(Generalitati - 7)

( |1| ; |2| ; |3| ; |4| ; |5| ; |6| )
|Home Entertainment|
 ( |8| )


|Grupa O - 1|   |Grupa A - 2|   |Grupa B - 3|   |Grupa AB - 4|   |Main Page - Grupele sangvine|


            Demonstratie 1:

            A venit momentul sa abordam a doua ipoteza, cea "spirituala".
            Ideea de divin, de Dumnezeu, in diferitele "perceptii" ale omului din cele mai vechi timpuri pana in zilele de azi, este pe deplin atestata de istorie (numeroase descoperiri arheologice, concepte transmise din vremuri imemoriale, etc.). Se poate vorbi chiar despre o constiinta religioasa atotprezenta a omului indiferent de "apartenenta" teritoriala, rasiala, etc. a acestuia. O constiinta care il indemna permanent spre "detectarea" vointei, daca nu si a persoanei Dumnezeului sau, spre a intra in gratiile acestuia, in lungimea de unda necesara unei vieti mai usoare, mai mult sau mai putin justificata pentru el sau pentru Dumnezeul sau ("Paganii, care nu au lege, din fire fac ale legii, acestia neavand lege, isi sunt lor lege, cum arata fapta legii scrisa in inimile lor, prin marturia constiintei lor..." - Sfantul Apostol Pavel, Romani II, 14-15).
            Nota autorului: Este evident ca voi utiliza numai si numai citate din religia ortodoxa, la care apartine subsemnatul dar, la fel de evident este faptul ca, nu va fi foarte greu sa se gaseasca similaritati frapante in toate formele de manifestare religioasa care exista la ora actuala pe Pamant.
            Permanenta chemare sau enigma existentei lui Dumnezeu se "materializa" prin contemplarea naturii si a "fortelor" acesteia, catre contemplarea "Celui care nu se vede" ("Cerul plin de stele si constiinta morala din om umplu sufletul omului de admiratie" - Kant). Oare de ce totul, dar absolut totul se leaga de cer? Din cele mai vechi timpuri omul primitiv, ancestral, etc. a cautat un motor motivational intrupat in "stihiile naturii" (aerul, apa, focul, etc.), in stele, planete, etc. (atribuindu-le acestora conducerea universului), in diverse "rataciri", "paganisme", etc. (sub "dictatul clasificator" al unora sau al altora).
            Renuntand la bipolaritatea "clasificarilor" religioase se poate aminti despre predica de pe munte a lui Iisus Hristos: "... cunoasterea lui Dumnezeu nu sta numai in a-i recunoaste dumnezeirea, ...; Adevaratul si bunul crestin sa nu ramana numai la post si rugaciune, ci alungand orice pacat din cugetul sau, sa paseasca mai departe la fapte bune, in ajutorarea aproapelui sau."; "Nu oricine-mi zice, Doamne, va intra in imparatia cerurilor".
            Deci, intr-o masura mai mare sau mai mica se recunoaste posibilitatea multiplelor manifestari de credinta atat timp cat ele sunt reale si indreptate spre un Dumnezeu real al sufletului persoanei in cauza, catre acea Unicitate general valabila.
            Acceptand aceasta "realitate" se poate merge mai departe in directia "perceperii" multiplelor forma de manifestare religioasa si, de ce nu, a zonelor semnificative de manifestare a formelor religioase.
            Daca se va "arunca" o privire spre imaginea de mai jos, cea a "centrelor religioase", se va sesiza ca toate aceste centre se gasesc, de fapt, exact in teritoriile disponibile (si mai ales structurate populational, rasial, etc.) prezentate anterior, in analiza evolutionista.
            Este necesar sa precizez ca, se iau in "analiza" principalele centre de "spiritualitate", a celor care au influentat (si influenteaza) grupuri umane majore fara a tine cont de o evolutie in continut, calitate si mai ales de o evolutie privita din punct de vedere cronologic. De asemenea, este bine de retinut faptul ca, delimitarile "de arie spirituala" realizate de autor nu sunt strict "precizabile" ele avand o oarecare marja de "posibilitate" de extindere (dar fara a afecta zonele delimitate "expres"). De aici apare necesitatea de "delimitare expresa" a unor zone si evitarea "incadrarii unor zone unde manifestarile "religioase" au fost destul de eterogene pentru a fi luate "in calcul" (cu toate ca se poate interpreta aceasta atitudine drept una discriminatorie).

1. Zona crestina; 
2. Zona araba (musulmana); 
3. Zona hindusa; 
4. Zona Buddista (China, Japonia)
             Ca o precizare, se poate spune, referitor la Europa, ca centrul religios era, de fapt, restrans la zonele mediteranean- carpato- balcanice (daca se poate folosi un astfel de termen). Nu este cazul sa intram in detalii privitor la o religie initiala sau o alta/ altele care exista in acest areal ci, pur si simplu, sa "sesizam" doar "aria de spiritualitate".
            A doua arie este cea african-arabica (daca se poate spune asa). Istoricii sunt intr-un totul acord in ceea ce priveste faptul ca originile religiei arabe "se trag" din aceasta zona (fara a avea intentia de a comenta diferentele de perceptie dintre siiti, suniti, beduini, etc. este evident ca centrul de greutate este plasat aici).
           Zona Indica si Central Asiatica are o istorie destul de controversata iar centrul de greutate nu poate fi stabilit cu precizie. Se poate sesiza ca delimitarea facuta mai sus nu cuprinde o mare zona asiatica care "acopera" zona cea mai populata in vechime. Am procedat la acest mod de abordare tocmai pentru a evita dezbateri privitoare la centrul religios initial al acestei zone, "partea evitata" fiind, de fapt, o zona de conjunctura "groaznica" a influentelor religioase. Chiar daca aici s-au dezvoltat mari civilizatii, chiar daca aici istoria a lasat urme evidente nu pot forta includerea zonei tocmai datorita instabilitatii sale extreme si datorita faptului ca sistemul religios de baza a ramas stabil doar in zona delimitata.
            Zona China-Japonia-Oceania este una din zonele "religioase" care are cea mai mica sansa de a fi contestata. "Bucurandu-se" in timp de o stabilitate demna de invidiat ea s-a dezvoltat si a prosperat in permanenta chiar daca a "beneficiat" de o istorie destul de zbuciumata.
            Zona Americilor este evident plasata in arealul actual al Americii Latine cu oarecare extensii pe teritoriul Mexicului si cu prelungiri "sudamericane" in special pe teritoriul chilian (fiind destul de precisa nu am mai realizat o figura pentru aceasta zona). Sistemele religioase sunt destul de stabile pentru aceasta zona si nu voi initia comentarii suplimentare. Voi preciza doar faptul ca "sistemele" din aceasta zona sunt total diferite de orice alt sistem intalnit in restul lumii.
            Punand "cap la cap" elementele descrise anterior, si considerand ca valabiala ipoteza evolutionista finala (migratia nu este o solutie "explicativa" a popularii Terrei...) se ajunge la necesitatea "punctarii" unor detalii.
            Din punct de vedere "evolutionist" exista cinci "puncte" populationiste. Din punct de vedere "creationist" exista tot cinci puncte "de religie".
            Se poate spune acum ca enuntul creationist al ipotezei finale este corect? Se poate merge mai departe, in special pentru cei care au nevoie de mai multe argumente in ideea de a elimina orice posibila interpretare a Unicitatii pe seama pluraritatii sau idolatriei.
            Conceptual, aproape orice religie merge pe ideea bipolara bun-rau, al nostru-impotriva noastra, etc. De asemenea, se poate sesiza ca toate conceptele religioase merg pe principiul "dovedirii" a ceva anume. Realizand un prim pas, sa zicem ca "El" a dat "maimutei primordial umane" scanteia divina. Este evident ca ea nu indeplinea cerintele necesare unei evolutii spirituale si, atunci, pe baza suportului "imbunatatit" anterior a modificat, completat, etc. scanteia divina "acordata" initial, chiar daca acest lucru a dus la "aparitia" altor fiinte, a ceva nou dar inrudit cu predecesorul. "Bunul-raul", "cu noi-impotriva noastra" a startat indelungata sa existenta si, rand pe rand, pas cu pas (evolutiv) suportul scanteii divine a fost imbunatatit ajungandu-se pana in zilele noastre dupa principiul ce este bun continua ce este rau se elimina. Acest "enunt" nu cred ca poate fi contestat de evolutionisti. Eventual el va fi modificat intr-o alta forma ("progresele" genetice au dus la imbunatatirea suportului organic "intrupat" in maimute si, pas cu pas, modificare genetica dupa modificare genetica s-a ajuns la ceea ce exista la acest moment prin intermediul atotputernicei legi a selectiei naturale). Ca o completare pentru evolutionisti, pot afirma ca, odata ce migratia nu se justifica, apropos de omul actual, "descendent" direct al omului de Cro Magnon, exista posibilitatea ca ei sa fie destul de multumiti daca vor lua in calcul ca "rata de mutatie" de aproximativ 20.000 de ani a omului (posibil a fi numit Homo Sapiens "ancestralus") poate sa se fi manifestat in cela 5 centre evolutive prezentate de autor (de fapt de "Mama Istorie"), dand nastere raselor, tendintelor de grup si, de ce nu celor cinci forme semnificative de manifestare religioasa.
            Sa continuam! Se poate sa fiu acuzat de cinism dar aceasta este "legea selectiei naturale" - cel slab este eliminat fara scrupule sau concesii, cel bun devine sef (pana se gaseste altceva/ altcineva mai bun). Ca un fel de "paranteza" incercati sa studiati ceva "lucrari religioase" urmand a descoperi ca, indiferent de dumnezeirea/ zeitatea luata in calcul, de Dumnezeu, Allah, etc. se va sesiza flagrant ca lor le plac cei puternici chiar daca sunt mai putin "virtuosi" si pot fi numiti hoti, incestuosi, ucigasi, cuceritori, mincinosi, nedrepti, etc. (acestea fiind strict notiuni legate de organizarea sociala a grupului care "tine cont" de aceste concepte, de diverse cerinte care au obligat "sfantul" respectiv sa procedeze asa cum a procedat, s.a.). Intotdeauna, dar absolut intotdeauna, ideea de baza este cea a progresului, a acumularii de experienta, de cunoastere.
            Daca tot exista mai multe puncte de manifestare a credintelor pure este evindent ca trebuie sa ne amintim de lunga perioada de manifestare a credintelor idolatre sau cu mai multi zei, dumnezei, etc. Unii dintre noi pot pune aceasta certitudine evolutiva la baza "malformarii" spirituale a celor care au o alta credinta fata de a lor. Sa vedem daca este asa sau nu, daca exista pluralitate sau doar Unicitate.
            Abordand un fir logic legat de pluralitate si/ sau idolatrie se va ajunge la necesitatea de a preciza ca "progresul" fiintei umane s-a realizat pornind de la cele minim 5 (cinci) puncte de "aparitie". Daca nu doriti sa fie cinci cu siguranta ca acceptati ideea ca sunt mult mai multe, functie de numarul de grupuri sociale care au gasit "de cuviinta" sa creada in ceva, sa se roage la ceva. Startand cu un fel de "prezentare" de la omul primitiv se va sesiza ca "directiile" in care acesta isi putea "investi" puterea spirituala erau enorm de multe - fulger, tunet, soare, luna, leu, mamut, sarpe, barbat, femeie, etc. (fapt demonstrat si de descoperirile arheologice).
            Ori, daca tot s-au descoperit atatea forme de depozitare a energiei spirituale este evident ca, de aici a aparut pluralitatea zeitatilor. Din punct de vedere "spiritual" nu avem de ce sa demonstram o certitudine. Ma adresez acum evolutionistilor care "casca plictisiti". Structura creierului uman este una de tip stratificat, la baza existand acel ceva denumit de noi a fi paleocortexul. In el sunt depozitate, conform descoperirilor stiintifice, toate instinctele primare, toate comportamentele "de baza"/ "primordiale". Odata ce s-a demonstrat faptul ca, prin creierul uman se "transmit" informatii, comportamente, gesturi, etc. de la parinti (si uneori care nu apartin parintilor) de ce ar fi greu de acceptat faptul ca o societate bazata pe pluraritatea perceptiei spirituale nu ar fi capabila sa transmita peste generatii cel putin o "inclinatie" spre acest tip de perceptie. In plus survine "comportamentul de grup" necesar manifestarilor religioase reale, palpabile. Daca se va lua in calcul un "drum" initial care starta cu necesitatea de a elimina neanderthalienii primitivi, barbari, se va sesiza ca nu era greu sa se contureze o politica "segregationista", bipolara, tipic religioasa. Un acel ceva demn de toata stima si venerarea pentru un grup devenea intruparea a ceea ce este mai satanic posibil pentru celalalt. Cu timpul s-a ajuns la formele de dominatie umana, sclavie, etc. Este evident ca masa umana "cucerita" avea sa mentina un timp mai mult sau mai putin indelungat o forma de idolatrie sau de pluralism, cel putin daca vom lua in calcul inertia de acceptie sau practica ritualurilor cuceritorilor alaturi de cele proprii.
            Diseminarea de informatie, pentru toate posibilitatile descrise mai sus, poate duce foarte usor la idolatrie (o idolatrie combatuta de toate formele de religie actuale datorita perimarii ei - nu ciopliti chip dupa chipul meu, nu ridicati cruci, etc.) daca se va lua in calcul necesitatea existentei unui lider, tipic umana. Tendinta spre a gasi un sprijin, un panaceu pentru marirea puterii spirituale cu care sa fie invinse greutatile materiale, curente, de zi cu zi, gaseste usor aplicabilitate pe baza suportului "tehnic" ancestral legat de pluralitate si idolatrie. Se ajunge pana intr-acolo incat persoane fizice devin "idoli" de reactie, comportament, drum de viata. In plus nu trebuie uitat de faptul ca aproape toate religiile actuale si-au inceput "drumul" lor in marile aglomerari umane, "propagarea" acestora urmand sa fie facuta prin intermediul misionarilor catre celelalte grupuri umane care au renuntat destul de greu la conceptele initiale (pluralism si idolatrie) - dovada in acest sens stand misionarii care de multe ori au platit cu viata efortul lor spiritual.
            Descriam mai devreme ceva despre perimarea ideii de pluralitate si idolatrie. Este evident ca daca vom multiplica punctele de transfer de energie spirituala vom crea numai puncte slabe "de manifestare". Unicitatea presupune, in primul rand, concentrarea de energie, eficienta, gestul de a alege in urma anularii pornirilor de slabiciune in directia "amplificatoarelor", "protectivelor", ineficientelor "surplusuri" de credinta chiar daca acestea, deseori functioneaza (sa nu uitam ca asa numitul efect placebo este "demonstrat" stiintific si se bazeaza, de fapt, de o putere existenta in individul respectiv de a concentra energia spirituala a acestuia in sensul dorit de acesta, chiar daca aceasta concentrare se realizeaza constient sau nu, materializandu-se in ceva sau nu).
            Pe aceasta slabiciune se bazeaza, de altfel, si teoriile bisericesti legate de "ministeriate" (un fel de semizeu care indeplineste o anumita functie, care tine un anumit minister, in lungul drum pana la Dumnezeu). Acestea au atat functie de "compensare" a pornirilor ancestrale legate de pluralitate cat si a celor legate de idolatrie. Bunul si Sfantul Nicolae Facatorul de Minuni (cel sub numele caruia am fost botezat crestin - si sunt mandru de asta) a facut tot ceea ce ia stat in putinta legat de Dumnezeu si supusii sai, oamenii, aproapele sau, sau cel putin de ceea ce credea el, avand la baza motivatia credintei sale. Nu cred ca a facut cel mai mic gest in ideea de a fi "pozat" si pus la loc de cinste alaturi de Petru, de Vasile, etc., spre pilda si urmare, pe panoplia ministerelor bisericesti (cei care au procedat in ideea "preamaririi" proprii au sfarsit - si vor sfarsi - asemenea lui Iuda). El dorea sa se apropie de Dumnezeu prin credinta si cunoastere si, nicidecum, sa se apropie pentru functie, pentru vesnica pomenire.
            In fapt nu cred ca voi fi blamat de faptul ca institutiile bisericesti se axeaza structural pe aceasta "strategie ministeriala". Din acest motiv, aproape ca nu exista religie care sa nu aiba schismele ei: siitii versus suniti, ortodox versus catolic sau protestant, fiecare justificand o "origine" superioara celuilalt sau un "cred"/ crez mai bun in comparatie cu ceilalti.
            Sa luam cazul crestinismului (care il cunosc ca fundament al religiei mele)! Acesta cunoaste trei mari "confesiuni": ortodox, romano-catolic si protestant. "Privind" spre modul in care sunt "conduse" acestea se va sesiza: conducerea Bisericii Ortodoxe este sinodala (colegiala), Biserica Romano-Catolica are o conducere piramidala, monarhica, plasand in varf pe Papa, un "Vicarius Christi" (loctiitorul lui Hristos pe Pamant), iar Bisericile Protestante (sunt mai multe, datorita numeroaselor reforme aduse de: Martin Luther, Jean Calvin, Ulrich Zwingli, Henric al VIII-lea, John Wesley, etc.) urmeaza o ierarhie romano-catolica, piramidala. Deci, este evident ca aceste institutii, pe langa rolul lor de "invatatori ai drumului spre Dumnezeu" (rol care il respect si il aprob fara a sta pe ganduri sau sa ma gandesc la vorba romaneasca din batrani care spune: "Uita-te la ce zice popa si nu la ce face acesta!"), ei au tendinta "de grup", permanenta, de a isi sustine mecanismele intr-o viata care tine mai mult de materialism decat de spiritualism (rugaciunea se face inainte de masa, bineinteles daca ai ce pune la masa, rugaciunea de capatai - Tatal nostru - zice imediat dupa cele ceresti, "da-ne noua painea cea de toate zilele", s.a. fara a avea in gand macar pentru o secunda sa blamez aceste "sublinieri", ca sa nu ajung la faptul ca nu iti este cerebrata religios cununia daca nu platesti preotul sau nu iti este ingropat crestineste mortul daca nu platesti "ortul").
          --- "Sincer, este obositor sa nu fii interpretat gresit." ---
            La randul ei, fiecare alta religie are "grija" sa aibe parte de diferite schisme/ grupari/ etc. cu rolul de a asigura unor "intreprinzatori" care aplica mai corect sau mai eficient "verba Domini" diverse puteri, facilitati sau, pur si simplu, posibilitati de a-si afirma credinta proprie sau credinta care o cere o masa de indivizi spre a o accepta a fi corecta.
            Oare toate acestea nu sunt forme mai mult sau mai putin evidente ale idolatriei sau ale pluralitatii "de credinta"? Oare de ce exista adanc "intiparite" in adancurile mintii umane acceptarea a ceva care este evident o greseala?
            Simplu, deoarece anterior, din vremuri imemoriale existau deja mai multe centre de "credinta" (dupa parerea autorilor este vorba despre cele cinci centre initiale) chiar daca toate aveau un singur Dumnezeu. Un Dumnezeu comun, recunoscut. Ulterior, oamenii, au avut grija "sa treaca credinta de partea lor" pentru a le servi lor sau mai marilor lor. Ganditi-va numai la faptul ca acestia au avut grija sa inventeze steaua cu cinci colturi ca semn al diavolului! De ce este vorba despre cifra cinci? De ce despre diavol, satana, antichrist, etc.? Un diavol/ satana care nu exista, o satana inventata ca amenintare utila la nesupunere?
            Daca se face admite o analiza suplimentara, teologica, este bine sa amintim de faptele general recunoscute ca:
- Dumnezeu este Duh (Ioan IV, 24) - fiinta vie, personala, netrupeasca si nemateriala, care este insasi viata noastra - Caci in El traim si ne miscam si suntem (Fapte XVII 28)
- Dumnezeu este atotputernic si atotprezent
- Dumnezeu este vesnic, cel dintai si cel de pe urma (Isaia XLI 4, XLIV 6) - El nu are un inceput sau un sfarsit al existentei sale deoarece traieste pentru si prin supusii sai.
- Dumnezeu este iubire (Ioan IV, 8, 16) - iubirea este acea stare in care omul se uneste cu Dumnezeu in cea mai desavarsita apropiere personala, indicand gradul in care Dumnezeu se descopera in noi si isi manifesta comuniunea cu noi.
            Punand cap la cap toate acestea intr-un "mix" cu manifestarile energetice de care aminteam anterior este clar ca El este rezultanta energiilor noastre, intruparea care nu va fi vazuta decat de cei virtuori si doar simtita de catre cei care cauta "atingerea" Lui
            Se poate afirma in acest moment ca enuntul creationist al ipotezei are dreptul de a fi luat in calcul?


Powered by Medow....................................