|Home Study Page|   |Home Economics|

            Cardul (cartea bancara).

            Cartile bancare (cartile de debit/ credit) au fost emise pentru prima in SUA (in 1920) de catre marile magazine, lanturi hoteliere, companii petroliere, etc. pentru fidelizarea clientilor (sau din ratiuni de "club de clientela") acordand posesorilor acestora diferite facilitati de plata. Succesul inregistrat de acestea au indus cresterea serviciilor si operatiunilor incluse in aceste carti bancare, bancile perfectionand acest sistem prin introducerea cartilor multiutilizabile si, apoi, datorita infuziei acestor instrumente de plata in toate continentele, au impus standardizarea.
            Aceasta standardizare a aparut atat din punct de vedere tehnic, cardul devenind o cartela din material plastic - de dimensiuni standard, 85 x 55 mm (de unde si denumirea de bani de plastic) de formatul unei unei carti de vizita, avand imprimate emblema emitentului (in general o banca), denumirea tipului de card, logo-ul, holograma si codul emitentului, si o serie de date pentru identificarea titularului, client al bancii respective, precum si data expirarii acestuia. De asemenea, acest card, cuprinde insertii magnetice, etc. care fac posibila manipularea deosebit de facila si eficienta a acestuia prin intermediul dispozitivelor electronice (de unde si denumirea de bani electronici) de catre titularul acestuia in scopul efectuarii de plati/ incasari (carte de plata/ debit) dar si in scopul obtinerii de imprumuturi pe termen scurt (carte de credit).
            BNR a stabilit un regulament privind principiile si organizarea platilor cu card de catre societatile bancare - Regulamentul 6 din 14 noiembrie 1995.
            In realitate, cardul nu este decat o varianta moderna a platii prin cec (daca in cazul platii prin cec se semneaza o fila cec care va fi incasata la termen sau la vedere, in cazul platii prin card se mandateaza prin utilizarea cardului sau se semneaza o factura aceeasi operatie de plata), o evolutie normala spre cresterea utilitatii si eficientei, in prezent diferitele tipuri de carduri, de circulatie internationala sau nu, avand tendinta de a inlocui numerarul si cecul in aproape toate tipurile de plati, implementarea acestora fiind dependenta doar de introducerea centrelor de procesare a tranzactiilor cu carduri. Eficienta deosebita a acestui instrument de plata este reprezentat de tehnologia electronica pe care se bazeaza utilizarea lor, transferul electronic al fondurilor la locul de vanzare (electronic funds transfer at point of safe - EFTPOS), decontarea tranzactiei fiind posibila prin simpla utilizare a facilitatilor de "inteligente"/ "smart card" ale cardului intr-un sistem on-line de procesare.
            Un alt avantaj deosebit al cardurilor este introducerea aproape universala a facilitatilor de carte de credit (credit card), initial "atasate" numai unui anumit tip de servicii dar, prin evolutie de servicii, ajungand aproape general utilizate. Aceasta varianta da detinatorului sau dreptul de a obtine de la banca emitenta un credit, printr-o reglementare periodica, de regula lunara, cu banca emitenta (sistem numit off-line), prin care el poate beneficia de sume suplimentare contului real (pana la un anumit cunatum). Atractiva este solutia de a nu se percepe dobanda pentru acest credit cu obligatia ca in termenul de o luna sa fie stinse debitele (in caz contrar procedandu-se la perceperea de dobanda).
            Practica bancara a consacrat patru nivele de carduri: de retragere, pentru plata la comerciantii afiliati, cardurile externe (pentru uz intern si international) si cardurile de prestigiu care prezinta servicii speciale de asigurare si asistenta.
            In operatiunile cu carduri intervin trei participanti:
- detinatorul (beneficiarul) cardului, titular sau nu al unui cont la banca emitenta;
- banca emitenta, care administreaza si opereaza platile in conturile bancare curente ale beneficiarilor;
- comerciantii, care accepta plata prin carduri.
            Mecanismul platii prin card se bazeaza pe doua premise contractuale: contractul aderent incheiat intre consumator si emitentul cardului si contractul de furnizor incheiat intre emitent si comerciantul care accepta sa fie platit prin acest mecanism. Acestea sunt contracte de tipul celor de adeziune cu clauze prestabilite de emitentul cardului, astfel incat termenii acceptarii nu sunt negociabili.
            In concluzie, avantajele utilizatorilor de carduri sunt reprezentate de cresterea securitatii utilizarii fondurilor proprii (prin eliminarea utilizarii numerarului, posibilitatea de a beneficia de credite precum si posibilitatea de a beneficia de servicii suplimentare (in functie de tipul cardului. Banca emitenta va fideliza clientii deja existenti prin acordarea a diverse facilitati, va beneficia si ea de siguranta operatiilor cu carduri si, in fapt, va beneficia de cresteri ale incasarilor din comisioane, dobanzi, etc. asemenea oricaror operatii bancare curente. Principalele avantaje ale utilizarii cardurilor se vor regasi mai ales la nivelul comerciantilor. Acestia isi vor putea creste numarul de clienti si a volumului de vanzari datorita cresterii securitatii operatiilor si procedurilor de plata simple si comode, precum si prin posibilitatea de a oferi avantaje diverse utilizatorilor de carduri.
            Dezavantajele sunt reprezentate de posibila utilizare frauduloasa a cardurilor pierdute sau furate atunci cand nu se declara imediat pierderea acestora, precum si posibilitatea ca utilizatorii acccptati ai cardului sa poata folosi fonduri cu mult peste limitele acceptate de proprietar.

            Pentru a putea "vizualiza" sistemul de operare bancara sub forma cardurilor pe piata romaneasca se poate vizualiza pagina "Carduri destinate persoanelor fizice" precum si "Carduri destinate persoanelor juridice" unde veti gasi si detalii suplimentare legate de ofertele de servicii bancare conexe acestor carduri, posibilitati de creditare, etc.


Powered by Medow....................................
Ultima modificare: 28.aprilie.2003