gesturilor de viitor, consecintelor de viitor) mai mult sau mai putin manifesta.
Si, asa cum se stie, odata ce s-a dus vestea ca cineva stie, poate sau
altele asemenea, sa vada in viitor el incepe sa fie asaltat imediat de
catre cei doritori sa stie, si nu sunt putini. Faima acestuia creste din
ce in ce mai mult, ajunge la potentatii locului si... acesta ajunge celebru
(cel putin in acele vremuri tulburi acesti oameni puteau ajunge foarte
usor pimul sfetnic al sefului/ imparatului/ etc.). Daca greseste dupa aceea
este mai putin important, deoarece, decapitat sau nu de catre sef/ imparat,
acesta va avea o persoana care sa il inlocuiasca si totul sa mearga inainte
fara schimbari prea mari. Cert este ca si in zilele noastre se procedeaza
la fel, mai mult sau mai putin constient sau recunoscut. Dar sa revenim
la "ale noastre"!
Bineinteles ca suportul uman a orientat efortul astrologilor chinezi in
directia omului, cu substraturile sale psihologice si potentialele evenimente
care le poate trai acesta (aproximativ tot din acest punct de vedere).
Nu se stie daca prima simbolistica asociata a fost una animaliera dar acest
lucru este deosebit de puternic datorita legaturilor stranse cu natura
ale omului stravechi. Este binecunoscut ca vechiul om se reprezenta mai
putin pe sine ca "prim plan" si mai mult reprezenta animalele cu care avea
de a face in cazul ritualului vanatorii, protectiei de pradatori sau altele
asemenea. Deci, ritualurile au inceput sa lase urme adanci in constiinta
omului tocmai pe tema animaliera. De aici au aparut conceptele "puternic
ca un urs", "mandru ca un leu", "siret ca o vulpe" sau altele asemenea.
Se mai poate comenta ca nu exista o legatura stransa intre aceste elemente?
Poate afirma cineva ca totul pleaca de la pildele numite de noi curent
"fabule"? Nu cred?
Astfel, simbolistica asociata a fost una animaliera. Timpul a trecut si
interesele "puternicilor" vremii au dat tenta lor zoologica fiecarui simbol.
Astfel, in vechea China, in special datorita unei vechi legende care atribuia
12 simboluri date de Buddha in semn de respect fata de primele 12 animale
care au venit la chemarea sa de adio cand a parasit pamantul, s-a ajuns
la simbolurile animaliere cunoscute si azi. Pentru cei care nu cred este
bine sa amintim ca Buddha este un concept care a aparut mult dupa aparitia
zodiacului (cel putin asa cum afirmam noi)... Corect. Problema este ca
nu era nici o problema ca perpetuarea unei legende sa se imbine cu elementele
religioase mai ales pentru a "certifica" adevarurile religioase (fara a
comenta valoarea acestora). In acest sens se poate aminti de faptul ca
relativ toate marile mituri ale pamantului, indiferent de zona de emisie/
transmisie, sunt relativ identice. In acest sens putem aminti doar de asemanarea
izbitoare intre legenda lui Ghilgamesh si potopul biblic al semitilor,
fara a mai pierde timpul cu cautarea altor similaritati. De ce?!? Este
vorba despre ceva care a marcat "memoria" oamenilor si care era un suport
deosebit de util pentru propulsarea si atestarea unei religii oarecare.
Deci, zodiacul pare sa fie o dovada destul de certa pentru a fi... implicata
in religiile de tot felul.
Si, inca ceva... Atentie, nu trebuie sa se inteleaga ca se face aici afirmatia
ca astrologia ar avea "licenta" asiatica. Fiecare grupare umana, indiferent
de plasamentul geografic a avut forma sa de "studiu" astrologic/ astronomic
dar, aici, in zona Chinei, aceasta preocupare a avut pentru prima data
un caracter generalizat si organizat. In plus nu trebuie uitat de faptul
ca astrologie inseamna studiul viitorului prin intermediul astrelor, elemente
"ramase" definitorii doar in zodiacul european. Alte popoare au consemnat
cele mai bune momente agricole, cele mai bune perioada de vanatoare, etc.
fara a merge la abstractizari eficiente si sistematizate legate de intuirea
viitorului unui individ sau al unei mase de indivizi dar, cu timpul, s-au
restrans la, cel mult, a aminti de astre. Deci, in aceste cazuri se mai
poate vorbi doar despre zodiace si nu despre astrologie. Dar cele mai vechi
relatii "zodiacale" sunt in zona Chinei. De altfel, cine poate contesta
ca, si in vremurile noastre, popoarele zonei Chinei nu sunt cele mai superstitioase
din cate au existat, exista si vor exista pe Terra? Sau poate "virusul
superstitiei" va cuprinde si religioasele popoare care, la acest moment...
poate ca nu trebuie sa mai fac vreo afirmatie?!?
Din punct de vedere arheologic afirmatiile de mai sus sunt probate fie
evident fie destul de intepretativ. In conformitate cu unele vestigii arheologice
studiul ciclurilor lunare este plasat "inainte" de 30.000 i.Ch., in perioada
paleolitica (sau descoperit oase de mamut din era glaciara care au gravate
ciclurile lunare - cultura de Cro-Magnon - in conformitate cu Julia Parker).
Dar calitatea slaba a "suportului" pe care sunt gravate acestea a indus
plasamentului acestor relicve arheologice intr-o zona deosebit de contestata.
![]() |
Undeva, in jurul anilor 10.000 i.Ch. apare o prima dovada reala, palpabila,
a insemnarilor astrologice si sau astronomice - fara a se putea preciza
in mod cert. Este vorba despre partea superioara a craniului unui mamut
(!!!) unde se gasesc gravate doua coloane a cate sase semne (douasprezece
in total) care se atribuie a fi ideogramele primare ale celor douasprezece
zodii sau luni, in directa relatie cu alte cateva semne plasate in sensul
de scriere tipic populatiilor chizeze in stanga coloanelor principale.
Aceasta similitudine de "acceptie" a douasprezece perioade anuale "de baza"
se pare ca isi are radacinile in vremuri mult mai inaintate decat s-ar
fi crezut.
De fapt, aici, credem ca este necesar sa se faca corelarea reala cu cele 12 luni ale anului, fapt preluat cu destula usurinta de astrologii vremii pentru a da nastere simbolurilor zodiacului. De retinut ca anul chinez are 12 luni din vremuri imemoriale pe cand prima atestare arheologica apare in jurul anilor 4.040 i.Ch. In Egiptul antic (anul are 12 luni a 30 zile, totalizand 360 zile - intr-o similitudine totala cu mult mai vechiul an chinez (chiar daca acesta are prima atestare in jurul anilor 2.636 i.Ch. pe vremea legendarului imparat Huang Di). Apoi, fara a mai detalia, calendarele dacice, mesopotamiene... ce mai incoace, incolo, toate, absolut toate, pleaca de la aceste 360 de zile de baza cu foarte mici diferente. |
La start de mileniu.
Ajungand la acest moment de rascruce al omenirii si incercand sa sintetizam
elementele generale de tip sociologic ale evolutiei prezentate pana in
acest moment cronologic ajungem sa ne dam seama ca, fata de contemporaneitate,
existau doar unele concepte diferite, legate in special de cruzimea caracteristica
(si atat de normala) pentru acele vremuri (fara a lua in calcul in vreun
fel anume problematica tehnologiei si nivelului de cunostiinte stiintifice
care au mai mult darul de a "justifica" inconstienta umana decat sa demonstreze
calitatile sale). Si, toate acestea, nu sunt altceva decat conceptele de
baza, nemodificate de timpul care a trecut, care stau la baza vietii noastre
de zi cu zi.
Astfel, se constientiza faptul ca individul nu isi poate intelege propria
experienta si nu isi poate fauri destinul decat daca se situeaza in epoca.
El nu isi poate cunoaste sansele in viata decat intelegandu-le si pe cele
ale tuturor indivizilor care se afla in aceleasi circumstante cu el. Toate
aceste concepte vor deveni "constiente" pentru majoritatea indivizilor
care au trait si care vor trai ca o lege nescrisa a vietii, valoare ce
merita transmisa indiferent de suportul acesteia.
Departe de a fi diferite, atat preocuparile cercetatorilor cat si ale artistilor
au ca scop sa inteleaga, sa interpreteze realitatea si sa comunice lumii
rezultatele lor – “Natura esentiala a artei este realizarea unei reprezentari
convingatoare a totalitatii experientei”. Ceea ce artistul incerca sa realizeze
prin forma, cercetatorul incearca prin structura. Astfel, teoria si teatrul
au o radacina greceasca comuna, ele insemnand fundamental contemplare.
Puternic impregnata de imaginatie, reprezentarea stiintifica este o internalizare
a lumii exterioare (Marston Morse aprecia ca descoperirile matematice nu
au o sursa logica ele presupunand, de fapt, o recunoastere a frumusetii
unor solutii, modelul care sta la baza lor, ramanand inconstient in “umbra
mintii”.).
Reprezentarile sociale sunt o maniera de a gandi si de a interpreta realitatea
cotidiana. Ele sunt substanta simtului comun social elaborata si impartasita
de oameni, ele fiind o forma particulara de gandire simbolica. In psihologie,
prin reprezentare se numeste o activitate simbolica ce vizeaza sa se faca
prezent un obiect absent – o treapta intermediara intre perceptie si concept.
Conceptul este ceva impersonal, este stabil fata de perceptii sau reprezentarile
individuale care sunt fluide si schimbatoare in timp. Astfel, un sistem
de concepte fixat in limbaj este ceva ce oamenii detin in comun si pot
sa comunice, notiunile corespunzatoare diverselor elemente ale limbii fiind,
in concluzie, reprezentari colective.
“Nu exista cuvinte, chiar si printre cele care le folosim in mod
obisnuit, a caror acceptie sa nu depaseasca cu mai mult sau mai putin limitele
experientei noastre personale. Un termen exprima de multe ori lucruri care
nu le-am perceput niciodata, experiente pe care nu le-am trait sau la care
nu am fost niciodata martori. Chiar si atunci cand cunoastem unele din
obiectele la care se refera termenul, ele nu se ilustreaza decat in calitate
de exemple particulare care, prin ele insele, nu ar fi niciodata suficiente
pentru a le constitui.
Cuvantul condenseaza prin urmare o intreaga stiinta la care nu am colaborat,
o stiinta mai mult decat individuala. Reprezentarile colective ajung sa
corespunda manierei in care societatea gandeste lucrarile propriei experiente,
adaugand experientei noastre personale toata intelepciunea si stiinta acumulate
de-a lungul secolelor de colectivitate. A gandi in acest fel inseamna in
mare masura a gandi impersonal, ori impersonalitatea si stabilitatea sunt
doua caracteristici ale adevarului.
Rolul reprezentarilor colective este de a-i ajuta pe oameni sa se inteleaga
intre ei, ele avand o anumita forta de ascendent moral in virtutea caruia
se impun spiritele individuale, aceste reprezentari fiind in mod necesar
supuse controlului repetat la infinit, cei care adera la ele verificandu-le
permanent prin propriile experiente. Astfel ele ajung sa fie un raport
evaluator, o grila de lectura a realitatii, reprezentarea sociala presupunand
prezenta de spirit, starea de constiinta a unui grup – ele nu sunt nici
elemente de gandire obiectiva si nici reflectarea afectiva a realitatii
ci o refacere a mediului prin prisma conceptiei de viata a indivizilor.
In lucrarea “Formele elementare ale vietii religioase”
clasicul sociolog Durkheim face o discutie a raporturilor intre religie
si gandirea stiintifica. Astfel, se ajunge la intrebarea: “Cum ar putea
nega stiinta o realitate – religia?”. In masura in care religia este actiune,
un mijloc de a-i face pe oameni sa traiasca, stiinta nu ar putea sa o inlocuiasca
caci, daca ea exprima viata, nu o si creaza. Ea poate incerca sa explice
credinta dar atunci o presupune.
Mergand mai departe el afirma: “Oamenii nu ar oficia ceremonii ale caror
ratiuni le-ar ramane necunoscute/ nelamurite si nici nu ar accepta o credinta
pe care nu ar intelege-o de fel. Pentru a o raspandi sau pur si simplu
pentru a o mentine ea trebuie justificata, adica teoretizata… Dar, oricat
de importante ar fi imprumuturile din stiintele deja constituite ele nu
sunt si suficiente. Credinta este in primul rand elan de a actiona, ratiune
de a exista, sistem de valori, iar stiinta oricat de deoparte ar inainta,
ramane totdeauna departe de actiune. Stiinta este fragmentara, incompleta,
ea progreseaza lent si nu este niciodata incheiata. Ori viata nu poate
astepta.
Intr-o alta abordare, stiinta este un proces de confruntare cu realitatea
in care primul pas il constituie considerarea unor lucruri ca fiind adevarate,
in acest moment stiinta asemanandu-se cu o credinta (ipoteza ca unele lucruri
ar fi pur si simplu adevarate se numara printre procedeele indispensabile
ale omului catre cunoastere – sau – cercetarea umana se bazeaza pe premisa
ca se spera in adevarul presupunerii, in corectitudinea ipotezei.).
”Prin urmare teoriile destinate a intretine viata, actiunea, sfarsesc prin
a o lua inaintea stiintei, contempland-o prematur. Ele nu sunt posibile
decat daca exigentele practicii si necesitatile vitale, asa cum le intuim
fara a le sesiza deslusit propulseaza gandirea dincolo de afirmatiile formulate
de stiinta… intuitiile obscure ale senzatiei si sentimentului tin adesea
de ratiuni logice”.
In aceste conditii, cunoasterea care rezulta din prelucrarea de informatii
genereaza cateva situatii care pot fi considerate destul de bizare. In
primul rand oamenii nu vad intotdeauna ce se afla in fata lor. Aceasta
invizibilitate nu se datoreaza lipsei de informatie ci unor sisteme de
clasificare preexistente care exclud diverse elemente ale realitatii. Pe
de alta parte, unele categorii de cunostiinte considerate a fi certe se
dovedesc simple iluzii. Aceste lucru se datoreaza faptului ca, in general,
cunoasterea se misca de la aparenta la realitate prin intermediul unor
notiuni sau imagini la care nu avem acces direct (de exemplu la univers).
In plus, reactiile noastre fata de evenimente (raspunsul la stimulii pe
care ii percepem) sunt legate de o definitie comuna tuturor membrilor comunitatii
de care apartinem.
Datorita elementelor prezentate mai sus se poate spune ca noi ne aflam
in raport cu realitatea imbibata de elemente de gandire care fac parte
din mediul inconjurator putand spune ca aceasta situatie este foarte bine
descrisa de conceptul “gandire ca ambient”. Reprezentarile sociale au in
primul rand un rol de conventionalizare a realului in tendinta de a da
elementelor din jurul nostru o identitate care sa ajute la identificare,
realitatea devenind pentru individ (de cele mai multe ori) ceea ce este
social acceptat drept realitate ajungandu-se rapid la idee ca se datoreaza
mai mult conventiilor si gandirii sociale mai mult decat perceptiei insasi.
Scopul reprezentarilor sociale este de a face ceva nefamiliar sau chiar
nefamiliaritatea insasi ceva familiar. Toate acestea se datoreaza in special
faptului ca oamenii vor sa se simta asigurati impotriva riscurilor sau
conflictelor. Nefamiliarul este ceva care tulbura, intriga, alarmeaza,
ameninta. Prin actul reprezentarii se face transferul lucrului nelinistitor
intr-un spatiu de siguranta, din exterior in interior, din departare in
apropiere, dintr-o zona necunoscuta in interiorul cunoasterii (o categorie
deja cunoscuta). De aceea gandirea sociala lasa sa prevaleze verdictul
asupra societatii oamenii fiind inclinati sa-si justifice prin rationamente
prejudecatile inaintea unei evaluari corecte a acestora. Din acest motiv,
a cerceta o reprezentare inseamna a cauta nefamiliarul care a motivat-o.
Interesanta este si functionarea memoriei care reprezinta o modalitate
de cunoastere actuala a trecutului. In esenta ea nu este o conservare a
imaginilor ci o reconstructie a imaginilor din trecut. Bineinteles ca aceasta
este legata de limbaj si, in consecinta devine o functie a gandirii colective.
Memoria individuala are nevoie de repere sociale evocarea propriului trecut
neputandu-se lipsi de evocarea unor circumstante sociale cum ar fi evenimentele
familiale, momentele vietii scolare, etc.
Interesant in acest sens este exemplul pe care
il da istoricul roman Lucian Boia – Caderea Imperiului Roman (476 e.n.).
Astfel istoricul se inrteaba cum au resimtit contemporanii acelor vremuri
evenimentele survenite in urma navalirii lui Odoacru, regele herurilor,
care l-a izgonit de pe tron pe Romulus Augustulus, ultimul imparat roman
al Apusului.
“Contemporanii nu par sa fi observat ceva. Cum sa isi imagineze ca si-au
incheiat ziua in Antichitate si s-au trezit a doua zi in Evul Mediu? Nu
au sesizat nici macar faptul disparitiei imperiului. Oamenii de la 476
aveau motivele lor sa nu vada nimic iesit din comun. Herulii lui Odoacru
nu erau o prezenta insolita de cateva generatii frontierele incetand de
a mai fi impermeabile la valurile de “barbari” care se revarsau fara incetare
in lumea lor. Provinciile erau deja pierdute si imperiul se divizare la
395 e.n.. Acum, Odoacru trimitea insemnele imperiale la Constantinopol,
recunoscand autoritatea unui singur imparat. Ceea ce mai tarziu a fost
considerat o prabusire a putut parea in epoca drept reunificare.
Imperiul devendea iarasi “unul”. De altfel, principalele institutii romane
au supravietuit “fatidicului” an. Apoi, spre mijlocul secolului urmator
imparatul de la Constantinopol, Iustinian, si-a extins autoritatea efectiva
asupra unei bune parti din Imperiul de Apus, chiar daca nu pentru multa
vreme. De altfel, ceea ce eruditii au numit mai tarziu Imperiul Bizantin
el s-a numit de fapt si de drept, pana la sfarsit, la caderea Constantinopolului
sub turci, Imperiul Roman. In plus va interveni faptul ca se “constata”
o continuitate a utilizarii numelui de “Imperiu Roman”, “Sfantul Imperiu
Roman”, etc. pana in anul 1806 cand Napoleon, pe cale de a atasa Europa
propriului sau proiect imperial, a pus capat fictiunii, determinandu-l
pe ultimul “imparat roman” sa isi spuna mai modest “imparat al Austriei”,
ceea ce era si in realitate. Se explica astfel de ce “caderea Imperiului
Roman” a fost descoperita mult mai tarziu.”
In fapt, amintirile sunt legate de cadrele sociale si evocarea lor are
loc tot in conditii de interactiune sociala. Grupurile sunt depozitarii
evenimentelor trecute care le sprijina in confruntarea cu prezentul, le
justifica actiunile, le intretin soliditatea. Ceea ce nu serveste vietii
curente a grupurilor cade in desuetudine, in interiorizare, in particularitate,
fiind uitat.
Sociologic este demonstrat ca memoria grupurilor este guvernata de trei
legi: legea concentrarii (tendinta de localizare in acelasi loc a mai multor
evenimente fara legatura intre ele), legea divizarii (fragmentarea unei
amintiri in mai multe elemente, fiecare element fiind localizat diferit)
si legea dualitatii (acceptarea plasarii in doua sau mai multe localitati
a unuia si aceluiasi eveniment trecut). Acestora se poate adauga si legea
similitudinii actiunilor care presupune atribuirea aceluiasi mod de actiune
original mai multor personaje din epoci istorice indepartate. Memoria este
o functie simbolica, fiecare cuvant fiind acompaniat de amintiri si nu
exista amintiri carora sa nu le corespunda cuvinte. In acest fel se ajunge
la memoria sociala datorita socitatii care ofera indivizilor limba si categoriile
gandirii.
De multe ori memoria se structureaza in functie de interesele prezente
ale grupurilor, fiind demonstrat prin studii psihologice ca distorsiunile
mnezice ale evenimentelor mai mult sau mai putin apropiate temporal se
adapteaza/ reorganizeaza intereselor sociale ale momentului analizei, cultura
contribuind la fixarea semnificatiilor evenimentelor generand o anumita
organizare a informatiilor mnezice in jurul unui element semnificativ.
Pe scurt, amintirile se adapteaza la ansamblul perceptiilor noastre actuale,
memoria fiind mereu o sinteza intre mai multe directii care fac sa se intersecteze
trecutul si prezentul.
Ceea ce gandim este de cele mai multe ori fals dar ceea ce stim este adevarat
(Oskar Heinroth). Plecand de la aceasta remarca in directia demostrarii
ei se ajunge la ideea ca exista doi timpi de functionare ai cunoasterii.
Primul “timp” este reprezentat de faptul ca ideea ia forma presupunerii
si al doilea “timp” este cel al confirmarii care ii succede. Este
destul de posibil ca unele presupuneri sa nu reziste la confruntarea cu
exemplele practice dar ceea ce se confirma printr-un numar de probe devine
stiut. Ca un corolar rezulta ca nu trebuie sa ii condamnam pe cei care
ajung sa creada cu tarie in ceva anume atat timp cat opinia lor este
impartasita de altii.
Un exemplu in sensul demonstrarii afirmatiilor de mai sus este asanumitul
experiment al presiunii de grup. Acest experiment are ca obiect studiul
comportamentului grupurilor umane in conditiile “influentei de grup". Astfel,
un grup uman este pus sa compare lungimea a trei linii cu o a patra etalon.
Diferentele de lungime ale celor trei solicitate a fi analizate sunt destul
de vizibile subiectii putand percepe usor congruenta etalonului. Grupurile
sunt asa formate incat exista un asanumit subiect naiv pe cand ceilalti
sunt “complicii” cercetatorului. Acesti complici sunt instruiti sa dea
un anumit numar de raspunsuri eronate. Rezultatul indica faptul ca o treime
din subiectii naivi se conformeaza grupului dand un raspuns eronat similar
acelui grup. Dintre acestia un sfert se conformeaza din credinta ca au
gresit, restul raspunzant eronat deoarece nu au vrut sa se diferentieze
de membrii grupului (ei fiind mai putin atenti la sarcina data fiind interesati
mai mult sa nu devieze in raport cu grupul). Interesant este ca subiectii
naivi sunt constienti de ceea ce fac si stiu de ce procedeaza astfel. Toate
aceste rationamente sunt dovada ca indivizii nu sunt liberi in procesul
de cunoastere rationamentele lor justificandu-se fie prin faptul ca “mai
multi ochi vad mai bine decat unul singur” sau “de ce sa ies in evidenta
si sa fiu considerat rebel”. In plus se poate completa argumentatia de
mai sus cu faptul ca atunci cand indivizii naivi sunt lasati singuri sa
faca diferenta aleg negresit linia congruenta cu etalonul.
De aici poate pleca explicarea multor fenomene sociale – cu toate ca ea
pare sa explice doar obedienta umana fata de o autoritate (mai mult sau
mai putin considerata a fi de grup) ilustrand modelul supunerii publice.
![]() |
|