![]() |
![]() Legea 571/ 2003 - Codul fiscal |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dimensiune fişier: 0,11 M; Imprimare: 7 pag. A4 |
LEGE
nr. 571 din 22 decembrie 2003
TITLUL I -
Dispoziţii generale.
(1) La
stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în înţelesul
prezentului cod,
autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie
care nu are un
scop economic sau pot reîncadra forma unei tranzacţii pentru a
reflecta
conţinutul economic al tranzacţiei. În cazul în care
tranzacţiile sau o serie
de tranzacţii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi
considerate
ca făcând parte din domeniul de aplicare al convenţiilor de
evitare a dublei
impuneri. Prin tranzacţii artificiale se înţelege tranzacţiile
sau seriile de
tranzacţii care nu au un conţinut economic şi care nu pot fi utilizate
în mod
normal în cadrul unor practici economice obişnuite, scopul
esenţial al acestora
fiind acela de a evita impozitarea ori de a obţine avantaje fiscale
care altfel
nu ar putea fi acordate.
Notă: Între data de 1 ianuarie 2004 și data de 23
ianuarie 2013 - O.G. nr. 8/ 2013 - alin. (1) a avut forma: La stabilirea
sumei unui impozit sau a unei taxe în înţelesul prezentului
cod, autorităţile
fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie care nu are un
scop economic
sau pot reîncadra forma unei tranzacţii pentru a reflecta
conţinutul economic
al tranzacţiei.
(11)
Contribuabilii declaraţi inactivi conform art. 781
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care
desfăşoară
activităţi economice în perioada de inactivitate, sunt supuşi
obligaţiilor
privind plata impozitelor şi taxelor prevăzute de prezenta lege, dar,
în
perioada respectivă, nu beneficiază de dreptul de deducere a
cheltuielilor şi a
taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor efectuate. Pentru
achiziţiile
de bunuri şi/sau servicii efectuate în perioada în care
persoana nu are un cod
valabil de TVA, destinate operaţiunilor care urmează a fi efectuate
după data înregistrării
în scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VI,
se ajustează
în favoarea persoanei impozabile, prin înscrierea în
primul decont de taxă prevăzut
la art. 1562 depus de
persoana impozabilă după înregistrarea în
scopuri de TVA, sau, după caz, într-un decont ulterior, taxa
aferentă:
a)
bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate,
constatate pe baza de inventariere, în momentul
înregistrării;
b)
activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital
pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi
activelor
corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de
inventariere, aflate în
proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul
activelor corporale fixe,
altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă
valorii rămase
neamortizate la momentul înregistrării. În cazul bunurilor
de capital se aplică
prevederile art. 149;
c)
achiziţiilor de bunuri si servicii care urmează a fi obţinute,
respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 1342
alin. (2) lit. a) şi b) înainte de data înregistrării şi al
căror fapt
generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această
dată.
Notă: Alin. (11) a fost introdus
începând cu
data de 24 noiembrie 2004 - Legea nr. 494/ 2004.
Între
data de 24 noiembrie 2004 și
data de 30
decembrie 2010 - O.U.G. nr. 117/ 2010 - alin. (11) a avut
forma: Autorităţile
fiscale pot să
nu ia în considerare o tranzacţie efectuată de un contribuabil
declarat inactiv
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Între data de 24
noiembrie 2004 și
data de 30
decembrie 2010 - O.U.G. nr. 117/ 2010 - alin. (11) a avut
forma: Autorităţile
fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie efectuată de
un contribuabil declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale
de Administrare Fiscală.
Între data de 30
decembrie 2010 și
data de 30
august 2011 - O.U.G. nr. 125/ 2011 - cu aplicabilitate de la data de 17
septembrie 2011, alin. (11) a avut forma: Autorităţile
fiscale nu vor lua în considerare o tranzacţie efectuată de un
contribuabil declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de
Administrare Fiscală, cu excepţia livrărilor de bunuri efectuate
în cadrul
procedurii de executare silită.
Între data de 30
august 2011 și
data de 30
decembrie 2011 - O.U.G. nr. 125/ 2011 - alin. (11) a avut
forma:
Autorităţile
fiscale nu vor lua în
considerare o tranzacţie efectuată de un contribuabil declarat inactiv,
cu
excepţia livrărilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de
executare
silită.
Între
data de 30 decembrie 2011 şi data de 30 iulie 2013 – O.G. nr. 16/ 2013
– alin.
(11) a avut forma: Contribuabilii declaraţi inactivi conform
art. 781
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, care desfăşoară activităţi
economice în perioada de inactivitate, sunt supuşi obligaţiilor
privind plata
impozitelor şi taxelor prevăzute de prezenta lege, dar nu beneficiază
de
dreptul de deducere a cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată
aferente
achiziţiilor efectuate în perioada respectivă.
(12) Beneficiarii care
achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la contribuabili după
înscrierea
acestora ca inactivi în Registrul contribuabililor
inactivi/reactivaţi conform
art. 781 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, nu beneficiază de dreptul de
deducere
a cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor
respective, cu excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în
cadrul procedurii
de executare silită şi/sau a achiziţiilor de bunuri/servicii de la
persoane
impozabile aflate în procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006
privind
procedura insolvenţei, cu modificările şi completările
ulterioare.
Notă: Alin. (12) a fost introdus
începând cu data de 24
noiembrie 2004 - Legea nr. 494/ 2004.
Între data de 24
noiembrie 2004 și
data de 25 mai
2009 - O.U.G. nr. 46/ 2009 - alin. (12) a avut forma: De
asemenea, nu sunt luate în
considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un
contribuabil
declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare
Fiscală. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi
stabilită
prin ordin. Lista contribuabililor declaraţi inactivi va fi publicată
în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi adusă la
cunoştinţă publică,
în conformitate cu cerinţele prevăzute prin ordin.
Între data de 25 mai
2009 și
data de 13 octombrie 2009 - O.U.G.
nr. 109/ 2009 - alin. (12) a avut forma: De
asemenea, nu sunt luate în
considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un
contribuabil
declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare
Fiscală. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi
stabilită
prin ordin. Lista contribuabililor declaraţi inactivi se publică pe
pagina de
internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei
Naţionale de
Administrare Fiscală şi va fi adusă la cunoştinţa publică în
conformitate cu
cerinţele prevăzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Între data de 13
octombrie 2009 și
data de 30
decembrie 2010 - O.U.G. nr. 117/ 2010 - alin. (12) a avut
forma: De
asemenea, nu sunt luate în
considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un
contribuabil
declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare
Fiscală. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi
stabilită
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Ordinul
şi lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică
contribuabililor
cărora le sunt destinate şi persoanelor interesate, prin afişarea pe
pagina de
internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Între data de 30
decembrie 2010 și
data de 31 august
2011 - O.G. nr. 30/ 2011 - cu aplicabilitate de la data de 17
septembrie 2011,
alin. (12) a avut forma: De
asemenea, nu sunt luate în considerare de autorităţile
fiscale tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin
ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
excepţia
achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de
executare silită.
Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi stabilită prin
ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Ordinul şi
lista
contribuabililor declaraţi inactivi se comunică contribuabililor cărora
le sunt
destinate şi persoanelor interesate, prin afişarea pe pagina de
internet a
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Între data de 31 august
2011 și
data de 30 decembrie 2011 - O.U.G.
nr. 125/ 2011 - alin. (12) a avut forma: De
asemenea, nu sunt luate în
considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un
contribuabil
declarat inactiv, cu excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în
cadrul
procedurii de executare silită.
Între data de 30
decembrie 2011 şi data de 30 iulie 2013 – O.G. nr. 16/ 2013 – alin. (12)
a avut forma: Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii
de la
contribuabili după înscrierea acestora ca inactivi în
Registrul
contribuabililor inactivi/reactivaţi conform art. 781 din
Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, nu beneficiază de dreptul de deducere a cheltuielilor şi a
taxei pe
valoarea adăugată aferente achiziţiilor respective, cu excepţia
achiziţiilor de
bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare silită.
(13) Contribuabilii cărora
li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA conform
prevederilor art. 153
alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiază, în perioada respectivă, de
dreptul de
deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor efectuate,
dar sunt
supuşi obligaţiei de plata a TVA colectate, în conformitate cu
prevederile
titlului VI, aferentă operaţiunilor taxabile desfăşurate în
perioada respectivă.
Pentru achiziţiile de bunuri şi/sau servicii efectuate în
perioada în care
persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operaţiunilor care
urmează a
fi efectuate după data înregistrării în scopuri de TVA care
dau drept de deducere
potrivit titlului VI,
se ajustează în favoarea persoanei impozabile, prin
înscrierea
în primul decont de taxă prevăzut la art. 1562 depus
de persoana
impozabilă după înregistrarea în scopuri de TVA, sau, după
caz, într-un decont
ulterior, taxa aferentă:
a)
bunurilor aflate în stoc şi serviciilor neutilizate,
constatate pe baza de inventariere, în momentul
înregistrării;
b)
activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital
pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum şi
activelor
corporale fixe în curs de execuţie, constatate pe bază de
inventariere, aflate în
proprietatea sa în momentul înregistrării. În cazul
activelor corporale fixe,
altele decât bunurile de capital, se ajustează taxa aferentă
valorii rămase neamortizate
la momentul înregistrării. În cazul bunurilor de capital se
aplică prevederile
art. 149;
c)
achiziţiilor de bunuri şi servicii care urmează a fi obţinute,
respectiv pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit conform art. 1342
alin. (2) lit. a) şi b) înainte de data înregistrării şi al
căror fapt
generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc după această
dată.
Notă: Alin. (13) a fost introdus
începând cu data de 30
decembrie 2011 - O.U.G. nr. 125/ 2011.
Între data de 30
decembrie 2011 şi data de 30 iulie 2013 – O.G. nr. 16/ 2013 – alin. (13)
a avut forma: Contribuabilii cărora li s-a anulat înregistrarea
în scopuri de
TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiază
de
dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor
efectuate în perioada respectivă, dar sunt supuşi obligaţiei de
plată a TVA
colectate, în conformitate cu prevederile titlului VI, aferentă
operaţiunilor
impozabile desfăşurate în perioada respectivă.
(14) Beneficiarii care
achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la contribuabilii cărora li
s-a anulat
înregistrarea în scopuri de TVA conform prevederilor art. 153
alin. (9) lit. b)
- e) şi au fost înscrişi în Registrul persoanelor
impozabile a căror înregistrare
în scopuri de TVA conform art. 153 a
fost anulată nu beneficiază de dreptul de
deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor respective,
cu
excepţia achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul procedurii de
executare
silită şi/sau a achiziţiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate
în
procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006,
cu modificările şi completările
ulterioare.
Notă: Alin (14)
a fost introdus
începând cu data de 30 decembrie 2011 - O.U.G. nr. 125/
2011. Prevederile
se aplică
începând cu data de 1 ianuarie 2012, cu următoarele
excepţii: (...) c)
prevederile art. I pct. 5 referitoare la art. 11 alin. (14)
se
aplică începând cu data de 1 iulie 2012 pentru beneficiarii
care achiziţionează
bunuri şi/sau servicii de la contribuabilii cărora li s-a anulat
înregistrarea
în scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. c)
- e).
Între data de 30
decembrie 2011 şi data de 30 iulie 2013 – O.G. nr. 16/ 2013 – alin. (14)
a avut forma: Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii
de la
contribuabilii cărora li s-a anulat înregistrarea în
scopuri de TVA conform
prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) şi au fost înscrişi
în Registrul
persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de
TVA conform art. 153
a fost anulată nu beneficiază de dreptul de deducere a taxei pe
valoarea
adăugată aferente achiziţiilor respective, cu excepţia achiziţiilor de
bunuri
efectuate în cadrul procedurii de executare silită.
(2) În cadrul
unei tranzacţii între persoane române şi persoane
nerezidente afiliate, precum
şi între persoane române afiliate, autorităţile fiscale pot
ajusta suma
venitului sau a cheltuielii oricăreia dintre persoane, după cum este
necesar,
pentru a reflecta preţul de piaţă al bunurilor sau al serviciilor
furnizate în
cadrul tranzacţiei. La stabilirea preţului de piaţă al tranzacţiilor
între
persoane afiliate se foloseşte cea mai adecvată dintre următoarele
metode:
Notă: Între data de 1 august 2004 și data de 11 mai
2010 - Legea nr. 76/ 2010 - partea introductivă a alin. (2) a avut
forma: În cadrul unei
tranzacţii între persoane afiliate, autorităţile fiscale pot
ajusta suma
venitului sau a cheltuielii oricăreia dintre persoane, după cum este
necesar,
pentru a reflecta preţul de piaţă al bunurilor sau serviciilor
furnizate în
cadrul tranzacţiei. La stabilirea preţului de piaţă al tranzacţiilor
între
persoane afiliate se foloseşte cea mai adecvată dintre următoarele
metode:
a) metoda
comparării preţurilor, prin care preţul de piaţă se stabileşte pe baza
preţurilor plătite altor persoane care vând bunuri sau servicii
comparabile
către persoane independente;
b) metoda
cost-plus, prin care preţul de piaţă se stabileşte pe baza costurilor
bunului
sau serviciului asigurat prin tranzacţie, majorat cu marja de profit
corespunzătoare;
c) metoda preţului
de revânzare, prin care preţul de piaţă se stabileşte pe baza
preţului de
revânzare al bunului sau serviciului vândut unei persoane
independente,
diminuat cu cheltuiala cu vânzarea, alte cheltuieli ale
contribuabilului şi o
marjă de profit;
d) orice altă
metodă recunoscută în liniile directoare privind preţurile de
transfer emise de
Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.
Norme metodologice:
22. Reconsiderarea evidenţelor,
realizată de autoritatea fiscală în scopul reflectării preţului
de piaţă al
bunurilor şi serviciilor, se efectuează şi la cealaltă persoană
afiliată
implicată.
23. La estimarea preţului de piaţă al
tranzacţiilor se poate utiliza una dintre următoarele metode:
a) metoda comparării preţurilor;
b) metoda cost-plus;
c) metoda preţului de revânzare;
d) orice altă metodă recunoscută în liniile directoare
privind preţurile de transfer, emise de Organizaţia pentru Cooperare şi
Dezvoltare Economică.
24. În termeni generali, preţul de
piaţă este determinat prin raportarea la tranzacţii comparabile
necontrolate. O
tranzacţie este necontrolată dacă se desfăşoară între persoane
independente.
25. Metoda comparării preţurilor
Determinarea
preţului de piaţă are la bază comparaţia preţului tranzacţiei analizate
cu
preţurile practicate de alte entităţi independente de aceasta, atunci
când sunt
vândute produse sau servicii comparabile. Pentru transferul de
bunuri, mărfuri
sau servicii între persoane afiliate, preţul de piaţă este acel
preţ pe care
l-ar fi convenit persoane independente, în condiţiile existente
pe pieţe,
comparabile din punct de vedere comercial, pentru transferul de bunuri
sau de
mărfuri identice ori similare, în cantităţi comparabile, în
acelaşi punct din
lanţul de producţie şi de distribuţie şi în condiţii comparabile
de livrare şi
de plată. În acest sens, pentru stabilirea valorii de piaţă se
poate recurge
la:
a) compararea preţurilor convenite între persoane
afiliate
cu preţurile convenite în relaţiile cu persoane independente,
pentru tranzacţii
comparabile (compararea internă a preţurilor);
b) compararea preţurilor convenite între persoane
independente, pentru tranzacţii comparabile (compararea externă a
preţurilor).
Pentru
aplicarea metodei comparării preţurilor, preţul de piaţă al tranzacţiei
este
determinat prin compararea preţului de vânzare al mărfurilor şi
serviciilor
identice sau similare, vândute în cantităţi comparabile, cu
preţul de vânzare
al mărfurilor şi al serviciilor supuse evaluării. În cazul
în care cantităţile
nu sunt comparabile, se utilizează preţul de vânzare pentru
mărfurile şi
serviciile identice sau similare, vândute în cantităţi
diferite. Pentru
aceasta, preţul de vânzare se corectează cu diferenţele în
plus sau în minus
care ar putea fi determinate de diferenţa de cantitate.
26. Metoda cost-plus
Pentru
determinarea preţului pieţei, metoda se bazează pe majorarea costurilor
principale cu o marjă de profit corespunzătoare domeniului de
activitate al
contribuabilului. Punctul de plecare pentru această metodă, în
cazul
transferului de mărfuri sau de servicii între persoane afiliate,
este
reprezentat de costurile producătorului sau ale furnizorului de
servicii.
Aceste costuri sunt stabilite folosindu-se aceeaşi metodă de calcul pe
care
persoana care face transferul îşi bazează şi politica de
stabilire a preţurilor
faţă de persoane independente. Suma care se adaugă la costul astfel
stabilit va
avea în vedere o marjă de profit care este corespunzătoare
domeniului de
activitate al contribuabilului. În acest caz, preţul de piaţă al
tranzacţiei
controlate reprezintă rezultatul adăugării profitului la costurile de
mai sus.
În cazul în care mărfurile sau serviciile sunt transferate
printr-un număr de
persoane afiliate, această metodă urmează să fie aplicată separat
pentru
fiecare stadiu, luându-se în considerare rolul şi
activităţile concrete ale
fiecărei persoane afiliate. Costul plus profitul furnizorului
într-o tranzacţie
controlată va fi stabilit în mod corespunzător prin referinţă la
costul plus
profitul aceluiaşi furnizor în comparaţie cu tranzacţiile
necontrolate. În
completare, metoda care poate fi folosită este costul plus profitul
care a fost
câştigat în tranzacţii comparabile de către o persoană
independentă.
27. Metoda preţului de revânzare
În
cazul acestei metode preţul pieţei este determinat pe baza preţului de
revânzare al produselor şi serviciilor către entităţi
independente, diminuat cu
cheltuielile de vânzare, alte cheltuieli ale contribuabilului şi
o marjă de
profit. Această metodă se aplică pornindu-se de la preţul la care un
produs
cumpărat de la o persoană afiliată este revândut unei persoane
independente.
Acest preţ (preţul de revânzare) este apoi redus cu o marjă brută
corespunzătoare (marja preţului de revânzare), reprezentând
valoarea din care
ultimul vânzător din cadrul grupului încearcă să îşi
acopere cheltuielile de
vânzare şi alte cheltuieli de operare în funcţie de
operaţiunile efectuate
(luând în considerare activele utilizate şi riscul asumat)
şi să realizeze un
profit corespunzător. În acest caz, preţul de piaţă pentru
transferul bunului
între entităţi afiliate este preţul care rămâne după
scăderea marjei brute şi
după ajustarea cu alte costuri asociate achiziţionării produsului.
Marja
preţului de revânzare a ultimului vânzător într-o
tranzacţie controlată poate
fi determinată prin referinţă la marja profitului de revânzare,
pe care acelaşi
ultim vânzător o câştigă pentru bunurile procurate şi
vândute în cadrul
tranzacţiilor necontrolate comparabile. De asemenea, se poate utiliza
şi marja
profitului ultimei vânzări realizate de o persoană independentă
în cadrul unor
tranzacţii necontrolate comparabile.
La
stabilirea valorii marjei preţului de revânzare trebuie să se
aibă în vedere
următoarele aspecte:
a) factorii referitori la perioada de timp dintre
cumpărarea iniţială şi revânzare, inclusiv cei referitori la
schimbările
survenite pe piaţă în ceea ce priveşte cheltuielile, ratele de
schimb şi
inflaţia;
b) modificările survenite în starea şi gradul de uzură
al
bunurilor ce fac obiectul tranzacţiei, inclusiv modificările survenite
prin
progresul tehnologic dintr-un anumit domeniu;
c) dreptul exclusiv al revânzătorului de a vinde anumite
bunuri sau drepturi, care ar putea influenţa decizia asupra unei
schimbări a
marjei de preţ.
De
regulă, metoda preţului de revânzare este utilizată în
cazul în care cel care
revinde nu majorează substanţial valoarea produsului. Metoda poate fi
utilizată
şi atunci când, înainte de revânzare, bunurile mai
sunt prelucrate şi, în
aceste circumstanţe, se poate stabili marja adecvată.
28. În sensul art. 11 alin. (2) lit. d)
din Codul fiscal, prin alte metode recunoscute în liniile
directoare privind
preţurile de transfer, emise de Organizaţia pentru Cooperare şi
Dezvoltare
Economică, se înţelege metoda marjei nete şi metoda
împărţirii profitului.
29. Metoda marjei nete
Metoda
marjei nete implică calcularea marjei nete a profitului, obţinută de o
persoană
în urma uneia sau a mai multor tranzacţii cu persoane afiliate,
şi estimarea
acestei marje pe baza nivelului obţinut de către aceeaşi persoană
în tranzacţii
cu persoane independente sau pe baza marjei obţinute în
tranzacţii comparabile
efectuate de persoane independente.
Metoda
marjei nete presupune efectuarea unei comparaţii între anumiţi
indicatori
financiari ai persoanelor afiliate şi aceiaşi indicatori ai persoanelor
independente care activează în cadrul aceluiaşi domeniu de
activitate.
În
utilizarea metodei marjei nete trebuie luate în considerare
diferenţele dintre
persoanele ale căror marje sunt comparabile. În acest sens vor fi
avuţi în
vedere următorii factori: competitivitatea altor contribuabili de pe
piaţă şi a
bunurilor echivalente, eficienţa şi strategia de management, poziţia pe
piaţă,
diferenţa în structura costurilor şi nivelul experienţei în
afaceri.
30. Metoda împărţirii profitului
Metoda
împărţirii profitului se foloseşte atunci când tranzacţiile
efectuate între
persoane afiliate sunt interdependente, astfel încât nu
este posibilă
identificarea unor tranzacţii comparabile. Această metodă presupune
estimarea
profitului obţinut de persoanele afiliate în urma uneia sau a mai
multor
tranzacţii şi împărţirea acestor profituri între persoanele
afiliate
proporţional cu profitul care ar fi fost obţinut de către persoane
independente. Împărţirea profiturilor trebuie să se realizeze
printr-o estimare
adecvată a veniturilor realizate şi a costurilor suportate în
urma uneia sau a
mai multor tranzacţii de către fiecare persoană. Profiturile trebuie
împărţite
astfel încât să reflecte funcţiile efectuate, riscurile
asumate şi activele folosite
de către fiecare dintre părţi.
31. În cazul comparării tranzacţiilor
dintre persoane afiliate şi cele independente se au în vedere:
a) diferenţele determinate de particularităţile bunurilor
materiale, nemateriale sau ale serviciilor ce fac obiectul
tranzacţiilor
comparabile, în măsura în care aceste particularităţi
influenţează preţul de
piaţă al obiectului respectivei tranzacţii;
b) funcţiile îndeplinite de persoane în
tranzacţiile
respective.
La
analiza funcţiilor persoanelor participante într-o tranzacţie vor
fi avute în
vedere: importanţa economică a funcţiilor îndeplinite de fiecare
participant,
împărţirea riscurilor şi a responsabilităţilor între
părţile ce participă la
tranzacţie, volumul resurselor angajate, al utilajelor şi
echipamentelor,
valoarea activelor necorporale folosite.
32. La stabilirea preţului de piaţă al
tranzacţiilor dintre persoane afiliate se foloseşte una dintre metodele
prevăzute mai sus. În vederea stabilirii celei mai adecvate
metode se au în
vedere următoarele elemente:
a) metoda care se apropie cel mai mult de împrejurările
în
care sunt stabilite preţurile supuse liberei concurenţe pe pieţe
comparabile
din punct de vedere comercial;
b) metoda pentru care sunt disponibile date rezultate din
funcţionarea efectivă a persoanelor afiliate implicate în
tranzacţii supuse
liberei concurenţe;
c) gradul de precizie cu care se pot face ajustări în
vederea obţinerii comparabilităţii;
d) circumstanţele cazului individual;
e) activităţile desfăşurate efectiv de diferitele persoane
afiliate;
f) metoda folosită trebuie să corespundă împrejurărilor
date ale pieţei şi ale activităţii contribuabilului;
g) documentaţia care poate fi pusă la dispoziţie de către
contribuabil.
33. Circumstanţele cazului individual
care urmează să fie luat în considerare în examinarea
preţului de piaţă sunt:
a) tipul, starea, calitatea, precum şi gradul de noutate al
bunurilor, mărfurilor şi serviciilor transferate;
b) condiţiile pieţei pe care bunurile, mărfurile sau
serviciile sunt folosite, consumate, tratate, prelucrate sau
vândute unor
persoane independente;
c) activităţile desfăşurate şi stadiile din lanţul
producţiei şi distribuţiei ale entităţilor implicate;
d) clauzele cuprinse în contractele de transfer privind:
obligaţiile, termenele de plată, rabaturile, reducerile, garanţiile
acordate,
asumarea riscului;
e) în cazul unor relaţii de transfer pe termen lung,
avantajele şi riscurile legate de acestea;
f) condiţiile speciale de concurenţă.
34. În aplicarea metodelor prevăzute la
art. 11 alin. (2) din Codul fiscal se iau în considerare datele
şi documentele
înregistrate în momentul în care a fost
încheiat contractul.
În
cazul contractelor pe termen lung este necesar să se aibă în
vedere dacă terţe
părţi independente ţin seama de riscurile asociate, încheind
contractele
corespunzătoare (de exemplu, clauze de actualizare a preţului).
În
situaţia în care în legătură cu transferul bunurilor şi al
serviciilor sunt
convenite aranjamente financiare speciale (condiţii de plată sau
facilităţi de
credit pentru client diferite de practica comercială obişnuită), precum
şi în
cazul furnizării parţiale de materiale de către client sau servicii
auxiliare,
la determinarea preţului de piaţă trebuie să se ia în considerare
şi aceşti
factori.
35. La aplicarea metodelor prevăzute la
art. 11 alin. (2) din Codul fiscal nu se iau în considerare
preţurile care au
fost influenţate de situaţii competitive speciale, cum ar fi:
a) preţuri practicate pe pieţe speciale închise, unde
aceste preţuri sunt stabilite diferit de condiţiile de pe piaţa din
care se
face transferul;
b) preţuri care sunt supuse reducerilor speciale legate de
introducerea de produse noi pe piaţă;
c) preţuri care sunt influenţate de reglementările
autorităţilor publice.
36. Atunci când se stabileşte preţul de
piaţă al serviciilor în cadrul tranzacţiilor dintre persoane
afiliate,
autorităţile fiscale examinează în primul rând dacă
persoanele independente, cu
un comportament adecvat, ar fi încheiat o asemenea tranzacţie
în condiţiile
stabilite de persoanele afiliate.
În
cazul furnizărilor de servicii se iau în considerare tarifele
obişnuite pentru
fiecare tip de activitate sau tarifele standard existente în
anumite domenii
(transport, asigurare). În cazul în care nu există tarife
comparabile se
foloseşte metoda «cost-plus».
37. În cazul costurilor de publicitate,
acestea se deduc de către acele persoane afiliate care urmează să
beneficieze
de pe urma publicităţii făcute sau, dacă este necesar, sunt alocate
proporţional cu beneficiul. În situaţia în care costurile
de publicitate sunt
asumate de societatea-mamă în numele grupului ca un tot unitar,
acestea sunt
nedeductibile la persoana controlată.
La
calcularea profitului, autorităţile fiscale estimează cheltuielile
efectuate de
persoanele afiliate cu publicitatea, proporţional cu beneficiile
câştigate de
aceste persoane din publicitate. Dacă un contribuabil efectuează
cheltuieli cu
publicitatea de care beneficiază şi o persoană afiliată, se presupune
că prima
persoană a furnizat celei de a doua persoane servicii comerciale,
proporţional
cu natura şi sfera serviciilor furnizate de o companie de publicitate
independentă.
Pentru
a stabili mai clar proporţiile cheltuielilor efectuate de fiecare
persoană cu
publicitatea, de care beneficiază două sau mai multe persoane afiliate,
trebuie
luate în considerare pieţele pe care s-a făcut publicitatea şi
cota de piaţă a
respectivelor persoane afiliate în vânzările de bunuri şi
servicii cărora li
s-a făcut reclama.
38. Când un contribuabil acordă un
împrumut (credit) unei persoane afiliate sau atunci când
acesta primeşte un
astfel de împrumut (credit), indiferent de scopul şi destinaţia
sa, preţul
pieţei pentru asemenea serviciu este constituit din dobânda care
ar fi fost
agreată de persoane independente pentru astfel de servicii furnizate
în
condiţii comparabile, inclusiv comisionul de administrare a creditului,
respectiv împrumutului.
În
cazul serviciilor de finanţare între persoane afiliate, pentru
alocarea
veniturilor se analizează:
a) dacă împrumutul dat este în interesul
desfăşurării
activităţii beneficiarului şi a fost utilizată în acest scop;
b) dacă a existat o schemă de distribuţie a profitului.
Încadrarea
împrumutului în schema de distribuţie a profitului va fi
presupusă dacă la data
acordării împrumutului nu se aşteaptă în mod cert o
rambursare a împrumutului
sau dacă contractul conţine clauze defavorabile pentru plătitor.
Atunci
când se examinează dobânda, trebuie luate în
considerare: suma şi durata
împrumutului, natura şi scopul împrumutului, garanţia
implicată, valuta
implicată, riscurile de schimb şi costurile măsurilor de asigurare a
ratei de
schimb, precum şi alte circumstanţe de acordare a împrumutului.
Raportarea
condiţiilor de împrumut are în vedere ratele dobânzii
aplicate în împrejurări
comparabile şi în aceeaşi zonă valutară de o persoană
independentă. De
asemenea, trebuie să se ţină seama de măsurile pe care persoanele
independente
le-ar fi luat pentru a împărţi riscul de schimb (de exemplu:
clauze care menţin
valoarea împrumutului în termeni reali, încheierea
unui contract de devize
pentru plată la termen pe cheltuiala împrumutătorului).
39. În cazul dobânzilor aferente
furnizorilor de bunuri şi de servicii este necesar să se examineze dacă
costul
dobânzii reprezintă o practică comercială obişnuită sau dacă
părţile care fac
tranzacţia cer dobândă acolo unde, în tranzacţii
comparabile, bunurile şi
serviciile sunt transferate reciproc. Aceste elemente de analiză se au
în
vedere şi la alte forme de venituri sau costuri asimilate
dobânzilor.
40. Atunci când se stabileşte preţul de
piaţă al drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul
tranzacţiilor dintre
persoane afiliate, autorităţile fiscale examinează în primul
rând dacă
persoanele independente, cu un comportament adecvat, ar fi
încheiat o asemenea
tranzacţie în condiţiile stabilite de persoane afiliate.
În
cazul transferului de drepturi de proprietate intelectuală, cum sunt:
drepturile de folosire a brevetelor, licenţelor, know-how şi altele de
aceeaşi
natură, costurile folosirii proprietăţii nu sunt deduse separat dacă
drepturile
sunt transferate în legătură cu furnizarea de bunuri sau de
servicii şi dacă
sunt incluse în preţul acestora.
41. În cazul serviciilor de
administrare şi conducere din interiorul grupului se au în vedere
următoarele:
a) între persoanele afiliate costurile de administrare,
management, control, consultanţă sau funcţii similare sunt deduse la
nivel
central sau regional prin intermediul societăţiimamă, în numele
grupului ca un
tot unitar. Nu poate fi cerută o remuneraţie pentru aceste activităţi,
în
măsura în care baza lor legală este relaţia juridică ce
guvernează forma de
organizare a afacerilor sau orice alte norme care stabilesc legăturile
dintre
entităţi. Cheltuielile de această natură pot fi deduse numai dacă
astfel de
entităţi furnizează în plus servicii persoanelor afiliate sau
dacă în preţul
bunurilor şi în valoarea tarifelor serviciilor furnizate se iau
în considerare
şi serviciile sau costurile administrative. Nu pot fi deduse costuri de
asemenea natură de către o filială care foloseşte aceste servicii
luând în
considerare relaţia juridică dintre ele, numai pentru propriile
condiţii,
ţinând seama că nu ar fi folosit aceste servicii dacă ar fi fost
o persoană
independentă;
b) serviciile trebuie să fie prestate în fapt. Simpla
existenţă a serviciilor în cadrul unui grup nu este suficientă,
deoarece, ca
regulă generală, persoanele independente plătesc doar serviciile care
au fost
prestate în fapt.
Pentru aplicarea prezentelor
norme metodologice, autorităţile fiscale vor lua în considerare
şi Liniile
directoare privind preţurile de transfer, emise de Organizaţia pentru
Cooperare
şi Dezvoltare Economică.
Extras din lucrarea
"Cartea albă a contabilităţii", Brăila 2010 şi
"Cartea albă a contabilităţii - fiscalitate" de Merticaru Dorin
Nicolae, Brăila, 2011, 2012, 2013.
Toate drepturile rezervate.
.
|Donează|
|Finanţează|
|Site Map|
|Termeni şi
condiţii de utilizare| |Notă
realizatori|