To Study - Tehnic - LMS-SFC

*

"Let's make something!"

"Să facem ceva!"

Instrumentele SEO - Hosting (cPanel) (2)

Continuăm efortul de a cumula informațiile ce vor sta la baza efortului nostru în direcția SEO, cu referire la raportul de server dat de Awstats.

Următoarele date, destul de utile, după părerea mea, sunt cele legate de tabelul de țări (Countries) de unde s-au făcut accesările.

Mulți ani, dorinm.ro a fost realizat doar în limba română. Am atins mulți parametri ce relevau utilitatea materialelor inserate pe el dar nu atingeam parametrii solicitați, de exemplu, de programele de timp "affiliate" pentru a putea începe să câștig măcar banii pentru hosting, utilități, ce să mai comentez legat de posibil câștig financiar care să mă ajute să mă dedic acestui hobby (menținerea unui site web).

Și, atunci, a venit momentul în care mi-am dat seama că mă adresam doar celor aproximativ 20 de milioane de români. A urmat o perioadă de timp în care am "cochetat" cu realizarea de materiale în limbile străine cât de cât stăpânite de mine dar nu am concretizat ceva palpabil, care să atragă o concluzie anume.

Dar timpul a trecut și eforturile mele de a găsi soluții m-au făcut, în sfârșit, să îmi dau seama care este rațiunea de a investi timpul și resursele mele în traducerea de materiale (ale sitului meu).

Chiar dacă browserele actuale permit cu doar 2 clickuri translarea destul de "utilizabilă" din și în orice limbă, pierdem din vedere faptul că motoarele de căutare indexează conținutul paginilor în limba lor originală de redactare, răspusurile la interogările utilizatorilor fiind limitate la termenii efectivi de căutare.

Și, abia la startul anului 2021 am inițiat traducerea "susținută" în limba engleză de tip ”draft” a materialelor de pe situl meu. Am spus de tip "draft" deoarece am realizat traducerea simplă, cu ajutorul facilităților oferite de browsere, cum ar fi "Google Translate", "Bing Translator" și o aplicație foarte bună, freetranslator care a devenit comercială sub denumirea de SDL apoi Trados.

Și, după aproape 6 luni de efort, abia dacă am reușit să mă apropii de final cu o singură secțiune a sitului meu, cea de Noua Medicină, care are, la acest moment, peste 700 de pagini web distincte, fiecare cu un volum de informație de peste 2.000 cuvinte pagina.

Da, durează mai mult decât este de așteptat și efortul de realizare tinde să fie similar cu realizarea efectivă a paginii originale în limba română.

Vă amintiți că am folosit termenul "draft"?!? Încarci (copy - paste) textul în ”traducător” (indiferent care este alegerea Dumneavoastră), obții traducerea, o preiei (copy) și o încarci în pagina ce o realizezi ca traducere a celei originale (paste), având grijă să realizezi un "paste special" care să nu preia formatarea motorului de traducere și... nu s-a terminat...

Urmează formatarea textului conform modelului din pagina originală, modificarea elementelor de tip SEO, care nu pot rămâne în limba română (de exemplu, neintroducerea de meta language "en" și rămânerea implicită la "ro" poate duce la neindexarea de către crawlere ca fiind vorba despre o pagină în limba engleză și, astfel, lipsa acestei pagini într-un top al căutărilor pe care l-art merita), modificarea linkurilor și meniurilor care vor direcționa surfingul spre un fel de variantă nouă a sitului tău, cea în limba engleză, verificarea textului "draft" pentru eliminarea erorilor flagrante, și altele.

Cert este că, la acest moment, ai cât de cât o pagină în limba engleză, fie ea "draft" ce va fi indexată de motoarele de căutare.

Încă mă aflu în acest efort... Am inițiat deja corectarea mai multor materiale "draft", dar totul merge, evident, greu. Este necesar, dacă aveți orice formă de site, ca forma "draft" să fie expusă cât mai puțin cu putință deoarece...

Abordarea transformării/ completării sitului în limba engleză, în mai puțin de 6 luni, doar pentru o secțiune nouă (și nu cea mai accesată, evident, având ca obiectiv să "ridic" accesările la o secțiune care "scârțâie") a sitului meu, a atras un număr de accesări mult mai mare decât cel în limba română.

Da, bucurie, zeci de mii de accesări... Dar fiecare client ce va accesa paginile în limba engleză, rămase în forma "draft", reprezintă un risc de client ce nu se va mai întoarce vreodată pe situl meu.

Deci, micuța paranteză cu traducerea materialelor în mai multe limbi poate fi utilă celor ce abordează această acțiune.

Și, Awstats vă va furniza clar, cert, toate informațiile de evoluție pe limba străină ce ați ales să o utilizați.

Revenind la Awstats, urmează două tabele ce ajută în eforturile de tip cyber security (pentru cunoscători), "Gazde" ce prezintă IP-urile și date de conectare sumare și "Utilizatori autentificați". Nu voi detalia aici ci la secțiunea de cyber security, evident.

Urmează tabelul cu informații despre "Roboți/ Motoare de căutare" cu informații destul de utile pentru cunoscători (puteți parcurge tot ceea ce vă interesează  la materialele din secțiunea "aparținătoare").

Și, în sfârșit, un tabel cu importanță de tip SEO, cel legat de durata vizitelor (Visits duration).

Antetul acestui tabel (cu durată de analiză statistică de o lună calendaristică) dă cea mai importantă informație legată de cât stă pe paginile sitului nostru un "client"... Numărul de vizite: 47.891 - Medie 131s.

Deci, iată cât stă un vizitator pe situl meu, în medie: puțin peste 2 minute. Descurajant, la prima vedere. Dar acest tabel are un  fel de centralizare a informațiilor pe intervalele de "0 - 30 s", "30s - 2 min", "2 - 5 min", "15 - 30 min", "30 min - 1 h", "1 h+".

Dacă vom parcurge datele acestui tabel, cel puțin în cazul sitului meu, se va sesiza că marea parte a accesărilor sunt în intervalul "0 - 30s". Adică, ceva de genul "Am intrat, blah, blah, nu mă interesează, am plecat, caut altceva".

Este bine, oricât de ciudat ar pare. Și nu este vina Dumneavoastră sau a celor care vă realizează situl. Este ceva normal și ține mai mult de capacitatea motoarelor de căutare de a rafina răspunsurile la interogările utilizatorilor.

În timp (peste 20 de ani) am putut observa cum această cifră scade permanent, constant, deci cei care "luptă" pentru îmbunătățirea motoarelor de căutare chiar își fac treaba.

Vine acum partea importantă a acestui tabel, cu intervalul de timp "30 s - 2 min". Este un fel de etapă/ timp de identificare a conținutului sitului, este intervalul care trebuie "controlat" ca procentul lui să fie mai mic decât al celor care urmează.

Și sunt sigur că este valabil indiferent de natura, tipul de conținut al sitului.

Apoi, restul de intervale țin de conținutul real al sitului Dumneavoastră. În cazul meu, fiind un site de documentare, cu materiale de peste 2.000 cuvinte fiecare, mă interesează intervalele mari. Deci, aici, totul ține de materiale. Cu cât procentele de aici sunt conforme cu conținutul sitului Dumneavoastră, cu atât mai bine.

Mai departe cu Awstats! Urmează 2 tabele statistice, primul cu privire la tipurile de fișiere accesate și al doilea cu elementele descărcare (downloads). Informațiile de aici sunt utile pentru siturile care au inserate elemente "descărcabile", putându-se urmări și un fel de top al celor mai descărcate elemente cu ajutorul căruia se poate interveni atunci când se dorește ceva anume.

Și, acum, un nou tabel cu relevanță SEO, cel legat de paginile/ URL-urile accesate.

Acest tabel se prezintă ca un fel de top al paginilor accesate și, cu ajutorul lui puteți urmări care sunt cele mai accesate pagini ale sitului Dumneavoastră.

Bineînțeles că nu ne interesează elementele de interfațare, cum ar fi pagina index.html sau cele secundare, cu funcție similară. Dar, toate celelalte informații ne interesează. Cu ajutorul acestor informații vom vedea care este interesul utilizatorilor în ceea ce privește munca noastră.

Și, aici, putem interveni fie pentru am îmbunătăți materialele care se află în top fie, după părerea mea, să ne urmărim interesul și să "ridicăm" în top paginile care ne interesează să fie cele mai accesate, dacă această intenție nu concordă cu topul deja existent.

Pe acest raport se concentrează și instrumentele SEO pentru webmasteri de la Google și/ sau Bing, așa că vom discuta în detaliu la materialele documentare respective.

La Awstats urmează două tabele cu informații tehnice, primul legat de sistemele de operare de pe care se face accesarea și al doilea legat de browserele de pe care se face această accesare.

Evident că, de aici, obținem informații despre cum să ne adaptăm la maxim situl, conținutul acestuia, pentru a se încadra și funcționa în/ pe dispozitivele de pe care se face accesarea.

Următorul tabel este cel de "Conectare de la..." unde se prezintă date cu privire de la ce motor de căutare s-a ajuns pe situl nostru. Deci, iată o informație spre ce optimizare SEO să ne orientăm atenția! În cazul meu, marea majoritate a accesărilor se fac prin intermediul Google așa că voi aplica în primul rând elementele de optimizare compatibile cu motorul de căutare Google.

În cadrul acestui tabel există o secțiune denumită "Legătură de la o pagină externă (alt site cu excepția motoarelor de căutare)" de o importanță mai mare decât vă puteți imagina.

Toate motoarele de căutare, printre alți parametri, țin cont de numărul și calitatea de link-uri de pe alte situri spre situl Dumneavoastră.

Aici este vorba despre un fel de "citare" realizată de alți webmasteri, colaboratori ai siturilor respective etc care confirmă calitatea materialelor existente pe situl Dumneavoastră și, astfel de citări nu puteau scăpa evaluărilor efectuate de motoarele de căutare.

Cândva, în trecut, era o adevărată modă schimbul de linkuri pentru a avea cât mai multe de astfel "citări" (inserări de link-uri reciproce), ce contribuiau la creșterea în topul de prezentare al motoarelor de căutare dar, în timp, s-a ajuns la concluzia că modificarea artificială a prezenței în topul răspunsurilor aduce mai multe necazuri decât beneficii.

Și, în final, Awstats mai prezintă unele detalii legate de termenii de căutare, bla, bla, dar aceste date sunt nesemnificative comparativ cu ceea ce veți găsi pe utilitarele de webmaster oferite de Google sau Bing.

Pentru a finaliza acest "Pas 0", vin doar cu recomandarea de a crea un fișier de calcul tabelar și, cu ajutorul acestuia să începeți să colectați datele de tip SEO pentru a controla și coordona permanent eforturile Dumneavoastră în această direcție.

Eforturi care vor avea un "răspuns"pe perioade mari de timp, ce pleacă de la 3 luni de zile, ca cea mai rapidă reacție perceptibilă din partea motoarelor de căutare. Deci, aveți tot timpul să cumulați, să rafinați, etc datele de bază ale analizelor SEO ce vor urma (cel puțin lunar) întreaga Dumneavoastră investiție de timp și resurse în marea aventură și/ sau reușită a sitului.

În plus, în cei peste 20 de ani de adaptare permanentă la mediul net, implicit și la motoarele de căutare vă anunț că eforturile organizate, studiate în direcția SEO vă permite reacții relativ rapide de adaptare la permanenta "comercializare" a mediului web, indiferent de obiectivele Dumneavoastră, indiferent de conținutul sitului.

Argumente în sensul colectării de date din Awstats și completarea informațiilor cu celelalte surse de date SEO pot fi:

1. Chiar dacă, la prima vedere, atât utilitarele motoarelor de căutare și Awstats măsoară traficul web al unui site web (ansamblul acestuia, inclusiv mai, FTP, etc), softurile motoarelor de căutare măsoară din punct de vedere al parametrilor legați de utilizatorului (la nivel de utilizator), pe când Awstats măsoară din punct de vedere al parametrilor legați de IP-uri (la nivel de conexiune). Din acest motiv, motoarele de căutare vor contoriza doar acțiunile umane pe când Awstats va contoriza și acțiunile nonumane, cum ar fi cele ale boților, spiderilor, crawlerelor, etc.

2. Față de crawlere motoarelor de căutare indexarea statistică a rezultatelor/ evoluțiilor se face instantaneu, fără reguli de excludere. Crawlerele indexează paginile periodic, la anumite intervale de timp (cel mai repede 2 zile, afară de serviciile cu plată) și au reguli de excludere a paginilor indexate care se remediază cel mai repede în termen de 3 luni. Astfel că, în cazul fericit al intervenției webmasterului și eliminării problemei care a atras excluderea, pagina va deveni vizibilă pentru motoarele de căutare abia după această perioadă.

3. Un aspect destul de semnificativ este legat de lungimea (în timp) sesiunii de indexare, care în cazul motoarelor de căutare expiră în 30 minute, pe când cea din Awstats expiră într-o oră (cel puțin la data realizării acestei documentații). Această diferență "de sesiune" va duce la diferențe între parametrii statistici acumulați și, astfel, se ajunge la necesitatea de a completa comparativ efortul de analiză statistică.

4. Datorită faptului că tot ceea ce este legat de motoarele de căutare (crawlere, scripturi, etc) ține de softurile de indexare și prelucrare a răspunsurilor, indiferent de neutralitatea declarată de cei care mențin aceste softuri, poate apare omisiunea de considerare, reală sau nu din punct de vedere al intențiilor diverse. Ori, în cazul Awstats, este evident că acest lucru nu este posibil.

Și, ar mai fi multe de completat la aceste diferențe, ce depind ca importanță în funcție de structura tematică a sitului nostru, de intențiile pentru care a fost realizat și multe altele.

Să trecem acum (în materialul următor) la motoarele de căutare efective, Google și Bing (ca și cele mai utilizate de către public).


Dorin M - 30 iunie 2021